[Audio] Welke microfoons bij "tafel gesprek"

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Om een gesprek rond de tafel met meer dan 4 personen in een radio uitzending te brengen ben ik na aan het denken over een microfoon oplossing.
Even los van de vorm van de tafel (de ene keer lange rechthoek en de andere keer rond) wil ik even informeren bij jullie welke mics ik moet gaan gebruiken.
Natuurlijk moet het zo goedkoop mogelijk (ben tenslotte een nederlander) en meteen ook zo goed mogelijk.

Dus, met zo min mogelijk mics zo veel mogelijk goed op de radio brengen.

De eerste mic die ik tegenkwam is de Behringer B-5 (link)
Mooi klein micje, zo'n 120 euro per stuk. Ik denk dat ik er zeker 2 nodig heb om de ronde tafel met 4 man eromheen goed te doen.

De 2e spreekt me meer aan, de EV RE 90 B(link)
Kost in de buurt van de 200 euro maar ik denk dat ik er hier maar 1 van nodig heb de ronde tafel met 4 man.

Wie heeft er suggesties voor andere mics voor mij en wie kan me de beste opstelling aangeven?
En hoe/wat/hoeveel met 8 en 16 personen aan een grote tafel.

Tevens ben ik dan op zoek naar een mic (pre) mixertje, 4 (of meer) kanalen , 19" 1 of 2 HE en eventueel met phantoom optie en line out / mic out. Natuurlijk ook weer de goedkoopste variant...
Suggesties zijn welkom!

toevoeging:
Ik ben niet van plan om per persoon een microfoon neer te zetten, bij 4 man nog wel maar niet bij 16 of meer...
In dezelfde ruimte word het niet versterkt weergegeven, dus overspraak / rondzingen hebben we geen last van.

Alles kan stuk.


  • gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Superlux (staan bij feeback) zijn zeer goed voor het geld.. ook rondomgevoelig schakelbaar..

we hebben het hier dan wel over condensator mic's

ik heb zelf eentje.. en ik vond ze beter dan een rode nt1/nt2... zeker voor spraak..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy


  • MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Voor iedereen apart een microfoon is geen optie?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 22 October 2003 @ 15:25:
Superlux (staan bij feeback) zijn zeer goed voor het geld.. ook rondomgevoelig schakelbaar..

we hebben het hier dan wel over condensator mic's

ik heb zelf eentje.. en ik vond ze beter dan een rode nt1/nt2... zeker voor spraak..
Welk model?
m.m schreef op 22 oktober 2003 @ 15:27:
Voor iedereen apart een microfoon is geen optie?
Nee, lees van de eerste post de laatste regels nog maar eens goed...

Alles kan stuk.


  • gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

m.m schreef op 22 October 2003 @ 15:27:
Voor iedereen apart een microfoon is geen optie?
behringer dynmaische microfoons zijn erg cheapo ja.. :) kan ook.. maar je moet dan weer een hoop pre-amps hebben..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy


  • gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=CMH8A
deze heb ik niet ... mijnes was 270, en een iets ander model.. deze is 119. Maar heeft geen omni..

http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=CMH8D
deze is wel 370,- maar heeft wel omni cardioid. Ik ben laatst bij feedback geweest, en die ertussen (die ik heb) moet er nog wel zijn. Prima ding. Anders zou je em msiscein erboven meoten ahngen, maar dat weet je zelf maar al te goed denk ik :)

je kan ook een compressor gebruiken om het wat gevoeliger te maken. Heeft veel goeie effecten.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy


  • TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Omni-cardioid?? Maar goed je moet inderdaad één omni-directionele mic in het midden aan het plafond hangen of meerdere mics, dan kun je wel cardioids nemen. Je kan ook, in het geval van een rechthoekige tafel waar niemand aan het hoofdeind zit, twee of drie bidirectionele mics neerzetten/hangen.

Ik zou zeker geen compressor gebruiken bij mics die ver van de bron hangen, ivm met versterking van achtegrondgeluiden. Je kan juist beter een expander gebruiken om die ruis en achtegronrommel een beetje weg te drukken.

  • Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

TheLemon schreef op 22 oktober 2003 @ 17:35:
Omni-cardioid?? Maar goed je moet inderdaad één omni-directionele mic in het midden aan het plafond hangen of meerdere mics, dan kun je wel cardioids nemen. Je kan ook, in het geval van een rechthoekige tafel waar niemand aan het hoofdeind zit, twee of drie bidirectionele mics neerzetten/hangen.

Ik zou zeker geen compressor gebruiken bij mics die ver van de bron hangen, ivm met versterking van achtegrondgeluiden. Je kan juist beter een expander gebruiken om die ruis en achtegronrommel een beetje weg te drukken.
Precies, compressor lijkt me zeker geen goed plan hiervoor. Eén omnidirectionele mic boven de tafel hangen trouwens ook niet. Dan ga je op een hele lelijke manier de akoestiek van de ruimte meepakken, lijkt me niet erg wenselijk voor spraak (zeker ook niet voor de spraakverstaanbaarheid).
Het beste is natuurlijk gewoon iedereen een revers mic. Wat ook redelijk vaak gedaan wordt, is een condensator nier op de tafel zetten (bijvoorbeeld bij Studio Voetbal en ik geloof ook bij Nova). Vind ik al een minder goed klinkende optie. In jouw geval wordt het helemaal lastig. Je zou evt iets kunnen doen met vier niertjes of twee figuur 8 mics boven de tafel (ongeveer op de hoogte van de mond van de sprekers), dat is iig goedkoop.

  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Graag wil ik ook modellen en ervaringen zien hier! Dan kan ik wat gerichter gaan zoeken en bij leveranciers navraag doen.

Alles kan stuk.


  • Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Kan ik je niet echt over meepraten. De mics waar ik mee werk zijn over het algemeen vrij duur. En de enige figuur 8 mic die wij in ons assortiment hebben in een AKG C414, die is al helemaal duur :).

  • Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
remco_k schreef op 22 oktober 2003 @ 15:05:
Om een gesprek rond de tafel met meer dan 4 personen in een radio uitzending te brengen
Ik ben niet van plan om per persoon een microfoon neer te zetten, bij 4 man nog wel maar niet bij 16 of meer...
Weet je zeker dat je dit wil? 16 mensen die door elkaar kakelen is voor een luisteraar volstrekt niet meer te volgen.

8 gaat misschien nog net. En dan gewoon met 1 mic p.p.

  • gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLemon schreef op 22 oktober 2003 @ 17:35:
Omni-cardioid?? Maar goed je moet inderdaad één omni-directionele mic in het midden aan het plafond hangen of meerdere mics, dan kun je wel cardioids nemen. Je kan ook, in het geval van een rechthoekige tafel waar niemand aan het hoofdeind zit, twee of drie bidirectionele mics neerzetten/hangen.

Ik zou zeker geen compressor gebruiken bij mics die ver van de bron hangen, ivm met versterking van achtegrondgeluiden. Je kan juist beter een expander gebruiken om die ruis en achtegronrommel een beetje weg te drukken.
omni cardioid.. zei ik dat?? :X
anyway.. een compressor is toch best goed te gebruiken.. als je een goeie gate zet, beetje een ruis onderdrukken en het hoog een klein beetje afkapt.. compressen & expanden..

ik heb er in ieder egval goeie ervaringen mee, zonder echt veel achtergrond geluiden.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy


  • djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

volgens mij worden dit soort dingen meestal gedaan met zendertjes, of evt een hypernier op tafel (of erboven), en dan dus toch ieder zn eigen mic....
althans dat is wat iemand doet die voor tv opnames maakt... maar je kunt natuurlijk altijd een omni in het midden zetten maar dan krijg je idd teveel akoestiek en da tklinkt dus heel onnatuurlijk...
sowieso wil je wel iets van een compressor/gate omdat je niet wilt dat als iemand adem haalt dat je dat ook hoort, en als mensen hun stem verheffen wil je ook geen oversturing...
je kunt ook een pzm (pressure zone mic) gebruiken.. dat zijn platte dingen met een bepaalde openingshoek.. die worden vrij veel voor vergadertafels gebruikt...
maar ik denk, zeker als je een goedklinkende opname wilt maken, dat je het best iedereen een spraakmic kunt geven, en dan dus een condensator....
zeker omdat het voor radio is maakt het zicht ook niet uit dus kan je gewoon zo'n knoepert ervoor knallen imo
Pagina: 1