Toon posts:

Voltage Bios veranderd, mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK krijg hier een pc binnen die niet meer opstart en geen beeld meer geeft. Dit nadat hij per ongeluk de voltages had veranderd in de Bios van default naar een lager voltage (dacht hij).
Wat is er nu gedaan.

- Batterij eruit gehaald en jumper switch om de bios te resetten.
- Andere Videokaart
- andere monitor

Je hoort de harde schijf wel aanslaan en ook de vents binnen te spinnen.

Geen idee wat voor moederbord het is maar de chip geeft VIA vt82c686b dus ik denk een (??) VIA KT133A VT8363A..

Kan hij met het rommelen van voltage nu het mobo gemold hebben.

Verwijderd

Ja je kan een moederbord opblazen, maar mij lijkt het waarschijnlijker dat het geheugen of de proc opgeblazen wordt bij een te hoog voltage. Geh. en proc. volts zijn meestal ook de voltages die je het beste aan kan passen. En je kan natuurlijk net pech hebben dat 'ie zomaar overleden is.
Als proc of mem fout is worden er wel vaak piepjes oid gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 15:46:
Ja je kan een moederbord opblazen, maar mij lijkt het waarschijnlijker dat het geheugen of de proc opgeblazen wordt bij een te hoog voltage. Geh. en proc. volts zijn meestal ook de voltages die je het beste aan kan passen. En je kan natuurlijk net pech hebben dat 'ie zomaar overleden is.
Als proc of mem fout is worden er wel vaak piepjes oid gegeven.
Njep, ik hoor geen piepjes.....

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OH --> PMG :)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Stop er een andere proc. in zou ik zeggen...

En vind ff uit welk mobo het is. Bij de meeste mobo's (zeker KT133(a)) kan het voltage niet zo hoog ingesteld worden dat 'ie dood gaat volgens mij.
Maar aan de andere kant... de symptomen die jij noemt (wel power/hd/fans maar geen beeld/piepjes) duiden typisch op een dooie CPU.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Krankenstein, dat ben ik niet helemaal met je eens.. Ik heb ook een setup gehad waarvan de harde schijf aansloeg en de fans begonnen te draaien, maar geen beeld of boot.

Na veel testen bleek toch het mobo kapot te zijn... Dus het kan allebei zijn.. Proc of Mobo.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 13:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Heeft deze persoon geen Vagp aangepast ? Want videokaarten willen wel heel gevoelig zijn hiervoor ? En anders zit het hem in je proc of in je mobo denk ik jah.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Haal de processor er eens uit en start dan op, kijk dan of het mobo begint te piepen oid, dat betekent dat hij nog iets detecteert en is het mobo niet per definitie kapot.
Dan zou je moeten kijken naar andere problemen, zoals processor

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Als het een Abit is (KT7 familie) haal je eerst de stroomstekker er uit, wacht 30 seconden, dan stekker er weer in, dan opstarten met INSERT ingedrukt. Als de boel echt fout staat, en daar lijkt het op, moet je dat 2 keer doen. Wanneer je beeld krijgt op de monitor druk je meteen op DEL om in de BIOS te komen.

Dan is de boel opgestart met defaults en de CPU moet je dan zelf op de juiste waardes zetten in de BIOS, en dat saven.
Pagina: 1