[W2K/W2K3] Back-uppen

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Beste Lui,

Even tegen de normale gang van zaken in. Normaal post ik vragen of probeer soms antwoorden op vragen te posten , maar nu post ik voordat er een vraag is.

Ik weet dat er laatst een topic was over "goedkoop" back-uppen. Hierin is ook even gesproken NTBackup.

---
Even kort eerst iets over NTBackup en Windows 2003 en Exchange. W2K3 maakt zoals bekend, gebruik van Shadow Copies. NTBackup zal alvorens deze gaat back-uppen van bestanden (lees goed: bestanden) het systeem voorbreiden om via Shadow Copy Methodiek te back-uppen. Dit zorgt er voor dat files in een 'bezig met back-up' status worden geplaatst. Zo ook de Exchange Database files.

Wanneer men gebruik wil maken van online backups via NTBackup, is men verplicht dit in twee stappen te doen. Eerst de bestanden en daarna pas Exchange. Online back-up kan niet uitgevoerd worden wanneer NTBackup ook files back-upd aangezien Exchange dan denkt dat deze al in een back-up operatie bezig is en zal om die reden weigeren een online back-up uit te voeren.
---

Omdat er vorige keer ook gesproken is over het ontbreken van rapportage mogelijkheden van NTBackup, ben ik een beetje aan het surfen geweest en een beetje aan het testen geweest. Resultaat. Automated en Reporting NTBackup!

---
Even voor de geïnteresseerden:

- "Dagelijkse Backup - Exchange.bks" -> Selectie van ALLEEN Exchange
- "Dagelijkse Backup - Files.bks" -> Selectie van de Files en SystemState
- "Blat" -> Pak google erbij er doe een search naar 'Blat' ;)
- "Compaq AIT 35 GB IDE drive" -> Onze back-up unit
- Tapes worden genoemd naar de dag dat het back-up process is gestart.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
@echo off
@set tempdate=%date%
@set tempunit=Compaq AIT 35 GB IDE drive

cls
echo Automated Backup Procedure.
echo ----------------------------
echo.
echo Phase 1 - Clearing old Logfiles
@del "%homedrive%%homepath%\Local settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\*.log"

echo.

echo Phase 2 - File Backup - Refreshing Media for '%tempunit%'
@rsm refresh /lf"%tempunit%" > conout.tmp

echo Phase 2 - File Backup - Executing
@C:\WINDOWS\system32\NTBACKUP.EXE backup "@C:\Data_Local\Maintenance Scripts\Dagelijkse Backup - Files.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Dagelijkse Backup - Files.job" /l:f /um /rs:yes /n "%tempdate%" /d "%tempdate%" /p "8mm AIT1"

echo.

echo Phase 3 - Exchange Backup - Refreshing Media for '%tempunit%'

echo Phase 3 - Exchange Backup - Executing
@C:\WINDOWS\system32\NTBACKUP.EXE backup "@C:\Data_Local\Maintenance Scripts\Dagelijkse Backup - Exchange.bks" /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Dagelijkse Backup - Exchanvge.job" /l:f /um /rs:yes /t "%tempdate%" /a

echo.

echo Phase 4 - Mailing the Backup logs
@blat Backupmail.txt -to info@ppros.nl -subject "NTBackup - Backup Logs %tempdate%" -f info@ppros.nl -server KLARA -attach "%homedrive%%homepath%\Local settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\*.log" > conout.tmp

echo.

echo Phase 5 - Clean up - Refreshing Media Index for '%tempunit%' 

echo Phase 5 - Clean up - Ejecting Tape
@rsm eject /lf"%tempunit%" > conout.tmp

echo Phase 5 - Clean up - Deleting Temporary Output File
@del conout.tmp

echo.

echo ------
echo Procedure executed.

---

Hoop dat het voor enkelen onder jullie nuttig was.

Greetz,

Zoetjuh

[ Voor 6% gewijzigd door Zoetjuh op 22-10-2003 18:23 ]

• Maarten @klet.st
  • Laatst online: 13-02 23:00
Zoetjuh schreef op 22 October 2003 @ 11:38:
Beste Lui,

Even tegen de normale gang van zaken in. Normaal post ik vragen of probeer soms antwoorden op vragen te posten , maar nu post ik voordat er een vraag is.

Ik weet dat er laatst een topic was over "goedkoop" back-uppen. Hierin is ook even gesproken NTBackup.
Erg aardig dat dit voorbeeld mailt. Ik moet (voor mijn werk) nog wel eens exchange databases recoveren en vaak genoeg blijkt dan dat de backups niet of slechts gedeeltelijk gemaakt zijn. Makers van backupsoftware roepen altijd heel hard dat je hun duurbetaalde "exchange optie" moet kopen om uberhaupt een backup te kunnen maken. Pure onzin, ntbackup kan het ook (zoals je laat zien).

