Toon posts:

Netwerk/DHCPserver/Router/Modem probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende setup:

adslmodem/draytek 2200e router/w2kserver+dhcp/netwerk

Wat ik nu wil is van het netwerk naar buiten en vice versa.
Waarom zo omslachtig? Omdat het adslmodem geen DHCP doet en al het verkeer doormapt naar poort 192.168.1.2 (Vanaf poort 192.168.1.1).
De poort 1.2 is bekend op de draytek. Deze mapt weer naar de server
met het adres 10.0.0.1 naar 10.0.0.2(fixed nic1).
Nic1 moet met Nic2 praten. Deze laatste heeft fixed IP 192.168.1.1

Op de server draait DHCP. Dit werkt. Had namelijk mijn laptop aangesloten en kreeg netjes een IP adres van de server in de range die ik had gedefinieerd.
De range is nodig omdat er een aantal servers zijn met een fixed IP dit niet om te gooien zijn naar een andere range vandaar deze omslachtige oplossing.

Maar nu. Ik kan van laptop pingen tot aan 10.0.0.2 echter verder naar 10.0.0.1 kom ik niet. Alle subnetmasks heb ik op 255.255.255.0 staan. Verder draait op de server route and remote access service.

Iemand enig idee wat ik vergeten ben of dat ik gewoon een domme denkfout heb gemaakt? Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Kun je even een shema maken met de IP-nummering erbij? Dit is namelijk té onoverzichtelijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk :)

Adslmodem:
- 62.59.*.* (internetkant)
- 192.168.1.1 (binnenkant, mapt naar de draytek)

Draytek:
- 192.168.1.2 (ene kant)
- 10.0.0.1 (andere kant, wijst naar serverkant)

W2K Server:
- Nic1 10.0.0.2
- Nic2 192.168.1.1 (netwerk en levert dhcp)

De UTP kabels moet je er ff tussen denken ;) ff serieus.
Hoop dat het duidelijk is zo.
Oh ja, alles heeft subnetmask 255.255.255.0

Verwijderd

EUh, waarom zit die draytek tussen die server en je modem :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 17:11:
Tuurlijk :)

Adslmodem:
- 62.59.*.* (internetkant)
- 192.168.1.1 (binnenkant, mapt naar de draytek)

Draytek:
- 192.168.1.2 (ene kant)
- 10.0.0.1 (andere kant, wijst naar serverkant)

W2K Server:
- Nic1 10.0.0.2
- Nic2 192.168.1.1 (netwerk en levert dhcp)
Je gebruikt zowel tussen de modem en de router als op je interne netwerk dezelfde netwerkrange. Doe je dan ook 2x NAT? (Op de server wordt geNAT van 192.168.1.0/24 naar 10.0.0.2 en op de router wordt geNAT van 10.0.0.0/24 naar 192.168.1.1 ???). Als je inderdaad 2x NAT, dan zou dit zo moeten kunnen werken, mits al je routes goed staan, maar het is een ongelooflijke pijn in de kont als je wilt gaan troubleshooten (zoals nu).

Doe je maar 1x NAT (op de router dus), dan gaat dit zeker niet werken. Je zal dan de tweede netwerkreeks moeten veranderen in een andere reeks, bijvoorbeeld 192.168.2.0/24.

Ik snap zowiezo niet waarom je die server er nog tussen hebt staan, maar als je die per se wil laten staan, zou ik minimaal die tweede adresreeks wijzigen en liever nog NAT op die server helemaal overboord gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...dus als ik het goed begrijp (ben ietwat nieuw op het gebied :)) Is het handig om het volgende te doen?

modem <-> server <-> netwerk

modem
- 62.59.*.* (internet)
- 192.168.1.1 (binnenkant)

server
- 192.168.1.2 (nic1)
- 192.168.1.3 (nic2) + dhcp voor de rest van het netwerk.

Zeg ik dit nu goed? De reden voor de server is dat ik deze wil gebruiken voor VPN.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 18:17 ]

Verwijderd

Zo kun je het inderdaad makkelijk doen. Ik zou alleen je netwerk niet in 192.168.1.x zetten maar in 192.168.0.x, en dan routing activeren met bijvoorbeeld RRAS of Windows ICS. Als beide in verschillende subnetten zitten kun je routen..

Vergeet bij overgang naar 192.168.0.x niet de DHCP-server aan te passen op de nieuwe range ;)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 18:58:
Zo kun je het inderdaad makkelijk doen. Ik zou alleen je netwerk niet in 192.168.1.x zetten maar in 192.168.0.x, en dan routing activeren met bijvoorbeeld RRAS of Windows ICS. Als beide in verschillende subnetten zitten kun je routen..

