Toon posts:

Monitor probleem (hete kabel, 'ghost' beeld, en meer...)

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok het zit dus zo:
Allereerst wil ik ff melden dat er met m'n pc niks mis is, want ik heb er verschillende monitoren op gehad en werkten allemaal goed.

Nu heb ik laatst een 'nieuwe gebruikte' monitor op de kop getikt, maar er zat geen VGA kabel bij. Ikke dus vandaag zo'n VGA kabel gekocht. 5 euro (1.80 m), en het viel me op dat ie vrij dun is, maar goed, dat wil niks zeggen.

Nou sloot ik het zaakje aan en startte m'n pc op, maar ik kreeg alleen op m'n tv beeld te zien (staat ook ingesteld als monitor), terwijl normaal de monitor ook beeld gaf, maar met deze dus niet...

Als ik de tv loskoppel en zo opstart gaat de monitor wel aan, maar de monitor-/vga-kabel wordt steeds heter, ook niet helemaal normaal. Ook geeft het beeld een ghost-effect, je weet wel, dat je verticaal alles heel lichtjes gekopieerd ziet, verticale lijnen noemen ze het ook wel.

Nu mijn vraag... wat is hier aan de hand!? Ik heb vandaag een high-quality VGA kabel besteld die wat dikker is enzo in de hoop dat het met die kabel wel wil werken.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Denk idd dat dat het probleem is. Doordat de kebel van binnen waarschijnlijk niet genoeg afgeschermd is (erg dun en daardoor voel jij de warmte ook) krijg je er last van dat de verschillende draden elkaar gaan storen. Spookbeelden op je beeldscherm dus. Dikke kans dat het met een andere kabel al een stuk beter is :)

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op 22 October 2003 @ 23:10:
Denk idd dat dat het probleem is. Doordat de kebel van binnen waarschijnlijk niet genoeg afgeschermd is (erg dun en daardoor voel jij de warmte ook) krijg je er last van dat de verschillende draden elkaar gaan storen. Spookbeelden op je beeldscherm dus. Dikke kans dat het met een andere kabel al een stuk beter is :)
Is dat ghosten trouwens altijd een probleem wat ligt aan een brakke/versleten kabel, of kan het ook aan de monitor zelf liggen??

• Pollewob
  • Niet online
Kan ook aan monitor zelf liggen, maar in dit geval (met de uitleg die jij erbij geeft) is die kans vrij klein.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat zou in godsnaam de oorzaak kunnen zijn van het verhitten van zo'n vga kabel?? Dat is vrij uitzonderlijk namelijk...

• Pollewob
  • Niet online
Dunne kabeltjes, meer weerstand, meer warmte, door dun omhulsel ook nog eens extra goed voelbaar. Ik denk dat het daar op neer komt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik het probleem op kunnen lossen als ik een high quality kabel haal?

Als dat het probleem niet oplost wordt ik minder blij, want dan zal de monitor wel z'n beste tijd hebben gehad...

Maakt het b.t.w. trouwens uit dat deze dunne kabel 15 pins is, terwijl een plug van standaard vga kabels (dus die aan één zijde geintegreerd zijn in monitor) 14 pins hebben, er is er dan namelijk altijd één pinnetje weggelaten. Ik denk het zelf eigenlijk van niet, maar....?

Verwijderd

Een VGA kabel kost geen 5 euro, zeker niet een van 1.80...

Pasgeleden heb ik er een gekocht bij de MediaMarkt, omdat ik eigenlijk een extra nodig heb, zodat ik een tweede PC op de monitor kan aansluiten. Deze kabel kostte 27 euro, en hij is 1 meter lang. Hij geeft in ieder geval geen problemen. Ga dus eens voor een betere kabel kijken zou ik zeggen.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Pollewob schreef op 22 oktober 2003 @ 23:18:
Dunne kabeltjes, meer weerstand, meer warmte, door dun omhulsel ook nog eens extra goed voelbaar. Ik denk dat het daar op neer komt :)
Dat kan toch eigenlijk niet dat de kabel warm word?
Als je nagaat wat voor signalen door zo'n kabel worden gestuurd. Dit zal echt wel zwak spanning cq stroom zijn(ik neem aan zo'n 12v max).
Dan moet je toch al een heel vermogen door de kabel laten stromen wel de kabel(merkbaar) warm worden.
Als dat door 1 of andere reden het geval zou zijn(hoog vermogen) >geloof me dan maar dat je echt geen beeld zult ontvangen, laat staan dat de monitor het zou overleven (en VGA kaart).
IK zou me geen geval kunnen voorstellen dat de kabel warm zou worden en dat je tegelijk beeld zou hebben.
Dus ik ga ervanuit dat het verhaal "kabel word warm" ZEER onwaarschijnlijk is.

