Toon posts:

SATA of IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben nu een nieuwe computer aan het samenstellen, alleen 1 ding ben ik nog niet over uit. Zal ik een Serial ATA schijf nemen, of gewoon IDE.

Ik probeer nu dus de voor en nadelen op een rijtje te zetten, het volgende komt bij me op:

Serial ATA
+ Kleinere kabels -> betere airflow
+ Over het algemeen sneller (?)
- Onbekend voor mij -> zitten er bugs in, wordt het nog wel onder DOS gelezen, etc?

IDE
- Grotere kabels
+ Vertrouwd -> ik weet wat er moet gebeuren bij vervelende situatie's, stabiel.

Zie ik dingen over het hoofd? Wat zijn jullie ervaringen met SATA? Zijn er nog risico's aan SATA?

• justanotheruser
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

justanotheruser

#hashtag

S-ATA kan vaak ook onder RAID (P4C800 Deluxe enzow, die hebben dat)
dus nog een plusje. en als je je HDD op een S-ATA poort doet, kunnen meer IDE devices op Master staan (dus nóg een plusje) (prijsverschil is heel minimaal voor 120 gb ofzo)

[ Voor 47% gewijzigd door justanotheruser op 22-10-2003 14:57 ]

To Tweak Or Not To Tweak

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:28
justanotheruser schreef op 22 October 2003 @ 14:56:
S-ATA kan vaak ook onder RAID (P4C800 Deluxe enzow, die hebben dat)
dus nog een plusje. en als je je HDD op een S-ATA poort doet, kunnen meer IDE devices op Master staan (dus nóg een plusje) (prijsverschil is heel minimaal voor 120 gb ofzo)
hoe bedoel je MEER?
je kan gewoon net als altijd maximaal 2 op master hebben hè
k heb zelf een S-ATA 80Gb Maxtor + 2 IDE-schijven en dvd+brander op andere IDE poort, geen probs, s-ata redelijk snel

Verwijderd

Sata is wel maar 1 ding eraan hangen, bij IDE 2 apparaten. Nuja, misschien een voordeel, misschien ook nadeel. S-ATA is theoretisch 150mb/sec, en ATA-133 maar 133. Maarja, dat is theoretisch. Maar ik zou wel voor S-ATA gaan , omdat die technologie zwaar aan het ontwikkelen is, op S-ata gaan ze verder bouwen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 15:00:
Maar ik zou wel voor S-ATA gaan , omdat die technologie zwaar aan het ontwikkelen is, op S-ata gaan ze verder bouwen
Ja, dat vind ik ook wel belangrijk, dat het een beetje toekomstbestendig is.

Als ik het zo hoor ga ik toch gewoon voor S-ATA.

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Ik post dit maar ff hier, ik vind het niet de moiete waard om er een topic woor te openen ;)
Ik heb een mobo van epox met IDE aansluitingen, als ik nu een maxtor SATA HD koop met oog op de toekomst, zit daar dan een adaptor bij?

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 15:05:
[...]

Ja, dat vind ik ook wel belangrijk, dat het een beetje toekomstbestendig is.

Als ik het zo hoor ga ik toch gewoon voor S-ATA.
Een SATA HD, die je nu zou kopen, heeft niet die 'uitgebouwde' techniek (en dus die 'toekomstbestendigheid' (zoals jij dat mooi noemt), zoals een toekomstige SATA HD heeft hoor... Wel een deel natuurlijk, maar lang niet alles...
The_Dud3 schreef op 22 oktober 2003 @ 16:06:
Ik post dit maar ff hier, ik vind het niet de moiete waard om er een topic woor te openen ;)
Ik heb een mobo van epox met IDE aansluitingen, als ik nu een maxtor SATA HD koop met oog op de toekomst, zit daar dan een adaptor bij?
Bij de harde schijf niet, Maxtor gaat er gewoon van uit, dat je al een converter zou hebben of een SATA controller, op je moederbord...

Denk dat je wel een converter kan kopen... Kost rond de €10.- geloof ik.

Maar persoonlijk, denk ik, dat je beter kan wachten.
Want over een tijdje, zijn er grotere (en misschien snellere) (SATA) harde schijven, voor de prijs, van de HD die je nu wilt kopen...

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 22-10-2003 16:14 ]

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
ThePerfectCell schreef op 22 October 2003 @ 16:11:
[...]

Bij de harde schijf niet, Maxtor gaat er gewoon van uit, dat je al een converter zou hebben...

