[EL] Infrarood lichtsluis aan de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017
Voor de winkel van mijn vriendin wil ik een bezoekers teller maken die ik aan de pc koppel.

Uit eindelijk wil ik zien : hoeveel mensen er per uur (of per minuut net wat ik programmer) binnen komen en naar buiten gaan.

De afstand tussen de poortjes is ongeveer 2meter.

Ik had zelf het idee om twee IR zenders en ontvangers tegen overelkaar te plaatsen waarbij de ontvanger via een DC converter een 0 of een 1 op een van de 8 I/O lijnen van de LPT. Als er dan een 0 komt bij zender 1 en daarna zender 2, komt er iemand naar binnen, gaat eerst 2 op 0 en daarna dan gaat iemand naar buiten.

Mijn vragen:
Hoe kan ik het beste zorgen dat ik iedereen tel die komen of gaan?
Heeft iemand ervaring met een IR lichtsluis aan de PC te koppelen?

Ik heb op Circuits online een schema gevonden en ook in de Elektuur van 2003 jul/aug staat ook een schema. Waar moet ik op letten bij kiezen van een schema?

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Je bedoelt dit schema van circuits online?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12790/full.jpg

En de zender: http://www.tweakers.net/ext/f/12789/full.jpg

Dat schema is afkomstig van velleman.be en is kant en klaar te koop (MK120):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12791/full.jpg

Het lijkt mij dat je dat schema/component vrij eenvoudig kunt ombouwen om aan te sluiten op je computer. Je kunt kiezen voor de parallelle poort of seriele poort, maakt opzich niet zo heel veel uit. De parallelle poort is vrij eenvoudig, je kunt dat ontvanger dan mbv van een transistor een van de ingangen (de status lijnen) van de parallelle poort hoog laten zetten.

Je zit echter wel met het probleem dat je met zelfgemaakte programma's meestal geen interrupts kunt gebruiken. Je moet dan dus pollen, wat inhoud dat je zelf om de 10ms (bijvoorbeeld) de status van de poort moet controleren. Is opzich niet zo'n probleem, aangezien die ontvanger niet minder dan 10ms een hoog signaal afgeeft ;)

[edit]

Ik zie nu dat je waarschijnlijk een ander schema van circuitsonline bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12794/full.gif

In dit geval is het helemaal makkelijk, omdat er al een relais in het schema is verwerkt. Je hoeft dus alleen nog maar een pin van je (parallelle?) poort op het relais aan te sluiten en je bent er.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 22-10-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Idd, dat laatste schema bedoelde ik.

Je noemt het 'moeten pollen', daar had ik nog niet aan gedacht... aangezien er iedere seconde wel mensen binnen of buiten kunnen gaan dan moet ik idd pollen wat het systeem niet echt meer bruikbaar maakt tenzij ik met threads ga werken, dan is me vraag nu... is het makkelijk (vooral LOW budget ook mogelijk een microcontroller oplossing te maken? die ook stats verzameld en overzet op de pc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Parcye schreef op 22 oktober 2003 @ 21:15:
Idd, dat laatste schema bedoelde ik.

Je noemt het 'moeten pollen', daar had ik nog niet aan gedacht... aangezien er iedere seconde wel mensen binnen of buiten kunnen gaan dan moet ik idd pollen wat het systeem niet echt meer bruikbaar maakt tenzij ik met threads ga werken, dan is me vraag nu... is het makkelijk (vooral LOW budget ook mogelijk een microcontroller oplossing te maken? die ook stats verzameld en overzet op de pc?)
Ach, makkelijk, zonder ervaring is het iig niet makkelijk om een PIC te programmere. Die optie lijkt me dus al af te vallen, tenzij je er veel tijd in wilt steken of iemand kent die handig is hiermee. Als je het toch wilt gaan doen heb je hier misschien wat aan:

MicroPIC Tutorial
Introduction to Microcontrollers

Dat pollen is trouwens niet zo'n probleem hoor. Om de 10ms pollen zul je waarschijnlijk niet merken aan je CPU belasting. Ik heb iig wel eens het indrukken van een druktoets geregistreerd dmv pollen en bij mij gaf het geen problemen: 0% CPU belasting. Het pollen is ook (bijna) niets meer dan dit:
Visual Basic .NET:
1
2
3
Function GetStatus As Long
    GetStatus = Inp Val(889)
End Function
Maar dat is ook te vinden in Hoe programmeer ik de parallelle poort :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 22-10-2003 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Het programmeren is geen punt, in C(++) voor AVR bijvb, maar ook in Windows niet...

