Soundcard.. maar welke :?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-08 16:27
Ok ik heb dus een nieuwe koptelefoon gekocht (sennheiser hd570 8)) maar nu wil ik graag ook een andere geluidskaart. Heb nu nog ac97 sound :/
Ik wil graag een andere soundcard omdat:
1) onboard niet echt veel is
2) ik wil optimaal gebruik maken van me koptelefoon omdat ik die toch al gauw 3 a 4 uur per dag op heb.

Nu is mijn keuze gevallen op de volgende kaarten:
Creative Soundblaster live
Creative Sounblaster Audigy
Terratec AUREON 5.1 FUN

Nu wil graag weten welke is de beste en wat zijn de preciese verschillen tussen de 2 soundblaster kaarten omdat ze volgens mij beide dezelfde chipset B)

Ook wil ik graag weten of het waar is dat terratec kaarten last hebben van driver problemen onder xp omdat een kennis van mij dit beweerd.

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
gfo schreef op 22 October 2003 @ 15:56:
Creative Soundblaster live
Creative Sounblaster Audigy

Nu wil graag weten welke is de beste en wat zijn de preciese verschillen tussen de 2 soundblaster kaarten omdat ze volgens mij beide dezelfde chipset B)
Ze hebben echt een andere chipset... de audigy is overigens ook beter. Kijk iig ff op www.soundblaster.com en kiest voor 'compare'. De site heeft nl de mogelijkheid ze naast erkaar te zetten en dan zie je de verschillen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Dat laatste is in ieder geval onzin. De moderne Terratec kaarten doen het gewoon goed onder XP. Sommige mensen beweren dat je bij Terratec zelfs minder problemen hebt, aangezien sommige Creative kaarten nog wel eens een probleempje veroorzaken.

Verder sluit ik me aan bij mijn voorganger

Ceci n'est pas une signature!

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 18:25
gfo schreef op 22 October 2003 @ 15:56:
Ook wil ik graag weten of het waar is dat terratec kaarten last hebben van driver problemen onder xp omdat een kennis van mij dit beweerd.
Heb een Terratec 512 digital kaart die perfect werkt onder XP Pro. Geen last van driver problemen oid.

Tip: www.kieskeurig.nl?

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk gaan voor een SB Audigy, dit is mede omdat de SB Live! gewoon weg een ouder model is, met een andere geluidschip. En omdat je beschikt over een goede koptelefoon zou ik je geen Live! adviseren.
Een kennis van mij heeft ook een Audigy en ik moet zeggen dat klinkt geweldig :9 , neem je genoegen met een goedkopere kaart dan zal deze erook naar presteren qua geluid.

En een Terratec kan ik helaas niks over zeggen, het schijnt wel zo te zijn dan ze over goeie geluidskwaliteit beschikken.

I browse with Vivaldi

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
In de laatste Compter!Totaal staat een test van een stuk of tien geluidskaarten, zou ik ff doorlezen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-08 16:55

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

De Live zou ik sowieso niet nemen, de Audigy is beter.

Ik heb verder geen ervaring met de Aureon Fun, daar deze een andere chipset heeft (Cmedia) als mijn Aureon Space (Via Envy24HT :9~ )

Problemen met games en muziek etc. heb ik sinds de laatste driverrelease van Terratec niet meer gehad :) Alles draait hier prima. Terratec had vroeger een slechte naam wat betreft drivers, maar ze hebben (zeker met de Aureon serie) hun leven behoorlijk gebeterd.

Moest ik voor jou kiezen, dan ging het tussen de Audigy en de Fun.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik in ieder geval ter bepaling van je mening ook even op de creative site in de forums kijken. Er zijn nogal wat mensen die nooit meer een creative kaart in hun PC willen hebben.......daar ben ik er een van.

Zoek maar eens op "sqeal of death". Probleem is dat creative zich niet helemaal aan de PCI specs houd. Misschien nu opgelost, maar volgens mij zijn die nieuwe Audigy 2 kaarten nog grotendeels identiek dus veel hoop heb ik niet.

ook te zien hier :
"sqeal of death" Audigy ?
Het grote: Problemen met de SBlive/Audigy topic

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 22:44 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 22:41:
Er zijn nogal wat mensen die nooit meer een creative kaart in hun PC willen hebben.......daar ben ik er een van.
Me too. 8)

• voodooless
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Vraag is natuurlijk wat je verder allemaal doet met je soundkaart? Waar gebruikt je hem voor? games, muziek? Ga je zelf muziek maken? Als je dat weet kun je pas echt een geluidskaart kiezen. Alle kaarten uit jou keuze zijn echte gamekaarten met meerdere kanalen. Dat heb je dus helemaal niet nodig met je stereo hoofdtelefoon. Ga dan liever voor wat betere DAC's (/ADC's), zoals bij de Terratec DMX 6fire 24/96 of Aureon 5.1 Sky. Ik zeg niet dat de SB Audigy slecht is natuurlijk, maar is is nou gewoon net waar je het voor wel gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 22-10-2003 22:49 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 16:48