Die turbodeluxe backup pakketten kunnen wel heel mooi per mailbox backupen en restoren, maar de hoeveelheid docs die je moet doorlezen (en het testen) voordat dit goed werkt heeft vaak als gevolg dat het uiteindelijk toch niet heeft gewerkt. Dat merk je dus pas als je moet restoren, dan is het te laat.

Deze per mailbox backups zijn zeer leuk als je dagelijks 1 mailbox moet terughalen, maar je kunt veel beter de complete information stores backupen, zoals met de beschreven NTbackup optie (ntbackup /is dus). NTbackup kan dit ook gewoon op Windows NT4 of 2000 en met exchange vanaf 5.5, als je maar de juiste versie van ntbackup.exe gebruikt (zit bij exchange 5.5 geloof ik).

Het kan zelfs nog grover, namelijk een script dat de information store service stopt, een gewone filebackup doet van de exchange files, en de information store service weer start. Wat je dan hebt is die mooie snapshot van je exchange databases. Duurt de backup te lang, dan stop je de IS service, kopieer je de files, start je de IS service en ga je de kopie backuppen. Voila, snapshots zonder Windows 2003 :-).

Restoren van een complete information store kan ook weer op vele manieren, de standaard recovery methode is (kort door de bocht) exchange opnieuw installeren en de 'oude' information store databases er in kopieren. Kun je zelfs vrij snel een Exchange 2000 server mee naar Exchange 2003 migreren, als je bereid bent om wat met tools te toveren om de distuingished names (DN's) en andere AD voodoo recht te strijken :Y).

Restoren kan je ook met de commerciele tool Powercontrols van Ontrack. Kost wat, maar is (naast Exchangerecovery van Elcomsoft) een van de weinige tools die de losse files (.EDB files dus) ZONDER exchange server kan benaderen en mail er uithalen (naar .PST of andere server).

M'n ervaring heeft me geleerd dat de dure brick-level opties in backup pakketen heel leuk zijn om 1 mailbox te restoren, maar een drama om goed te installeren en draaiende te houden (denk aan .LOG files die niet verwijderd worden enzo). Bovendien, als er wat mis gaat is het toch meestal een situatie waarin je de hele server opnieuw moet installeren. Dan moet je dus eerst windows, dan exchange en outlook en dan die backuptool installeren. Vervolgens moet je de gebackupde tape scanen (database die het pakket had ben je uiteraard ook kwijt) en dan kun je een restore doen. Leuk dat je dan alle mailboxen individueel kan restoren, maar in dit 'disaster' geval had je net zoveel aan de hele database gehad..

Moraal: beheerders die onervaren zijn met 'enterprise' backuppakketten, tegen de prijs opkijken en niet dagelijks mailboxen hoeven te recoveren doen er goed aan om eens naar de alternatieven te kijken. NTbackup.exe is een mooie, maar zelfs een scriptje dat de Information Store service stopt, de files naar je eigen PC (of een andere server) kopieert en de Information Store service weer start werkt net zo goed.. Op het moment dat het halve bedrijf in je nek hijgt omdat de exchange server totaal gecrashed is en je de server opnieuw aan het installeren bent maakt het weinig uit of je veel geld voor een backup pakket hebt betaalt of niets, meer heb je aan common sense, geduld en een goeie zoekmachine (groups.google.com ofzo) ;)

My 2 eurocents

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@TS:
"Dagelijkse Backup - Exchanvge.job" Typo ;)

@Maarten.O
Voor een restore bij een complete crash gebruik je ook geen Bricklevel restore. Daar maak je eerder gebruik van een offline backup. Een online backup restoren naar iets wat nog niet eens bestaat is erg lastig ;)
Daarna kan je deze verder up-2-date brengen met eventuele incremental online backup's

Een bricklevel restore doe je inderdaad alleen als je 1 of 2 mailboxen moet restoren, of misschien maar een enkel mailtje. Het kan maar net een erg belangrijk berichtje zijn..