Denk dat je wel een converter kan kopen... Kost rond de €10.- geloof ik.
converter heb ik hier gevonden, beetje duur dus, 29 EURO :/
Maar persoonlijk, denk ik, dat je beter kan wachten.
Want over een tijdje, zijn er grotere (en misschien snellere) (SATA) harde schijven, voor de prijs, van de HD die je nu wilt kopen...
ja, en binnen 2 jaar krijg ik voor dat geld een 260gb S-ATA hd, dat weet ik ook wel, maar tenzij er binnen de maand 20 euro af zou gaan heb ik een niewe HD nodig :p

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hier staat een URL, naar de pricewatch... Van SATA dongles? :? Ik denk dat dat hetzelfde is... En die kosten maar €10.-

Of is dat wéér wat anders? Lijkt me niet...

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Vinsane schreef op 22 October 2003 @ 14:51:
Serial ATA
+ Kleinere kabels -> betere airflow
+ Over het algemeen sneller (?)
- Onbekend voor mij -> zitten er bugs in, wordt het nog wel onder DOS gelezen, etc?

IDE
- Grotere kabels
+ Vertrouwd -> ik weet wat er moet gebeuren bij vervelende situatie's, stabiel.
Betere airflow is waar, scheelt hier aardig. Het is niet echt sneller aangezien de huidige sata schijven nog met een ingebouwde adapter werken.

Het enige verschil wat er nu echt in zit is dat de kabel kleiner en handiger is. Ja zelfs kleiner dan de (meeste) rounded cables.

Heb zelf er ook eentje gekocht, en werkt heerlijk(gekozen vanwege ariflow).

Verwijderd

een SATA HD of een Goede ATA schijf liggen qua performance en prijs zeer na. ik zou idd als je mobo het toch ondersteund voor SATA gaan.
Beide kunnen hetzelfde en kunnen dus ook in raid.

Mocht je echt performance willen maar niet vele eurie's uit willen geven aan SCSI zou je eens een blik richting WD kunnen kijken, ik ben erg tevreden over die raptor.

Nu kan ik zo ff snel het linkie op Tweakers niet vinden maar ik dacht gelezen te hebben dat er ook nog een 120 GB versie aankomt.

Kijk ook ff de TALLOZE reviews na op het www

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 14:53

M14

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 15:00:
Maar ik zou wel voor S-ATA gaan , omdat die technologie zwaar aan het ontwikkelen is, op S-ata gaan ze verder bouwen
Sorry, maar dit vind ik een stomme redenatie.

Ik wacht liever totdat SATA net zo 'beproeft' is als ATA. Als je af en toe het een beetje volgt, dan zie je toch wel regelmatig dat een raid0 config met 2 SATA schijven crashed. Dan ben je dus goed de lul als je daar data op hebt staan die je niet kwijt wil.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Ik heb 1x45, 1x60, 1x80 gig IDE
en 2x120gig S-ata raid 0
Werkt goed nog geen problemen gehad alleen met de drivers maar dat is de schuld van asus ;) en onder server 2003 werkt sata raid nog niet (pakte de drivers van xp niet)

Verwijderd

M14 schreef op 23 oktober 2003 @ 16:06:
[...]

Sorry, maar dit vind ik een stomme redenatie.

Ik wacht liever totdat SATA net zo 'beproeft' is als ATA. Als je af en toe het een beetje volgt, dan zie je toch wel regelmatig dat een raid0 config met 2 SATA schijven crashed. Dan ben je dus goed de lul als je daar data op hebt staan die je niet kwijt wil.
tja, raid0, dat kan ook met ata of scsi als je pech hebt....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 16:14:
Ik heb 1x45, 1x60, 1x80 gig IDE
en 2x120gig S-ata raid 0
Werkt goed nog geen problemen gehad alleen met de drivers maar dat is de schuld van asus ;) en onder server 2003 werkt sata raid nog niet (pakte de drivers van xp niet)
drivers van XP moet je niet gebruiken (asus ik neem aan de A7N8X-DLX)

gewoon de juiste drivers gebruiken met installeren en draaien hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 17:04:
[...]

drivers van XP moet je niet gebruiken (asus ik neem aan de A7N8X-DLX)

gewoon de juiste drivers gebruiken met installeren en draaien hoor.
nope asus p4c800-e deluxe. Nope ging niet :P snap ook nie waarom.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 17:11:
[...]

nope asus p4c800-e deluxe. Nope ging niet :P snap ook nie waarom.
heeft ie dezelfde controllerchip als de A7N8X? Sil 3112A

• M14

M14

Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 17:01:
[...]

tja, raid0, dat kan ook met ata of scsi als je pech hebt....
Dat weet ik. Alleen is dit in de praktijk nog niet zo vaak mis gegaan (in verhouding). Verder heb je bij ATA en SCSI de mogelijkheid om een raid 10 of 01 config te pakken (met 4 of meer schijven). Dit heb ik bij SATA nog niet gezien. Hooguit 2 schijven.