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
vanuit dat rijtje met die 3 opties zou ik voor de Terratec gaan, Creative is echt gare meuk (en ik spreek uit ervaring, heb zelf een Terratec DMX 6Fire 24/96 na een hoop gerotzooi met o.a. een SB Live! en Audigy)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Ik zou ook voor terratec gaan. Ik heb recentelijk een EWX 24/96 geinstalleerd en
het verschil met mijn Soundstorm (nforce2) en mijn toenmalige audigy is echt enorm! (Warmere klank, en het klinkt alsof de kaart het volledige Hz. bereik optimaal benut, maar dat is mijn persoonlijke mening :) )

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 12:57

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik zou idd ook wat meer uitgeven aan een niet creative kaart ofzow.
Ben geen audiokenner maar heb wel ervaring met die creative kaarten waar ik nog wel eens last had van kraken. Heb zelf nu een Game theater XP overgenomen en dat vind ik toch al een heel stuk beter klinken als de SB live. Audigy heb ik geen ervaring mee alleen wel met die soundstorm wat opzich ook niet helemaal verkeerd klinkt. Alleen natuurlijk niet getest met een Sennheiser maar gewoon met een 2.1 setje van labtec wat ook een heel verschil kan zijn.

Maarre zoals er al eerder een opmerking gemaakt werd heb ik dus liever geen creative meer.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou totaal geen creative kopen aangezien ze hun specs nooit nakomen en er traag zijn met updates mocht je er toch een halen neem dan de goedkoopste je hoort het verschil nouwlijks tussen de audigy en een live

als ik er nu voor een moest gaan was het die "nieuwe" philips kaart
PSC 705 Seismic Edge
niet te duur en 96 3d audistreams mn live en mn audigy kunnen in battlefield1942 er maar 32 tegelijk en dan mis je toch wel wat

seismic edge

leuk detail: John Carmack gebruikt hem om doom 3 mee te maken

[ Voor 7% gewijzigd door stamp op 23-10-2003 09:59 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb eerst ook een Creative gehad en op de een of andere manier kraakte dat ding nog wel eens of was ineens het geluid weg.
Heb er nu maar een Hercules Digifire 7.1 ingezet en ik moet zeggen dat die me stukken beter bevalt als de Creative

Verder ken ik wat mensen die muziek maken met de PC en een Sampler maar die zweren echt bij Terratec

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 22:41:
Als ik jou was zou ik in ieder geval ter bepaling van je mening ook even op de creative site in de forums kijken. Er zijn nogal wat mensen die nooit meer een creative kaart in hun PC willen hebben.......daar ben ik er een van.
same here

heb 3 maanden problemen gehad met de Audigy 1, Audigy 2 en Audigy 2 ZS
ben toen overgestapt naar M-Audio en vraag me eigen nu af hoe ik ooit zonder heb gekunt.
gewoon goede drivers met een simple control panel waar alles in zit wat je nodig hebt.
plus dat de M-Audio 1000X beter klinkt als een Audigy 2 ZS

als je moet kiezen tussen die drie zou ik voor de TerraTec Fun gaan, al heeft die maar een simpele C-Media chip.
als ik zelf mag kiezen zou ik voor een Aureon Sky/Space of een M-Audio gaan.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
stamp666 schreef op 23 October 2003 @ 09:43:
Ik zou totaal geen creative kopen aangezien ze hun specs nooit nakomen en er traag zijn met updates mocht je er toch een halen neem dan de goedkoopste je hoort het verschil nouwlijks tussen de audigy en een live

PSC 705 Seismic Edge
niet te duur en 96 3d audistreams mn live en mn audigy kunnen in battlefield1942 er maar 32 tegelijk en dan mis je toch wel wat

seismic edge

Heb je dat echt uitgeprobeerd met die Philips kaart? 96 3D audiostreams is natuurlijk mooi maar dan moet het wel echt werken. Ik heb een Aureon Sky maar deze kan helaas ook maar 32 3D audiostream aan in Battlefield echt heel vervelend :(

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb hem zelf nog niet maar dat gaat wel mn enige upgrade nog worden dit jaar, aangezien ze niet zo duur zijn 65 euro moet me dat nog wel lukken.
Mn info heb ik helaas niet uit eerste hand, maar heb genoeg reviews gelezen die erg positief zijn.

Ik koop in ieder geval nooit meer iets waar creative op staat

:'( bestond aureal nog maar dan wist ik het wel a3d is echt supereur :'(

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• xabre16v
  • Niet online
Ik zat er ook aan te denken om eens voor een Philips kaartje te gaan tot dat ik deze review las: http://www.techconnect.ws/images/aureon.html

Als je de benchmark resultaten leest met UT2003 en Quake3 zijn die echt om te huilen met de Philips kaart. Toch vreemd aangezien de Thunderbird DSP op die Philips kaart alles in hardware zouden moeten doen volgens hun. De Aureon Sky/Space trekt er in iedere test wel 4 tot 14 fps meer uit. :o

Die 96 3D Audiostreams is ook een wassenneus volgens 3DsoundSurge; zij komen niet verder dan 32 streams. http://www.3dsoundsurge.c...ticEdge/AcousticEdge.html

Ik wou echt die Philips nemen vanwege die 96 3D Audiostreams, leuk voor Battlefield dacht ik.. niet dus :{

[ Voor 3% gewijzigd door xabre16v op 28-10-2003 13:32 ]

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik zou gaan voor de Terratec Aureon Fun 5.1. Ik heb die ook gekocht om precies dezelfde reden, dus om goede kwaliteit geluid te hebben op je Headphone (in mijn geval een Philips HP890. Dus vooral om mooi muziek te kunnen luisteren op goede kwaliteit, en ook af een toe een game te spelen met mooi geluid. Daarnaast zitten er nog veel andere functies op, de digital in en out vind ik bv erg handig.

