AFAS: geen rust en geen rendement

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 09:55

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
We gebruiken hier Afas voor windows, maar we hebben geen rust en geen rendement.

De server heeft 2 Xeon 1.5 Gz processoren en 1 GB aan geheugen.
Er draait AD op voor 50 gebruikers en SQL om AFAS van data te voorzien.

Het is alleen niet vooruit te branden. Afas schuift het af op ons netwerk.
Er liggen echter glasvezelverbindingen tussen de vestigingen en het netwerk is opgeschoont van onnodig verkeer.

Ik wil het graag sneller hebben. Iemand ervaringen met Afas ?

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:12

Eranum

geek!

We hebben bij ons op de zaak ook al een tijd lang AFAS lopen, en sinds we een upgrade hebben gedaan naar de nieuwe versies (weet zo niet meer welk nummer) is de boel een stuk trager geworden. Wel nog werkbaar, maar als je in een telefoongesprek zit en je moet een nummer opzoeken duurt het allemaal net wat te lang.

Voorzover ik het had begrepen schuift AFAS het hier ook op het netwerk/server af. Al lijkt me dit ook sterk. Hebben verder eigenlijk niks geprobeerd om het sneller te krijgen, dus tips zouden best wel handig zijn.

tää on taas niin tätä

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Hoelang doet afas erover om op te starten ?

Normaal bij ons 3 seconden, nu helaas 37 seconden.

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:12

Eranum

geek!

AFAS Profit 2003, via Internet Explorer heeft ongeveer een halve minuut nodig, en laadt af en toe zelfs helemaal niet in zijn geheel door zonder een refresh. Via de client ben ik denk ik wel een dikke 45 seconden aan het wachten voordat ik aan de data kan.

tää on taas niin tätä

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 16:09
Hier draaien we Afas Profit ook, op een Compaq DL360 P3-1400, 1.2G intern en daarop draiat hij prima. Heb je niet toevallig een fix" van hun onlangs geinstalleerd? De fixes van Afas zijn hier inmiddels erg berucht ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Er is inderdaad een fix geinstalleerd. maar de resultaten zijn wisselend.
De ene keer 3 seconden, de andere keer 37 seconden.

De server is zwaar genoeg.

Maken jullie ook gebruik van het logistieke gedeelte ? die is helemaal traag bij ons en loopt sporadisch vast bij het printen van een inkoop bon.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 16:09
Wij gebruiken financieel ook ja. Printen gaat ook goed, zelfs via NDPS :o
Ik had laatst wel een probleem met één van de gebruikers, printen wilde niet, querys liepen vast etc. Niets kunnen vinden. De client opnieuw geinstalleerd, gebruiker weggegooid en opnieuw aangemaakt etc, niets hielp. Uiteindelijk een nieuwe (niet eerder bestaande) gebruiker aangemaakt, toen hij deze ging gebruiken ging alles "ineens" weer goed. Lijkt erop dat Afas dus terwijl je de gebruiker verwijderd, toch stiekem ergens nog wat onthoudt ;)
De helpdesk kon me trouwens ook geen antwoord geven: het draait bij ons op een standalone server die in een werkgroep hangt (we draaien Novell/NDS dus een domein is geen optie). De enige opmerking die men kon verzinnen was: we ondersteunen het niet omdat het niet in een domein draait. (ze hebben het zelf door een consultant geinstalleerd, had dat dan ook niet gedaan |:( )
De discussie over het verschil tussen een werkgroep server en een server die in een domein hing kapten ze af met de opmerking "ja dat weet ik ook allemaal niet, zo staat het in de FAQ" :o

ik heb trouwens hier nog 2 fixes en een update liggen, ik denk dat ik maar effe wacht met installeren ;)

edit:
ik leer lezen :P
logistiek gebruiken we niet, sorry :)
Nou, dat was precies mijn punt: als je geen koppeling kunt maken met AD (en NDS --> beide LDAP) waarom zou je dan niet gewoon een standalone/werkgroep server kunnen gebruiken?
Ik hoop voor jou dat je een consultant treft die wat kan, ik heb er hier verschillende gezien, sommigen zijn echt huisknutselaars, anderen weten wel hoe het werkt.
Succes iig! laat effe horen wat er was, is interessant voor het geval dat het hier ook mis gaat ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bockelaar op 23-10-2003 11:30 . Reden: ik leer lezen ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Wij gebruiken financieel ook ja
En logistiek ?

Als Afas zo goed samenwerkt in een domein, waarom is er dan geen koppeling met de AD zodat er geen gebruikers meer extra hoeven worden aangemaakt en aparte rechten meer toegekend hoeven te worden in AFAS.

Wij krijgen hier morgen een technische consultant van AFAS over de vloer en dan zullen we eens zien wat er aan de hand is.

Pagina: 1