[Ghost] Vraag m.b.t. Clone Disk

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Hallo Tweakers,

Ik heb met behulp van Norton Ghost 2002 met succes een kopie gemaakt van mijn oude naar een nieuwe grotere harde schijf. In de handleiding wordt gewaarschuwd voor het gelijktijdig aansluiten van de schijven na de kopie in verband met mogelijke beschadigingen aan de OS'en. Mijn vraag is: 'Wie weet wat er dan fout kan gaan?'. Hoe kan ik anders de oude schijf weer aan mijn computer hangen? Ik heb hem nu los op mijn bureau liggen en wil hem wel blijven gebruiken :) .

Verwijderd

sluit eerst de nieuwste schijf alleen aan. Controleer dat deze het goed doet (windows start op bijvoorbeeld).
Vervolgens kun je de 2e erbij aansluiten en eventueel de informatie erop wissen, zodat je de schijf als data-schijf kunt gebruiken.

Een alternatief is eerst de nieuwe aansluiten, controleren dat alles goed is gegaan, weer afkoppelen, oude schijf aansluiten, alle gegevens wissen door alle partities te verwijderen mbv Fdisk (of te formatteren).
Tot slot afkoppelen, nieuw schijf eraan, oude ook, en dan in Disk Management aan de slag om opnieuw een partitie te definieren.

In elk geval zorgen dat je geen dubbele WINDOWS installatie hebt. Werkt soms zeer verwarrend voor programma's.

Let ook op driveletter-toewijzing, aangezien sommige spellen het niet leuk vinden als de cdrom-driveletter opschuift omdat een nieuwe/extra harddisk de oorspronkelijke schijfletter inpikt..

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 19:30:
In elk geval zorgen dat je geen dubbele WINDOWS installatie hebt. Werkt soms zeer verwarrend voor programma's.
Hmmm, ja die informatie had ik door gekregen. Mijn vraag is echter waarom dit fout gaat. En belangrijker wat is de beste manier om mijn oude harde schijf weer aan mijn systeem te koppelen :? .

Gaarne toelichting of eventueel mensen die hiermee ervaring hebben. Ik heb ook al overwogen om op te starten vanaf een DOS-diskette en dan de harde schijf met 'fdisk' te bewerken. Ik weet alleen niet zo gauw of de schijf niet te groot is voor fdisk (120 GB). Ja ik weet het ik moet even in de mooie faq van deze groep kijken ;) .

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Ik heb deze problemen gehad doordat ik 2 disken met een w2k install en een kloon daarvan tegelijk aan de PC had hangen bij het booten.

Het probleem onstaat volgens mij doordat de signatures die w2k op disken zet na het klonen identiek zijn. Ik heb meegemaakt dat w2k alsnog de oude systeempartitie gebruikte als systeemschijf en alleen de swapfile op de nieuwe had gezet. Ook was de systeempartitie ineens niet meer C. In dat geval heb je dus een probleem. Windows kan niet zonder swapfile starten, al zegt ie van wel in de warning die verschijnt. De schijfletter van de systeempartitie kun je ook niet meer wijzigen.

Stappenplan voor een succesvolle en veilige migratie:
- kloon je OS als eerste naar een ghostfile en zet die op een blijvende partitie of kloon over netwerk (meest veilig)
- kloon vervolgens je OS partitie van de oude naar de nieuwe schijf
- wissel de schijven fysiek om, dus maak de nieuwe primary master als dat kan
- gebruik (onder dos) gdisk (zit bij ghost) om de "active" flag van oude OS partitie te verwijderen en maak de partitie dan hidden
- boot dan pas windows van de nieuwe OS partitie. Zowel OS als swap (dus "boot" en "system" in diskmanager) zouden nu op de C moeten staan.
- unhide de oude systeempartitie
- boot windows weer en controleer of OS en swap nog steeds op de nieuwe partitie staan.
- richt nu je oude schijf in zoals je'm wil hebben

Het is dus erg belangrijk dat je zorgt dat Windows niet 2 schijven met een (identieke) syteempartitie ziet. Dan gaat het mis. Vandaar het vrij bewerkelijke stappenplan hierboven.

