[alg] Koppeling GPS-positie <-> straatnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 1.447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Al enige tijd ben ik voor commerciele doeleinden een stuk software aan het schrijven voor ritregistratie. Een van de laatste wensen die er zijn omtrent dit stuk software is het weergeven van de straatnaam op basis van een opgeslagen GPS positie. De GPS positie komt uit een boordcomputer die deze gegevens logt
(jawel, met medeweten van de chauffeur ;))

Probleem
Er bestaat een tabel met postcodes en plaatsnamen, welke gekoppeld zijn aan GPS-posities. Deze tabel is momenteel al in bezit EN in gebruik voor het betreffende stuk software, maar is dus niet specifiek genoeg. We zoeken OF een tabel met straatnaam, plaats en GPS-positie OF een reeds voorhanden zijnde oplossing die in de software te integreren is.

Mogelijke oplossing?
Microsoft Mappoint heeft de mogelijkheid een Access-database, Excel-bestand of CSV-bestand op te pakken en de inhoud daarvan weer te geven op een landkaart. Wanneer je inzoomt op een van de door mappoint getekende punten zie je netjes de straatnamen staan. Ook wanneer je een pin op een kaart plaatst, krijg je hiervoor een straatnaam terug. Als je goed prikt zelfs een huisnummer :9~
Op je scherm.... :/

Uiteindelijke vraag ;)
Hoe is mappoint (of een ander pakket) zo te automatiseren dat je aan de hand van de door jouw ingegeven gegevens de straatnaam terug krijgt? Zijn er mensen hier in /14 die ervaring hebben met het leggen van de koppeling tussen GPS-positie en straatnaam?
Weet iemand van het bestaan van een dergelijke tabel en eventueel de tarieven daarvan?

Disclaimer
Ik ben NIET op zoek naar een hack, crack of illegale oplossing. Ik ben wel geïnteresseerd in een sjieke en enigszins betaalbare oplossing.
Ik heb gezocht hier op GoT, maar de search beperkte zich tot een vijftal oplossingen, welke geen van allen de lading dekten.
Google en kornuiten komen alleen met online routeplanners of complete routeplanners.

Edit:
Een redelijk snelle edit, omdat een vraag die ik bij een distributeur had liggen uiteindelijk toch werd beantwoord. :/ We werden zojuist terug gebeld en er is reeds een mogelijke oplossing gevonden: Map & Guide is het kaart-onderdeel dat PTV Ordis gebruikt voor kaarten en GPS posities. Hiervan is een MapServer welke in principe ingebouwd kan worden in je applicatie. In combi met de SDK daarvan kun je leuke dingen met een kaart uithalen. Nadeeltje zijn de kosten: een kleine 6500 euro. De vraag blijft dus nog even openstaan! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door OZ-Gump op 22-10-2003 15:09 ]

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Ik zou zeggen, kijk hier eens rond: http://www.navtech.nl/business/partners_recruitment.html
of de business solutions van navtech zelf,
ik denk dat hun wel een oplossing/database hebben.
NavTech is o.a. een van de makers van cd's/dvd voor auto navigatie systemen.

http://www.navtech.nl/business/levels.html

en hun concurrent :)
http://www.teleatlas.com/...ontentpage=geospatial.jsp

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 22-10-2003 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59224

Ik zag op de site van MS de volgende addin staan

http://www.microsoft.com/...5A74FB1788&displaylang=en

Ik moet bekennen dat ik niet veel verstand van deze materie heb maar dit suggereert dat je queries kunt uitvoeren op de database waar ook mappoint gebruik van maakt (CUB files), misschien heb je er iets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Anoniem: 59224 schreef op 22 October 2003 @ 15:17:
Ik zag op de site van MS de volgende addin staan

http://www.microsoft.com/...5A74FB1788&displaylang=en

Ik moet bekennen dat ik niet veel verstand van deze materie heb maar dit suggereert dat je queries kunt uitvoeren op de database waar ook mappoint gebruik van maakt (CUB files), misschien heb je er iets aan
Helaas helaas, ook ik was hier hoopvol over. Je kunt hiermee echter vanuit mappoint .cubfiles lezen, zodat je de data die daar in staat (in die .cub dus) op de kaart kunt toveren. Dit gaat dus over het inlezen in MapPoint, niet over het lezen uit de mappoint database.

Thanks anyway ;)

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Is een tabelletje dat coordinaten aan postcodes koppelt genoeg ?
Zo ja, kijk dan hier:
http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op www.mappoint.net staat informatie over een webservice die je kunt gebruiken. Misschien heb je hier iets aan.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Is een tabelletje dat coordinaten aan postcodes koppelt genoeg ?
Zoals in mijn openingspost staat hebben we een dergelijke tabel momenteel al in het veld staan. Het gaat nu om een tabel met straatnamen (en eventueel huisnummers) op GPS positie.
Op www.mappoint.net staat informatie over een webservice die je kunt gebruiken. Misschien heb je hier iets aan.
Voorlopig gaan we even niet uit van een standaard koppeling met internet bij de klanten. Dat is namelijk een optimale situatie, en die hebben we helaas niet. Ook hier is het denk ik nodig dat je (flinke) kosten maakt, en dit is een tweede punt waarop deze optie denk ik stuk gaat lopen.
Ik krijg ook niet het gevoel dat je een straatnaam krijgt, maar meer dat je een kaart krijgt naar aanleiding van de positie die je doorgeeft.

