Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangende voeding NFREN tft

Pagina: 1
Acties:
  • 645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rdebruyn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 17:13
Ik heb voor een prikkie 'n mooie
Nfren TFT monitor + ingebouwde TV tuner (http://www.nfren.com/product/nf1500map.htm) op de kop kunnen tikken, kwam omdat de voeding ontbrak, en degene van wie ie was had niet veel verstand van electronica en wist totaal niet waar je zo'n voeding vandaan zou kunnen halen. Ik heb er redelijk wat verstand van ik denk dat ik hem wel kan fixen, op de site van Nfren heb ik kunnen vinden dat het toestel gevoed moet worden met 12V DC, 3.3A. Ik heb dus bij Conrad een schakelnetvoeding besteld van 12V (gelijkstroom uiteraard), die tot max 4.2A / 50W belast mag worden. Ben natuurlijk benieuwd of ik de goede keuze gemaakt heb, weet iemand mij dit te vertellen? Wil uiteraard het scherm niet gelijk helemaal kapot maken door er verkeerde voeding op aan te sluiten. Ook zag ik in een ander topic iets over TFT schermen aansluiten op de voeding van de pc, en aangezien er een levertijd van 7 dagen op die netvoeding van Conrad zit wil ik eigenlijk dit ook proberen, maar again ik wil het scherm dus niet gelijk naar de kl*te helpen.. Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan om het scherm op mn pc voeding uit te proberen en of de door mij bestelde voeding de goede is? De reden dat ik dit topic open is dat ik de topics waarin het over TFT's en power supplys gaat niet meer terug kan vinden sinds de update van vanmiddag..

Verwijderd

Spanning moet hetzelfde zijn. Stroom moet minimaal even groot of groter als de verbruiker zijn. Spanning = Volt en Stroom = Ampére.

Je kan hem ook voeden via de 12V uit je PC.

Qua spanning gebeurt er niks spannends in een computervoeding, het is niet zo dat er dan slimme electronen uit komen waar de TFT niets van snapt :+

Een computervoeding is juist beter als zo'n mini in plastic gekapseld ongestabiliseert trafootje vanwege de regulatie, eindfiltering en beveiligingen die nodig zijn voor de gevoelige PC componenten. ("zo'n mini in plastic gekapseld ongestabiliseert trafootje" > de 2 euro versies die in de grabbelbak te koop liggen. De wat duurdere zijn meestal wel goed gestabiliseerd - als het goed is staat dat er ook bij als verkoopargument).

Kortom, geen probleem (mits je hem aansluit aan de juiste draden: http://www.hardwarebook.net/connector/pc/bigpower.html).

Als je een losse AT voeding gaat gebruiken: een geschakelde voeding zoals die van een PC moet belast worden op de 5V lijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een 4,7 Ohm 7 Watt weerstandje voor gebruiken (Conrad art. nr. 411850 - € 1,40) Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/keramische-vermogens-weerstand.gif die je op de +5V en Ground aansluit.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 07:37 ]

Verwijderd

let wel op de manier van aansluten op het TFT paneel, als het zo'n ronde aansluting is:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/TC1PS-01.gif
moet je ff kijken wat + en - is, soms draaien ze het wel eens om (+ buiten ipv. binnen)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 17:24 . Reden: plaatje te groot ]

• rdebruyn
Bedankt voor de replies, ik ga hem dan morgen eerst maar op mijn computervoeding proberen, en van de polariteit bij die stekkers weet ik dat je daar goed op moet letten, heb de tekening van de achterkant van het TFT panel gezien, en daar staat op wat + en wat - is.
Ik heb nog een oude AT voeding liggen, die kan ik dus evt gebruiken want ben bang dat de voeding die in mijn pc zit overbelast raakt als ik de TFT er ook nog bij aansluit.

Tjah en over die schakelnetvoeding van Conrad, het is hetzelfde idee als een voeding voor Laptop, en hij ziet er in elk geval stuk fraaier uit als een PC voeding, kan me niet voorstellen dat het zoveel kwaad kan als ik die ga gebruiken voor de TFT als 'tie geleverd is ipv de AT voeding? Hij is wel gestabiliseerd etc maar kan me voorstellen dat computervoeding nog beter gestabiliseerde stroom levert.

Ben wel een beetje into the topic elektronica, alleen wou even wat extra meningen weten hoe jullie over dit idee denken en óf de TFT op een computervoeding zou werken, maar dat blijkt dus goed te kunnen.

