GRUB - Bootpartitie

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
Beetje in aan het lezen voor mijn komende gentoo installatie...
Keuze is nu GRUB of LILO.
Ik heb een beetje uit de documentatie begrepen dat je voor GRUB een aparte bootpartitie nodig hebt en dat heb je niet voor lilo die je puur in je MBR gooit. Is dat zo? Of zet je GRUB ook alleen in je MBR en dan ben je klaar?

---
Uit de install docs van gentoo:
grub> root (hd0,0) (Your boot partition)
grub> setup (hd0) (Where the boot record is installed; here, it is the MBR)

In hd0,0 staat bij mij dus al Windows XP en dat moet zo blijven... kan ik dan GRUB niet gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Jack Flushell op 21-10-2003 20:17 ]

Verwijderd

Na mijn weten heeft grub het niet nodig, maar het is mischien beter omdat grub wel de menu.lst leest voordat het boot (het koppeld dus je /boot of / root partitie om het menu te initializeren) wat het daarnaa doet geen idee...

je kan de boot partitie gewoon achter je windows partitie aan zetten.

partitie 1 winxp, partitie 2 boot partitie 3 swap partitie 4 root partitie 5 home enz enz.. je kan het zo gek niet bedenken :)

Bij de grub configuratie stel je de boot partitie (bijvoorbeeld /dev/hda2 - 2e partitie op de primare schijf) als volgt in

grub> root (hd0,1)
grub> setup (hd0,0)

edit:

Gentoo wil dit om de kernel veilig op te bergen (in de /etc/fstab word de /boot partitie niet gemount als je gentoo's voorbeeld aanhoud)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 20:33 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09

JaQ

grub heeft geen bootpartitie nodig. De menu.lst die genoemd wordt door d4rkn3ss kan je wel vinden in /boot/grub/ onder gentoo. Gentoo raad aan om een boot partitie te gebruiken, maar noodzakelijk is het zeker niet.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Jack Flushell
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 20:24:
Na mijn weten heeft grub het niet nodig, maar het is mischien beter omdat grub wel de menu.lst leest voordat het boot (het koppeld dus je /boot of / root partitie om het menu te initializeren) wat het daarnaa doet geen idee...

je kan de boot partitie gewoon achter je windows partitie aan zetten.

partitie 1 winxp, partitie 2 boot partitie 3 swap partitie 4 root partitie 5 home enz enz.. je kan het zo gek niet bedenken :)

Bij de grub configuratie stel je de boot partitie (bijvoorbeeld /dev/hda2 - 2e partitie op de primare schijf) als volgt in

grub> root (hd0,1)
grub> setup (hd0,0)
ik zat meer te denken aan:

grub> root (hd0,1) mijn nieuw aan te maken bootpartitie ACHTER windows
grub> setup (hd0) in de MBR ermee

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:41

BoAC

Memento mori

Jack Flushell schreef op 21 oktober 2003 @ 20:34:
[...]

ik zat meer te denken aan:

grub> root (hd0,1) mijn nieuw aan te maken bootpartitie ACHTER windows
grub> setup (hd0) in de MBR ermee
Kan prima ;)
Persoonlijk kies ik liever voor:
code:
1
2
grub> root (hd0,1)
grub> setup (hd0,1)

Je zet dan je boot-partitie actief. Je kan dan later altijd nog je windows partitie activeren zonder veel moeite ;)

• Jack Flushell
BoAC schreef op 21 October 2003 @ 20:38:
[...]

Kan prima ;)
Persoonlijk kies ik liever voor:
code:
1
2
grub> root (hd0,1)
grub> setup (hd0,1)

Je zet dan je boot-partitie actief. Je kan dan later altijd nog je windows partitie activeren zonder veel moeite ;)
Windows activeren kan heel eenvoudig toch door nieuwe MBR aan te maken?

En met de methode die jij voorsteld moet je volgens mij opstarten met een diskette en boot Windows (die er al opstond) zonder diskette default. Ik wil bij opstarten ZONDER diskette keuze heben tussen windows / linux.

