Toon posts:

KDE 3.1 Enorm Super Traag!

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beginnende linuxer, en heb altijd Mandrake 7.2 lekker vlot kunnen draaien. Een paar dagen geleden had ik Mandrake 8.2 geinstalleerd.......Installatie enzo gaat vlekkeloos, en bij het opstarten zie ik heel mooi de KDE 3.1 Splash screen...alles gaat snel totdat KDE het laatste incoontje laat branden.....er is dan geen HD activiteit, en na 30 seconden gaat ie verder...En dan gaat het ENORM TRAAG zonder HD Activiteit...het kan de processor en geheugen echt niet zijn, want de HD ratelt niet enzo...nadat het opgestart is, duurt het ongeveer 2 minuten voordat de "taskbar komt" ... de muiswijzer gaat wel snel, maar alles wat ik aanklik, gaat enorm langzaam...Nu heb ik Suse 8.1 geinstalleerd (ook KDE 3.1) en precies hetzelfde probleem! Onder Kde 2 draait alles snel....Wat kan het nou zijn? Ik zit met mijn handen in het haar!

Ik heb een Celeron 1200/128MB Ram

Please help me!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Ook al is 128MB wel wat weinig zou dat redelijk moeten werken. Wat je kan proberen is een shell te starten (of met CTRL-ALT-1 naar de shell te gaan) en daar "ps aux" of "top" te draaien. Dan kan je zien aan welk proces het ligt.

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
mijn ervaring is dat kde3 met 128 mb niet vooruit te branden is, maar dat merk je dan ook direct omdat je hd continue staat te ratelen.

196 mb was echter wel voldoende.

het is denk ik sowieso niet onverstandig om eens wat extra geheugen te kopen aangezien dat niet echt duur meer is en waarschijnlijk gebruik je sdram wat eigenlijk alleen maar duurder zal worden omdat er steeds minder van wordt gemaakt en nu al eigenlijk duurder is dan ddr geheugen.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 20:53
GiLuX schreef op 22 October 2003 @ 18:58:
mijn ervaring is dat kde3 met 128 mb niet vooruit te branden is, maar dat merk je dan ook direct omdat je hd continue staat te ratelen.

het is denk ik sowieso niet onverstandig om eens wat extra geheugen te kopen aangezien dat niet echt duur meer is en waarschijnlijk gebruik je sdram wat eigenlijk alleen maar duurder zal worden omdat er steeds minder van wordt gemaakt en nu al eigenlijk duurder is dan ddr geheugen.
KDE3 werkt hier perfect. Thunderbird 1400 met 128MB PC133. Ik merk bij het opstarten niet eens zo heel veel verschil met mijn laptop (2400+ met 512MB)

edit: Mijn punt is dus dat 128MB weldegelijk voldoende moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-10-2003 19:09 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
GiLuX schreef op 22 October 2003 @ 18:58:

Tja. Ik merk dat KDE3 op een P4 1,8 GHz en 512 MB geheugen ook niet vooruit te branden is en toch heb je wel genoeg power. Misschien dat het wat verbeterd als je KDE zelf compileert met P4 optimalisatie ofzo...

Verwijderd

Wat voor videokaart heb je? Volgens mij ligt het daar aan. Als je een Nvidia heb kan je het beste even de Nvidia Drivers downloaden en installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 19:25:
Wat voor videokaart heb je? Volgens mij ligt het daar aan. Als je een Nvidia heb kan je het beste even de Nvidia Drivers downloaden en installeren.
IK heb een NVIDIA TNT2 M64 en de nieuwste drivers heeft Suse 8.1 gelijk geinstalleerd via internet (Yast)

En nee, de HD toont helemaal geen activiteit! Er is een pauze van 30 seconden, dan gaat alles 15 seconden werken, HD gaat ook werken, en na een paar minuten weer een pauze van 30 seconden enz enz enz...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Onder KDE3 kun je alle flashy dingetjes uitschakelen, alle leuke fadende menu's enzo zijn wel leuk maar dat maakt KDE wel tot een extreem log iets. Ik weet alleen niet meer waar het onder valt (Userdrake?), ik gebruik al een lange tijd XFCE en dat gaat lekker snel, je moet alleen van het minimalistische houden maar je kunt er genoeg mee om prettig te kunnen werken.

Ik geloof trouwens niet dat een videokaart er iets mee te maken kan hebben, ik heb Mandrake 9.0 op een machine geïnstalleerd die een S3 videokaart met 4MB aan boord heeft en dat gaat erg goed op 1024x768.

