Pad blijft niet staan in batch file onder XP

Pagina: 1
Acties:

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het probleem dat onder windows XP ik het pad (path) niet kan 'zetten' door middel van een batchfile, wat eigenlijk wel mijn bedoeling is. Hij pakt hem gewoon niet. Onder win98 doet dezelfde file het wel. Is dit een bekend probleem onder XP?

Alvast bedankt,

Richard

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Als je die batchfile opent in een command-prompt dan geldt geloof ik het path alleen voor die sessie, en dus niet voor de hele xp omgeving. Je kunt proberen om je path toe te voegen bij Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Omgevingsvariablelen -> Systeemvariabelen -> Path.

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Bedankt voor de tip Nielson, maar hij werkt zelfs in dezelfde sessie waar ik de batch file in uitvoer niet. Ik heb de batch even kaalgestript en versimpeld om de werking te testen. De batch file heet nu b.bat en de enige command line die erin staat is 'path=C:\windows\command'.

Als ik dit intoets in de commmand prompt, dan houdt hij hem vast. Maar als ik de batch file run met van tevoren een andere path variabele, dan lijkt het alsof het hele path commando niet eens uitgevoerd wordt.
--
Ik ben nu weg van m'n stageplek, dus ik check het topic morgenochtend weer. Alvast bedankt iedereen!

[ Voor 12% gewijzigd door RLB op 22-10-2003 16:24 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Batchfile:
1
2
path=c:\
path > c:\bla.txt

Dan krijg je dus niet PATH=C:\ maar iets als PATH=C:\WINNT\system32;C:\WINNT; etc?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Nee, ik krijg dan wel gewoon C:\ als pad. Maar als ik dat nu in een batch file zet, dan niet nee. Maar ik ga morgen verder klooien.

Is overigens voor een collega. Dus niet mijn dagelijkse bezigheid dit ;)

Bedankt allemaal en tot morgen!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik bedoelde dus wat er gebeurt als je dat als enige regels in een batch file hebt. Als c:\win etc zit er idd iets fout, gewoon c:\ is het zaak je code goed door te lopen (en de verdachte delen te posten) :)

Hier geen probleem met PATH in een batchfile trouwens. Maar zoals gezegd gelden wijzigingen alleen binnen die ene batch en niet erbuiten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Nielson
  • Laatst online: 21:09
Gebruik je eigenlijk wel cmd.exe onder xp ? Onder command.com werkt het inderdaad niet echt lekker.

[ Voor 107% gewijzigd door Nielson op 22-10-2003 17:14 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je je path definitief wilt wijzigen - kan je misschien het beste even dit proberen aan te passen in de registry (HKEY_CURRENT_USER\Environment voor de current user HKLM\Environment voor de machine) door middel van een registry editor tool (eg: regini.exe)

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Allemaal bedankt mensen. Ik zit weer op mijn stage, maar het probleem is op een andere manier opgelost. De technische dienst is ermee aan de gang gegaan er is een nieuw OS op gezet... tsja, zo is het ook op te lossen... Ik had er zelf nog wel graag even mee geklooid, maar aangezien XP er niet meer op staat, is die optie voor mij hier non-existent.

Ik zal thuis eens kijken of ik hetzelfde probleem heb. Zo ja, dan laat ik wel weten wat mijn bevindingen zijn met de gegeven oplossingen :)

Heel erg bedankt allemaal!

Richard

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-04 23:01

erwinb

Probeert iets secure te doen

Welk OS heb je nu het probleem er niet meer is?

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Ze hebben er Windows 98SE op gezet :/

Ik wens de technische dienst veel sterkte met het oplossen van alle vastlopers ;)

Verwijderd

/offtopic

Leuke technische dienst hebben jullie. Als het zetten van een padvariabele in een batch-file niet (goed) werkt, dan vervangen ze meteen het hele os. 8)7

En volgens mij is de fout dat je een pad probeert te zetten naar een executable in plaats van naar de directory waar de executable staat. Bij mij bestaat de directory C:|WindowsCommand helemaal niet.

En je bent van Windows XP naar Windows 98 SE gegaan? Aaarrgg!!!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 09:16 ]

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Topicstarter
Ja, fijne TD he! :P

Het ging overigens alleen om een laptop van een collega van mij. En nee, het is wel degelijk een directory :)

Wist je dat nog niet? Windows 98 is HET OS om te hebben O-)
Pagina: 1