[gentoo] su werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
De search is tijdelijk down, dus ik weet niet of dit misschien triviaal is, maar ik kan sinds kort ineens niet meer super-user worden met het commando 'su'.
Als ik 'su -' intik, vraagt hij wel om het root password, maar als ik dat (juist) intyp werkt het niet.
vreemd genoeg kan ik wel gewoon direct inloggen als root.
Dit probleem doet zich niet alleen voor bij het su-en naar root, maar ook naar andere users waarbij een password ingetypt moet worden. Het lijkt erop dat de password authenticatie fout gaat, maar ik snap niet waar.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:28

JJJ

Ben je wel lid van de wheel group in /etc/group?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:23
Ben je niet per ongeluk al ingelogd als root. Dan lijkt het nl. ook of er niets verandert...

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:33
Paultje3181 schreef op 22 October 2003 @ 17:41:
Ben je niet per ongeluk al ingelogd als root. Dan lijkt het nl. ook of er niets verandert...
Dan wordt er, als het goed is, niet om een password gevraagd.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
JJJ schreef op 22 October 2003 @ 17:36:
Ben je wel lid van de wheel group in /etc/group?
hey, dat is vreemd. Voorheen was ik dat inderdaad altijd wel, maar nu ineens niet meer :?

Afijn, het is dus opgelost. Wel vreemd dat dit zomaar kan :?

micheljansen.org

Verwijderd

dawuss schreef op 22 October 2003 @ 18:09:
[...]

hey, dat is vreemd. Voorheen was ik dat inderdaad altijd wel, maar nu ineens niet meer :?

Afijn, het is dus opgelost. Wel vreemd dat dit zomaar kan :?
/me gokt dat je lekker je /etc/group hebt overschreven na een update van je baselayout. Bij het updaten van config files via emerge is het altijd goed opletten geblazen.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 18:26:
[...]

* Jack Flushell gokt dat je lekker je /etc/group hebt overschreven na een update van je baselayout. Bij het updaten van config files via emerge is het altijd goed opletten geblazen.
emerge beschermd je config files toch standaard? na een update even etc-update doen en dan werkt het wel weer allemaal.. maar ik begin net met gentoo dus....

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 18:26:
[...]

* dawuss gokt dat je lekker je /etc/group hebt overschreven na een update van je baselayout. Bij het updaten van config files via emerge is het altijd goed opletten geblazen.
Hmmz, dit zijn toch wel dingen waar ik op let. Ik weet ook redelijk zeker dat dit niet het geval is. Ben dan wel een gentoo n00b, maar heb hiervoor een tijdje Debian gedraaid.

micheljansen.org

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41

JaQ

Jack Flushell schreef op 22 October 2003 @ 19:20:
[...]

emerge beschermd je config files toch standaard? na een update even etc-update doen en dan werkt het wel weer allemaal.. maar ik begin net met gentoo dus....
etc-update doet een "merge" van je oude en nieuwe config als ik me niet vergis.. zo ben ik tenminste een keer m'n ssh, apache en postgresql settings kwijtgeraakt (not funny). Het was bij mij in ieder geval de druppel die net te veel was. M'n desktop draaid nu dus op debian (naar volle tevredenheid). (nee, niet als distro war bedoeld).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

En laat Debian nou een zelfde soort systeem voor config files hebben :o

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 23:43:
En laat Debian nou een zelfde soort systeem voor config files hebben :o
Dat zeg ik: ik ben nog net geen totale linux n00b ;)

[ Voor 1% gewijzigd door dawuss op 22-10-2003 23:53 . Reden: verduidelijkt ]

micheljansen.org

Verwijderd

Doelde meer op DrFrankenstoner, die het dusdanig verwoordt, dat de overschrijving van config files (waar hij toch echt zelf toestemming voor gegeven moet hebben bij het draaien van etc-update) door Gentoo een reden geweest is om over te stappen op Debian.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41

JaQ

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 00:05:
Doelde meer op DrFrankenstoner, die het dusdanig verwoordt, dat de overschrijving van config files (waar hij toch echt zelf toestemming voor gegeven moet hebben bij het draaien van etc-update) door Gentoo een reden geweest is om over te stappen op Debian.
Ik voel m ook zeker wel ;) Het grote verschil m.i. wel dat de waarschuwingen bij debian iets duidelijker zijn. (en uiteraard was dit niet de hoofdreden, die zat er meer in dat ik het zat was om regelmatig veel tijd kwijt was aan compileren en dat soms de software in de portage iets te experimenteel was. Debian is daar naar mijn smaak iets beter in).

Ben geen linux goeroe, verre van dat, maar ben volgens mij ook geen newbie meer.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=11126
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=23378

Dit kwam ik net tegen ... Vooral de onderste is denk het antwoord (die je eigenlijk ook al min of meer had)

[ Voor 47% gewijzigd door Jack Flushell op 23-10-2003 13:22 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08

MadEgg

Tux is lievvv

DrFrankenstoner schreef op 23 October 2003 @ 00:22:
[...]

Ik voel m ook zeker wel ;) Het grote verschil m.i. wel dat de waarschuwingen bij debian iets duidelijker zijn. (en uiteraard was dit niet de hoofdreden, die zat er meer in dat ik het zat was om regelmatig veel tijd kwijt was aan compileren en dat soms de software in de portage iets te experimenteel was. Debian is daar naar mijn smaak iets beter in).

Ben geen linux goeroe, verre van dat, maar ben volgens mij ook geen newbie meer.
Gentoo geeft toch duidelijk een menuutje wat je wil doen met de 2 versies van de config file, oude of nieuwe houden, interactive mergen etc. En als je dan zegt, overschrijf de oude, dan krijg je daarna nog een prompt: Overwrite file /etc/groups? [y/n] o.i.d. :?

Tja

Pagina: 1