Toon posts:

[ASP] Query vermijden tbv zoekmachines

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben laatste tijd erg bezig met het optimaliseren van websites voor zoekmachines en ik ben ergens achter gekomen: Zoekmachines vinden queries niet leuk, want ze kunnen de pagina's met een query niet indexen. Nu zoek ik naar een goede oplossing voor dit probleem en heb er een gevonden. Ik ga eerst de situatie visualiseren dmv een voorbeeld en mn eigen oplossing.

Voorbeeld:

Ik heb een website waar ik het menu onderhoud dmv een CMS dus zien de links in het hoofdmenu bijv er zo uit: doc.asp?ContentID=234
Als er nu een zoekmachine de website bezoekt en wil indexen zal hij het hele menu niet gaan indexen en zal de website dus haast niet aanwezig zijn bij de zoekmachine.

Oplossing 1:

Nu heb ik bedacht dat het menu niet alleen wordt opgeslagen in de database maar ook als bestand, dus een link als doc.asp?ContentID=234 wordt doc234.asp. Nu is dit geen geweldige oplossing omdat als je een beetje site heb er een heleboel documenten hebt en er sowieso een directory is waarin iedereen maar dingen naar kan schrijven ivm met het aanmaken van files (schrijfrechten). Dit is dus geen geweldige oplossing.

Nu heb je met apache wel dat je bijvoorbeeld kan werken met directories bijv /doc/234. Maar helaas pindakaas ik programmeer in ASP en dus is de webserver altijd IIS, dus je hoeft niet te zeggen dat ik apache moet gebruiken.

Hebben mensen hier betere oplossingen voor, iemand ervaring hiermee of wil je meedenken aan een goede oplossing?

BVD

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 14:33:
Nu heb je met apache wel dat je bijvoorbeeld kan werken met directories bijv /doc/234. Maar helaas pindakaas ik programmeer in ASP en dus is de webserver altijd IIS, dus je hoeft niet te zeggen dat ik apache moet gebruiken.
en waarom kan dit met IIS niet volgens jou? :?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
Robbedoeske schreef op 22 oktober 2003 @ 14:34:
[...]

en waarom kan dit met IIS niet volgens jou? :?
Dit kan misschien wel, maar ik heb de server zelf niet in handen en een hostbedrijf gaat dit denk ik niet speciaal voor mij oplossen.
Ik zou graag wel willen weten hoe zo iets heet, misschien kan ik mn hoster overtuigen.

Verder zoek ik naar oplossingen buiten het hosten, die je dus met code kan oplossen.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wat kan de zoekmachine wel indexeren?

Want daar zal je dan heen moeten werken

Verwijderd

SunASP installen.

Werkt gewoon onder linux en Apache.

Heeft nog een aantal extra leukigheidjes ook, en is zekers stabiel.

Ik draai het al een tijdje en werkt prima!

Verwijderd

Topicstarter
Jaspertje schreef op 22 October 2003 @ 14:38:
Wat kan de zoekmachine wel indexeren?

Want daar zal je dan heen moeten werken
Normale pagina's zonder queries, dat lijkt me duidelijk!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 14:40:
[...]

Normale pagina's zonder queries, dat lijkt me duidelijk!
Dus al je, een link hebt naar pagina1.asp en een naar pagina2.asp dan doet ie het wel

Dan lijkt het me makkelijk om gewoon direct daarheen te linken en een manager te maken die dat regelt.. Zal je wel weer een week kosten misschien, maar zo weet je zeker dat ie het doet..

Laat maar

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 22-10-2003 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 14:38:
SunASP installen.

Werkt gewoon onder linux en Apache.

Heeft nog een aantal extra leukigheidjes ook, en is zekers stabiel.

Ik draai het al een tijdje en werkt prima!
Sorry, ik zoek naar andere oplossingen. Dus niet van installeer dit of dat en koop dit of dat. Ik zit altijd gewoon bij een hoster en zal zeker niet overwegen om een eigen server aan te schaffen ook al is dat zo leuk.

Verwijderd

Topicstarter
Jaspertje schreef op 22 oktober 2003 @ 14:41:
[...]

Dus al je, een link hebt naar pagina1.asp en een naar pagina2.asp dan doet ie het wel

Dan lijkt het me makkelijk om gewoon direct daarheen te linken en een manager te maken die dat regelt.. Zal je wel weer een week kosten misschien, maar zo weet je zeker dat ie het doet..