De concurentie (van mijn hobbie oplossing) hebben een systeem met IR waar een PC naar toe inbelt om de gegevens op te halen, dat lijkt me echter niet goedkoop om na te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Wat zou er gebeuren als er iemand binnen komt, terwijl er tegelijkertijd iemand weggaat?

Ik loop binnen... sluis 1 stuur een 1tje
Henk loopt naar buiten, sluis 2 stuur een 1tje
Het programma denkt; hij is binnen
vervolgens loopt henk door sluit 1.. hij loopt iets sneller dan mij.. hoppa nog een 1tje
dan passeer ik sluis 2, en ben ik binnen...

Nu denkt de software dat er 2 mensen binnen zijn, terwijl er maar 1 binnen is, en de ander weg is. Hoe vaak het voorkomt is misschien minimaal, maar het scheelt wel in precisie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Als de afstand tussen de censoren nummer 1 en 2 2cm is... zie ik niet dat dit voor komt... en of ik nu zeg : verkoopster B heeft 100 bezoekers gehad terwijl het er 99 waren, dat maakt ook niet zozeer veel uit, zeker niet als je over een maand werken kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-07 21:55
Als je (alleen maar) interesse hebt in het aantal transacties, dan kan je dat beter uit je kassa systeem peuteren.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Nee, het gaat om hoe een verkoper functioneerd, dus hoeveel van de bezoekers worden klant. Is dit door de prijzen, door hoe iemand functioneerd, door een advertentie, dat is een ander verhaal, het gaat vooral om de conversie cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 14:02

Len

Leeg

met zo'n systeem kan je toch niet zien of iemand erin loopt of eruit loopt?

Of je moet echt een in en uitgang hebben.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Len schreef op 22 October 2003 @ 22:19:
met zo'n systeem kan je toch niet zien of iemand erin loopt of eruit loopt?
Wel met twee lichtsluizen achter elkaar, wat hierboven ook al genoemd is. Is niet helemaal een waterdichte oplossing maar het voldoet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 16:23

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

niet makkelijker om een drukschakelaar onder de deurmat te maken? :)

probleem van personen die in of uit gaan zou je kunnen oplossen door twee sluizen te maken (A en B), achter elkaar: als A en binnen interval B dan komt er iemand binnen, B->A iemand gaat naar buiten.
Maar goed het is logisch gezien ook alleen maar interessant om 't aantal mensen dat willekeurig welke kant op door de deur gaat en aan 't eind van de dag dit getal door twee te delen (eventueel met een foutmarge erover).

* LEiPiE woont in een flat met een deurcode systeem (juiste code? deur zwaait open en is meteen gelogged wie de deur heeft geopend, tevens een user deurbel die we ook kunnen deactiveren :)) Hebben er ook wel eens over gedacht om doorgangen te registreren, maar uiteindelijk maar niet gedaan.