• rdebruyn
Ik heb de monitor binnen, sluit hem aan op de voeding, en het besturingsgedeelte werkt (heb nog geen VGA kabel) maar als ik iets op de video input aansluit, krijg ik heel donker beeld met veel moeite kan ik iets van bijv. RTL5 zien op het scherm. Weet iemand of dit te maken heeft met evt kapotte backlight? Of kan het zijn dat de voeding te weinig stroom geeft dat daardoor de backlight niet aan gaat o.i.d.?
En zou het nog nut hebben om 'n VGA kabel te kopen als de normale (tulpstekker) video input zo'n donker beeld geeft?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Misschien schat ik je te laag in maar: heb je al gekeken of je het contrast of de helderheid bij kan regelen? Als het backlight kapot is zou er helemaal geen licht meer uit de monitor komen, dit kan je dus chekken door in een compleet verduisterde ruimte te kijken of de monitor oplicht. VGA-kabel: Sja, hangt er vanaf wat het probleem is. Als het inderdaad de backlight is die stuk is heeft het niet zoveel zin (of je zou die moeten kunnen repareren of vervangen), als het aan de TV-tuner ligt is het probleem daarmee opgelost.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• rdebruyn
Contrast/brightness was het eerste waar ik aan dacht maar het werkt met een OSD-menu dus moet ik nog even uitzoeken wat ik precies in moet drukken om de brightness/contrast op voluit te kunnen zetten. Ook zit er volgens de site van Nfren een soort van 'factory reset' optie in dit menu, maar moet dus ook nog kijken of ik dat kan vinden zonder beeld/ met heel donker beeld. Ben bang dat het de backlights zijn, want de monitor geeft geen licht uit zichzelf als ie in een donkere kamer staat. Eerst kijken wat Nfren zelf zegt, of ik nog garantie heb en of ze er iets aan kunnen doen, en daarna denk ik zelf sleutelen aan de backlight, denk dat dat vervangen me wel zou lukken op zich.

Verwijderd

Heb je wel de 5V van de AT voeding belast?
Hoeveel Volt is je 12V lijn van de AT voeding?

• rdebruyn
De monitor werkt inmiddels :9~ , heb hem uit elkaar geschroefd en het printplaatje van de invertor zat een (SMD) zekering op, die was kapot. Heb hem gefixt en nu werkt de backlight en dus ook de monitor weer!! :D Echt geluk hebben dus! Nu nog even op zoek naar een losse TV Tuner module want die zat er niet bij. Bedankt voor jullie replies!

Verwijderd

rdebruyn schreef op 23 October 2003 @ 19:11:
De monitor werkt inmiddels :9~ , heb hem uit elkaar geschroefd en het printplaatje van de invertor zat een (SMD) zekering op, die was kapot. Heb hem gefixt en nu werkt de backlight en dus ook de monitor weer!! :D Echt geluk hebben dus! Nu nog even op zoek naar een losse TV Tuner module want die zat er niet bij. Bedankt voor jullie replies!
lol, volgens mij begint er bij mij iets te kriebelen waarom de adapter er niet bijzat...
Waarschijnlijk dacht de verkoper dat ie stuk was ofzo :D

• rdebruyn
... euhm datzelfde dacht ik dus ook gelijk nadat ik hem vanmiddag ontvangen had, maar het zij zo, hij werkt weer en dat is het belangrijkst!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 15:09
rdebruyn schreef op 23 October 2003 @ 19:11:
Dus kortgesteld dacht de verkoper je op te lichten maar dankzij je eigen vindingrijkheid heb je nu een mooie TFT voor een prikkie! :D

• rdebruyn
Juist, kort maar krachtig samengevat, en dat hoeft de oplichtende verkoper dus niet te weten ;)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Of juist wel, om hem ff te jennen een mailtje sturen van "Hij doet het goed hoor! toffe deal"

Boontje..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Zou je mij kunnen zeggen of de plus in het midden of aan de buitenkant zit van die monitor?
Ik heb nl precies dezelfde en wil 'm ook aan PC voeding hangen.

Alvast bedankt!
rdebruyn schreef op 22 oktober 2003 @ 17:21:
Bedankt voor de replies, ik ga hem dan morgen eerst maar op mijn computervoeding proberen, en van de polariteit bij die stekkers weet ik dat je daar goed op moet letten, heb de tekening van de achterkant van het TFT panel gezien, en daar staat op wat + en wat - is.
Ik heb nog een oude AT voeding liggen, die kan ik dus evt gebruiken want ben bang dat de voeding die in mijn pc zit overbelast raakt als ik de TFT er ook nog bij aansluit.

Tjah en over die schakelnetvoeding van Conrad, het is hetzelfde idee als een voeding voor Laptop, en hij ziet er in elk geval stuk fraaier uit als een PC voeding, kan me niet voorstellen dat het zoveel kwaad kan als ik die ga gebruiken voor de TFT als 'tie geleverd is ipv de AT voeding? Hij is wel gestabiliseerd etc maar kan me voorstellen dat computervoeding nog beter gestabiliseerde stroom levert.

Ben wel een beetje into the topic elektronica, alleen wou even wat extra meningen weten hoe jullie over dit idee denken en óf de TFT op een computervoeding zou werken, maar dat blijkt dus goed te kunnen.

mod-remark: Zie bovenstaande Bold tekst: kijk even op het apparaat zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 20:05 ]

Pagina: 1