Toon posts:

P4 800FSB op een 845PE chipset??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen:)

Ik heb een P4 2.66 800FSB geplaatst op een ASUS mobo de P4PE-X/SE met 845PE
chipset en volgens ASUS ondersteunt dat mobo ook 800FSB maar volgens INTEL heb je die ondersteuning pas vanaf de 865 chipset.
Systeem draait op XP PRO met SP1 en alle updates maar is onstabiel en slaat om de haverklap vast.
Weet iemand iets over deze samenstelling en dat dat dan conflicten kan geven zoals ik hierboven heb geschreven.

maxtor 80 GB
512/400 twinmos
Vga Asus 128/FX5200

Bij voorbaat dank

Gr. Paul

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

P4PE-X doet wel 800 Mhz. FSB en HT.

Check je geheugen eens met memcheck.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
P4 2.66 800FSB bestaat niet :/ Er dus vanuit gaande dat je een 2.6C hebt:

de fsb 800 is dus 200QSP (200*4) geeft dus 2600/200 = 13. Dat is dus de multiply. De 845PE ondersteunt dacht ik tot een fsb van 533 (niet overgeclocked), dus 133QSP.
13*133 = 1733 MHz dacht ik dan dus.

De 800 FSB betekend in dit geval alleen dat dit moederbord de 800FSB herkent, maar niet dat deze de cpu ook daadwerkelijk of 800FSB laat lopen. HT wordt altijd herkend op een 845PE, dus daar kan het probleem niet liggen.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Hier kun je even alle onderdelen aflopen waar het probleem kan liggen.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Hetzelfde had ik met een msi moederbordje, weet niet presies welke...

wel stond er op de doos doodleuk 800mhz, maar in de manual stond dus dat je hem handmatig wel zo kunt zetten, maar dat het niet support word...

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reactie:)) maar zou dat dan ook conflicten kunnen geven zoals vastlopen enzo?

• blackangel
Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 20:45:
Alvast bedankt voor jullie reactie:)) maar zou dat dan ook conflicten kunnen geven zoals vastlopen enzo?
Op welke fsb heb jij je systeem dan draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door blackangel op 21-10-2003 21:22 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

De 800 FSB betekend in dit geval alleen dat dit moederbord de 800FSB herkent, maar niet dat deze de cpu ook daadwerkelijk of 800FSB laat lopen.
Da's toch echt wel de bedoeling hoor. De P4PE-X kan gewoon op 800FSB lopen.

Specs P4PE-X

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18
Tachyon schreef op 21 October 2003 @ 21:26:
[...]

Da's toch echt wel de bedoeling hoor. De P4PE-X kan gewoon op 800FSB lopen.

Specs P4PE-X
Het kàn wel ja, maar dan ben je de hele chipset al flink aan het overklokken, aangezien de 845PE officieel toch echt maar een maximale fsb van 533 ondersteunt. Op de pagina die jij gaf staat weer een andere link voor het geval je de fsb op 800 wilt gebruiken :
*800MHz FSB CPU is not the default specification of this motherboard. If you decide to overclock with Intel Pentium 4 processor on 800MHzm FSB, DDR400 DRAM module is a must.

1) Apply only one DIMM
2) Download the latest BIOS and the P4PE series will automatically upgrade to 800MHz FSB.
3) Only supported Northwood/WM CPU

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

I know, officieel inderdaad maar 533MHz (Intel) :)

Maar Asus 'garandeert' min of meer dat de chipset op 800 loopt, door hem 'officieel' te ondersteunen.

Dus als het niet goed (stabiel) werkt, zou ik als ik de TS was de zaak gewoon RMA-en.

Als het daar aan ligt tenminste, want dat is nog niet duidelijk. Misschien draait de TS wel 2x256MB ipv 1x 512. Dat wordt door Asus dus weer niet ondersteund.

• blackangel
Tachyon schreef op 21 oktober 2003 @ 21:51:
I know, officieel inderdaad maar 533MHz (Intel) :)

Maar Asus 'garandeert' min of meer dat de chipset op 800 loopt, door hem 'officieel' te ondersteunen.

Dus als het niet goed (stabiel) werkt, zou ik als ik de TS was de zaak gewoon RMA-en.