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leipie schreef op 22 October 2003 @ 22:36:
niet makkelijker om een drukschakelaar onder de deurmat te maken? :)
Lijkt me niet zoveel makkelijker, de interfacing met de pc is nog steeds hetzelfde :)
probleem van personen die in of uit gaan zou je kunnen oplossen door twee sluizen te maken (A en B), achter elkaar: als A en binnen interval B dan komt er iemand binnen, B->A iemand gaat naar buiten.
Maar goed het is logisch gezien ook alleen maar interessant om 't aantal mensen dat willekeurig welke kant op door de deur gaat en aan 't eind van de dag dit getal door twee te delen (eventueel met een foutmarge erover).
Aan dat laatste dacht ik inderdaad ook al, maar dat gaat alleen op als je bijvoorbeeld per dag de bezoekers wilt registreren. Je kunt er dan immers wel van uit gaan dat iedereen die er in is gegaan er ook weer uitgegaan is (zoniet, zit je met een ander probleem ;)). Parcye geeft al aan dat hij ook per uur of bijvoorbeeld per minuut de bezoekers wil kunnen registreren. Je kunt er niet altijd van uit gaan dat iedereen binnen die tijd in en uit gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Als ze in die winkel zouden plannen dat persoon X en Y altijd een volle dag werken is het wel te delen door twee en dan zou ik niet eens met PC systeem hoeven te werken, gewoon eind van de dag teller af lezen en zo veel mensen heb je gehad.. maar ze willen meer (ja vrouwen willen altijd alles ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 19:52
En ze zijn zeker ook niet bereid om de ingang in een ingang en een uitgang te verdelen? zou je probleem een stuk simpeler maken :)

Denk dat je gewoon op de goede weg zat met je 2 lichtsluisjes vlak achter elkaar. Zorg dan ze echt vlak achter elkaar zitten, en hou ook rekening met de hoogte waarop je ze plaatst.
Een naar voren en naar achter zwaaiende arm kanje systeem anders ook in de war schoppen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Het is een kinder winkel... dus et zal laag hangen, waarschijnlijk op been hoogte aangezien je nooit echt met een stappende beweging een winkel ingaat alsof je over iets heen stapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Als je gebruik maakt van die 2 lichtsluizen dan kun je er meteen een bel aanvast knopen die alleen belt wanneer mensen de winkel in lopen (zo'n bel die aangeeft dat er mensen de winkel binnen komen). Dan heb je dat irritante continu gebel bij in EN uitlopen nietmeer.

Maar wat ik zou doen: pak een microcontroller die continu bijhoud hoeveel mensen naar binnen gelopen zijn en naar buiten. Een pc vraagt om het uur wat de actuele stand is en reset de tellers van de microcontroller. Je kunt voor de verbinding een RS-232 verbinding gebruiken die elke pc tegenwoordig wel een vrij heeft.

Wat je voor de grap ook kunt doen is op het einde van de dag eens kijken hoeveel mensen er nog in het pand aanwezig moeten zijn.... Als je dit om 12 uur 's nachts berekend ga ik er vanuit dat er niemand meer moet zijn. Als de pc aangeeft dat er nog mensen in 't pand aanwezig zijn betekent dat je systeem niet 100% heeft gewerkt. Je kunt zo zien of het foute aantal gedetecteerde mensen nog acceptabel genoeg is voor jou...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-10-2003 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Maar waarom zou je je systeem met een microcontroller uitbreiden om maar 1 keer per uur getallen op te halen en niet gewoon het tellen bij de PC neer te leggen...

Een bel hebben ze niet eens, omdat het een kinderwinkel is en te storend was

(ohja... why quote je jezelf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Parcye schreef op 23 oktober 2003 @ 00:01:
Maar waarom zou je je systeem met een microcontroller uitbreiden om maar 1 keer per uur getallen op te halen en niet gewoon het tellen bij de PC neer te leggen...

Een bel hebben ze niet eens, omdat het een kinderwinkel is en te storend was

(ohja... why quote je jezelf?)
Edit gone wrong denk ik...
Ik zou het ook niet met een µC doen, beeeeetje omslachtig. Als je een relais laat schakelen met je lichtsluis kun je toch gewoon net doen alsof je een schakelaar aan je LPT hangt... Lijkt mij het makkelijkst dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 16:13

iMars

Full time prutser

of gooi er een schepje boven op, en maak het nog moeilijker qua programmeren...

