Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD display doet niks

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 08:52
Ik heb een LCD display van 2maal 16 regels met backlight gekocht. Er zit zo'n standaard 44780 controller op en heb dit schema gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/lcd44780.gif
Nu probeer ik met smartie (en nog andere programma's geprobeerd) er dus iets op te krijgen, maar het beeld blijft gewoon leeg. Het backlight doet het wel. Ik las ook nog ergens dat de eerste regel helemaal vol met blokjes zou moeten komen de eerste keer, maar ook dat heb ik niet gezien. Heb smartie zo ingesteld: parallel: port 378, PMA 3. Verder in xp standaard settings. Waarom krijg ik dan toch geen beeld? (bios ook standaard settings) (heb trouwens de ground en de +5 V ook aan de voeding van mijn pc gehangen)

[ Voor 7% gewijzigd door Brammel op 22-10-2003 00:25 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
contrast goed ingesteld ? de meeste displays hebben duidelijk beeld vlak bij ground

En dlportio geinstalleerd ? http://www.driverlinx.com/ftp/unsupported/port95nt.exe

Repareren doe je zo.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 08:52
Sine schreef op 22 October 2003 @ 00:41:
contrast goed ingesteld ? de meeste displays hebben duidelijk beeld vlak bij ground

En dlportio geinstalleerd ? http://www.driverlinx.com/ftp/unsupported/port95nt.exe
DLportIO had ik al geinstalleerd, en hij werkt dus nog steeds niet. Ik heb ook de potmeters alle kanten op gedraait, maar nog steeds geen beeld.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Sluit anders even op een datalijntje gewoon 5 volt aan, en kijk of er dan wel iets gaat branden. (Natuurlijk wel datalijntje dan van lpt port afhalen)

[ Voor 22% gewijzigd door djexplo op 22-10-2003 01:02 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Als je alleen de +5 en GND aansluit moet je al blokjes (init scherm) krijgen, tenzij er kortsluiting is.

Verwijderd

Is je +5V wel goed?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

* M14 schopt tegen het LCD van Bram1234. Nu werkt het wel ....

Dit soort dingen moet je zelf uitzoeken. Zoals het schema daar staat werkt het. Dit is al door vele mensen gebruikt.

Wij kunnen echt niet ruiken hoe jij het ding hebt aangesloten, en waar je eventueel fouten gemaakt kunt hebben. Al zeker niet als je geen pic's van de schakeling post.

[om je toch maar ff vooruit te helpen modus]

Kijk eerst eens of er op het LCD nummers bij de aansluitingen staan. Soms staan ze niet in een logische volgorde.

Klopt dit wel, controleer dan of alle aansluitingen goed zijn, en geen kortsluiting maken. Heb je pin 18 t/m 25 van de printerpoort wel met elkaar verbonden, en ook met de rest van de GND in het schema??

Als je nu geen init-blokken ziet, dan moet je eerst kijken of je de potmeter goed hebt aangesloten en goed is ingestelt.

En kijk of de instellingen in Smartie of andere programma's goed zijn. Als je het nu niet werkent kunt krijgen dan kun je er beter mee stoppen.

Dit is zo'n beetje een standaard antwoord wat iedereen krijgt met zo'n vraag .....

suc6

[/om je toch maar ff vooruit te helpen modus]

[ Voor 11% gewijzigd door M14 op 22-10-2003 09:07 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als je alleen de +5V en GND aansluit moet zal de eerste rij blokjes tonen. Eventueel moet je ook het contrast afregelen om dit te kunnen zien. Aangezien jij die ziet zit er dus iets fout in je aansluiting. Zoals M14 al aangeeft zul je dit zelf moeten controleren/nalopen. Ga in stapjes te werk.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.