SATA word wel de toekomst, maar het duurt gewoon een tijdje voordat de 'kinderziektes' er uit zijn.

Ik vraag mij wel af of er ooit SATA cd-rom / dvd-rom drives komen.

Verwijderd

M14 schreef op 23 oktober 2003 @ 18:09:
[...]

Dat weet ik. Alleen is dit in de praktijk nog niet zo vaak mis gegaan (in verhouding). Verder heb je bij ATA en SCSI de mogelijkheid om een raid 10 of 01 config te pakken (met 4 of meer schijven). Dit heb ik bij SATA nog niet gezien.
Hooguit 2 schijven.
Geen last van, raid5 met drie raptors gaat prima. Met meer moet ook kunnnen naar mijn idee.
SATA word wel de toekomst, maar het duurt gewoon een tijdje voordat de 'kinderziektes' er uit zijn.
welke kinderziektes heb jij het over?? ben er nog geen tegen gekomen.
Ik vraag mij wel af of er ooit SATA cd-rom / dvd-rom drives komen.
Vast wel alleen het is nu goedkoper om een ATA device te kopen. Het geeft namelijk nog geen performance winst tov ATA.
Op het moment dat men SCSI achtige capabiliteiten gaat implementeren in optische media, gaat de markt hier op reageren.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2003 10:58 . Reden: boeboe ]

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor S-ATA gaan, voor de air-flow en een beetje met de tijd meegaan. En een beetje ervaring opbouwen met S-ATA natuurlijk, iets nieuws is natuurlijk altijd leuk.. :)

• M14

M14

Verwijderd schreef op 24 October 2003 @ 10:57:

welke kinderziektes heb jij het over?? ben er nog geen tegen gekomen.
Ik heb een aantal topic's gezien waarbij het fout ging met raid0. Da's best klote, want die data ben je kwijt. Verder heb ik een aantal gevallen gezien waarbij je wel met SATA kunt werken, maar niet van die schijf kunt booten en nog een paar van dit soort dingen die op te lossen zijn.

Ik zeg absoluut niet dat dit niet de toekomst word. :) Ik hoop/denk zelf dat de moederborden binnenkort 6/8 SATA aansluitingen hebben (1 standaard controller die RAID 0, 1, 5, 10/01 ondersteunt) en geen ATA aansluitingen. CD/DVD-rom drives enz enz moeten dan ook op de SATA komen.

Het voordeel hiervan is dat je geen aparte drivers nodig hebt voor de extra onboard controller en je hoeft niet meer in te stellen van welke controller er geboot moet worden.

Verwijderd

Weet iemand toevallig als je aan de 3112a ook 1 S-ATA schijf kan hangen of dat je er verplicht 2 moet gebruiken? K heb zelf namelijk een gigabyte 7N400 Pro.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tja, voor deze keuze stond ik ook. :)

Ik heb toch maar gekozen voor een S-ATA harddisk maar niet vanwege de mogelijke snelheidswinst maar wanwege de kleinere kabels die S-ATA nodig heeft, dat is goed voor de airflow, tevens heb ik mijn DVD/CDRW combo-speler met de bijgeleverde P-ATA>S-ATA converter aan de 2e S-ATA poort gehangen.

Ik vind het wel leuk, nu hoef ik niet meer die lompe IDE kabels te gebruiken :9
Installatie was geen probleem, bij Windows setup even op F6 drukken en dan vraagt ie na een tijdje wel om S-ATA drivers en dan gaan met die banaan. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 12:09:
Weet iemand toevallig als je aan de 3112a ook 1 S-ATA schijf kan hangen of dat je er verplicht 2 moet gebruiken? K heb zelf namelijk een gigabyte 7N400 Pro.
Dit heeft niks met het probleem van de topicstarter te maken. Oftewel: het is niet de bedoeling om jouw eigen problemen offtopic in andermans topics te posten. Elk op zichzelf staand probleem/vraagstelling verdient een eigen topic, anders wordt het hier een zooitje namelijk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.