Beeld herkenning. Sluit een webcam aan en maak goede software die binnen en naar buitengaande mensen herkent :P

De interface is makkelijker, maar het programmeren van het software veel moeilijker. >:)

(goede uitdaging??)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 21:34
Anoniem: 86363 schreef op 22 October 2003 @ 21:21:
[...]
Ach, makkelijk, zonder ervaring is het iig niet makkelijk om een PIC te programmere. Die optie lijkt me dus al af te vallen, tenzij je er veel tijd in wilt steken of iemand kent die handig is hiermee. Als je het toch wilt gaan doen heb je hier misschien wat aan:
kan je er niet gewoon zon 8bit countertje opzette, dan kan je gewoon parallele poort uitlezen elke 10 sec ofzow, scheelt je hoop gepol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DiLDoG schreef op 23 October 2003 @ 07:57:
kan je er niet gewoon zon 8bit countertje opzette, dan kan je gewoon parallele poort uitlezen elke 10 sec ofzow, scheelt je hoop gepol >:)
Klopt, alleen zou dat niet gaan werken: je weet namelijk niet of iemand in of uit loopt. Je hebt twee lichtsluizen achter elkaar plaatsen en als je maar om de 10 seconden pollt weet je nooit welke van de twee lichtsluizen het eerste gepaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Het nadeel van direct aan de parallelle poort hangen is dat lange draadlengtes niet goed mogelijk zijn en dat je timings zo gevoelig komen te liggen.

Het is een mogelijkheid om een sensor uProc. met seriele poort conversie te gebruiken, op die manier heb je gelijk die beide problemen opgelost.

Hetzelfde idee dus als deze temperatuurlogger (bron: Anoniem: 80823 in "Temperatuursensor aansluiten op pc")

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-10-2003 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Nou kijk, zo iets is ideaal...

Ik heb echter geen idee wat het moet kosten.

Laat ik dit voorop stellen : programmeren kan ik, solderen ook, maar een schema opstellen niet.

Als ik daar naar kijk... zou ik zeggen ik pak het schema van circuits online hierboven...

die hang ik aan een microcontroller, bijvb poort B pin 1 (of een intrupt), en de RTC hang ik aan poort A pin 1 en ik gebruik poort A pin 2..7 om de tijd in te stellen van de RTC.

Iedere keer dat er iemand binnen komt, tel ik voor dat uur een + 1 of voor die minuut een + 1 en die worden in een grote array bij gehouden.

Als ik met de PC dan de gegevens opvraag zend de microcontroller de inhoud van de array terug, ook heeft de PC een optie het array te resetten....

dan is een uitbreding naar een visuele weergave op mijn infrarood onderdeel niet zo groot... een LCD met IN : 14 OUT : 12 op het scherm zou genoeg kunnen zijn...

Hier mag je geen oproepen plaatsen voor mensen die zich geroepen voelen eens een schema te maken van dit geheel he?

Wat heeft een voorkeur... AVR of PIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 12:06

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Het makkelijkste om te programmeren voor de pc is het uitlezen van een microcontroller met rs232. Als je iemand kent die zo'n ding voor jou kan programmeren, is dat het beste. Je kan het ook zelf leren en een eigen programmer maken, heb ik ook gedaan. Dat kost wel wat tijd, maar als je het leuk vindt, moet het er toch een keer van komen :Y)

Met een uC kan je ook makkelijk tijdslimieten opgeven, zo van: als sensor B tussen de 1 en 100 ms later "hoog" registreert dan A, dan komt iemand binnen. Als het langer duurt, dan is de melding vals oid.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Parcye schreef op 22 October 2003 @ 22:08:
Als de afstand tussen de censoren nummer 1 en 2 2cm is... zie ik niet dat dit voor komt...
Dan niet nee, maar in je 1ste post had je het over een andere afstand;
Parcye schreef op 22 October 2003 @ 20:46:
...
De afstand tussen de poortjes is ongeveer 2meter.
...
Maar goed het is logisch gezien ook alleen maar interessant om 't aantal mensen dat willekeurig welke kant op door de deur gaat en aan 't eind van de dag dit getal door twee te delen
Dat lijkt mij inderdaad ook een goede. En dit zou je zelfs per uur kunnen doen, alleen zul je er dan, afhankelijk van hoe druk het is, er een paar mensten naast zitten. (als iemand om 10:55 binnen kwam en 11:06 wegging, mis je in uur 10 iemand en heb je in uur 11 iemand teveel. Maar dat lijkt mij best acceptabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
De afstand tussen de poortjes is 2meter, de afstand tussen censor A en censor B zal een 2cm zijn...