[ Voor 12% gewijzigd door nOLoGIc op 23-10-2003 09:30 ]

• One_Gandalf
Ik heb al een kopie gemaakt met Norton Ghost 2002 en de oude harde schijf vervangen door de nieuwe harde schijf. Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:
- oude harde schijf aansluiten als secundary slave;
- opstarten met bootdiskette Norton Ghost;
- met de tool 'gdisk' eerste partitie op de oude harde schijf deactiveren en 'hiden';
- eventueel direct herpartitioneren met de tool 'gdisk';
- opstarten zonder bootdiskette (Windows 2000 start op vanaf nieuwe disk).

Ik snap overigens niet dat er een vage waarschuwing staat in de handleiding van Norton Ghost 2002 maar niet waarom je de harde schijven niet tegelijkertijd aan je computer moet hangen en ook niet hoe je dan je oude harde schijf weer kunt gebruiken. Maar dat zal wel aan mij liggen :/.

[ Voor 3% gewijzigd door One_Gandalf op 23-10-2003 10:48 ]

• nOLoGIc
One_Gandalf schreef op 23 oktober 2003 @ 10:46:
Ik heb al een kopie gemaakt met Norton Ghost 2002 en de oude harde schijf vervangen door de nieuwe harde schijf. Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:
- oude harde schijf aansluiten als secundary slave;
- opstarten met bootdiskette Norton Ghost;
- met de tool 'gdisk' eerste partitie op de oude harde schijf deactiveren en 'hiden';
- eventueel direct herpartitioneren met de tool 'gdisk';
- opstarten zonder bootdiskette (Windows 2000 start op vanaf nieuwe disk).

Ik snap overigens niet dat er een vage waarschuwing staat in de handleiding van Norton Ghost 2002 maar niet waarom je de harde schijven niet tegelijkertijd aan je computer moet hangen en ook niet hoe je dan je oude harde schijf weer kunt gebruiken. Maar dat zal wel aan mij liggen :/.
Ziet er goed uit. Je nieuwe schijf moet op ide-poort komen waar de oude schijf met bootpartitie aan hing (mede ivm boot.ini). Das meestal primary master. Maar 1 vraag: heb je na het klonen al een keer Windows geboot?

Ander punt van aandacht: probeer uiteindelijk maar 1 primary partitie in je systeem te hebben, dus alleen de nieuwe windows partitie aan het begin van de nieuwe disk. De rest extended met logicals erin. Dus de hele oude disk extended maken met 1 of meer logical partities.
Dit is tegenwoordig (met win2k en xp) niet noodzakelijk, maar is nog steeds het netste.

[ Voor 6% gewijzigd door nOLoGIc op 23-10-2003 11:18 ]

• One_Gandalf
nOLoGIc schreef op 23 oktober 2003 @ 11:15:
[...]
Maar 1 vraag: heb je na het klonen al een keer Windows geboot?
Ik heb de oude harde schijf vervangen door de nieuwe harde schijf na de kopie. Dus de oude harde schijf is nu losgekoppeld. Ik heb gisteren en eergisteren hier mee gewerkt en alles werkt perfect (ik geloof voor het eerste dat ik geen problemen heb na gehannes met mijn harde schijven). Het enige wat nog moet gebeuren is het weer koppelen van de oude harde schijf.

• nOLoGIc
One_Gandalf schreef op 23 October 2003 @ 12:48:
[...]

Ik heb de oude harde schijf vervangen door de nieuwe harde schijf na de kopie. Dus de oude harde schijf is nu losgekoppeld. Ik heb gisteren en eergisteren hier mee gewerkt en alles werkt perfect (ik geloof voor het eerste dat ik geen problemen heb na gehannes met mijn harde schijven). Het enige wat nog moet gebeuren is het weer koppelen van de oude harde schijf.
Zo te horen ben je er al. Je kan nu gewoon die oude schijf aankoppelen "as is". Eventueel de "active" flag nog verwijderen, maar hiden is niet meer nodig. Als je voor de zekerheid de nieuwe installatie kloont naar file ben je helemaal safe.
Het kritieke punt is de eerste keer opstarten na het klonen. Jij hebt de meest veilige manier gekozen, gewoon schijf loskoppelen. Hiden is de software oplossing daarvoor.
Pagina: 1