Ik heb trouwens ongeveer elk Windows OS (win98, ME, 2000 en XP home en pro) geprobeerd in combinatie met die Terratec, en ik heb nooit ook maar 1 probleem ermee gehad.

Voor het weinige geld dat je ervoor betaald is het echt een pracht kaart!

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik zou een sb live erg aanraden al zitten er soms wel wat fouten in, zoals gekraak bij een MSI mobo, maar daar zijn patches voor.
Heb hem zelf en bevalt goed, hij is ook erg goedkoop en zeer de moeite waard.

• Chiron

Chiron

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 16:08:
Ik zou een sb live erg aanraden al zitten er soms wel wat fouten in, zoals gekraak bij een MSI mobo, maar daar zijn patches voor.
Heb hem zelf en bevalt goed, hij is ook erg goedkoop en zeer de moeite waard.
dit is al een reden om de sb live af te schrijven
nog een reden> het geluid is gewoon brak vergeleken met Terratec

ik zie geen reden in jouw post om juist voor een sb live te kiezen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

De 5.1 Fun is een nogal budgetkaartje(zelfde als bv. een 5.1 kaartje van Sweex van een paar euro), beetje krom om deze te overwegen als je ook het geld voor een Audigy hebt, welke technisch 10x beter is.
Qua CPU-usage is zo'n C-Media een kleine ramp, bijna niks beter als de meeste AC97 oplossingen

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

stamp666 schreef op 23 oktober 2003 @ 09:43:
Sorry maar dat is de grootste bullshit die ik vandaag heb gehoord :) Vergeleken met een Live is een Audigy een WERELD van verschil als je er iets aanhangt wat dat ook daadwerkelijk door kan geven, als je dat niet hoort zou ik eerder eens kijken naar wat er achter de kaart nog hangt.

• StarTAC
Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 22:02:
De 5.1 Fun is een nogal budgetkaartje(zelfde als bv. een 5.1 kaartje van Sweex van een paar euro), beetje krom om deze te overwegen als je ook het geld voor een Audigy hebt, welke technisch 10x beter is.
Qua CPU-usage is zo'n C-Media een kleine ramp, bijna niks beter als de meeste AC97 oplossingen
Die Fun is dan wel goedkoop, maar qua geluidskwaliteit absoluut niet te vergelijken met een Sweex kaart hoor! Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn!

En als de TS die Fun te 'goedkoop' vind, kan hij altijd nog een duurdere uit de Aureon serie nemen!

iRacing Profiel

• Chiron

Chiron

_-SToFFeL-_ schreef op 28 October 2003 @ 22:22:
[...]

Sorry maar dat is de grootste bullshit die ik vandaag heb gehoord :) Vergeleken met een Live is een Audigy een WERELD van verschil als je er iets aanhangt wat dat ook daadwerkelijk door kan geven, als je dat niet hoort zou ik eerder eens kijken naar wat er achter de kaart nog hangt.
en dan nog is de pure geluidskwaliteit van een Audigy beroerd te noemen, aangezien dat '24 bits' geluid alleen voor de buitenkant geldt, om de een of andere brakke reden wordt dat door de chip intern omgerekend naar 16 bit, verwerkt, en weer teruggerekend, met alle gevolgen van dien :|

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ener-G schreef op 29 October 2003 @ 16:34:
[...]

en dan nog is de pure geluidskwaliteit van een Audigy beroerd te noemen, aangezien dat '24 bits' geluid alleen voor de buitenkant geldt, om de een of andere brakke reden wordt dat door de chip intern omgerekend naar 16 bit, verwerkt, en weer teruggerekend, met alle gevolgen van dien :|
En dat heb je met de Aureon Sky/Space dus niet :) Die houdt alles op 24 bits. De TS kan misschien mijn eerdere suggestie links laten liggen, en net als ondergetekende een Aureon Space nemen (of als 5.1 genoeg is, voor de Sky).

• xabre16v
  • Niet online
Aureon Sky/Space is qua pure geluidskwaliteit een überkaart, letwel dat je met games een paar fps minder hebt omdat ie net iets meer cpu vraagt ;)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

xabre16v schreef op 29 October 2003 @ 18:09:
Aureon Sky/Space is qua pure geluidskwaliteit een überkaart, letwel dat je met games een paar fps minder hebt omdat ie net iets meer cpu vraagt ;)
Waar ik overigens weinig tot geen last van heb. :)

• xabre16v
  • Niet online
Nee ik heb er ook geen last van met me Sky maja de benchmarks he ;)

Verwijderd

StarTAC schreef op 29 October 2003 @ 13:57:
[...]