Ik kan zelf ook een uC programmeren, dat is het probleem niet.

Heet iemand een idee wat het zou kosten als ik een uC + componenten zou gebruiken?

We gaan echter voor erg low budget... dus ben benieuwd naar wat een systeem moet kosten die hier wordt geschets met rs232 ipv lpt met een uC die het gehele tellen regelt en de PC die alleen nog het overzenden van de data regelt.

* Parcye kan helaas geen schema's tekenen :(

[ Voor 30% gewijzigd door Parcye op 23-10-2003 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Parcye: Toch wel grappig, eerst vind je 't raar dat ik het op zou lossen met een microcontroller maar daarna kom je er toch op terug:)..
Maar goed, de rede dat ik voor een microcontroller koos is je waarschijnlijk wel duidelijk. Je pc hoeft niet continu om de paar honderd miliseconten te kijken of er iets veranderd is aan de status van je lichtsluizen. Kortom, de pc heeft een veel rustiger leventje en de microcontroller rammelt er lekker op los.
Ook als je je pc een keer zou booten ben je geen gegevens kwijt, de teller telt gewoon door.
p.s. mijn voorkeur gaat naar AVR uit, maar je zal zien dat er genoeg mensen zijn die een PIC zouden kiezen. Het is maar net wat je leuk vind (het schijnt dat AVR goedkoper en iets sneller is, maar dat durf ik niet zwart op wit te zetten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Ik heb even door me kast gekeken en heb een AVR progboard liggen en een ATMEGA8515 dus dat zit goed :) alleen ben ik nu al 2u met schema's aan het rommelen op papier maar dat is niet echt mn sterkste kant... zal mogelijk morgen wat laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
Oke, ben weer terug....

Ik heb inmiddels precies uitgewerkt wat ik nodig heb, ga nu nog over op een tekening... (duurt nog even)

Het systeem zal als volgt zijn.

De zend kant (IR Leds) zal 2 leds hebben die zenden naar de ontvanger kant.

De ontvanger kant heeft twee ontvangers van IR, deze zijn standaard hoog als er IR wordt ontvangen dus moeten deze waardes worden geinverteerd. De geinverteerde waarde waardes komen aan de interups te hangen van de microcontroller.

Omdat alleen binnen komende mensen worden geteld wordt er bij gehouden of ontvanger A hoog is of niet, gevolgd door B hoog.

Dus... A hoog is en B != 1 dan A=1, B hoog is en A = 1 persoon binnen, B hoog en A != 1 dan B = 1, A hoog en B = 1 dan persoon buiten,

Bij de routine van interupt B wordt er dan de tijd en datum in de array gezocht en met + 1 gedaan. Er zal een 3 demencionaal array zijn, met dag, maand, uur, deze wordt + 1 gedaan... het array zal een omvang hebben van 17856 bytes, wat eigenlijk wel een beetje overkill is, omdat ik dan een integer heb gepakt om te de bezoekers in op te slaan.

Dit systeem zit via RS232 aan de PC en de PC haalt 1 keer per dag (of als het anders in ingesteld vaker/minder vaak) de gegevens op en bewaart deze op de PC. Dit kan via een simpele overdacht.

In de toekomst misschien via USB maar dat is niet wat in dit project past.

• Parcye
De IR zender kant,

Ik heb hierbij gekozen voor een ATtiny12 als Chip, dit ipv een NE 555 om pulzen te genereren met een popmeter, een programmeer bare optie.

Afbeeldingslocatie: http://www.parcye.com/woods/zender_v1_small.jpg

Dit is de eerste versie van mijn tekening... clickable..

Als je een iets dikkere atmel pakt (de AT90S2313 bijvoorbeeld) met UART dan kun je deze via de serieele poort op je pc aansluiten en via telnet er mee babbelen.

Kun je trouwens eens wat meer uitleg geven over wat je getekend hebt, ik vind de tekening een beetje onduidelijk:)....