Ik zou eerst eens KDE eerst eens ontdoen van al die flashy dingen, daar zou je al bij gebaat zijn. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Mischien is het ook handig om je hostname in de hostsfile te zetten, het kan namelijk zo zijn dat er een vertraaging onstaat bij de namelookup van een applicatie, ik heb dit zelf al eens ondervonden, gewoon effe volgende erin gooien:

/etc/hosts

127.0.0.1 hostname
127.0.0.1 hostname.full.domain.if.domainname.set

(waarbij hostname je eigen hostname is)

Ik zeg natuurlijk niet dat dit het probleem is, maar je kan het eens proberen.
Het laatst icon is (als ik me niet vergis) het herstellen van de sessie, programma's die kde start kunnen hier de boel wel eens wat vertragen bij het resolven van de 'localhostname'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 20:34 . Reden: idioot factor van mezelf verlaagt. ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer ook eens fc-cache te draaien. Dat maakt vooral verschil bij het opstarten van apps.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Ehm ik draai KDE 3.1.4 perfect op men laptop met 128 RAM. Zelfs KDE3.2alpha2 doet et goed.

ALs je het HD is volgens jou, zou ik eens zien naar je hdparm instellingen, misschient zijn die er niet of niet goed ?

Verwijderd

Ik heb kde zelf gecompileerd en dan wordt het zeker 2x zo snel allemaal.
Je moet QT (de library waar kde op draait) en arts, kdelib, kdebase compileren. Op internet vind je wel instructies hiervoor. Pas dan draait kde lekker snel

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 20:26:
Mischien is het ook handig om je hostname in de hostsfile te zetten, het kan namelijk zo zijn dat er een vertraaging onstaat bij de namelookup van een applicatie, ik heb dit zelf al eens ondervonden, gewoon effe volgende erin gooien:

/etc/hosts

127.0.0.1 hostname
127.0.0.1 hostname.full.domain.if.domainname.set

(waarbij hostname je eigen hostname is)

Ik zeg natuurlijk niet dat dit het probleem is, maar je kan het eens proberen.
Het laatst icon is (als ik me niet vergis) het herstellen van de sessie, programma's die kde start kunnen hier de boel wel eens wat vertragen bij het resolven van de 'localhostname'.

Thanks, dat spaart mij weer tikwerk.

Tien tegen een dat dit het probleem is.

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 22:46:
Je moet QT (de library waar kde op draait) en arts, kdelib, kdebase compileren. Op internet vind je wel instructies hiervoor. Pas dan draait kde lekker snel

Dat is bullshit - zeker onder Mandrake moet dat niet zo zijn, want Mandrake is al gecompileerd met Pentium optimalisaties. Anders zou het nog wel eens wat uit kunnen maken, maar 2x zo snel wordt het zeeeeeeeer zeker niet, hooguit 30% sneller ofzoiets.

Dus tenzij Mandrake ineens een zeer crappy distributie is geworden sinds de laatste keer dat ik 't probeerde geloof ik hier niks van.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilke schreef op 24 October 2003 @ 01:36:
Tien tegen een dat dit het probleem is.
Zet dan ook even het IP van je netwerk-kaart in diezelfde /etc/hosts, installeer nscd als dat al niet gedaan is ('urpmi nscd && /etc/init.d/nscd start && chkconfig nscd on') dan weet je zeker dat je van allerlei resolving-gedonder afbent.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 22:46:
Zelf compileren en vooral zelf goed compileren is extreem lastig. Als jij dingen twee keer zo snel weet te krijgen is het verbijsterend waarom je niet met een salaris van 300.000 euro netto per jaar op de loonlijst van SuSe of Redhat staat. 8)7

Eerlijk gezegd lijkt het me aanzienlijk aannemelijker dat jouw KDE een stuk trager is, meer geheugen gebruikt en veel minder stabiel is. :X

http://articles.linmagau....warticle&artid=227&page=1
is door de zelfcompileerders maar weer snel vergeten. Te beschamend ofzo.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Burne schreef op 24 October 2003 @ 02:04:
http://articles.linmagau....warticle&artid=227&page=1
is door de zelfcompileerders maar weer snel vergeten. Te beschamend ofzo.
Ik snap niet waarom iedereen daarover ligt te janken.

Ze gebruiken in die test trouwens de default compile flags die portage instelt, en bovendien denk ik niet dat er veel mensen zijn die Gentoo installeren puur omwille van de snelheid.

Maar voor de rest sluit ik me bij Wilke aan, Mandrake gaat echt zaken als KDE niet compilen zonder speciale support erin gebakken hoor 8)7 Veel snelheid ga je niet winnen. Het leuke is wel dat als je het zelf compilet, je niet al die k-apps me moet compilen, want eerlijk gezegd zitten er nogal wat overbodige tussen imo

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

bazs2000 schreef op 22 oktober 2003 @ 20:15:
Ik geloof trouwens niet dat een videokaart er iets mee te maken kan hebben, ik heb Mandrake 9.0 op een machine geïnstalleerd die een S3 videokaart met 4MB aan boord heeft en dat gaat erg goed op 1024x768.
Dat is niet helemaal waar, er zijn wel degelijk problemen (geweest?) met de nvidia drivers en TV-out kaartjes. Dit zorgde ervoor dat X erg traag opstarte en zich zeer traag voordeed.

Option "IgnoreDisplayDevices" "TV"

Als je dat toevoegde aan je video device sectie was alles weer normaal.
Als Dopeboy ook een TV-out heeft is het wellicht aardig om te proberen :)

Nu ook zonder stropdas

Pagina: 1