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

OZ-Gump schreef op 22 October 2003 @ 16:23:
Zoals in mijn openingspost staat hebben we een dergelijke tabel momenteel al in het veld staan. Het gaat nu om een tabel met straatnamen (en eventueel huisnummers) op GPS positie.
Als je al een koppeling tussen GPS positie en postcode hebt hoef je toch alleen nog maar zo'n postcode-bestand te kopen bij de TPG waarmee je de postcodes aan de straten kunt linken?

Of een illegaal kopietje van die tabel regelen, natuurlijk. O-)

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Manuzhai schreef op 22 October 2003 @ 17:03:
[...]
Als je al een koppeling tussen GPS positie en postcode hebt hoef je toch alleen nog maar zo'n postcode-bestand te kopen bij de TPG waarmee je de postcodes aan de straten kunt linken?
Ook dat gaat helaas niet werken (had ik ook al aan gedacht ;)). Op een bepaalde GPS-positie krijg je dan namelijk alle straten die bij die betreffende postcode horen, en niet destraatnaam van de betreffende GPS-positie.

Voorbeeld: Een klein dorp in Brabant heeft in het gehele dorp dezelfde postcode. Als ik dus ergens in dat dorp ben en ik krijg de GPS positie, dan krijg ik altijd dezelfde postcode terug. En dus krijg ik voor elke positie in het dorp, altijd alle straatnamen, en dat zijn er (zelfs in dat dorp ;)) een paar honderd. Gaat helaas dus niet de oplossing bieden.

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surehand
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 13:59
Bij Bridgis verkopen ze deze data ook, maar ik denk niet dat je daar echt voordelig uitbent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01-2023
OZ-Gump schreef op 22 October 2003 @ 17:31:
Voorbeeld: Een klein dorp in Brabant heeft in het gehele dorp dezelfde postcode. Als ik dus ergens in dat dorp ben en ik krijg de GPS positie, dan krijg ik altijd dezelfde postcode terug. En dus krijg ik voor elke positie in het dorp, altijd alle straatnamen, en dat zijn er (zelfs in dat dorp ;)) een paar honderd. Gaat helaas dus niet de oplossing bieden.
Weet je dat zeker?
Ik weet dat er hier in Leiden flats zijn van bv 6 verdiepingen, en die heeft in z'n eentje al 3 postcodes.
Kan me dus niet voorstellen dat ze voor meerdere straten dezelfde postcode geven.
Als je gaat rekenen hoeveel postcode's er mogelijk zijn, 10x10x10x10x26x26 = 6.760.000 dus per 2 a 3 mensen is er een mogelijk.

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 14:50
je hebt postcodes en postcodes...

sommige van die map databases zijn niet nauwkeuriger dan: 5995 = Kessel
maar ze herkennen niet 5995 CB = Kessel, Sint Ursulahof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Tomatoman

Fulltime prutser

Voor militaire GPS-navigatie wordt in een van mijn projecten software van het Finse bedrijf Vaisala gebruikt. Ik betwijfel of zij precies de software hebben die jij zoekt, maar het zijn wel experts op het gebied GPS-navigatie. Het kan geen kwaad om daar een telefoontje aan te wagen, misschien kunnen zij je verder helpen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog een interessante link naar de site van Trimble. Misschien ga je :9~, misschien ook :'(.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Als ik het meteen goed had uitgelegd, had jij dat ook zeker geweten ;) De enige tabel die er beschikbaar is (en wij dus ook gebruiken) is een tabel die op de eerste 4 posities van een postcode gekoppeld is aan plaatsnaam. En dus krijg je dat het complete Brabantse dorp waar ik het over had de postcode 5531 heeft. En dus krijg je dan heel veel straten terug ;)

Wat betreft de post van tomatoman: goede tip! Ik geef de gegevens even door aan de man van de financiën. :*)

[ Voor 23% gewijzigd door OZ-Gump op 23-10-2003 09:15 ]

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Wat vraagt andes (de makers van het TPG stratenboek) voor hun data ?
Op http://www.andes.nl/ staat :
Andes data nu nog actueler

De postcode- en huisnummercentroïden van Andes zijn vanaf 1 augustus nog actueler
Voor een groot aantal toepassingen is het noodzakelijk om met de meest actuele data te werken. Vanaf 1 augustus kan Andes in deze behoefte voorzien door maandelijks een update ter beschikking te stellen van alle postcode- en huisnummercentroïden van Nederland. Vanaf nu is het mogelijk om te kiezen tussen een jaarlijkse-, half-jaarlijkse-, kwartaalse- of maandelijkse update van de postcode- en huisnummercentroïden bestanden.

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met uw reseller of met Andes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
jvhaarst schreef op 23 oktober 2003 @ 11:42:
Wat vraagt andes (de makers van het TPG stratenboek) voor hun data ?
Op http://www.andes.nl/ staat :

[...]
Het probleem blijft dan bestaan voor de TS. Hij krijgt namelijk alleen de cijfers van de postcode terug, en niet de letters.
Voorbeeld: ik ben in Oss, op de Julianalaan. Dit geeft mij dan postcode 5342 van de GPS systeem. Echter, de Oude Molenstraat in Oss is ook 5342, maar ligt wel 500m verderop. Echt nuttig is dit dus niet.

En bij steden wordt het probleem nog erger dan bij dorpen. Steden hebben buitengebieden voor postcodes en dus kun je tussen 2 straten met dezelfde cijfercode een aantal kilometers verschil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Volgens mij is Andes prima in staat om GPS-coordinaten (in wat voor formaat dan ook) om te zetten in het dichtstbijzijnde adres.
Maar daar hangt natuurlijk dan wel een prijskaartje aan....

Pagina: 1