Die Fun is dan wel goedkoop, maar qua geluidskwaliteit absoluut niet te vergelijken met een Sweex kaart hoor! Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn!

En als de TS die Fun te 'goedkoop' vind, kan hij altijd nog een duurdere uit de Aureon serie nemen!
Onzin dus, beide kaarten zijn gebasseerd op de C-Media 8738 5.1 channel chipset

• StarTAC
Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 21:58:
[...]

De Aureon Space is 7.1 dus daar zal wel een andere chipset op zitten, lijkt me. Je post lijkt ook aan te geven dat een 'budgetkaartje' als de Aureon Fun geen goed geluid kan produceren.

Maar ik vind het nog steeds vreemd dat jij de Terratec Aureons vergelijkt met een Sweex kaartje. Ook zeg je dat Audigy 10x beter is, maar wat is hiervoor je argument?

iRacing Profiel

Verwijderd

[...]

dat is pas ONZIN |:(

de TerraTec FUN 5.1 is gebasseerd op de C-Media chipset en de Aureon Sky (5.1) en de Aureon Space (7.1) zijn beide gebasseerd op de Envy24HT chipset.

en als jij beweerd dat de Aureon gelijk is aan een Sweex moet jij je echt eens je oren na laten kijken, weet je uberhaubt wel waar over je het hebt 8)7

blijkbaar niet als je al loopt te schreeuwen dat een Audigy 10X beter is.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

[...]

Welke kaarten bedoel je nou die gebasseerd zijn op de Cmedia chip? De Aureon Fun en de Sweex? Zo ja, dat kan kloppen. Zo nee, zit je goed fout.

De Sky en Space hebben een Via Envy24HT chip aan boord, daar kunnen die Sweex en de Audigy zich echt niet mee meten.

Verwijderd

Jammer dat topicstarter niet replyed op de sugesties.

Gebruik je de kaart alleen voor stereo.
Je zegt dat je veel gebruik maakt van een koptelefoon dus dan sowiezo.
Ik weet niet wat je er precies allemaal mee gaat doen maar als je ook muziek gaat maken of bewerken zou ik voor de M-Audio phile 24/96 gaan.

Deze is vele malen beter als de genoemde creative kaarten en naar mijn mening ook beter als de terratec.

Kijk eens op internet naar wat interresante revieuws van geluids kaarten.
Onlangs stond er in het tijdschrift interface een uitgebreide test van geluidskaarten.(check hun website misschien staat ie online)
Dit tijdschrift is gericht op mensen die muziek maken en/of er professioneel mee bezig zijn dus de testen zijn van een ander nieveau als computer totaal/idee e.d.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:20

OgWok

U.N.C.L.E.

stamp666 schreef op 23 oktober 2003 @ 09:43:

PSC 705 Seismic Edge
Whoot.. vette doos, dat moet wel iets zijn })

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.demon.nl/GOT/psc705_l.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www4.head-fi.org/f...9637aefc60&threadid=49016

kijk eens vrijwel dezelfde vraag in het Engelsch...

Verwijderd

Heb laatst een test gelezen, dat de SB Audigy 2 qua mp3 met kop en schouders boven andere kaarten uitkomt.
ik luister veel MP3 dus ja, en ik heb goede ervaring met Creative, als je veel muziek maakt, dan is terratec meer je merk kaart.

Creative is voor DVD/Gaming/MP3 goed (audigy 2)
Terratec voor Music creation, doet het met de rest ook prima, ik weet natuurlijk niet hoe groot de verschillen precies zijn en of je het hoort.
heb nooit problemen met Creative....
maar zo kan iedereen met merken problemen hebben, en dan is zo'n merk voor die persoon vaak al snel afgeschreven.

Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 23:41:
Heb laatst een test gelezen, dat de SB Audigy 2 qua mp3 met kop en schouders boven andere kaarten uitkomt.
wat voor test dan?
ik heb heel veel reviews gelezen en ze kwamen allemaal tot de zelfde conclusie: met MP3/Muziek/DVD komt de audigy 2 (ZS) niet in de buurt van de Envy24HT based kaarten (TerraTec/M-Audio/AudioTrak)
en op gaming gebied was het enige voordeel van de Audigy 2 (ZS) dat die EAX HD ondersteund en dat de Envy24HT kaarten 2 FPS minder scoren.

ik en nog een paar andere mensen uit mijn directe omgeving zijn tot de zelfde conclusie gekomen: als je ooit een Envy24HT kaart hebt gehoord begin je je eigen serieus af te vragen hoe je het al die tijd met het brakke geluid van de Audigy heb kunnen uithouden.

• xabre16v
  • Niet online
Het ligt natuurlijk niet allemaal aan de chip die erop zit, wat dacht je van de DAC's ? deze bepalen immers de geluidskwaliteits. Als Creative nou eens niet van die brakke Alcatel DAC's gebruikten waren ze al een heel eind op de goede weg. De Aureon gebruikt Wolfsons meende ik.

En met gaming kan je idd nog steeds het beste een Audigy nemen, op de Aureon kaarten zit wel EAX 1+2 via Sensaura maar das toch lang zo goed niet als die van Creative. Daarbij heeft de Audigy2 64 3D hardware stemmen beschikbaar en de Envy24HT maar 32, met Battlefield1942 mis je dan wel heel veel.

