[MacOS8.5] Geen control panels

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Hallo, ik als noob op mac gebied, kreeg een traag wel geinig apparaatje (7500/100, met een 604 op 150mhz)

Nou stond daar al een OS op, met de nodige troep van de vorige gebruiker.

Tijdens de installatie zag ik wat leuke installopties 8-)
Nou blijkt dat ik net wat teveel heb uitgezet, nu heb ik totaal geen menuitems onder het appeltje (alleen control panels (die dus leeg is) en favorites)

Op zich niet zo een probleem, mits ik op mijn cdrommetje kan komen, niet dus, de CDrom staat namelijk niet op mijn desktop en ik kan hem nergens vinden.

Ook kan ik niet met cd opstarten, als ik hem instel als opstartdisk, start ie vrolijk van me HD. C ingedrukthouden helpt niet.

Dus wie helpt me? ik kan namelijk vrijwel nix instellen op deze manier.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CD-ROM komt pas op de desktop op het moment dat er een CD-tje in zit.

Opstarten met de "C" moet wel lukken, je moet na de gong de C voortdurend ingedrukt houden.

• mdj84nl
cdrom zit er gewoon in, en wanneer ik C ingedrukt houd (dus ook na het geluid) start ie vrolijk van de HD. (heb hem zelfs al ingedrukt gehouden tot in het OS zelf :) )

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
mdj84nl schreef op 21 October 2003 @ 20:42:
cdrom zit er gewoon in, en wanneer ik C ingedrukt houd (dus ook na het geluid) start ie vrolijk van de HD. (heb hem zelfs al ingedrukt gehouden tot in het OS zelf :) )
Is de CD-ROM speler wel fysiek aangesloten? Misschien dat er een kabeltje loshangt ofzo...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• mdj84nl
heb hem net geinstalleerd met de cdrom, tijdens de 'originele' install van de vorige gebruiker kon ik ook niet booten vanaf cdrom met 'C'

is er iets als een bios op dat ding ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. En een 7500 kan wel degelijk opstarten van een CD door het indrukken van de C, dus ik denk dat er toch iets mis is met je hardware of met de CD zelf.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mdj84nl
hmm, ik weet wel dat het kan, het werkt alleen niet :)

Is er geen manier om door me cd heen te browsen ergens :?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
volgens mij moet je de Apple toets erbij ingedrukt houden ... samen met C ....

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Misschien dat je hier wat aan hebt: Macintosh: Starting from Floppy or CD-ROM Disc

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• mdj84nl
arghh irritant, heb alles gelezen en gebruikt maar nix werkt, ik haal zo die kast wel ff open, het lijkt erop dat macOS de hele cdromdrive niet meer ziet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kun je niet opstarten met de spatiebalk ingehouden, als het goed is krijg je dan de extensie manager te zien.

Maar het lijkt ook wel iets harwarematigs.

specs

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Opstarten van een ander SCSI device (zoals de cd-rom) kan ook middels het inhouden van de volgende 4 toetsen tijdens het booten: "Apple-optie(=alt)-shift-backspace".

Tevens kan het misschien slim zijn op het parameter RAM te wissen door middel van "Apple-optie-p-r".

Ook kan je in het OpenFirmware systeem komen, hier kan je minimale instellingen doen (ook booten van cd). Je komt er via "Apple-optie-o-f". Let op: het kan zijn dat dit specifieke model Mac dan geen beeld geeft, je kan dan weer gewoon booten door het parameter ram opnieuw te wissen (je kan wél via een seriële kabel connecten en de machine via een terminal programma besturen).

[ Voor 13% gewijzigd door zakalwe op 22-10-2003 03:55 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit specifieke model doet OpenFirmware standaard via een van de seriele poorten, ja.

