[Mem] Werkt wel in pc1, niet in pc2

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43
Beste Tweakertjes,

Ik had een goedwerkende pc, maar vorige week ging mijn geheugen kapot, en deze heb ik dus RMA gestuurd.
Nou kreeg ik gisteren het geheugen weer terug, maar de D-leds van mijn MSI K7N2G-L zeiden dat 'Testing onboard memory size. The D-LED will hang if the memory module is damaged or not installed properly'.
Ik heb het geheugen in alle 3 mijn banks geprobeer, maar hij bleef de zelfde fout geven.
Ik heb het geheugen in een andere pc geprobeerd, getest met Memtest86, maar het geheugen bleek helemaal geen fouten te bevatten en het werkten gewoon perfect!
Dan ga je dus natuurlijk denken dat mijn memorybank kapot is... Maar toen ik het geheugen van pc2 in mijn eigen pc stopte, deed deze pc het ook gewoon weer perfect! Het maakt niet uit in welke bank ik het stop, hij blijft gewoon stabiel en zonder fouten lopen.
Nou denk ik dus dat het aan de combinatie ligt van het OEM 512MB PC2700 samen met mijn MSI K7N2G.
Ik heb overigs bios versie 3.0 (de standaard) getest, versie 3.4 en 3.7 (de nieuwste), ook dit maakte geen verschil uit.
Maar wat het gekke nu dus is, het vorige geheugen (wat dus defect is geworden) heeft wel gewoon een half jaar goed gewerkt.
Nou weet ik dat niet elk OEM geheugen hetzelfde is, maar het zou toch gewoon moeten werken?

lijstje met specs;

Het geheugen wat defect is, was double-sided DDR OEM 512MB PC2700, met Nanya chips ('merk' kon Aida32 mij niet vertellen)
Het geheugen wat ik nu heb is, Double-sided DDR OEM 512MB PC2700, van Samsung met PCA chips (nooit van gehoord trouwens), 64bit modulebreedte.
Het geheugen waar ik nu dus mee werk is, Spectek 256MB DDR PC2700 Single-sided met chippies van Infineon.
Moederbord van pc1 is MSI K7N2G-L
Moederbord van pc2 is Epox 8RDA+

Als je nog meer specs nodig hebt, schreeuw je maar he :)
100/133/166(200/266/333)MHz clocks are supported.

Supports six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs
Support Dual channel PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs
Supports both 64-bit and 128-bit DDR SDRAM
Maximum memory size of 3GB
3 x DDR SDRAM PC3200, 3GB max
Samengevat;
mem1 werkt niet in pc1
mem1 werkt wel in pc2
mem2 werkt wel in pc1
mem2 werkt wel in pc2
Wat kan er aan de hand zijn?

De Tweaker die mij kan helpen krijgt een dikke kus :>

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
En omruilen van geheugenmodules in je eigen PC's is geen mogelijkheid?

Je kunt je BIOS updaten, en hopen dat hij ze dan wel pikt.

Anders zou ik toch weer contact zoeken met de leverancier en ze voor andere module's, met andere chips laten omruilen. Dit heb ik zelf ook een keer gedaan, deden ze niet moeilijk over. Zelf heb ik ook een aantal klanten gehad die zo'n soortgelijk probleem hadden en dan ruil ik het geowon om, daarna is het altijd opgelost.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• w0w
Je kunt je BIOS updaten, en hopen dat hij ze dan wel pikt.
Ik heb overigs bios versie 3.0 (de standaard) getest, versie 3.4 en 3.7 (de nieuwste), ook dit maakte geen verschil uit
En omruilen van geheugenmodules in je eigen PC's is geen mogelijkheid?
Nou kijk, weet je wat het is? Pc2 is niet van mij maar van een maat van mij, en nou vind ik hem best aardig, maar ik ga toch geen 512mb ruilen tege 256mb :)
Anders zou ik toch weer contact zoeken met de leverancier en ze voor andere module's, met andere chips laten omruilen. Dit heb ik zelf ook een keer gedaan, deden ze niet moeilijk over. Zelf heb ik ook een aantal klanten gehad die zo'n soortgelijk probleem hadden en dan ruil ik het geowon om, daarna is het altijd opgelost.
Ik heb mijn leverancier ook al op de hoogte gesteld (Salland Automatisering), maar ze gaan waarschijnlijk toch zeggen dat ik het mobo en het geheugen allebei moet terug sturen, en dat zij dan wel een passende combi gaan zoeken, maar ik heb al het een en ander gemod aan mijn mobo (extra heatsinks, fan op NB enz enz) dus dat zie ik eigenlijk niet zitten...
Maar toch bedankt :)

