[SuSe Linux] onderdeel windows domain

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met het het intergreren van een SuSe machine in een windows domain... Ik heb echter nog nooit bezig geweest met het het intergereren van een linux machine in een bestaand windows domain network..... Iemand enig idee hoe? Hints tips over hoe ik me dien te identificeren bij de DMC?

Nu al bedankt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet even in YaST2 kijken, en dan bij netwerk basic of 'dat andere'.
Daar is een optie windows-netwerken, daar kun je wel wat instellen.
Of anders (het liefst als je een professional edition hebt, want dan heb je samba server en client, anders alleen client) kun je misschien nog iets met Samba bereiken.

(met beide heb ik geen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
samba-howto collection vertelt je een boel, maar sneller werkt misschien de man van smbpasswd door te nemen en dan zeker bij de -j optie
Verhaal zit hem in security=domain en workgroup=DOMAIN in smb.conf en smbpasswd -j DOMAIN -U user

oh ja, is het een AD realm, dan wordt het verhaal anders, dan moet je overstappen naar samba 3 en daar weet ik niet zo veel van (niet dat ik dit hierboven gedaan heb, maar goed je leest wel eens wat)

[ Voor 31% gewijzigd door Bas! op 23-10-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31

Stel je vraag dan even in een eigen topic, dit heeft hier niets mee te maken - het heeft zelfs niet eens met Samba te maken (daarom heb ik je post dan ook verwijderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet helemaal thuis in Samba maar aangezien ik zelf niks wil en hoef te gaan sharen heb ik dus eigenlijk alleen de samba client nodig...... correct?

En waar en hoe moet ik hem dan duidelijk maken dat hij het domain op moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 15:51:
Ik ben niet helemaal thuis in Samba maar aangezien ik zelf niks wil en hoef te gaan sharen heb ik dus eigenlijk alleen de samba client nodig...... correct?

ik ken SuSE niet inhoudelijk, maar ik ga er vanuit dat deze er wel een config tooltje voor heeft (probably YaST2, zoals gerben1986 al zegt), net als de meeste andere leken-distro's (niet persoonlijk bedoeld.. :)), die via kicker (linux startmenu) te bereiken is, moet je dus even een beetje rondkijken (misschien heb je dat ook wel al gedaan), vindt je daar niets, dan zou ik het bestandje /etc/samba/smb.conf of /etc/smb.conf (één van die 2 moet ie staan) handmatig editten, daar kan je 't één en ander instellen, waarna je de samba daemon opnieuw opstart met het commando /etc/init.d/smbd restart. Dit alles in een console als root (su) :)

Ik hoop dat je dit een beetje kan volgen (als je geen leek bent op linux-gebied, heb ik deze laatste zin niet gezegd ;)).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 15:51:

Ik weet niet of je perse voor een nt4 domein een domein moet meegeven aan smbclient maar daarmee kan het wel. Ik hoef dat niet met het samba 2.2 nt4 domein dat ik heb draaien. Lukt dat niet dan zegt de man van smbclient dat ie standaard smb.conf checkt voor de werkgroep variabele als domein maar je kunt ook een textfiletje maken met -A of een alternatieve smb.conf file aangeven, lees de manpages dus. smbclient is meer een ftptooltje voor smb/cifs. Hoe het dan weer met mounten zit en domein aanmelding weet ik niet maar misschien is domein melding dus wel niet nodig. Om dat uit te zoeken kan je de man van smbmount raadplegen die geeft wel een optie voor werkgroepen maar niet voor domeinen maar misschien moet je die dan gebruiken. Iig succes en alles wat ik je nu vertel heb ik zelf ook maar opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

stom dat ik daar niet eerder aan dacht, maar probeer voor de grap smb4k eens, is een mooie GUI tool om Windows bakken te benaderen en automatisch windows shares te mounten... echt geweldige tool _/-\o_

Hoi

Pagina: 1