Verwijderd

Trek eens aan 1 haar op je hoofd en daarna eens een handvol ? Wat denk je op voorhand dat meer pijn zou doen ? Zo kun je dat ook vergelijken met kwaliteit spullen en mindere. 1 koperdraadje er doorheen of een hele string voor 1 pin, wat zal meer " pijn " doen ? Met logish nadenken kun je al een eind komen. Daarom leveren goeie merken monitoren altijd een kwaliteitskabel mee, om dat bakbeest niet voor een kabeltje retour te krijgen of iig de kans daarmee te verminderen ;)

• datkanveelbeter
Slechte kwaliteits kabels worden echt niet warm hoor. ;)

• datkanveelbeter
datkanveelbeter schreef op 23 oktober 2003 @ 02:37:
Slechte kwaliteits VGA-kabels worden echt niet warm hoor. ;)
oeps > foutje

[ Voor 5% gewijzigd door datkanveelbeter op 23-10-2003 02:38 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

datkanveelbeter schreef op 23 October 2003 @ 02:21:
[...]

Dat kan toch eigenlijk niet dat de kabel warm word?
Als je nagaat wat voor signalen door zo'n kabel worden gestuurd. Dit zal echt wel zwak spanning cq stroom zijn(ik neem aan zo'n 12v max).
Dan moet je toch al een heel vermogen door de kabel laten stromen wel de kabel(merkbaar) warm worden.
Als dat door 1 of andere reden het geval zou zijn(hoog vermogen) >geloof me dan maar dat je echt geen beeld zult ontvangen, laat staan dat de monitor het zou overleven (en VGA kaart).
IK zou me geen geval kunnen voorstellen dat de kabel warm zou worden en dat je tegelijk beeld zou hebben.
Dus ik ga ervanuit dat het verhaal "kabel word warm" ZEER onwaarschijnlijk is.
Intern kan het zijn dat jee probleem heb, de monitor kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn. Overigens is een dunne kabel zoals pollewob ook zegt sneller warm te stoken, er zitten nu eenmaal minder aders in om je signaal te versturen. Daarbij komt er ook nog eens bij kijken dat er een signaal met een hogere freq. doorheengaat en dat geeft vaak ook al verwarming. Dikke kabel kopen dus en testen, is die niet goed monitor terug.

Succes

Meh ...

Verwijderd

Vergeet niet de warmte die word overgedragen vanuit je monitor op die kabel. Hoe dunner de kabel des te langer zal de warmte afleggen. Is gewoon een beetje logisch denken, leer je al op school bij simpele natuur/scheikunde :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 02:42:
Vergeet niet de warmte die word overgedragen vanuit je monitor op die kabel. Hoe dunner de kabel des te langer zal de warmte afleggen. Is gewoon een beetje logisch denken, leer je al op school bij simpele natuur/scheikunde :)
Dit is wel een beetje kort door de bocht he, laten we in ieder geval duidelijk stellen dat hier de electronenstroom door de kabel voor de warmteontwikkeling zorgt en niet een warm wordende monitor oid.

Meh ...

• 10011
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10-2022

10011

binair rekend zo makkelijk

Rare vraag mischien maar heeft iemand een idee hoeveel ampere er door die kabel loopt als het om een analoge aansluiting gaat?

een trage pc met xp :) nu benk zeker niet meer koel :P

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Dit is een typisch probleem van een 'slechte' kabel, ik heb het zelf ook al diverse malen meegemaakt met KVM switches + bekabeling.
Ga voor de wat dikkere (en vooral ook duurdere) kwaliteits-kabels en je bent van het probleem af. Geloof me: Goedkoop is zeker in dit geval duurkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door K-2SO op 23-10-2003 08:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

@ datkanveelbeter, hij wordt écht warm hoor! Ik zit hier geen onzin te vertellen natuurlijk :) Na ongeveer 1 min. beeld is de kabel opgewarmd tot misschien een graad of 40/50 (moeilijk te schatten...). Ik kan hem iig nog wel aanraken dan }:O

Ik ga vanmiddag maar eens naar de speciaalzaak om een hogere kwaliteitskabel te halen. Ze waren 13,50 euro hebben ze me verteld, dat moet toch wel beter zijn dan...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 09:40:
Bedankt voor de antwoorden.

@ datkanveelbeter, hij wordt écht warm hoor! Ik zit hier geen onzin te vertellen natuurlijk :) Na ongeveer 1 min. beeld is de kabel opgewarmd tot misschien een graad of 40/50 (moeilijk te schatten...). Ik kan hem iig nog wel aanraken dan }:O

Ik ga vanmiddag maar eens naar de speciaalzaak om een hogere kwaliteitskabel te halen. Ze waren 13,50 euro hebben ze me verteld, dat moet toch wel beter zijn dan...
13,50 euro? Wat heb IK dan gekocht, voor 27 euro? Dat moet toch wel een kabel met gouden draden zijn dan... :)

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved :)

Vanmiddag een vga kabel gehaald, die van 13,50 dus. Nu werkt alles goed.
Pagina: 1