Ik spreek uit ervaring, heb beide kaarten. (gehad)

[ Voor 41% gewijzigd door xabre16v op 30-10-2003 00:47 ]

Verwijderd

als ik de afweging moet maken tussen een audigy met 64 hardware kanalen en brakke drivers en geluid of een Envy24HT met EAX 2.0 met 32 directsound kanalen (hoeveel spellen gebruiken die 64 kanalen nu helemaal) en goede stabiele drivers met ongeevenaarde geluidskwaliteit is de beslissing snel gemaakt lijkt mij.

laten die andere gebruikers zich maar blindstaren op die 64 kanalen EAX HD, ik weet wel beter.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik ben toevallig ook net aan het zoeken naar een nieuwe geluidskaart (loop me op dit moment kapot te ergeren aan een onboard dingetje) en ik wil eigenlijk gelijk een goeie kopen. Ik heb in het verleden eens met muziek zitten klooien (had toen een Turtle Beach Tropez) en wil dat in de toekomst weer wat gaan oppakken. Wil zowiezo dus een digital out op die kaart hebben en opzich vond ik die wavebanks die op die Tropez zaten ook wel geil.
Als ik zo een beetje lees dan zijn die Terratec kaartjes wel goed, ik weet alleen niet zo goed hoe ik nou tot een goeie keuze moet komen. Van de Terratec site wordt ik niet echt veel wijzer en ik lees bijv. in dit topic heel veel over 'valt niet te vergelijken/kwaliteit veel beter/etc', maar moet ik dan maar gewoon domweg op de prijs afgaan als graadmeter voor de kwaliteit? Ik zou eigenlijk gewoon een goeie afweging willen maken maar weet dus niet hoe.

• StarTAC
marty: als je niet gamed en vooral voor de kwaliteit van de muziek wil gaan, voor een niet te absurde prijs (zoals die high-end dingen van 1000 euro) dan is een TerraTec of M-Audio een goede keuze. Ik zou dan niet voor een Creative gaan.
Ik weet niet wat je budget is maar als dat rond de 50-100 euro ligt, zou ik voor een TerraTec Aureon Sky of Space gaan, daar zit dus die Envy24HT chip op en goede Digital Analog Converters. Ook zit hier Digital OUT en IN op. En als je wilt gaan gamen, scheelt dat dan misschien 3 Frames per seconde, nou daar zou ik niet wakker van liggen eerlijk gezegd!

iRacing Profiel

• marty
nee, gamen interesseert me niet zo veel. ik speel de laatste tijd alleen maar spelletjes van www.remakes.org en die zijn niet echt veeleisend :)
Wat m'n budget is...tja...dat hangt dus een beetje van de verschillen af. Ik ben best bereid 200 euro uit te geven als het dat ook echt waard is voor mijn geval. Maar daarom dus ook mijn vraag, want ik weet gewoon niet goed hoe ik dit moet bepalen. Met de informatie die ik kan vinden wordt me gewoon niet duidelijk of ik op zo'n kaartje van 100 euro nog eens 100 euro moet leggen omdat ik dan echt beter uit ben. Het enige waar ik op af kan gaan is 'dat het beter is', maar dat zegt me dus niet zo veel.

Wat ik er mee wil gaan doen is digitaal geluid gaan bewerken, eventueel met midi wat gaan klooien (vandaar dat ik die wavbanks ook wel leuk vond - maar daar kan ik ook weinig over vinden) en ook dingen opnemen (bijv. een gitaar of zang) als ik een goeie mic heb. En uiteraard ook heeeeeel veel uurtjes naar muziek luisteren :)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Als je een midi in/uitgang een vereiste is, dan moet je niet bij een Aureon zijn. Daar deze geen heeft.

• StarTAC
MST_Morpheus schreef op 31 oktober 2003 @ 17:54:
Als je een midi in/uitgang een vereiste is, dan moet je niet bij een Aureon zijn. Daar deze geen heeft.
Midi ingang is toch hetzelfde als een Gameport? Die heeftie namelijk wel hoor, maar dan op een andere pci sleuf ding, je hebt dus wel 2 pci plaatsen nodig als je die gameport wilt gebruiken.

EDIT
Het bovenstaande geldt trouwens alleen voor de Aureon Fun...

[ Voor 8% gewijzigd door StarTAC op 31-10-2003 19:12 ]

iRacing Profiel

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik zou voor de Audigy gaan. Ik weet nix van de Teratec af, maar ik draai nu al bijna 2 jaar met een audigy, en nog nooit problemen mee gehad.

• StarTAC
Mister I schreef op 31 oktober 2003 @ 18:37:
Ik zou voor de Audigy gaan. Ik weet nix van de Teratec af, maar ik draai nu al bijna 2 jaar met een audigy, en nog nooit problemen mee gehad.
Zeg dan niets... Dit is hetzelfde als dat ik zeg dat je een Lada moet gaan rijden omdat ik er een heb en hem al 2 jaar goed vind rijden, terwijl ik nog nooit in een andere auto heb gereden.

iRacing Profiel

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mister I schreef op 31 oktober 2003 @ 18:37:
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat een Audigy behoorlijk slechter is dan mijn Aureon.

