Wireless LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

Ik wil een klein subnetwerkje bouwen met een draadloze verbdinding.
De meeste oplossingen zijn echter vrij duur en info is al helemaal niet te vinden.
Nu is mijn oogje gevallen op een aantal producten van Compaq.
Namelijk de WL100 (Wireless PCMCIA card) voor m'n lappie, en een WL200 (Wireless PCI card) voor een WSje wat dan als servertje/routertje gaat dienen voor dat 'segment'.
Vervolgens heb je dus nog een accesspoint nodig.
Compaq heeft daar 2 oplossingen voor;
Namelijk, de WL300 (Software accesspoint) en de WL400 (Hardware accesspoint. Deze kosten respectievelijk 275,- en 2299,-
Nader onderzoek op inet leverde op dat de SW accesspoint oplossing een stukje software is die je op een PC installeert waar al een WL100 of WL200 inzit.
Uiteraard kun je van de HWAP veel meer verwachten dan de SWAP, maar wat ik me afvraag, wat kan ik eigenlijk verwachten??
Heeft iemand ervaring met deze specifieke Compaq producten??

ThX
Koffie
ps:Laat reply's met als inhoud 'Copraq zuigt' enzo maar lekker zitten, ben op zoek naar specifieke info voor dit product.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55

KMK

Niet met specifiek deze maar ik heb ook ondezoek gedaan en 7Mbit is de max..
Dat vind ik het niet waard. Het is namelijk erg duur en dan maar zo weinig dat is wel erg jammer vind je niet.. ;(

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

Verwijderd

Ervaring genoeg.

Ten eerste is de max. snelheid 11Mb, niet 7Mb.

Je AccesPoint moet je zien als een versterker/hub.
Hij versterkt het signaal (2,4GHz band), en geeft dus een gegarandeerde en stabiele verbinding in je WireLess LAN.
Ten tweede heeft de AccesPoint de mogelijkheid om 127 IP-adressen te verwerken, de hub-functie.

Deze mis je dus zodra je het softwarematig gaat aanpakken.

Voor huis tuin en keuken gebruik moe je geen Compaq nemen, maar Dynalink.
Voor wat serieuzer werk 3Com of Cisco.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het is idd voor huis-tuin-keuken gebruik.
Ik begrijp de nadelen van een SW accesspoint.
Boeit me niet zoveel.
Het is voor thuis om beneden draadloos te kunnen connecten.
Ik weet dat 't duur is, ik weet dat 't 11 Mbit is. dat boeit me allemaal niet zoveel.
De Compaq oplossing vindt ik overigens niet eens zo duur.
Weet je toevallig een site waar de Dynalink oplossing staat inlcusief prijzen?

Balen dat er geen wireless shit in de prijskijk staat :'(

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KMK

KMK

Dynalink was op de HCC 680 gulden

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wat was er dan op de HCC voor 680,- :?

Maareuh... ff vlug gekeken,
Voor Compaq betaal je dus het volgende:

CPQ WL100 PCMCIA Card: FL. 449,-
CPQ WL200 PCI Card: FL. 449,-
CPQ WL300 Software AP: FL. 275,-
CPQ WL400 Hardware AP: FL. 2299,-

Dynalink;
Dlink L11AP Hardware AP: FL. 1039,-
Dlink L11C PCMCIA: FL. 439,-
Dlink L11H PCI: FL. 559,-

Bij Dynalink is de PCI versie een soort PCI kaartje waar je de PCMCIA in kunt steken.
Op welke manier weet ik niet, maar volgens Dynalink kun je dus ook zonder AP aan de gang gaan ...

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KMK

KMK

The wireless homenetwork kit
twee draadlozen dinkies die als een soort crosslink kabel alleen tegen elkaar praten.

Dus zonder een multiaccesspoint
maar van punt naar punt

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
En dat is van Dynalink neem ik aan :?
Heb je misschien een URL met prijzen van dat setje ??

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik ben ook razend nieuwsgierig naar deze oplossing, zou hem willen gebruiken om de pc van het bureel met een laptop in de privé woning (50m verderop) te verbinden. Kan dit werken zonder access point???

Verwijderd

Is er ook een wireless oplossing voor linux?

Verwijderd

Ik heb nu al 3 maanden een Wireless Lan op mijn werk. Lucent tech. Orinoco Wavelan systeem. 3 access points en een handvol laptops met pcmcia kaartjes.

Het werkt heel aardig. Alleen bij echt grote bestanden (waar je aan een 10Mb ethernet verbinding ook niet voldoende zou hebben) is het te langzaam.

ff een ghost-image of divx kopieren van een paar 100MB gaat niet zo lekker. (traag en/of corruption)

Maar voor internet en kleine bestandjes is het wel lekker hoor.

Nu over het nut van de access point. In een normaal Lan kunnen alle clients elkaar "zien" . Hierdoor "zien" de netwerk kaarten de collisions op het net" (2 clients zenden tegelijk data = collision ) In een Wlan kan de situatie onstaan dat 2 clients ieder op de rand van het bereik van de access point zitten. Ze kunnen ieder de access point "zien" maar niet elkaar. Hierdoor werkt de standaard collision detectie niet. De Access point heeft dus speciale software om dit te compenseren.

verder heeft een access point encryption opties en soms ook NAT router en/of DHCP services.

In een situatie waar je maar 1 client hebt (hooguit 2) lijkt me dit niet nodig. En kun je denk ik volstaan door een simpel router proggy als winroute ofzo. Het is iets meer configuratie werk maar zeker wel te doen.

tenslotte hebben de meeste Wlan producten drivers voor Linux dus eventueel een router bouwen in linux is ook te doen.

Misschien dat het spul nog wel koop voor thuis. Dan kies ik voor 2 pcmcia kaartjes. 2 pci-pcmcia convertors en eventueel antenne's om het buiten te proberen. (+300 meter moet kunnen)

Allemaal veel succes met jullie Wlan projectes en ik hoop dat je wat hieraan hebt.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb ook een netwerkje (voor een klant) opgezet bestaande uit 2 WavePOINT-II accesspoint en 20 laptops met Orinoco-WaveLAN WEP-kaartjes. OS-en zijn 19x Win98 en 1x Win2K SP1

Werkt best lekker, en op de afstanden waar ik het voor heb gebouwd (max: +/- 50 meter) is de snelheid idd maximaal, zo'n 11 Mbit/sec. Fouten vallen best mee, als je de WavePOINT's een beetje overlap geeft.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Hoewel deze kaartjes steeds goedkoper worden, blijf ik ze nog aan de prijzige kant vinden.

Kunnen mensen hier eens wat prijzen opnoemen (en/of toevoegen aan de Pricewatch op t.net) die ze zijn tegengekomen waarvan ze vonden dat die nog wel meevielen? Als ik me niet vergis, waren sommige merken met hun 802.11b PCMCIA kaarten inmiddels onder de 300 gulden grens gekomen.

Ik wacht nog even, maar ik zou het wel tof vinden als ik deze nog mijn laptopje lekker buiten kon gebruiken. :9 Bij mij thuis hebben we twee laptops, die we allebei via wireless lan producten aan een internetservertje zouden willen koppelen. Als ik dan twee PCMCIA kaarten zou gebruiken voor de notebooks, en een met een PCMCIA-2-PCI bridge in de server, kom ik er dan mee weg zonder een Access Point nodig te hebben?

Alvast bedankt voor jullie info. :)
Pagina: 1