Problemen met Philips Expanium 101

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb sinds ruim 1,5 jaar een Philips Expanium MP3 discman. Een top apparaat, alleen nu voor de derde keer met een defect.
Het defect is steeds hetzelfde. Na een halfjaar goed te werken weigerd het apparaat om nog cd-rw's te lezen. De eerste keer is het apparaat omgeruilt, de tweede keer gerepareerd.
Nu was die tweede keer ongeveer een maand voordat de garantie zou komen te vervallen. Ik heb toen al mijn vrees geuit dat ik na 6 maanden weer hetzelfde defect zou hebben, maar dat is toen een beetje afgewipeld... Mijn vrees is dus uit gekomen.

Nu verwacht ik een moeizaam gesprek te gaan krijgen met de winkel waar ik het apparaat heb gekocht, omdat het nu ver buiten de garantie periode is...
Omdat ik vind dat een discman met een half jaar alweer dezelfde storing mag hebben als waarvoor hij gerepareerd is, vind ik dat ik recht heb op tenminste enige vorm van compensatie of tegemoetkoming.
Ik heb al het een en ander nageken bij oa. de consumentenbond, en daar wordt gesteld dat als een apparaat defect raakt binnen de normaal te verwachten levensduur, je recht hebt op deze compensatie.
Omdat ik last heb van een herhalend defect (technisch gezien is de laatste keer de discman niet goed gerepareerd, want het defect keert binnen een jaar terug) heb ik volgens mij het recht om garantie te claimen.

Om dat te kunnen doen, moet ik oa. weten wat de te verwachten levensduur is van een discman uit deze prijsklasse...

Hebben jullie daar een idee over??? ik schat zelf tussen de 2 en 3 jaar (op basis van ervaring met 3 eerdere discman's van mij)

Ik wil echt het onderste uit de kan halen voor deze discman, want hij was voor mij, als student, niet echt goedkoop, en het ding heeft gewoon mega goede geluidskwaliteit...
Wie kan mij helpen, en heeft iets dergelijks meegemaakt en hoe is dat toen afgelopen???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik had iets dergelijks met een telefoon. Na 3 maanden ging die kapot. (De persoon aan de andere kant kon mij niet horen.) Is gemaakt en nog geen maand nadat de garantie was vervallen, kreeg ik weer hetzelfde defect. Heb er achteraan gemaild en gebeld over redelijksheids garantie en dat het hetzelfde defect was en alles. En het enige wat ik kon krijgen was het adres waar ik de foon naar toe kon sturen ter reparatie voor de volle prijs.
Dit was een ericsson telefoon. Weet niet hoe ze bij Philips zijn, maar ik zal er maar niet al te veel van verwachten.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 04:44
Je moet in ieder geval niet naar Philips, maar naar de winkelier waar je het ding gekocht hebt. Jij hebt een overeenkomst met de winkelier, en die moet het eventueel maar met Philips uitzoeken.

Normaal gesproken geldt inderdaad wat jij zegt, als een apparaat kapot gaat binnen de normale te verwachten levensduur, dan mag je van de winkelier verwachten dat hij je tegemoet komt. In jouw geval is de discman ongeveer op de helft van de levensduur. Als de winkelier schappelijk is, dan betaalt hij de reparatie, maar hij kan ook bv voorstellen om de reparatiekosten te delen. Hij kan het niet afwimpelen op 'de garantie is om'.

Bij deze zgn productaansprakelijkheid is er echter 1 maar: jij moet kunnen aantonen dat je het apparaat conform de voorschriften hebt gebruikt. Dat is meestal erg lastig, vaak komen handelaren eronderuit door te beweren dat je er niet zorgvuldig mee om bent gegaan. Jij kunt meestal niet bewijzen dat dat wel het geval is. Aangezien je nu een defect ondervindt wat je al eerder hebt gehad, denk ik dat je redelijk sterk staat.

In jouw geval zou ik gewoon naar de winkel teruggaan en het probleem voorleggen, op een vriendelijke manier. Misschien kom je samen tot een acceptabele regeling. Als hij niet toegeeft, dan kun je op je strepen gaan staan en bv dreigen met de consumentenbond, maar de ervaring leert dat dat vaak weinig zin heeft. En een rechtszaak aanspannen is ook niks voor dit bedrag. Misschien kun je je rechtsbijstandsverzekering vragen om eens te bellen met de betreffende winkelier, met een beetje geluk schrikt ie daarvan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
PhilipsFan schreef op 22 October 2003 @ 22:19:
Je moet in ieder geval niet naar Philips, maar naar de winkelier waar je het ding gekocht hebt.

... veel tekst...

Misschien kun je je rechtsbijstandsverzekering vragen om eens te bellen met de betreffende winkelier, met een beetje geluk schrikt ie daarvan.
jou procedure wou ik ook gaan doorlopen. Ik heb ook al wat info heb ingewonnen bij de consumentenbond, en rechtsbijstand via de consumentenbond is wel een reële optie.

Ik kan trouwens in dit geval heel makkelijk aantonen dat het defect niet mijn schult is, aangezien het defect zeer specifiek is. Hij doet alles nog, behalve CD-RW's lezen. Dit kan alleen veroorzaakt worden door stuur electronica of de laser, beide dingen kan je als gebruiker eigenlijk niet kapot maken op zo'n specifieke manier. Vooral omdat het een herhalende klacht is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier