Disclaimer: Ik gebruik Canon, noem ook haast alleen Canon-cams, er zijn echt wel andere merken, maar daar ben ik gewoon een stuk minder in thuis.
Ik heb de thread wel gelezen, wat mij opvalt is dat er te weinig onderscheid wordt gemaakt:
Ten eerste nana gebruiker:
A- Point-and-shoot
B- Gemiddelde fotograaf die ook net wat verder kijkt
C- Amateur / enthousiasteling
D- Semi-pro
E- Pro (sport/studio/ander)
Of naar gebruik van de foto's:
1- Internet
2- Afdrukken 10x15
3- Afdrukken tot A4
4- Afdrukken tot A3/A2
5- Drukwerk
Elk heeft zijn eigen mogelijkheden

Laten we eerst even de doelgroep bepalen, want de eisen verschillen nogal per doelgroep. Allereerst hebben we de consumenten die vakantieafdrukjes op 10x15 formaat maken: voor hen is 2-3MP meer dan genoeg, dat ziet er op 10x15 mooi uit.
Even verder specificeren dan maar
Ad.A. Simpel, klein cammetje. Makkelijk weg te steken, TFTtje achterop. Lekker cheapass dinkie

Ad.B. Kan vaak ook al met een simpel klein cammetje, maar wellicht wil deze persoon net wat meer instellingen. Dus een Ixusje is vaak eigenlijk al genoeg. Wellicht een Canon A-serie of S-serie, maar dan heb je het eigenlijk al wel gehad.
Ad.C. Een iets grotere camera is geen probleem, dus een G-Serie moet zonder meer mogelijk zijn, eventueel een 2e hands EOS of een 300D, als je echt leuke dingen wilt gaan doen kan je eventueel een 10D of beter aanschaffen, maar IMHO zijn dat meer de uitzonderingen.
Ad.D. Omdat je foto's geld opleveren, je een bepaalde kwaliteit zoekt
en je de instellingsmogelijkheden wel eens goed nodig kunt hebben, beginnen we hier te praten vanaf een EOS10D/NikonD100/FujiS2Pro. Paar leuke lenzen erbij en je kunt best goed aan de slag

Ad.E. Je fotografie is je werk, geld is minder issue als je kijkt naar lenzen en bodies, je hebt feitelijk het beste nodig dat je krijgen kunt. (Binnen een bepaald budget, dat is waar, maar je moet toch echt het best denkbare resultaat halen...) Deze mensen gebruiken vaak een 1D of een 1Ds (of een ander merk). Zelfs digitale backs voor op een Hassy/Mamya kom je met regelmaat tegen.
Ad.1. Als de foto maar OK is voor het web is het al goed

Ad.2. Beetje redelijke 2.1Mpixelcam doet wonderen

Ad.3. Hmm 3Mp wordt toch wel noodzaak
Ad.4. Een goede 3Mp is echt noodzaak, liefst zelfs meer, bijvoorbeeld 5-6Mp.
Ad.5. Minimaal 4Mp voor een beetje leuk resultaat op een inlay (2 pagina's groot), maar groter is zeer welkom. Voor studiowerk is een 1Ds aan te raden, eventueel zelfs een hassy.
De reden dat ik upgrade is een heel andere reden: ik wil langer met 1 accu kunnen doen, ik wil een mooier TFT'tje achterop (hogere resolutie), ik wil minder ruis, minder CA, snellere AF (ook in het donker), kleinere, lichtere cam, dat soort dingen. Die megapixels kunnen mij niet zo boeien, 3MP is meer dan genoeg vind ik, voor een compact camera dan. Denk ook niet dat je met zo'n kleine CCD nog meer detail kunt creëren door er een 8, 10, 15MP sensor in te doen.
De reden voor mij om up te graden was dat ik keihard de beperkingen van mijn cammie (S45) tegenkwam. Ik heb nu een 10D en vrees dat ik, ondanks dat ik niet alle functies gebruik, wederom akelig dicht in die buurt begin te komen. Wat ik doe is housefotografie, ik moet er voor zorgen dat ik zo veel mogelijk licht pak zonder al te veel beweging, dat het scherp is en dat het uitermate bruikbaar is. Zowel op het web als voor drukwerk.
Ik ben er op werkelijk alle vlakken op vooruitgegaan: minder ruis, meer bereik, minder CA, veel snellere AF, doe langer met mijn batterijen, lichtgevoeliger, grotere sensor. Veel betere scherptediepte, maar ook veel zwaarder.
Als ik nu weer moest upgraden zou ik eigenlijk een 1D willen omdat ik dan ook sportfotografie kan doen. Dat ik er 'op achteruit ga' qua Mpixels doet mij persoonlijk niet zo veel eigenlijk.

Een 1Ds is zeker tof, maar ik heb 11Mpixels eigenlijk haast nooit nodig, die enkele keer dat ik bezig ben voor drukwerk kan ik ook vaak af met 6Mpixels of zelfs 4.

Maar we hebben ook nog een andere doelgroep: de professionals/enthousiastelingen die met een DSLR rondlopen. Momenteel heb ik een EOS D30 met 3MP sensor, maar ik zou best een 6MP cam willen hebben. Heb je toch net weer wat meer detail in foto's en ik wil best 's groter dan A4 afdrukken (A3, A2 of nog groter, wie weet). Als die ene perfect gelukte foto uit m'n cam komt rollen wil ik die mogelijkheid hebben. Maar ja, ergens houdt het op en ik vind dat die grens voor mij wel rond de 6-8MP ligt. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze daarin zoveel verder door gaan. De pro cams zullen wel richting de 20MP gaan fullframe 35mm formaat, maar dat levert zulke extreem grote foto's op... Stel je 's voor: een JPG van 20MP en dan heb je nog het RAW formaat ook, wat NOG weer groter is. En dat moet je dan op je trage CF kaartje zetten met beperkte grootte. Niet echt praktisch. En wat moet je ermee? 9 van de 10 keer zul je toch een fotootje op internet plaatsen in 600x400 formaat ofzo, maar een 20MP foto kan geen kant op, te groot om te mailen, te groot om op je scherm te passen, dus wat is het nut?
Voor de thuisgebruiker geen, voor drukwerk vaak ook niet eens, behalve dat je toch een dynamischer bereik hebt, je krijgt een nog iets beter scherptediepte gevoel.

Dus euhm, voor consumenten kunnen de compactcamera's bij 5MP WMB wel ophouden, hebben ze nog een beetje overhead om de veeleisende compactcamkoper blij te maken. DSLR's mogen WMB bij 8MP ook wel ophouden, vooruit: 11MP zoals in de 1Ds vind ik niet vies, maar dat hou ik dan liever achter de hand voor als ik 's een echt bijzondere foto ga maken en dan de cam standaard op 6MP houden ofzo

Compactcams kunnen bij 5-6Mpixels echt wel uit de voeten, dat hoeft niet meer te worden. (Waarom dan die Sony 828? Gaat nergens over.)
DSLR kunnen ze op zich doorzetten tot 8-9Mpixels, dan is het echt wel genoeg, voor meer sportwerk is een cam die een snelle en lange burst haalt wel weer welkom. Voor studiowerk is een fullframe sensor noodzaak, met zo veel mogelijk detail. Maar ik hoop stiekem dat Canon met een hele stoere opvolger voor zowel de 1D als de 1Ds komt binnen een jaar.