Laat maar
Die oplossing had ik ook bedacht idd, maar dan zit je er weer mee dat je onveilige directory heb waar je die bestanden heen moet schrijven. Mensen zouden dan rare dingen in die directory kunnen wegschrijven en dat wil ik juist niet.

Verwijderd

Wat jij nodig hebt, zijn volgens mij ISAPI filters. Zoek daar maar eens op. Verder moet je dan toch iets op de server aanpassen. Maar daar ontkom je echt niet aan als je van je querystring af wilt en niet 100en bestanden in je dir wilt krijgen...

:7

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 14:38:
[...]
Dit kan misschien wel, maar ik heb de server zelf niet in handen en een hostbedrijf gaat dit denk ik niet speciaal voor mij oplossen.
Ik zou graag wel willen weten hoe zo iets heet, misschien kan ik mn hoster overtuigen.

Verder zoek ik naar oplossingen buiten het hosten, die je dus met code kan oplossen.
je hoster zal met alle plezier een directory instellen waar je IUSR schrijfrechten op krijgt hoor. Vervolgens maak je de directories en files natuurlijk aan met behulp van je asp-pagina's, een naam hiervoor zou ik echter neit zo meteen weten, maar dan heb je wel zoiets als op dit forum, met verschillende directories en zo (nuja, got werkt natuurlijk niet met directories, maar het ziet er wèl zo uit in de url ;))

andere mogelijkheid:

je linkt in je menu naar www.mijnsite.be/newsitems/1234

vervolgens laat je de 404 pagina redirecten naar je eigen asp-pagina, die asp pagina checkt welk nieuwsitem opgevraagd werd en stuurt je daarheen, of geeft het item direct weer... hiermee kun je wel wat spelen

in veel hostingpakketten zit een custom 404 pagina inbegrepen, moet je ff aan je hoster vragen

[ Voor 5% gewijzigd door Yoeri op 22-10-2003 15:28 ]

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 09:30
Robbedoeske schreef op 22 oktober 2003 @ 15:19:
[...]

je hoster zal met alle plezier een directory instellen waar je IUSR schrijfrechten op krijgt hoor. Vervolgens maak je de directories en files natuurlijk aan met behulp van je asp-pagina's, een naam hiervoor zou ik echter neit zo meteen weten, maar dan heb je wel zoiets als op dit forum, met verschillende directories en zo
offtopic:
Als ik het goed heb werkt GOT juist niet met aparte directories, maar ook met een of andere functie van PHP die de laatste getallen die je in je adres balk ziet afvangt.
andere mogelijkheid:

je linkt in je menu naar www.mijnsite.be/newsitems/1234

vervolgens laat je de 404 pagina redirecten naar je eigen asp-pagina, die asp pagina checkt welk nieuwsitem opgevraagd werd en stuurt je daarheen, of geeft het item direct weer... hiermee kun je wel wat spelen

in veel hostingpakketten zit een custom 404 pagina inbegrepen, moet je ff aan je hoster vragen
Dit is inderdaad een goede mogelijke oplossing

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
offtopic:
sorry, quote ipv edit gedrukt

[ Voor 96% gewijzigd door Yoeri op 22-10-2003 15:28 ]

Verwijderd

UniCache2 schreef op 22 oktober 2003 @ 15:23:
[...]

offtopic:
Als ik het goed heb werkt GOT juist niet met aparte directories, maar ook met een of andere functie van PHP die de laatste getallen die je in je adres balk ziet afvangt.

[...]

Dit is inderdaad een goede mogelijke oplossing
Het zou opzich werken om via een 404 te werken, maaaaaar op het moment dat er echt een site niet aanwezig is zal je de raarste taferelen krijgen... Daar moet je wel ff rekening mee houden.

maar wat mb wel zou kunnen is dat je idd werkt zoals hier op GOT. Doro een file te maken

www.provider.nl/blaat.asp/blaaaat/blaaaat

volgens mij zal hij dan eerst proberen om alles naar blaat.asp te gooien alvorens een error te geven, maar dat ozu je ff moetne uitproberen...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik zal het een en ander ff gaan uitzoeken.
Pagina: 1