Ontopic: Ik heb ookregelmatig een backup gemaakt van een Exchange 5.5 Database met NT backup. werkt prima..
Nu werk ik alleen maar met ArcServe 2000.
Juist de database die je (wel op tape moet hebbens taan, maar das een optie in AS) kan gebruiken om heel snel het juiste medium/sessie te vinden is erg handig.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
en voor de low-budget mensen:

Met exmerge kun je prima de mailboxen naar pst's schrijven en is via de command line te starten en dus makkelijk te schedulen.

voordeel: per mailbox backup van de inhoud
nadeel: kost fors extra schijfruimte en backupd alleen de inhoud, bij restoren moet je eerst de mailboxen aanmaken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In het kader van single mailbox restore (aka brick level) of single mail item restore is het ook goed om te kijken naar de deleted mailbox retention time en de deleted item retention time. Deze parameters bepalen hoe lang het duurt voordat een mailbox resp. een mailtje daadwerkelijk uit de database verwijderd wordt. 't Heeft wel een nadelige invloed op de omvang van je Exchange database(s) maar het voordeel is dat je restore supersnel gaat.
Verders kun je in Exchange 2003 ook gebruik maken van de Recovery Storage Group; een storage group waarin je een back-up kunt restoren en vervolgens met ExMerge mail items naar je live database kopiëren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zoetjuh
ExMerge heb ik voor E2K ook gebruikt voor domeinverhuizingen waarbij de mailboxen ook overgezet moesten worden. Heel handig inderdaad, mede omdat het niet op SID niveau werkt.

Alleen om ExMerge te gaan gebruiken om iedere back-up routine alle mailboxes te laten exporteren? Dan liever dat de exchange database wat groter is en het langer verwijderde items weet te onthouden (wat ik overigens nog niet wist dat dit zo makkelijk aanpasbaar is. ZEER nuttig)
edit:

Uuhm. Even mijn "noobness", het gaat hier toch alleen om items binnen de "deleted items" mappen die automatisch door exchange opgeruimd gaan worden? Of gaat het om items die de user niet meer ziet, maar door exchange nog wel even vastgehouden worden? And if so, hoe krijg ik die dan terug?

We gebruiken nu zelf hier Exchange 2K3 en dat gaat inderdaad allemaal wat soepeler.

Maar juist omdat de vorige keer toen het over NTBackup ging, er een aantal gebreken naar boven kwamen, dacht ik, laat ik die boel op deze manier een beetje recht trekken. Ik denk zelf dat NTBackup, zeker met deze per-mail-rapportage een stuk nuttiger kan zijn voor de low-budget oplossingen.

PS. Ja inderdaad, dr zat een typfout in m'n script ja :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zoetjuh op 23-10-2003 13:59 . Reden: Vraag toegevoegd :) ]

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zoetjuh schreef op 23 October 2003 @ 13:32:
[...]Uuhm. Even mijn "noobness", het gaat hier toch alleen om items binnen de "deleted items" mappen die automatisch door exchange opgeruimd gaan worden? Of gaat het om items die de user niet meer ziet, maar door exchange nog wel even vastgehouden worden? And if so, hoe krijg ik die dan terug?
[...]
Standaard wordt de "Recover Deleted Items" alleen aangeboden voor de Deleted Items folder. Met de registry key DumpsterAlwaysOn kun je ook in andere folders hard deleted items recoveren.
De Deleted Mailbox Retention time bepaalt hoe lang een verwijderde mailbox terug te toveren is.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zoetjuh
Thanks voor de reply, maar uhm... geld het dus voor items die al verwijderd zijn (en waar de user de items dus ook niet meer in zijn/haar prullenbak ziet aangezien die ze daar verwijderd heeft)?

Want ik begreep nog niet geheel of het nu ging om de (voor de gebruiker) aanwezige bestanden uit de "Deleted Items" of dat het ging om items die ook al uit de pullenbak zijn gesmeten en dus voor de gebruiker echt niet meer aanwezig zijn?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
ja dat geldt ook voor niet meer zichtbare mail. In outlook nl zit een menu optie onder Extra: Verwijderde items herstellen. Daarmee kan de gebruiker ze zelf terughalen.
Deze optie is alleen beschikbaar in combinatie met Exchange server.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Zoetjuh
ZEER nuttig.

Dank je wel, die kende ik dus nog niet.

• Maarten @klet.st
CyberJ schreef op 23 October 2003 @ 09:08:
@Maarten.O
Voor een restore bij een complete crash gebruik je ook geen Bricklevel restore. Daar maak je eerder gebruik van een offline backup. Een online backup restoren naar iets wat nog niet eens bestaat is erg lastig ;)
Daarna kan je deze verder up-2-date brengen met eventuele incremental online backup's

Een bricklevel restore doe je inderdaad alleen als je 1 of 2 mailboxen moet restoren, of misschien maar een enkel mailtje. Het kan maar net een erg belangrijk berichtje zijn..
Je hebt helemaal gelijk. Mijn punt was dus dat er vaak heel veel aandacht besteed wordt om die brick level backup in orde te krijgen, iets wat in mijn ervaring ook het lastigste is om goed draaiend te krijgen (in zowel Arcserve als Veritas' Backupexec) en je moet er behoorlijk wat extra voor betalen bij deze pakketen. Dat is dus helemaal niet nodig.