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 55168 op 27-11-2003 17:50 ]

• Parcye
Dit is puur de zender, de IR LED, die kan ik met een NE 555 laten werken, maar dan moet ik met een podmeter instellingen doen, vind ik beetje on betrouwbaar, dus ik denk ik pak een ATtiny12 waarmee ik zelf de pulsen genereer die ik nodig dien te hebben, dat zie je hier...

Ik heb geen teken programma voor IC dingen, dus heb het met de hand gedaan.

De ontvanger kant zal ik een AVR pakken waar een RTC in zit, minimaal 2 interupts heeft, genoeg uitgangen voor zowel een RS232 aansluiting als een mogelijke LCD en beetje geheugen (in de AVR of los) waar ik de array kan opslaan.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is een poTmeter, om je even te corrigeren ;)

Een AVR met RTC is niet nodig. Je kunt een timer om de seconde een interrupt laten genereren. In de interruptroutine bouw je dan de hele klok op: tel 1 bij het secondenregister op, is dat vol? 1 bij het minutenregister op etc.

En een Tiny12 is een beetje overkill hoor, als je alleen maar pulsen wilt genereren. Een ne555 heeft een keer een drift van op z'n uiterste maximum een procent of 5 ofzo, dat kunnen je ontvangers waarschijnlijk prima aan.

Eerst nog een inverter aan de IR-ontvangst-ICs is ook overbodig, je kan de AVR ook zo programmeren dattie op een neergaande flank de interrupt af laat gaan ipv. een opgaande.

17K aan RAM? Mmm, daar heb je een flinke AVR voor nodig. Wat je ook kan doen is van die kleine I2C en/of serieel aanstuurbare ICtjes halen waar een eind EEPROM inzit, en die aan je AVR knopen. Scheelt weer een stukkie geld denk ik, je moet alleen even heel goed kijken naar hoe vaak je die dingen kan herschrijven. Heeft ook wel weer een voordeel: aan het eind van de dag kan je de EEPROM-module eruithalen, in de computer steken en uitlezen. En als je een I2C-bus gebruikt kan je daar desnoods ook een kant-en-klaar RTC-IC aanknopen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Parcye
Oke, een ATtiny is overkill... dat dacht ik ook... maar dit is me verteld :
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

Kan ik niet de NE 555 gebruiken ipv ATtiny12?

Nee, want
- die moduleert alleen op (bv) 33 kHz, niet ook nog eens op (bv) 200 Hz
- er ontbreekt een goed driver voor de IR LED (heb je met een PIC ook nodig, dus dat is geen argument voor of tegen)
- dat is ook een 8 pin DIP met componenten eromheen, en meer componenten dan de PIC nodig heef (nl alleen een 100nF ontkoppel condensator), en bovendien is 1 component een instelpot, nogal onhandig
- die schakeling geeft volgens mij niet de juiste duty-cycle, en de duty-cycle is ook nog eens afhankelijk van de ingestelde frequentie
Wat moet ik hier dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 12:06

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

-Met 2 555's of een 556 kan je ook een 33 kHz golf maken die je moduleert met een (andere) 200 Hz golf.
-Je kan een simpele transistor als driver gebruiken.
-Qua aantal componenten: Het zal misschien iets meer aan periferie zijn, maar (ik weet niet hoe duur een ATtiny is) waarschijnlijk een paar euro (niet veel dus) goedkoper. Als je het niet vertrouwt, neem je alsnog die uC.

Het duty-cycle verhaal is niet zo interessant. Je neemt gewoon een tsop'tje om de draaggolf te detecteren, die doet niet moeilijk zolang je dutycycle tussen de (losse pols...) 20 en 80 procent ligt. En met een 555 haal je inderdaad meestal geen 50 %, maar wel 40-45 ofzo.
Hoe was je trouwens van plan die verkregen golf uit je tsop te controleren op 200 Hz? Met een filter ofzo, of met je microcontroller? In beide gevallen is je mooie 50-50 duty cycle niet zo van belang. Veel succes.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Pagina: 1