• Arunia
  • Laatst online: 19:56
Het is wel degelijk mogelijk dat geheugen in de ene pc wel en in de andere pc niet werkt. Is een compatibilliteits kwestie.
Vraag me niet om het uit te leggen, maar dat geldt ook zo voor digi camera's e.d.
Zit net iets anders in elkaar waarschijnlijk.

• Sluuut
Tsja dat is wel minder. Je kunt het ook hard op hard spelen en door blijven zeuren dat het wel moet kunnen. Desnoods stuur je er nog een boze brief achteraan. Dit heeft natuurlijk ook geen zin...

Je kunt anders ondertussen ergens anders een module halen die wel werkt, en deze 512 proberen om te ruilen met de bovengenoemde methodes, als je dat zou zien zitten uiteraard. Mijn ervaring met dit soort problemen, waarbj bedrijven eigelijk diegene zijn die moeilijk doen, is dat je ze best een uitzondering kunt laten maken.

Maargoed de vork zit hier toch heel duidelijk in de steel, je moet gewoon het bedrijf (Salland) erop wijzen dat het geheugen defect was, dat zei de verantwoordelijke zijn voor de garantie procedure, dat ze wel een nieuwe werkende hebben toegestuurd, maar dat het nu door hun toedoen niet meer in conbinatie van jouw moederbord werkt. Ik hoop dat je een deal met ze kan sluiten, zonder je moederbord op te hoeven sturen. Zonder PC zitten is natuurlijk ook niet alles 8)7

Tenslotte gaat Salland er ook niet op achteruit om het om te wisselen, ze hebben een goede service voor de klant over, jij bent blij, zij zijn blij omdat ze geen gezeur van de klant meer hebben en een goeie service hebben verleent. Ze kunnen de module die jij hun terug levert gewoon weer doorverkopen in een combinatie van een moederbord waarbij het wel goed functioneerd. Zij gaan er iig niet op achteruit en jij ook niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Sluuut op 22-10-2003 15:26 ]

• w0w
Het is wel degelijk mogelijk dat geheugen in de ene pc wel en in de andere pc niet werkt. Is een compatibilliteits kwestie.
Dus het ligt aan de combinatie van het geheugen en het moederbord? Ik dacht dat deze problemen wel waren verholpen sinds ddr :( met het 'oude' sdram weet ik dat er altijd veel problemen waren met bepaalde combinaties, maar met DDR ben ik het eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
Maar als ik dit dus aan MSI zou melden, zouden ze het misschien in de volgende bios update kunnen 'fixen'? Maar Samsung is toch niet slecht ofso? en ook niet heel onbekend lijkt mij zo :?
dat geldt ook zo voor digi camera's e.d. Zit net iets anders in elkaar waarschijnlijk.
In mijn digi cam kan ik elk merk compact flash instoppen, natuurlijk geen ander geheugen dan compact flash, maar ik ga ook geen edo geheugen in mijn ddr bank stoppen :)
Tsja dat is wel minder. Je kunt het ook hard op hard spelen en door blijven zeuren dat het wel moet kunnen. Desnoods stuur je er nog een boze brief achteraan. Dit heeft natuurlijk ook geen zin...
Deze methode wou ik eigenlijk nog wel eventjes uitstellen :P
Je kunt anders ondertussen ergens anders een module halen die wel werkt, en deze 512 proberen om te ruilen met de bovengenoemde methodes, als je dat zou zien zitten uiteraard. Mijn ervaring met dit soort problemen, waarbj bedrijven eigelijk diegene zijn die moeilijk doen, is dat je ze best een uitzondering kunt laten maken.
Ik heb nu dus (tijdelijk) het 512mb 'geruild' met mn maat voor 256, maar ik mis die 256mb extra wel een beetje :|
Maargoed de vork zit hier toch heel duidelijk in de steel, je moet gewoon het bedrijf (Salland) erop wijzen dat het geheugen defect was, dat zei de verantwoordelijke zijn voor de garantie procedure, dat ze wel een nieuwe werkende hebben toegestuurd, maar dat het nu door hun toedoen niet meer in conbinatie van jouw moederbord werkt. Ik hoop dat je een deal met ze kan sluiten, zonder je moederbord op te hoeven sturen. Zonder PC zitten is natuurlijk ook niet alles
Zonder pc zitten overleef ik wel (is ook beter voor mn schoolprestaties :P), maar ik houd liever het moederbord hier omdat ik anders alle gelijmde dingen weer los moet peuteren. Mijn ervaring met Salland is dat ze het geheugen wel zouden willen omruilen, maar als ze al het geheugen met de Nanya chips nog hebben, heb ik dan een garantie dat het wel werkt. Er kan immers veel verschil tussen de chips zitten aangezien deze later zijn geproduceerd (zo is mij een keer verteld).