[ Voor 8% gewijzigd door Jack Flushell op 21-10-2003 20:43 ]

• Theuno
  • Laatst online: 25-04 13:59

Theuno

Da Devil Crew

Ik vind het beter om gewoon:

code:
1
2
root (hd0,1)
setup(hd0)

te doen. MBR heb je zo teruggezet als het moet.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

grub> root (hd0,1)
grub> setup (hd0,0)
Effe mezelf corrigeren, dat moet dus setup (hd0) zijn.
Ik heb de documentatie er niet bij maar dit leid ik af uit de info van Jack.

De MBR is niet de windows boot paritite
mbr is wel gevult met iets van windows om vervolgens je windows parititie te booten maar grub kan hier gewoon overheen geschreven worden en dan boot je de partitie vanuit grub.
Het is mij al eens gelukt om xp gewoon met een MBR van grub te booten, dus als je goed aan de regels van de /install.txt van gentoo houd (zie voorbeeld hoe je een windows paritie boot) dan zou dit geen probleem moeten opleveren.

(suc6)

• Jack Flushell
moet lukke lijkt me
Nu ik toch bezig ben. Ik loop ook tegen me max aantal primaire partitities aan straks.

Is het problematisch om IN een extended zowel een windows NTFS (niet primair) als de Linux Root te hebben staan? (zowel voor windows en/of linux)

Of kan ik beter de swap en de boot-partititie in 1 extended gooien

Dus is de bovenste of de onderste beter. Geel is extended (groottes kloppen niet)

Afbeeldingslocatie: http://www.bernlef.com/images/hd.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Jack Flushell op 21-10-2003 21:12 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Windows activeren?? Why? ;) :+

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:41

BoAC

Memento mori

Jack Flushell schreef op 21 October 2003 @ 20:43:
[...]
Windows activeren kan heel eenvoudig toch door nieuwe MBR aan te maken?
Klopt in jouw geval ;)
Alleen wanneer je linux weer wil opstarten zul je grub weer moeten installeren ;)
offtopic:
Je bedoelt natuurlijk de partitie waar Windows op staat ;)
En met de methode die jij voorsteld moet je volgens mij opstarten met een diskette en boot Windows (die er al opstond) zonder diskette default. Ik wil bij opstarten ZONDER diskette keuze heben tussen windows / linux.
Nee is niet waar.
Je geeft bij grub aan waar je Windows partitie staat waarna je windows kan booten.
Je moet na de setup van grub alleen de Linux-partitie op actief zetten met fdisk.
(Denk erom dat wanneer je fdisk van Linux gebruikt je de 'active-flag' toggelt. Je moet dus die van de Windows Partitie uitzetten en die van Linux aanzetten ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 22-10-2003 10:03 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Jack Flushell schreef op 21 October 2003 @ 19:58:
Ik heb een beetje uit de documentatie begrepen dat je voor GRUB een aparte bootpartitie nodig hebt en dat heb je niet voor lilo die je puur in je MBR gooit. Is dat zo? Of zet je GRUB ook alleen in je MBR en dan ben je klaar?
Beide bootloaders hebben geen aparte partitie nodig, en beide bootloaders hebben files nodig van je GNU/Linux installatie en staan dus niet "puur" in de MBR.
In hd0,0 staat bij mij dus al Windows XP en dat moet zo blijven... kan ik dan GRUB niet gebruiken?
Jawel, andere OSsen zoals Windows kun je prima vanuit GRUB starten. Het is het handigst om hiervoor chainloading te gebruiken.

• Jack Flushell
BoAC schreef op 22 October 2003 @ 10:02:

[...]

Nee is niet waar.
Je geeft bij grub aan waar je Windows partitie staat waarna je windows kan booten.
Je moet na de setup van grub alleen de Linux-partitie op actief zetten met fdisk.
(Denk erom dat wanneer je fdisk van Linux gebruikt je de 'active-flag' toggelt. Je moet dus die van de Windows Partitie uitzetten en die van Linux aanzetten ;) )
En toch werkt het nu wel :). De actieve partititie is (hd0,0) waar Windows op staat en hij kan Linux ook booten (op (hd0,5))

Allen bedankt voor de hulp. Uiteindelijk heb ik trouwens na de Windows partitie 1 grote extended gemaakt en daar een zooi logical drives in gemaakt waaronder een boot en een swap.
Pagina: 1