• mdj84nl
Zakalwe schreef op 22 oktober 2003 @ 03:53:
Opstarten van een ander SCSI device (zoals de cd-rom) kan ook middels het inhouden van de volgende 4 toetsen tijdens het booten: "Apple-optie(=alt)-shift-backspace".
Heb idd SCSI devices, maar als ik dit doe krijg ik zo een floppy met een vraagteken, neem aan dat ie hem dan niet ziet, als ik de knoppen loslaat begint ie meteen met booten vanaf mijn schijf.
Tevens kan het misschien slim zijn op het parameter RAM te wissen door middel van "Apple-optie-p-r".
Paar keer gedaan, geen effect op iets?
Ook kan je in het OpenFirmware systeem komen, hier kan je minimale instellingen doen (ook booten van cd). Je komt er via "Apple-optie-o-f". Let op: het kan zijn dat dit specifieke model Mac dan geen beeld geeft, je kan dan weer gewoon booten door het parameter ram opnieuw te wissen (je kan wél via een seriële kabel connecten en de machine via een terminal programma besturen).
Ik krijg dus geen beeld, en heb geen andere machines tot mijn beschikking om hem te besturen :{

* mdj84nl is einde raad, allemaal alleen door een verkeerde install :{

[ Voor 3% gewijzigd door mdj84nl op 22-10-2003 14:35 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mdj84nl schreef op 22 October 2003 @ 14:35:
[...]

Heb idd SCSI devices, maar als ik dit doe krijg ik zo een floppy met een vraagteken, neem aan dat ie hem dan niet ziet, als ik de knoppen loslaat begint ie meteen met booten vanaf mijn schijf.
Dat betekent inderdaad dat 'ie geen opstartschijf kan vinden. Van welke CD probeer je te op te starten?

• mdj84nl
CyBeR schreef op 22 October 2003 @ 14:59:
[...]

Dat betekent inderdaad dat 'ie geen opstartschijf kan vinden. Van welke CD probeer je te op te starten?
macOS8.5 install en heb ook macOS8.6update geprobeerd. Wel beide op cdr.

Maar voor de 2e installatie, kon ik de cdrom gewoon gebruiken, lijkt wel of ik cdromsupport niet heb geinstalleerd ofzo :{

• maratropa
  • Niet online
Mijn 7500/100 cdrom pakt cdr geen rewritables, maar wel cdr's van verschillende merken.

specs

Verwijderd

Die 8.6 update kun je sowieso niet van booten, dat is alleen een updater.
Waarschijnlijk is die 8.5 install niet bootable gebrand, installeer dan gewoon vanaf cd, zonder dat je daarvan opgestart bent, kies voor schone installatie en je hebt weer een vers systeem.
Enige nadeel van deze methode is dat je je schijf niet wist.

• mdj84nl
ochoch, ik zou wel willen, maar zoals ik al bschreef, ik zie die hele cdrom niet in me OS :{

ow nog ff een vraagje dan. Kan ik op mijn windows machine niet teste/bekijken of de 8.5 cd bootable gebrand is?

[ Voor 39% gewijzigd door mdj84nl op 22-10-2003 18:29 ]

• maratropa
  • Niet online
is het de "optimus burn with nero" versie? :) dan issie bootable als het goed is.

specs

Verwijderd

Kun je niet even ergens een cd'tje 'lenen' dan?
Zo wordt het een beetje moeilijk vrees ik.
7.5.3 is trouwens het originele bijgeleverde systeem, dit kun je ook bij apple gratis downloaden, alleen je zit dan met gehannes met floppies die mac- format moeten zijn.
Die 7500 met OS 8 is trouwens helemaal geen traag machientje, goed geconfigureerd kun je er nog aardig mee uit de voeten voor office/internet.
Ook kun je er linux op zetten, je kunt hiervoor bij bijvoorbeeld www.yellowdoglinux.com iso's downloaden.

edit: als je gewoon boot met shift ingedrukt en dan bij regelpanelen extensiebeheer kiest voor OS8 uitgebreid, wil het dan nog niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 19:13 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mdj84nl schreef op 22 October 2003 @ 18:28:
ochoch, ik zou wel willen, maar zoals ik al bschreef, ik zie die hele cdrom niet in me OS :{
Omdat je daar drivers (Extensions) voor moet hebben. En die heb je niet geinstalled, zei je al. Bij het opstarten maakt dat niet uit, maar de CD moet wel bootable zijn. En ik denk dat dat niet het geval is. Ronsel ergens een originele CD, dan moet het gewoon lukken. Anders is er echt iets mis met je hardware.

• mdj84nl
okay, ik krijg binnenkort een cd van OS9, dan wacht ik wel even op die cd ;(

Btw is hij met 8.5 helemaal niet traag, terwijl er maar 32mb ram inzit (word ook flink uitgebreid)

Vraagje tussendoor, het is gewoon 168DIMM, past daar elk merk en type in? (het blijft apple :P )

• zakalwe
Vraagje tussendoor, het is gewoon 168DIMM, past daar elk merk en type in? (het blijft apple )

Het moeten wel 5 Volt DIMMs zijn. Het beste kan je Fast-paged, 2K refresh DIMMs gebruiken en het mag EDO geheugen zijn (maar maakt er geen gebruik van) [edit].
Geheugen wordt, wanneer het in paren is geïnstalleerd, interleaved aangesproken (+/- 10% snelheidswinst).

Mocht je in US 5V DIMMs gaan kopen (bijvoorbeeld hier), dan wil ik wel meedoen (heb ook nog wat blokjes nodig). Als je 128MB blokjes koopt kan je de machine zelfs uitbreiden naar 1024MB!!!! :+

[ Voor 40% gewijzigd door zakalwe op 22-10-2003 22:51 ]

• zakalwe
Je kan natuurlijk ook proberen via een externe SCSI cd-rom drive te booten, misschien heb je er nog een (of kennis in de buurt).

• mdj84nl
Zakalwe schreef op 22 October 2003 @ 22:37:
Vraagje tussendoor, het is gewoon 168DIMM, past daar elk merk en type in? (het blijft apple )

Het moeten wel 5 Volt DIMMs zijn. Het beste kan je Fast-paged, 2K refresh DIMMs gebruiken en het mag EDO geheugen zijn (maar maakt er geen gebruik van) [edit].
Geheugen wordt, wanneer het in paren is geïnstalleerd, interleaved aangesproken (+/- 10% snelheidswinst).

Mocht je in US 5V DIMMs gaan kopen (bijvoorbeeld hier), dan wil ik wel meedoen (heb ook nog wat blokjes nodig). Als je 128MB blokjes koopt kan je de machine zelfs uitbreiden naar 1024MB!!!! :+
hmz zijn nog best prijzig :P

Btw staat geeft os aan dat er maximaal 512 in kan :+

• zakalwe
Btw staat geeft os aan dat er maximaal 512 in kan

Er kan toch echt 1024 in, ik heb zelf wel eens 768MB erin gehad... (8>

• mdj84nl
Zakalwe schreef op 22 October 2003 @ 22:59:
Btw staat geeft os aan dat er maximaal 512 in kan

Er kan toch echt 1024 in, ik heb zelf wel eens 768MB erin gehad... (8>
okay ik geloof je (8>

Zit er eigenlijk aan te denken om er een G3 in te meppen, maar heb geen idee waar ik die vandaan moet halen en hoe duur en welke types erin kunnen. (zag laatst een lijstje waar ik door de bomen het bos niet meer zag :{ )

• maratropa
  • Niet online
Ik heb net een 7500/100 geupgrade met een g3 upgrade van newertech, 266mhz met 1 mb l2 cache op 133 mhz, en er zit nu 180 mb ram in en een 7200 rpm 4,3 gieg schijffie.(allemaal kek waar ik goedkoop aan kon komen) ([rml][ OS X] Zo snel mogenlijk maken op ouwe PPC[/rml])
OSx loopt na wat tweaken redelijk goed, er valt goed op internetten, office'n en mp3's spelen met itunes gaat ook prima. Eigenlijk moet ik er denk ik nog wat ram bij zetten.

Een bekend merk is sonnet maar wel duur.

kijk eens op www.tweedehandsmac.nl

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 22-10-2003 23:20 ]

specs

• zakalwe
Ik heb nog wel een aantal 200MHz PPC604 processorkaarten en één 250MHz 604 processorkaart uit een PowerComputing machine... mail me anders even....(zie profiel)

Verder heb ik ook nog wat kleinere geheugenblokjes (32MB), en SCSI kaarten en schijven...

[ Voor 23% gewijzigd door zakalwe op 23-10-2003 01:19 ]

• mdj84nl
Zakalwe schreef op 23 oktober 2003 @ 01:12:
Ik heb nog wel een aantal 200MHz PPC604 processorkaarten en één 250MHz 604 processorkaart uit een PowerComputing machine... mail me anders even....(zie profiel)

Verder heb ik ook nog wat kleinere geheugenblokjes (32MB), en SCSI kaarten en schijven...
Bedankt voor het aanbod, maar als ik dan toch ga upgraden duw ik er meteen een G3 in 8-)

• maratropa
  • Niet online
Ik zie dat er FPM EDO en FPM non edo te koop is, kun je dat gewoon mixen in je 7500?

specs

Pagina: 1