Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] voedings probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 09:43
hallo ik heb een vraagje over het bouwen van een voeding,
ik wil mijn pc wegens een mod extern (dus een apart voedingsblok in de pc dat gevoed wordt door een xterne adaptor) gaan voeden (de voeding paste niet meer in de gemodde case)
Het betreft een at systeempje.
Nou had ik al op deze site zitte kijke:http://www.hardwarebook.net/connector/pc/motherboardpower.html
als ik nou een voeding bouw 12V 8A
5V 12A
zou dit toch toereikend moeten zij voor een at systeempje?
Of moet dit een symetrische voeding worden met aan de ene kant LM7812 en aan de min zijde LM7805 en deze volt regulatoren moeten die dan zoals aan de min als aan de plus zijde hetzelfde amperage hebben?

Help mij verder AUB want zonder voeding doet een pc ook weinig en ik heb geen zin om al doe kabels uit de voeding te gaan verlengen en door te lussen.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 22:19
Als ik het goed begrijp, wil je dus zelf een pc-voeding gaan bouwen, en enkel de transfo buiten de case houden?

Zo te zien wil je een lineaire voeding gaan bouwen, aangezien je over LM7805 / LM7812 spreekt. Ik weet niet of je enig idee hebt van hoe zwaar je die dingen gaat moeten koelen, maar het lijkt me dat je een lineaire zelfbouwvoeding nooit kleiner zal krijgen dan commercieel verkrijgbare schakelende voedingen...

Als je even de volledige config van je systeem post, kunnen we een schatting maken van de benodigde amperages op de verschillende lijnen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je pc minder dan 5V/12A en 12V/8A trekt...

Verwijderd

Of het slim is om zelf een voeding te gaan maken is maar de vraag lijkt me, of heb je daar veel ervaring mee? De onderdelen in je computer hebben een stabiele/ontstoorde spanning nodig, die krijg je niet zomaar. Er zit in je computer dus een schakelende voeding, die niet zo eenvoudig zelf te maken is. Zie bijvoorbeeld: [rml][ EL] Zelf schakelende voeding maken[/rml]

Of zit er in een AT geen schakelende voeding?

Maar los daarvan: wat je nodig hebt kun je zelf bereken aan de hand van de volgende tabel, gister gepost door euss:

Current Consumption (Estimates)
+3.3V+5V+12VDevice
3 A2 A0.3 AMotherboard w/ onboard devices
0.25 AHigh Performance fans (including power supply fans)
2 A Memory (128MB DDR)
3 A VGA (no high-end, without external power connector)
0.5 A0.5 A PCI Sound
0.4 A0.4 A PCI Network Card
0.8 A2 AHigh performance hard drive
1.2 A0.8 ACD-RW
1.2 A1.1 ADVD
0.8 A Floppy
0.5 A USB devices
0.25 A Keyboard
0.25 A Mouse
0.5 A PCI Modem
1.6 A FireWire
Bron: http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

Vergeet mijn post maar als ik me vergis in de complexiteit van een AT voeding :)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 09:43
subsonik schreef op 22 October 2003 @ 21:10:

Als je even de volledige config van je systeem post, kunnen we een schatting maken van de benodigde amperages op de verschillende lijnen...
nou hier is ie

is niet mijn echte hardware hoor ;)

P1 166mhz
1x isa soundcard
1x2 mb vga kaartje
1x moederbord (weet ik wat voor merk)
1x dimm module pc 66 32mb
1x edo module 32 mb
1x cd spelertje 4x
1x a drive
1x lancard

en hoe kan ik het beste de -12v en de -5v spanning maken?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Ik geloof dat je een beetje onderschat wat er bij een voeding komt kijken...
([rml]voorbeeld van een technische discussie over geschakelde voedingen zelf maken[/rml])

Als voorbeeld een schema van een lineaire 200W voeding:
http://members.optushome.com.au/intaretro/S360PSSch-L.jpg
bron: http://members.optushome.com.au/intaretro/S360PSRP.htm
NB: 15 x 15 x 51 cm en een gewicht van 15 kilogram

Nu heb jij geen 200W nodig, als ik uitga van een PCI/ATX systeem:
3,3V / 5A / 16,5 Watt + 5V / 5,48A / 27,4 Watt + 12V / 3,5A / 42 Watt = Totaal: 85,9 Watt
Maar goed, de vergelijking gaat hier mank, omdat je een AT systeem hebt met ISA kaarten.

Als je echt vanaf de grond een lineaire voeding wilt maken zul je allereerst op zoek moeten gaan naar een 240V > 17V trafo (van bijna 10A ?)

Bovendien houdt je geen rekening met de verliezen (en skineffect?) die op dergelijke kabellengtes gaan optreden.

Volgens mij kun je beter een bestaande schakelende voeding in een gemodificeerde behuizing inpassen, die je bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de PC zelf monteerd (desnoods aan de achterkant van de kast of de zij/onderkant van je buro.

De negatieve spanningen heb je alleen nodig als je de seriële poorten wilt gebruiken of modems in een PCI/ISA slot. Zie: Verwijderd in "Welke spanningen heeft een mobo echt nod"

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 08:02 ]