[ Voor 50% gewijzigd door w0w op 22-10-2003 15:34 ]

• Sluuut
yojordi schreef op 22 October 2003 @ 15:27:
[...]

Dus het ligt aan de combinatie van het geheugen en het moederbord? Ik dacht dat deze problemen wel waren verholpen sinds ddr :( met het 'oude' sdram weet ik dat er altijd veel problemen waren met bepaalde combinaties, maar met DDR ben ik het eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
Maar als ik dit dus aan MSI zou melden, zouden ze het misschien in de volgende bios update kunnen 'fixen'? Maar Samsung is toch niet slecht ofso? en ook niet heel onbekend lijkt mij zo :?
Samsuns is juist één van de betere geheugenchip bakkers.
Het toeval kan gewoon zo zijn dat het niet samenwerkt. Sterker nog, ik had een keer 2x 512MB TwinMos (PC2700) allebei identiek dezelfde modules, maar samenwerken in hetzelfde moederbord? Ho maar.. Ik had er toen dus eentje omgeruilt, en het werkte weer perfect.
Overigens bootte m'n PC toen wel door maar gaf de meest vage foutmeldingen in Windows XPlee.
In mijn digi cam kan ik elk merk compact flash instoppen, natuurlijk geen ander geheugen dan compact flash, maar ik ga ook geen edo geheugen in mijn ddr bank stoppen :)
Nou eh, er zijn toch wel degelijk veel problemen ook met CompactFlash geheugen kaartjes bekend, dit wil in de ene cam wel perfect werken maar in de andere niet...
[...]
Deze methode wou ik eigenlijk nog wel eventjes uitstellen :P
;)
[...]
Ik heb nu dus (tijdelijk) het 512mb 'geruild' met mn maat voor 256, maar ik mis die 256mb extra wel een beetje :|
Misschien dus een 512MB reepje erbij halen die wel werkt, en de 512 opsturen???

• Ziroccan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik heb dus hetzelfde probleem als TS. Laat ik het even uitleggen:

Sinds een aantal maanden heb ik een MSI K7N2 Delta met AMD 2500+ en 2x Hynix 256MB PC2700 geheugen. Werkte prima totdat m'n PC niet meer bootte. Nu bleek 1 van de reepjes Hynix niet meer te werken dus uit slot twee gehaald. Een week later weer hetzelfde probleem (D-bracket geeft weer geheugenprobleem aan), maar dat kon ik tijdelijk oplossen door steeds het overgebleven reepje Hynix van slot te wisselen.

Inmiddels had ik al geheugen bijbesteld (wilde toch upgraden): 2x 512MB PC2700 van Dane-Elec (die mooie rooie :)). Deze in mn mobo gestopt maar mn PC wilde weer niet booten (loopt weer vast op geheugen volgens mn D-bracket), maar nu krijg ik mn PC ook niet meer aan de praat met het oude Hynix geheugen...

Morgen hoop ik al mn geheugen te testen in een andere PC, maar ik overweeg nu om een ander mobo te kopen.

