Ik heb een Creative FPS 1000 surround setje (pc boxen dus). Aangezien m'n vrouw een eigen pctje heeft, en ik geen zin heb om extra boxen te kopen, vraag ik me af of het goedgaat als ik beide pc's op dit setje aansluit, ook als beide pc's aanstaan?
Dat werkt wel... Gewoon splittertje gebruiken...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Een mengpaneel is een mooie uitvinding.
Je kan ook de boxen hangen aan de PC die het meest aanstaat en dan de andere PC verbinden dmv je line-in.
Zomaar signalen samenvoegen door met de kabels zelf te klooien is imo geen goed plan.
Je kan ook de boxen hangen aan de PC die het meest aanstaat en dan de andere PC verbinden dmv je line-in.
Zomaar signalen samenvoegen door met de kabels zelf te klooien is imo geen goed plan.
{signature}
Heb je het zelf ook weleens gedaan dan?Moartn schreef op 22 October 2003 @ 19:46:
Dat werkt wel... Gewoon splittertje gebruiken...
Niet op die manier, wel meerdere inputs tegelijk in m'n line-in, werkte ook prima...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Met beetje logisch nadenken is dit ook wel zelf op te lossen, oplossing van Moartn bijvoorbeeld. Gebruik de search even als je andere oplossingen wilt
Natuurlijk begrijp ik dat het gemakkelijk op te lossen met een splittertje. Maar ... kan het kwaad als er 2 inputs tegelijkertijd op de luidsprekers komen? Krijg ik dan geen last van overbelasting? Dit wil ik eigenlijk wel eerst weten voordat ik het aansluit en eventueel de boel opblaas...
Het probleem met gewoon aan elkaar koppelen met een splittertje is de impedantie die omlaag gaat.
De uitgang van een versterker werkt nu eenmaal optimaal als je er de juiste belasting (weerstand/impedantie) aan hangt waarvoor ie ontworpen is.
Ook meerdere signalen aan een ingang hangen kan een probleem veroorzaken omdat je de ingangsimpedantie van de volgende trap omlaagt haalt.
Tot zover de theorie. Bij PC's is het allemaal zo kritisch niet. Op een geluidskaart kan je immers zowel een laagohmige hoofdtelefoon hangen als een speakersetje, dat meestal een hoogohmige ingang heeft, omdat er een versterkertje ingebouwd zit.
Ik voorzie niet meteen problemen. En het is heel makkelijk te testen. Zet een splitter op de ingang van je speakerset, hang er 1 uitgang van de geluidskaart en zet een muziekje op. Plug dan de tweede geluidskaart in. Wordt het geluid van de eerste fel gedempt, dan zit je allicht met een overbelasting van je geluidskaarten of een te lage ingangsimpedantie voor je speakerset.
Je kan ook gaan knutselen en voor alle zekerheid in elke lijn (dus 2 maal 2) een weerstandje steken van een 32ohm (normale headphone impedantie).
Nog een oplossing is een speakerswitch, maar dan kan je niet gelijktijdig luisteren.
Een mengpaneeltje is ook al genoemd, maar dat lijkt me persoonlijk al ver gezocht.
De boel opblazen is zeer onwaarschijnlijk. Voor ingangen is het helemaal geen probleem, voor de geluidskaartuitgangen meestal ook niet, omdat ze veelal een overhittings- en kortsluitbeveiliging hebben.
De uitgang van een versterker werkt nu eenmaal optimaal als je er de juiste belasting (weerstand/impedantie) aan hangt waarvoor ie ontworpen is.
Ook meerdere signalen aan een ingang hangen kan een probleem veroorzaken omdat je de ingangsimpedantie van de volgende trap omlaagt haalt.
Tot zover de theorie. Bij PC's is het allemaal zo kritisch niet. Op een geluidskaart kan je immers zowel een laagohmige hoofdtelefoon hangen als een speakersetje, dat meestal een hoogohmige ingang heeft, omdat er een versterkertje ingebouwd zit.
Ik voorzie niet meteen problemen. En het is heel makkelijk te testen. Zet een splitter op de ingang van je speakerset, hang er 1 uitgang van de geluidskaart en zet een muziekje op. Plug dan de tweede geluidskaart in. Wordt het geluid van de eerste fel gedempt, dan zit je allicht met een overbelasting van je geluidskaarten of een te lage ingangsimpedantie voor je speakerset.
Je kan ook gaan knutselen en voor alle zekerheid in elke lijn (dus 2 maal 2) een weerstandje steken van een 32ohm (normale headphone impedantie).
Nog een oplossing is een speakerswitch, maar dan kan je niet gelijktijdig luisteren.
Een mengpaneeltje is ook al genoemd, maar dat lijkt me persoonlijk al ver gezocht.
De boel opblazen is zeer onwaarschijnlijk. Voor ingangen is het helemaal geen probleem, voor de geluidskaartuitgangen meestal ook niet, omdat ze veelal een overhittings- en kortsluitbeveiliging hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door k-ray op 24-10-2003 09:45 ]
Why use Windows since there are doors ?
Op zich zo een mengpaneeltje wel het veiligst zijn (denk ik) maar dan een hele simpele zoals http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11714 maar ik weet niet of dat duurder is dat wat je voor je eigen setje hebt betaald.
Bedankt! Hier heb ik wat aan. Ik ga het dus gewoon proberen. Nu nog even een kabeltje halen...k-ray schreef op 24 October 2003 @ 09:42:
Een uitgang splitten kan wel, een ingang splitten niet. Je kan niet dmv een splitter twee uitgangen op 1 ingang aansluiten.
Je moet die twee signalen electronisch optellen en dan naar de ingang van het fps1000 setje sturen. Dat kan met een mengpaneeltje.
Je moet die twee signalen electronisch optellen en dan naar de ingang van het fps1000 setje sturen. Dat kan met een mengpaneeltje.
Pagina: 1