• marty
ah
ik heb eindelijk een mooi overzichtje gevonden.
http://productsen.terrate...etabelle-SoundSystems.htm
Die DMX 6fire 24/96 is de enige met een wavtable, dus dan is de keuze snel gemaakt :) (btw, het overzichtje wordt in Firebird niet goed weergegeven; de rooie dots vallen namelijk weg, waardoor het net lijkt alsof die tabel niet is ingevuld)

hmm...ze maken onderscheid tussen soundsystems en audiosystems
http://productsen.terrate...e=EZCMS&menu=11&page_id=2
maar wat is het verschil nou precies? en wel onhandig dat van die laatste categorie niet zo'n comparison sheet is

[ Voor 32% gewijzigd door marty op 31-10-2003 19:14 ]

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
marty schreef op 31 oktober 2003 @ 19:07:
ah
ik heb eindelijk een mooi overzichtje gevonden.
http://productsen.terrate...etabelle-SoundSystems.htm
Die DMX 6fire 24/96 is de enige met een wavtable, dus dan is de keuze snel gemaakt :) (btw, het overzichtje wordt in Firebird niet goed weergegeven; de rooie dots vallen namelijk weg, waardoor het net lijkt alsof die tabel niet is ingevuld)

hmm...ze maken onderscheid tussen soundsystems en audiosystems
http://productsen.terrate...e=EZCMS&menu=11&page_id=2
maar wat is het verschil nou precies? en wel onhandig dat van die laatste categorie niet zo'n comparison sheet is
die audio systems, zijn volgens mij wat professioneler
(voor als je zelf muziek maakt)

en soundsystems, is meer een "normalen" geluids kaart
(btw, tabbel werkt in firebird (laaste nightly) wel gewoon goed)

plaatje van zo audio system:
Afbeeldingslocatie: http://productsen.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/terratec-producer/Phase88Rack/phase88_R_L.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 31-10-2003 19:42 ]

Verwijderd

heb een TerraTec Aureon 5.1 Sky gehad, maar heb em geruild voor een M-Audio Revolution 7.1
qua geluid zijn beide kaarten zo goed als gelijk, maar de control panel van de TerraTec Aureon kaarten zijn zeer beperkt zaten niet de opties bij die ik wilde hebben, de control panel van de M-Audio is veel uitgebreider wat je instaat stelt de kaart helemaal af te stellen zoals jij wilt.

btw
de SRS Circle Sound II optie op de M-Audio werkt verrassend goed, MP3's klinken nog steeds behoorlijk. iig stukken beter als Creative met hun CMSS ofzow iets.

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09-2024

bassie666

www.wrsmarine.com

Kweet niet of je per se 5.1 of zoiets wil hebben, maar als je gewoon een goede stereo kaart wil hebben met veel in en outputs kijk dan s bij: http://www.feedback.nl daar hebben ze voor 100 eurie een audiotrak maya44 in de aanbieding. Ik heb m ook gehaald omdat ik dat surround allemaal niet wil hebben en dus ook niet voor wil betalen. En er komt een behoorlijk geluid uit, klink in iedergeval beter dan een audigy. (je mist dan alleen een game poort)

HTPC user

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja dat is idd een leuke kaart, en Feedback heeft die al aanbieding al tijden staan.
http://www.netzmarkt.de/t...fb61822c5249932c34b4eb280
Die Maya heb je inmiddels ook wel in 5.1 en 7.1.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-08 13:46

houthakker

Poehé

mmm, interessant topic, maar eigelijk even iets anders. Weet iemand hoe het zit met toekomste geluidskaarten, is er ergens een roadmap van creative/terratec enz? Met toekomste features?

Waar ik eigelijke op zoek ben is een kaart die net als de nForce MCP-T DD encoding onder steund, maar dan op een losse kaart.

Specs

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 29 oktober 2003 @ 23:12:
[...]

Welke kaarten bedoel je nou die gebasseerd zijn op de Cmedia chip? De Aureon Fun en de Sweex? Zo ja, dat kan kloppen. Zo nee, zit je goed fout.

De Sky en Space hebben een Via Envy24HT chip aan boord, daar kunnen die Sweex en de Audigy zich echt niet mee meten.
Ik heb het dus over de Fun, dat is de enige Terratec kaart waar de TS het over had, de Sky en Space(die ik zelf heb).

• xabre16v
  • Niet online
Ah ik moet mijn leven even beteren. Ik heb nu eindelijk die 64 Hardware stemmen in Battlefield werkend gekregen. :) even Sound.setHardwareVoiceLimit 64 in je Default.con zetten. En Sensaura upgraden. Eindelijk _/-\o_
(ik wou al bijna weer een Creative kopen O-) )

Verwijderd

xabre16v schreef op 03 november 2003 @ 14:56:
Ah ik moet mijn leven even beteren. Ik heb nu eindelijk die 64 Hardware stemmen in Battlefield werkend gekregen. :) even Sound.setHardwareVoiceLimit 64 in je Default.con zetten. En Sensaura upgraden. Eindelijk _/-\o_
(ik wou al bijna weer een Creative kopen O-) )
alleen een creative kopen voor 64 geluidskanalen... is maar waar je zin in hebt. :X

• xabre16v
  • Niet online
Ik kan je verzekeren dat slechts 32 stemmen met Battlefield een verschrikking is. Dat wil je echt niet horen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ik had vorig jaar eerst een Terratec 512i gehaald maar die kraakte in mijn systeem. het was geen driver probleem maar ergens hardwarematig. Afijn ik omgeruild voor een Hercules Fortissimo III 7.1 Prachtig kaartje met optisch uit en optische aansluiting voor je stereo.
Nooit problemen mee gehad en driver support is prima. Hij is niet duur voor zijn kwaliteit en voor zijn specs moet je maar naar de hercules website gaan.
En eventueel nog een review op www.tomshardware.com .

