Toon posts:

Adaptec SCSI Raid Controller werkt niet met 2 hardeschijven

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een Adaptec 2100S Ultra 160 scsi raid controller gekocht.

Aangezien ik daarvoor alleen maar met ide heb gewerkt en dus onbekend ben met scsi heb ik uitgebreid de documentatie die erbij zit doorgelezen en ook op internet heb ik informatie gelezen over scsi en de werking daarvan.

Ik heb onderandere gelezen dat je een scsi kabel zowel aan het begin als aan het einde moet voorzien van een terminator. Maar dat sommige hardeschijven ook zijn voorzien van een terminator en dat de kaart ook kan zijn voorzien van een terminator. Ik heb hier 2 Seagate Cheetah Ultra 320 Schijven liggen die niet
zijn voorzien van een terminator. De controller is gelevert met een Adaptec Scsi LVD/SE kabel met terminator aan het eind. De Adaptec Controller staat op Termination = auto

Ik heb de Controller in het laagste PCI slot (dit werd aanbevolen in de handleiding) gestoken en de kabel aangesloten zodat de terminator an het andere uiteinde zit. Ik heb eerst op de eerste volgende connector 1 hardeschijf aangesloten. Ik krijg dan in het menu te zien dat die hardeschijf op id 0 zit.

Maar als ik een tweede schijf aansluit krijg ik een geluid uit de speaker dat de controller dit niet leuk vindt.

Ik heb op de hardeschijf gekeken en naast de scsi connector zitten 12 pinnen waarop jumpers kunnen worden geplaatst. Ook op de achterkant zitten 12 van zulke pinnen. Ik heb jumpers geplaatst op de eerste hardeschijf helemaal links en op de tweede de eerste van links. Ook nu kreeg ik weer hetzelfde geluid uit
de speakers dat dit niet goed is.

Moet ik die scsi id's echt op de hardeschijf instellen. Net als master en slave op ide drives. Of moet dit automatisch gebeuren door de manier waarop ze op de kabel zitten.

Wat doe ik verkeerd? Heeft de adapter toch geen terminator. Of doe ik iets verkeerd met de scsi id's?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik denk dat beide scsi id's id 0 hebben, je moet dus de andere op 1 zetten ;)

Verwijderd

inderdaad SCSI ID achter op de harddisk instellen.
kortom, doe een of meer jumpers erop. Zonder jumpers is het ID van de schijf automatisch 0, en aangezien deze per kanaal (kabel) uniek moeten zijn..

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:21
Ik heb vandaag op mijn stage ook mijn pc uitgebouwd met een scsi controller. Ik heb een oude adaptec kaart(nog met isa slot :? ). Ik heb er nu 2 meter Scsi kabel aan hangen, met aan het einde van de kabel een terminator(voor LVD/SE). Aan het begin van de kabel hoef je geen terminator te doen.
Zoals je misschien wel gelezen hebt, werkt SCSI met een bus. Dit is geen bus waar data voor de apparaten doorheen gaat, maar een "adresbus". Je moet het zien als een Postkantoor. Elk huis(in jouw geval harde schijf of cd speler etc) heeft een adres. Het postkantoor(de controller) stuur de gegevens via de datalijnen naar het apparaat met het juiste adres. Je kan je dus voorstellen dat elk apparaat een uniek adres met hebben. Dit moet je dus doen met de jumpers op je HD. Elke hd moet een uniek adres hebben.
Het maakt voor de rest niet uit waar je die harde schijf op de kabel aansluit. Als je maar aan het einde van de kabel een terminator hebt zitten...
sccs

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

http://www.seagate.com/su...uides/scsi/100195488b.pdf heeft info over jumpers voor een van de U320 Seagate schijven. Je meldt niet welke schijf je precies hebt, maar meestal blijft een producent 1 soort/manier van jumpering gebruiken voor zijn schijven, dus waarschijnlijk zal het voor jou identiek zijn.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>