Wat me overigens ook is opgevallen is dat Dane-Elec wel heel weinig voorkomt bij de Memory testreports van de moederbordfabrikanten. En dat de MSI K7N2 vrij picky is met het geheugen... :(

Wellicht dat deze link je kan helpen als je ander geheugen wil bestellen voor je K7N2:

http://www.msi.com.tw/htm...estreport/6570/memory.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Ziroccan op 22-10-2003 23:45 ]

• w0w
ik overweeg nu om een ander mobo te kopen.
Ik ook :(
In het half jaar dat ik dit mobo heb, heb ik al zoveel verschillende problemen ermee gehad. Maar dan heb ik nu een andere vraag; Ligt het aan de 'techniek' die Samsung gebruikt voor hun reepjes, of ligt het aan de chips die PCA frabiceert? Of kunnen we dat zo niet zeggen? Iig bedankt voor die ene memory checklist (Ik had hem trouwens niet kunnen vinden op de msi site :? ).
Als iemand anders nog suggesties/tips heeft, ik hoor ze graag :)

[ Voor 8% gewijzigd door w0w op 23-10-2003 18:55 ]

• Ziroccan
Ik denk dat het aan het moederbord zelf ligt, of misschien zelfs de chipset. Dat geheugen is wel in orde, al vraag ik me af of het wel met een ander nforce2 bord gaat werken.

• w0w
Dat geheugen is wel in orde, al vraag ik me af of het wel met een ander nforce2 bord gaat werken.
Moederbord van pc2 is Epox 8RDA+
mem1 werkt wel in pc2
Epox 8RDA+ heeft dus ook een nForce2 chipsetje :)

edit1; Als ik allebij de reepjes in Single-channel zet, start de pc wel op, met 768MB.
Stop ik echter een van de twee reepjes in mn Dual-channel, wil de pc niet opstarten.
Betekent dit dus dat mn mobo het geheugen wel 'ondersteunt', maar er alleen niet mee kan booten :?

[ Voor 45% gewijzigd door w0w op 24-10-2003 19:37 ]

• w0w
trap

• Ziroccan
Das dan nog iets, die van mij is met geen mogelijkheid meer aan te zetten. :(

Hier nog een klagende K7N2 gebruiker:

MSI K7N2 Delta Geheugen Kapot?

[ Voor 31% gewijzigd door Ziroccan op 26-10-2003 13:35 ]

Verwijderd

Kijk hier ook ff

Verwijderd in "MSI K7N2 Delta Geheugen Kapot?" (is de zelfde link als hier boven)

Ik vond de functie DMI in de Quick Users Guide dat is misschien het probleem

Alvast bedankt,

Peter

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 13:54 ]

Verwijderd

Mogelijke oplossing link hierboven (vorige topic)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 07:46 ]

• w0w
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ MasterofNRG _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
ik hoop zo dat dit het probleem is, aangezien ik zo weg moet kan ik het nu niet proberen, maar ik zal dit vanavond zeker meteen doen.
Alvast een hele dikke :>

---------------------------
edit Nou, ik heb het geprobeerd en het maakte helemaal niks uit, de pc doet nog steeds net zo weinig :(

[ Voor 26% gewijzigd door w0w op 26-10-2003 20:35 ]

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08 17:24

Passievrucht

swarma

kan ook aan het geheugen liggen ik had voorheens een ECS k7s5a met nieuw geheugen pc2100 512 OEM deed het perfect ik vervang een week later mobo naar een K7n2 delta L en deed geheugen erin. Computer deed het gewoonweg niet. ik had gezegd dat eht geheugen niet goed was kreeg een nieuwe mee en sinsdoen geen problemen meer (pakweg 4 maanden gelee)

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Ziroccan
yojordi schreef op 26 October 2003 @ 16:01:
edit Nou, ik heb het geprobeerd en het maakte helemaal niks uit, de pc doet nog steeds net zo weinig :(
Bij mij werkt het ook niet en ik ben het echt zat nu. Morgen haal ik een nieuw mobo. :(

Verwijderd

Vreemd dat het bij jullie niet werkt want ik heb nu geen problemen meer alles loopt goed en stabiel. Het was bij mij wel veel gekl**t met die jumpertjes maar t werkte uiteindelijk wel. Ik heb ook iederekeer die voedings stekker eruit moeten trekken bios resetten enz. maar t werkt nu goed bij mij

Ik heb mijn post geedit inmiddels om mensen niet te veel valse hoop te geven maar ik blijf t vreemd vinden dat t bij mij werkt en andere niet. (Ik heb wel de allerlaatste bios versie 5.4)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 07:37 ]

• Ziroccan
Ik denk dat jij meer een overclock probleem had en yojordi en ik een ' echt' geheugen probleem. Ik heb er inmiddels een Gigabyte GA-7N400-L inzitten en nu werkt de hele handel weer. Voor mij voorlopig geen MSI meer.