Als het daar aan ligt tenminste, want dat is nog niet duidelijk. Misschien draait de TS wel 2x256MB ipv 1x 512. Dat wordt door Asus dus weer niet ondersteund.
Twee keer 256 moet ook ondersteunt worden, alleen niet in dualchannel. Maar 1x 512 is ook niet in dual channel. Dit is dus irrelevant.

@Nielson: Overheengekeken blijkbaar :/

[ Voor 6% gewijzigd door blackangel op 21-10-2003 22:56 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18
blackangel schreef op 21 October 2003 @ 22:41:
[...]

Twee keer 256 moet ook ondersteunt worden, alleen niet in dualchannel. Maar 1x 512 is ook niet in dual channel. Dit is dus irrelevant.
Tuurlijk is dat wel relevant, het staat toch letterlijk op hun site :
*800MHz FSB CPU is not the default specification of this motherboard. If you decide to overclock with Intel Pentium 4 processor on 800MHzm FSB, DDR400 DRAM module is a must.

1) Apply only one DIMM
2) Download the latest BIOS and the P4PE series will automatically upgrade to 800MHz FSB.
3) Only supported Northwood/WM CPU
Heb trouwens laatst een systeempje gebouwd met een P4 3.0 op een MSI 845PE NEO maar heb deze dus ook niet perfect stabiel kunnen krijgen. Kan dagen achter elkaar benchmarks draaien, en dan zomaar opeens finaal vastlopen.

Verwijderd

Ik ondervind op dit moment dezelfde problemen. Ik heb zojuist de bios geupdate maar dit heeft niet veel geholpen.
Er is mij al door iemand gezegd dat het aan de combo mobo en geheugen kan liggen (wist hij uit ervaring). Ik ga dus even m'n geheugenmodule omwisselen morgen en dan zullen we weer verder zien. Ik hoop dat het dan uiteindelijk opgelost wordt, ik word er een beetje moe van zo.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad, ik had een P4 2,8 800FSB op een P4PE en had ik diverse vage problemen zoals hangen of niet willen booten enz, ik ben niet voor niets overgestapt op P4P800.....

overigens waren er nooit vastlopers en herkende de bordje de 800 fsb pas na de bios upgrade, ik had de bord zonder de -x achter de P4PE. maar voor de rest deed ie erg vaag

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 14:51 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ik heb sinds een paar dagen dus ook een P4 met 800FSB in mijn P4PE hangen (een 3GHz).

Volgens mij heb ik dan geluk gehad als ik dit zo lees want in mijn geval is alles rock-solid :)

Maar het is sowieso weinig zinvol om een 800FSB CPU in een single-channel mobo te prikken vanwege de veel te beperkte bandbreedte van het geheugen, dus mijn P4C800-E is onderweg. :) Maar het kan allemaal dus wel.

Verder heb ik gemerkt dat ASUS op 800FSB de memory-timings locked op bepaalde waardes, ongeacht wat je instelt in de BIOS. Ik had eerst de zaak ingesteld op 2.5-3-3-5, maar nu is het 3-3-3-8 geworden. Tenminste, daar ga ik vanuit, want CPUZ geeft ineens de 2e en 3e waarde niet meer weer :? Dus misschien is het wel 3-4-4-8 ofzo.

Verwijderd

dus toch niet zo solide? :+

ok toegegeven hij loopt niet vast en boot goed?

met mijn p4p800 kan ik timings invullen en kloppen ze ook in CPUZ......

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 18:13:
dus toch niet zo solide? :+

ok toegegeven hij loopt niet vast en boot goed?

met mijn p4p800 kan ik timings invullen en kloppen ze ook in CPUZ......
Hij is wel degelijk stabiel hoor.... ;)
En met stabiel bedoel ik ook stabiel en niet, zoals sommige mensen zeggen, stabiel, "want ik kan in windows komen zonder BSOD" ... ;)

Stabiel is in mijn ogen 24/7 onder full load kunnen draaien zonder een enkel probleem.

Dat van die mem-timings is een beetje vreemd inderdaad, maar het heeft verder geen gevolgen. Overigens doet Asus dat wel vaker; SPD waardes overrulen: mijn P4B266-E doet het ook als de mem-speed over de 140MHz heengaat. Dan kan ik instellen wat ik wil; het heeft allemaal geen effect.

Bootproblemen heb ik met deze plank nog nooit gehad, ook niet de beruchte "cold boot issues".

Pagina: 1