Desnoods een spare/test/ontwikkel server waar exchange op draait kan hier goede diensten bewijzen als je alleen een 'full store' backup hebt. Je zet de database files terug op deze server en haalt alleen de mailboxen die je nodig hebt er uit (mbv een relatie met de productie exchange server of Exmerge).

Anyway, mogelijkheden genoeg dus, niet blindstaren op "Enterprise Backup Solutions" :>

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Maarten.O

Dat moet ik juist wel doen.. Als er een rechter, of officier van Justitie komt en die wil dat ene mailtje NU terug, dan moet dat wel kunnen.

Wat ik bedoelde is dat dit zelden wordt gebruikt, maar het kan maar net nodig zijn. Als het verliezen van data maar bij de belangrijkere personen gebeurt, dan komt er vanzelf geld voor een dergelijke optie..

Ja, tuurlijk kost het een aardige duit geld, de bricklevel optie voor exchange. Maar daar kijk ik niet naar. Als een klant deze optie wil hebben, dan kan dat, maar zal hij er wel voor moeten betalen..

Het installeren/configureren is IMO niet zo verschikkelijk lastig. Ondertussen toch een keer of 5 gedaan, en tot nu toe werkte het altijd.
Desnoods een spare/test/ontwikkel server waar exchange op draait kan hier goede diensten bewijzen als je alleen een 'full store' backup hebt. Je zet de database files terug op deze server en haalt alleen de mailboxen die je nodig hebt er uit (mbv een relatie met de productie exchange server of Exmerge)
Ik denk dat je dan nog langer bezig bent, omdat je eerst de database weer consistent moet krijgen. Als er ook maar 1 verschil in config zit tussen de 2 servers gaat het echt niet zomaar werken..
Daarbij is een 2e server misschien nog wel duurder dan de bricklevel optie ;)

• Maarten @klet.st
CyberJ schreef op 24 oktober 2003 @ 07:31:
@Maarten.O
Dat moet ik juist wel doen.. Als er een rechter, of officier van Justitie komt en die wil dat ene mailtje NU terug, dan moet dat wel kunnen.
Nou, dat valt erg mee hoor. Dat vindt de officier van Justitie leuk (rechters komen daarvoor niet aan de deur), maar je kan maar zoveel meegeven als je hebt. Meestal is een backuptape (met full database) wel voldoende en als je die niet hebt kan er altijd nog een filecopy van de benodigde bestanden gemaakt worden (ff IS service stoppen, hoeft niet lang te duren ). Geloof me, sommige van dat soort tapes of kopien krijg ik (beroepsmatig) nog wel eens onder handen..
Wat ik bedoelde is dat dit zelden wordt gebruikt, maar het kan maar net nodig zijn. Als het verliezen van data maar bij de belangrijkere personen gebeurt, dan komt er vanzelf geld voor een dergelijke optie..
Tuurlijk kan het nodig zijn, maar zoals ik in eerdere posts aangaf het hoeft niet perse veel geld te kosten..
[...]
Ik denk dat je dan nog langer bezig bent, omdat je eerst de database weer consistent moet krijgen. Als er ook maar 1 verschil in config zit tussen de 2 servers gaat het echt niet zomaar werken..
Daarbij is een 2e server misschien nog wel duurder dan de bricklevel optie ;)
Dat database consistent maken is niet nodig. Je installeert een Exchange server kaal (desnoods de downloadbare exchange 2003 demo) en na de installatie kopieer je je gebackupde database bestanden over de vers geinstalleerde heen.
Als je de namen (server, AD enzovoort) niet goed hebt ingevuld gebruik je de tools die microsoft daarvoor biedt (exchangedn, uit mijn hoofd) en je bent klaar. Een tweede server kan ook prima een uitgefaseerde server zijn of een PC die in de hoek staat, dus dat valt wel mee.. Ik neem aan dat de meeste beheerders met een exchange doos nog wel ergens een PC/server hebben slingeren.

[ Voor 1% gewijzigd door Maarten @klet.st op 24-10-2003 21:37 . Reden: d's en t'd ]

Verwijderd

Hej zoetjuh

hartstikke bedankt, ik was al een tijdje bezig mey het configureren van NTbackup op een Xchange server en t werkte (tot nu toe niet) vanaaf maar FF testen of t werkt...

Ziet r iig goed uit.
Pagina: 1