[bestandspermissies] samba en apache

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
(search doet wat raar dus heb niet erg kunnen zoeken)

Ik heb een webservertje (linux, apache), via samba kan ik bij de bestanden met mijn werkstation (win2k).

Ik ben een beetje aan het worstelen met bestands permissies, ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet, ondanks lezen van enkele handleidingen.

Apache draait als user 'www-data' / group 'www-data'. Ik heb samba nu zo ingesteld dat bestanden en dir's ook door www-data:www-data geowned worden. Is dat handig? Qua veiligheid bedoel ik. Moeten de bestanden die met apache te zien moeten zijn ook werkelijk de 'eigendom' hebben van de user waaronder apache draait?

Sorry dat het allemaal wat vaag is, maar ik zit niet zo in die permissie materie.

Meer info:
soms wil je in een map waar de bestanden van een site instaan, een map maken die niet door de bezoekers van een site gezien mag worden. Dan kan ik die map alleen toegankelijk maken voor root, maar dan kan ik vanuit samba ook niet meer bij....

[ Voor 18% gewijzigd door klokop op 22-10-2003 18:13 ]

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Apache hoeft in principe niet meer te kunnen dan de bestanden lezen. Dus je mappen op leesbaar en uitvoerbaar (+r en +x) en je bestanden leesbaar. Je hoeft ze dus niet per se de bestanden eigendom van apache te maken.

Als je in de webserver-root ergens een map wil hebben die niet vrij toegankelijk is kun je eens kijken naar permissies vanuit apache zelf. Dus met een ".htaccess" bestand of iets dergelijks, de apache handleiding geeft hier voorbeelden over.

[ Voor 11% gewijzigd door Freak_NL op 22-10-2003 19:53 ]