• w0w
/me is soo happy :)
Het probleem is (gedeeltelijk) opgelost.
Ik heb vandaag nog even gekeken op de MSI site naar een nieuwe bios update, en deze was er! :)
versie nummertje 3.8 en het changelog ziet er zo uit;
Support Duron Applebred FSB133 CPU
Dit was dus niet echt veelbelovend, maar goedgelovig heb ik het toch maar geprobeerd. Nou toen ik deze erin geflasht had, deed de pc nog steeds niks. Nadat ik de CMOS had gecleart, startte de pc opeens wel op! nou bios ingestelt, en booten maar :Y)
Ik kom dus gewoon in windows en alles werkt weer. PC wel 20 keer gerestart (als test), maar hij bleef het tegen mijn verwachtingen in gewoon doen :) Toen ik echter AIDA32 startte, en de benchmark draaide, vielen de resultaten vies tegen. Ik zat namelijk net onder het dual PC2100 en net boven het PC2100 (met een amd 2100+) met een lees-score van 1967MB/s, en een schrijfscore van 823MB/s schrijfscore.
Nou komt dus mijn vraag;
Kan de voormalige oncompatibiliteit zorgen voor de slechte lees- en schrijf-scores van het geheugen?
Als ik bij het SPD tab van geheugen kijk, blijft het grijs en kan AIDA32 mij niks vertellen? Zou dit ook iets kunnen beteken?
offtopic:
Zo blijkt maar weer; geduld is en blijft een schone zaak :)

[ Voor 11% gewijzigd door w0w op 28-10-2003 22:18 ]

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Kan de voormalige oncompatibiliteit zorgen voor de slechte lees- en schrijf-scores van het geheugen?
Volgens mij houd het geheugen gewoon zn oncompatibiliteit, en geeft dat slechte scores. Gooi nog eens een memtest overheen? Als ie weer errors geeft omruilen die handel, of anders een ander merk (zie onder).

offtopic:
Mja, mobos en geheugen, tis maar net of ie het slikt.

Mijn 1e 8RDA+ deed niet erg happig naar Dane-Elec, het stak het zelfs in de fik bij de eerste boot :o . Fabricagefoutje. Alles onder garantie omgeruild, en i.p.v een groene kreeg ik ook een mooie rooie in de plaats :Y) .

Helaas slikte de 2e 8RDA+ Dane-Elec ook niet, gelukkig alleen maar errors en geen fikkie stoken (kleine 14.000 errors in memtest). Mn Nanya luste ie gelukkig wel ( 0 errors). Dane-Elec omgeruild tegen een Kingston en alles loopt perfect.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Verwijderd

Ziroccan schreef op 28 October 2003 @ 20:19:
Ik denk dat jij meer een overclock probleem had en yojordi en ik een ' echt' geheugen probleem. Ik heb er inmiddels een Gigabyte GA-7N400-L inzitten en nu werkt de hele handel weer. Voor mij voorlopig geen MSI meer.
Denk inderdaad dat het dat toch geweest is het leek alleen veel op de hierbovenstaande want hij pakte ook echt geen enkele geheugen module meer en bleef aangeven dat het geheugen kapot was ook na het resetten van de bios.

Achja door al dit gekloot werkt nu mijn oude geheugen module ook weer goed en het nu dus 2x 512MB dual channel 1 nadeel is dat 1 van de 2 maar officieel 333FSB ondersteunt maar draai nu toch al op 175x12=2100MHz met alleen de geheugen module van kingston met officieel n fsb van 400mhz haalde ik 184x12=2208Mhz met de andere geheugen module er bij durf ik nog niet zo hoog te gaan. Maar toch niet slecht voor een AMD 1800+ van 60 euries met silent lucht koeling >:) ga nog hoger proberen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 07:45 ]

Pagina: 1