Tis alleen jammer dat ik mijn kaart onderbenut want ik heb alleen een Labtec Arena 530 4.1 erop aangesloten. :/ Maar ja ik kijk wel wanneer ik is geld heb voor een 7.1 setje die mij kan plezieren.

dikzak

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

1 tip: als geld geen probleem is, dan geen Creative!
Creative heeft een naam. Dit komt echter enkel door goede reclame, niet door de kwaliteit.
Dus als je echt iets goeds wil, neem dan een wat professionelere kaart (www.tach-tally.nl heeft bijvoorbeeld leuke kaarten. Is ook een goede winkel (zie bij "friends" maar wie er allemaal nog meer kopen!))

Lees hieronder wat tekst en uitleg van iemand die er echt verstand van heeft. Deze uitleg ging over muziek maken, maar voor hoge kwaliteit muziek luisteren geldt eigenlijk hetzelfde.
Hoi Kazz,

hieronder een stukje van een maat van mij die in een muziekzaak werkt!!

Wat voor geluidskaart gebruik je? Meestal ligt het aan de kaart, kaarten
zoals Soundblaster en Terratec zijn leuk voor spelletejes maar niet geschikt
om muziek mee te maken. Het probleem wat jij hebt heet Latency (vertraging)
dit los je meestal op door een andere kaart te gebruiken....denk bijv. aan
M-Audio Delta Audio Phile 2496 deze kaart kost ongeveer Eur. 240,- perfect
geluid en geen latency (er is altijd latencu maar onder de 12msec is het
niet echt meer voelbaar, deze kaart haalt afhankelijk van jouw processor, 4
tot 6msec). Als je echt van plan bent om veel audio te gaan opnemen en dan
bedoel ik dus Harddiskrecording dan zou ik er zeker een tweede HD bijzetten.
Je kan het best bellen met een speciaal winkel, dus geen winkels zoals
feedback..., hier hebben ze de spullen ook, maar weten weinig van de
materie. Probeer het maar eens bij Tach & Tally (www.tach-tally.nl) in Den
Haag deze jongens weten waar ze over praten kijk maar bij hun ³Friends²
button wie ze allemaal als klant hebben...

Zo dit heeft ie ff snel uitgeschreven voor je, ik hoop dat je er wat aan
hebt! Hij heeft mij trouwens ook altijd goed geadviseerd..., dus vandaar.

Greetz,
Charly
Charly = Charly Lownoise btw... ;)

[ Voor 75% gewijzigd door kazz1980 op 04-11-2003 09:29 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• S-Cript
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-03-2025
na alle topics gelezen te hebben over geluidskaarten
hier mijn vraag:

ik heb een midi keyboard, een Roland MKS50,een JV880
deze had ik altijd op een ISA AW64 + 12 MB wavetable aangesloten..
echter as usual in geval van upgraden
1) werkt de wavetable software niet met W2000
2) heb ik geen ISA slot in mijn PC

welke "schappelijke=betaalbare" kaart zou mij aan te raden zijn..?
a) midikeyboard moet werken
b) eventueel wavetable

thanx alvast

[ Voor 8% gewijzigd door S-Cript op 04-11-2003 18:15 ]

niets bijzonders

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-08 13:46

houthakker

Poehé

S-Cript schreef op 04 november 2003 @ 17:09:
hier mijn vraag:

b) eventueel wavetable

thanx alvast
Meestal kun je wel gewoon elke geluidskaart met Joystick aansluiting gebruiken, wavetable hebben ze echter niet.
Beste is een sblive!/audigy te nemen, die ondersteunen soundfonts, en daar kun je heel wat kwijt.
Of van midiman=m-audio een USB-Midi connecter kopen, heb ik laatst gedaan voor een maat van mij. Werkt perfect, zit volgens mij ook een software wavetable bij. Volgens de verkoper van die zaak waar ik heb gekocht heb (verschuren tilburg geloof ik, hebben veel professioneel spul) zou dat ook nog beter moeten werken dan een standaard geluidskaartje. D'r zit ook gelijk software bij, en je hebt er al 1 vanaf 49 euro.

Specs

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

S-Cript schreef op 04 november 2003 @ 17:09:
hier mijn vraag:

b) eventueel wavetable

thanx alvast
Lees mijn post ietsjes hoger.
Zou in ieder geval geen creative (soundblaster) oid gebruiken voor het maken van muziek!
Geeft al heel snel latency, ofwel vertraging. en dat wil je niet hebben!! zeker niet als je met meerdere sporen zou gaan werken.