Vergeet bij overgang naar 192.168.0.x niet de DHCP-server aan te passen op de nieuwe range ;)
Je kan niet eens een routing binnen jezelfde subnet doen. Dus dat je de 2de NIC omzet naar subnetje 192.168.0.x is een beetje verplicht in het geheel. TENZIJ je een bridge maakt tussen de twee NICs. (thanx ;) )
Al kan ik me voorstellen dat je de server NIET laat routeren. Maar dat de router die in de modem zit direct bereikbaar is door de clients. Je geeft in de DHCP resolutions mee wat de ip instellingen zijn voor DNS en Router/Gateway. Dat werkt ook namelijk en je hoeft niet te routeren via Rip of NAT op je server.
Het verschil is dat je server dan niet de pakketten kan tellen/filteren als je dat van plan was. Het is wel directer (kweet niet of die server meer moet doen). Gezien dat de modem een NAT-router is maakt het qua werking geen hol uit en kan het alleen maar makkelijker zijn voor jezelf en clients.

[ Voor 40% gewijzigd door VisionMaster op 22-10-2003 19:07 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

VisionMaster schreef op 22 October 2003 @ 19:03:
[...]

Je kan niet eens een routing binnen jezelfde subnet doen. Dus dat je de 2de NIC omzet naar subnetje 192.168.0.x is een beetje verplicht in het geheel.

Gelukkig kan je wel bridgen met zelfde subnetten ;) Had dus gewoon kunnen werken op die manier :P

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 19:05:

[...]

Gelukkig kan je wel bridgen met zelfde subnetten ;) Had dus gewoon kunnen werken op die manier :P
Ow ja ... dat hadden we ook nog 8)7
SQueeze me ... :X

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Tsjonge. Wat een hulp/uitleg :) Erg fijn. Alleen nog
een aantal vraagjes.

Dat routeren op het zelfde (sub)net niet werkt had ik al door. Daarom die
enorme omslachtige manier.
Maar als het wel zou moeten werken (de eerste opzet) hoe zet ik dan zo'n
bridge op? Zoals ik al zei. Ben aardig nieuw op dit gebied...vind het wel leuk
om te doen, maar snap/weet nog (lang) niet alles.

Tsja, het is een vereiste voor mij om uiteindelijk op netwerk range 192.168.1.0
uit te komen! Dus als jullie mij nu de beste/snelste manier kunnen vertellen :-)

Verwijderd

Dan heb je twee opties:
  • Een bridge aanmaken
  • Het éérste deel van je netwerk anders instellen zodat je tóch verschillende subnetten hebt.
Persoonlijk vind ik het tweede fraaier, maar dat is een kwestie van smaak. Een bridge kun je aanmaken door bijvoorbeeld WinBridge te gebruiken. In Windows XP zit dit standaard ingebouwd, maar met Windows 2000 zul je een speciaal progje moeten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Tsjonge. Ik heb gezwoegd en gezweet, maar nog kom ik er niet uit.
Ik zal het probleem nogmaals voorleggen:

Opstelling:

adsl modem <-> draytek <-> server <-> netwerk

IP-adressen

modem: Inetkant: 62.59.*.* mapt alles naar 192.168.1.2 via 192.168.1.1 (dit valt voor mij niet te wijzigen (als voor Zonnet niet)).

draytek: 192.168.1.2 en dient als relay agent naar de server

server: nic 1(aan de draytek) 10.0.0.1
nic 2(aan de switch/netwerk) 192.168.1.3

De ip-adressen van de nic's zijn fixed ip's. Ik moet op het netwerk uitkomen in de range 192.168.1.* Vandaar dat ik nic 1 tot 10.0.0.1 gebombardeerd heb.

Het probleem is nu dat ik van het netwerk niet op het internet kom. Op nic 2 heb ik wel DHCP aanstaan. Mijn laptop (die ff als enige netwerk-aanhangsel dient) krijgt een net ipadresje van nic 2. Bijvoorbeeld 192.168.1.5
Dit gaat goed. Maar dan stopt het ook.

Nu heb ik geprobeerd om de draytek er tussenuit te halen en nic 1 te benoemen als 192.168.1.2 (want hier stuurt het modem zijn data naar toe). Maar dan kan ik alleen het internet op vanaf de server.

Ik weet het niet meer. Het enige wat ik nog wel kan vertellen is dat alle subnetmasks op 255.255.255.0 staan (dit is volgens mij wel correct). Waar ik alleen mee stoei is de gateways. Welke moet ik nu waar neerzetten???

Een hoop vragen, maar ben dan ook ruimschoots een newb op dit gebied :| Maar als iemand mij kan helpen....graag :)
Pagina: 1