Toon posts:

DMA, UDMA, 33, 66 ATA Ultra-ATA Hellup!

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Doordat ik door de vele termen het mooie electronisch bos niet meer zie, maar toch wel wil zien, heb ik de volgende vraag.

Wat zijn der verschillen tussen DMA, UDMA, ATA en U-ATA eigenlijk? Waar dient dit precies voor en is dit al ruim ondersteunt en wat is het technische verschil tussen '33' en '66', die je vaak achter deze termen ziet staan? Ik begrijp: 66 is sneller als de '33'-versie zeg maar, maar waar het voor staat..?

Alvast bedankt!

Hires.

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik weet het niet echt perfet, maar wel een beetje.
Je hebt ATA en DMA en das denk ik hetzelfde maar dan een ander woord. Komt door bedrijven die het allemaal anders noemen. Ik noem alles gewoon ATA want zo staat het in mn abit boekje. Je had ata 33 en dat kan max 33,333enz mb/sec ofzo doorvoeren. En nu heb je ATA66 en dat kan theoretisch 66,6. Maar dat voordeel haal je nooit en dat komt weer door het weer en de stand van de planeten. Je hebt ook andere kabels nodig (met 80 ipv 40 draadjes erin) en je mobo moet het ondersteunen.
Dus ja dit schiet al lekker op he?. Er zijn zat mensen die wel weten hoe het eigenlijk precies zit. Die komen hieronder te staan. Let maar op.
En C!T heeft laatst een artikel over ATA66 geschreven en de conclusie was gelkoof ik dat je er geen moeder aan hebt.

Affijn ik heb die klok wel gehoord, maar die klepel weet ik nog niet te vinden... :)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Even kort dan:
DMA wil zeggen dat een of andere chip op je mobo het merendeel van de gegevensstroom op zich neemt zodat de processor ontlast wordt. Is hetzelfde als bus-mastering.
UDMA 33/66 zijn net als PIO1-4 protocollen (afspraken) voor gegevensoverdracht. UDMA 33/66 maen altijd gebruik van DMA vandaar dat dit in de naam zit. 33/66 slaat op de (maximaal THEORETISCH haalbare) snelheid in MB/s. ATA is een afkorting (die ik even niet weet) die aangeeft dat je het over een EIDE kanaal hebt. U-ATA is een foute benaming voor UDMA. Verder moet je maar even rondsnuffelen in de tweakers archieven want hier is al meer over gezegd.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

U-DMA/33 en U-DMA/66 zijn volledig onderling uitwisselbaar. Sterker nog: je zou ook een U/DMAxx HDD op een oudere E-IDE controller kunnen hangen.

Als je een U-DMA66 HDD aan een U-DMA66 controller wilt hangen, dan krijge je alleen de maximale snelheid als je ook een speciale U-DMA/66 kabel gebruikt i.p.v. een standaard IDE-kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, da's duidelijk.
Als ik het goed begrijp zijn er dus verschillende componenten van verschillende merken die UDMA-33 of -66 ondersteunen, die je kan aansluiten op een moederboard die dit ook ondersteunt. En het gaat hier dus over dat het component niet de verwerkingssnelheid pakt van de processor, maar van de speciale UDM-chip op het moederboard zeg maar?

Wat is trouwens het verschil tussen IDE en EIDE?

Hires.

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
IDE is zeg maar het origineel (1 kanaal , max 2 devices) EIDE is in opmars gekomen met de VLB mobo's (weten we nog ;)) 2 kanalen, max 4 devices, ondersteuning voor busmastering. Tegenwoordig is alles EIDE.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Hmm, ff voor de nuance :

UDMA 33 of UDMA 66 bestaat niet, we hebben ATA/33 of ook wel UDMA 2, niet echt bekend UDMA 3 of ook wel ATA/44 en last but not least UDMA 4 of ook wel ATA/66.

Door veel mensen nog steeds door elkaar gehaald......................

Verwijderd

Zelf ben ik ook al een tijdje opzoek naar een snellere harde schijf maar ik ben er telkens niet aan toe gekomen. Nu heb ik dan eindelijk de telefoon van de haak gehaald en bij Alternate een hd besteld, en wat blijkt, geen IBM 13,5 gig meer geen WD 13,6 meer. Alleen als je weken wil wachten. Ook zijn de prijzen van sommige hd's gestegen. Ik denk dat er met de kerst weer flink wat computers zijn verkocht en dat daardoor de vraag naar hd's is gestegen dus schaarste dus een kleine prijsstijging. Ik denk dat je beter ff tot de volgende maand kunt wachten met de koop van een nieuwe hd. Kan je weer wat besparen. ;)

Verwijderd

Ook ff voor de nuance: de termen U-DMA/33 en 66 bestaan wel degelijk, en slaan op de snelheid en geheugenaansturing. "ATA" is een "merknaam" van Seagate, en betreft een protocol. ATAPI is ook een protocol m.b.t. IDE-devices. Dan heb je nog de zgn. PIO-modes (0 t/m 4), wat eigenlijk weer een afgeleide is van ATA.

E-IDE (enhanced IDE) is eigenlijk niks anders dan 2 IDE-controllers aam elkaar geplakt. Meestal hebben mobo's met een E-IDE controller de mogelijkheid tot LBA (large block addressing) waardoor een HDD groter dan 512 MB aangestuurd kan worden.

Conclusie:
Eigenlijk zijn we gewoon protocollen, aansturingen en aansluitingen door elkaar aan het halen. Persoonlijk vind ik de term U-DMA/xx het makkelijkst, omdat je dan weet dat het een IDE-device betreft, en dat het snel c.q. heel snel is.
Pagina: 1