[Excel] kolommen vergelijken, moeilijk :/

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi.

Dit is half te vinden met de search ("excel vergelijken"), maar toch niet helemaal.
Ik heb twee excel-bestanden. Ze hebben allemaal (oa) de kolommen "bedrijf" en "naam".
Nu wil ik de dubbelen eruit filteren. Dus als in de ene Bedrijf A met persoon X staat en in de andere ook, dat dat dan duidelijk is, weggehaald wordt, whatever.
(Oh, een er kunnen meerdere personen bij een bedrijf zitten)..

Dít is dus te vinden met de search, Vlookups, Ifs en eventueel vba enzo :P

Maar.. Nu is het zo dat de namen niet uniform zijn.
soms staat er bijvoorbeeld "J. van Trier", soms "dhr. van Trier" of "van Trier" (of gewoon directie).

Kan ik tijdens het filteren bij de naam alleen het laatste woord (dus achternaam) gebruiken? Dus een soort wildcard ofzo?

Dus:
2 sheets vergelijken met verschillende bedrijven, waarbij óók gelet wordt op de achternaam en alléén de achternaam.
(Voor de duidelijkheid alleen met 1 bedrijf gedaan..)

(sheet 1)
Bedrijf1 | J. van Trier
Bedrijf1 | dhr. Zouten
Bedrijf1 | M.W.A Wiersma

(sheet 2)
Bedrijf1 | J.T. van Trier
Bedrijf1 | Hugo Zouten

Uitkomst:
Bedrijf1 | M.W.A. Wiersma

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.
Omdat er meerdere personen bij een bedrijf werken, en de persoonsnamen niet altijd gelijk zijn (ook al zijn het dezelfde personen) kan ik niet een 'simpele' vergelijking doen....

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 22-10-2003 10:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Het kenmerk van een achternaam is dus dat die na de laatste spatie staat. Splits de namen over verschillende velden. (Makkelijkst: vervang de spaties door een @, Selecteer alle namen, in het menu Data kies je voor tekst naar kolommen.). Het laatse veld bevat nu de achternaam. Vervolgens maak je bijvoorbeeld een als-formule die het laatste veld kiest.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 11:26:
Het kenmerk van een achternaam is dus dat die na de laatste spatie staat. Splits de namen over verschillende velden. (Makkelijkst: vervang de spaties door een @, Selecteer alle namen, in het menu Data kies je voor tekst naar kolommen.). Het laatse veld bevat nu de achternaam. Vervolgens maak je bijvoorbeeld een als-formule die het laatste veld kiest.
Briljant :D
Dat ik dáár niet op ben gekomen, zat aan allemaal andere dingen te denken...
Text to column... En ik moeilijk doen, hier.. :P

SanIsman: _o_

edit:
Een spatie kan je ook gebruiken bij text to column...

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 22-10-2003 11:34 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Ben blij. Je kiest natuurlijk voor de @ omdat je bij tekst to ciollumn niet kan kiezen voor een spatie als scheidingsteken.