Een goedkope M-audio die geschikt is voor het maken van muziek zit echter al over de 200 euro.... Maar ja. Dan heb je wel wat!

[ Voor 21% gewijzigd door kazz1980 op 05-11-2003 10:23 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• marty
Nog even een vraagje van mij. Ik hoor ook wel eens dat je een externe geluidskaart moet nemen omdat een geluidskaart in je kast teveel last zou hebben van alle aparatuur er omheen wat noise veroorzaakt. Is dat inderdaad zo? Of zijn dat overdreven verhalen.

btw, die wavetable van de DMX 6fire 24/96 waar ik het overhad: toen ik nog eens goed keek zag ik dat het alleen om een connector ging. Je kan 'm dus eventueel uitbreiden met een wavtable. Ik heb Terrarac er over gemailed met de vraag hoe universeel zo'n ding is en of je er alleen terratec wavtables op aan kunt sluiten of ook andere merken, maar daar heb ik (nu bijna een week later) nog steeds geen reactie op gehad :/ Dat soort dingen houden me nou al weer bijna tegen zo'n merk te kopen...

Verwijderd

Terratec is qua klant en driver support vrij beroerd. Maareuh, misschien nog even geduld, ik heb ook weleens een mailje naar ze gestuurd en kreeg pas na 2 weken antwoord. :{ :P

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.soundonsound.c...dbb99db11b0821651102b9d17

Bijvoorbeeld de Yamaha DB50XG kan erop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 22:50:
Terratec is qua klant en driver support vrij beroerd. Maareuh, misschien nog even geduld, ik heb ook weleens een mailje naar ze gestuurd en kreeg pas na 2 weken antwoord. :{ :P
Bel ze dan, er is ook een support-lijn. Dan heb je direct antwoord. :)

En ik heb zelf even een vraag.
Ik heb de Terratec Aureon 5.1 Sky gekocht, en er zit echt een prachtig geluidje in t.o.v. die onboard ac'97.

Maar nu heb ik enkele probleempjes, als ik via winamp luister dan gaat soms de muziek gewoon zomaar langzamer afspelen, dan moet ik winamp opnieuw opstarten en dan is het weg??
En in winamp als ik deze op pauze zet dan (vooral als de pc net opnieuw opgestart is) blijft hij "hangen"dus je hoort achter elkaar hetzelfde stukje, ook als je hem stop zet.
Maar als je hem stop zet dan gaat het (na 5 sec. ongeveer) weg en doet hij het daarna bij de pauze-knop wel weer goed?!?

Is iemand bekend met dit probleem? En hoe zou ik het kunnen oplossen? De nieuwe drivers van terratec lossen het probleem niet op.

Tnx.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Flex82, gebruik je misschien de SquareSoft crossfader? Mijn server heeft hier ook last van (SB Live 5.1) en mijn Pa's oude PC ook (tevens SB Live 5.1). Ik draai zelf zonder de crossfader, en hier geen problemen.

[ Voor 195% gewijzigd door SandsOfArrakis op 09-11-2003 13:47 ]

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 09 november 2003 @ 13:44:
Flex82, gebruik je misschien de SquareSoft crossfader? Mijn server heeft hier ook last van (SB Live 5.1) en mijn Pa's oude PC ook (tevens SB Live 5.1). Ik draai zelf zonder de crossfader, en hier geen problemen.
Die gebruikte ik ja, maar die veroorzaakt tikken met deze geluidskaart, dus heb ik eraf gegooid.

Alleen heb ik nog wel de compressor/limiter van hun in gebruik, omdat ik het wel relaxed vind dat alle nummer hetzlefde volume hebben :)
Zou het daaraan kunnen liggen? Dat zou jammer zijn, moet ik een vervanger gaan zoeken die net zo goed is..

Verwijderd

De Terratec Aureon Sky, heeft die een Dolby Digital decoder? En kan ik daar mijn stand-alone DVD speler op aansluiten? Mijn DVD heeft een digitale audio uitgang (coax). Is er dan een coax ingang in die soundkaart?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 22:06:
De Terratec Aureon Sky, heeft die een Dolby Digital decoder? En kan ik daar mijn stand-alone DVD speler op aansluiten? Mijn DVD heeft een digitale audio uitgang (coax). Is er dan een coax ingang in die soundkaart?
Coax zal niet lukken daar de Aureon's een optische ingang en een optische uitgang hebben :) En de Aureon ondersteund Dolby Digital, maar of dat hardware matig of softwarematig is, dat weet ik zo niet. :)

• marty
IK heb inmiddels nog steeds geen nieuwe geluidskaart gekocht, maar werd een paar dagen geleden op deze kaart gewezen:

http://www.netzmarkt.de/t...5a18755b986907f67599bdd90

Het lukt me alleen niet goed de voor en nadelen af te wegen tov die Terratec DMX 6Fire. Zo op het eerste oog lijkt ie gelijkwaardig, alleen heb je nog als voordeel dat ie een stuk goedkoper is, een breakout box heeft en 8 ipv 6 uitgangen.

Heeft iemand er toevallig ervaring mee, en kan die me vertellen of het wat is?
Pagina: 1