Toon posts:

Hoe kom ik in het bios van een Laser XT/3-8086?

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
^ Dat is de hele vraag dus.

b.t.w. zoeken heeft me niks opgeleverd

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 19:22 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Meer info? Wat heb je al geprobeerd?

[ Voor 57% gewijzigd door Yellowneck op 21-10-2003 19:35 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

DEL, F10, F1, CRTL+ALT+SHIFT+<insert f1 toetsen> ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Bios bootflop misschien? Oude systemen hadden soms geen eigen bios, maar dan moest je van een floppy booten die de bios (min of meer) op de floppy had. Was natuurlijk niet de bios zelf, maar het programma/interface om de bios te bekijken en om settings te veranderen.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus een 8086 computer en geloof maar dat ik me al een ongeluk gedrukt hebt op verschillende toetscombinaties. Echt waar.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Ik heb eigenlijk nog nooit een 8086 gezien met een ingebouwd biosmenu. Daar hoort een flop met dat menu erop bij. Als je geluk hebt heeft iemand dat ooit nog gebackuped en op inet gezet anders wordt dat heel veel zoekwerk.

Misschien weet deze persoon iets bruikbaars? Die heeft er namelijk ook een.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Voor zover een Laser XT al een BIOS, dat instelbaar is, heeft, heeft die daarvoor een speciale diskette...

Echter veel vaker hebben ze geen bios instellingen, maar alleen een berg jumpers op het mobo. Een andere HDD er in stoppen zorgt ervoor dat je dmv debug een bepaalde subroutine handmatig moeten aanroepen.

edit:
enne vermeld eens welke Laser je hebt, ik kon zo ff snel al vier verschillende terug vinden in de documentatie hier... varierend van een mooi extern bootdiskje met allerlei leuke opties, tot kaal in debug mode bitjes omzetten en jumpers.

[ Voor 29% gewijzigd door Duur! op 21-10-2003 20:31 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Vorlon voor de link naar 'deze persoon' wellicht levert dat iets op.

En Duur bedankt voor deze inzichten, het is dus een Laser XT/3-8086 zoals ook in de topic-titel staat. Dat staat althans op de kast. Of bedoel je nog andere aanduidingen? Ik heb hem nog niet open gehad. Er zit een hele doos met floppies bij maar kon er geen bios disk in ontdekken.

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 20:47:
Bedankt Vorlon voor de link naar 'deze persoon' wellicht levert dat iets op.

En Duur bedankt voor deze inzichten, het is dus een Laser XT/3-8086 .
Wat wil je dan weten over deze machine (heb hem dus hier ook staan :)
Deze machine doet bijna alles dmv jumpers.

En een paar drivers.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:39

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb er zelf een gehad en er zit geen biosmenu op. Ook geen biosflop ofzo. Gewoon alles wat in te stellen is met de jumpers op het MoBo. That's it. Wat zou je willen instellen in de bios als ik zo brutaal mag zijn? Met deze machines is het motto: what you see is what you get.

Ik vond nog deze link: http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/I-L/33691.htm
Zo stel je alles in. Misschien had je 'm zelf al gevonden. Meer is er dus niet in te stellen op dat ding.

[ Voor 26% gewijzigd door mphilipp op 21-10-2003 21:22 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

Duinkonijn

Huh?

Duur schreef op 21 October 2003 @ 21:00:
[...]

Wat wil je dan weten over deze machine (heb hem dus hier ook staan :)
Deze machine doet bijna alles dmv jumpers.

En een paar drivers.
hoe i in de bios komt :+

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Behalve de flop zit er ook een diskette drive in. Hij leest mijn diskettes niet, dus ik denk dat het geen 1.4MB drive is. Ik zou er een 1.4MB diskette drive in willen zetten. Dan wil ik de opstartvolgorde aanpassen zodat ie ook van B: kan opstarten.

Voorop de kast zit een 1-digit LED schermpje. Wat betekenen de cijfers die worden weergegeven?

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 21:19:
Behalve de flop zit er ook een diskette drive in. Hij leest mijn diskettes niet, dus ik denk dat het geen 1.4MB drive is. Ik zou er een 1.4MB diskette drive in willen zetten. Dan wil ik de opstartvolgorde aanpassen zodat ie ook van B: kan opstarten.

Voorop de kast zit een 1-digit LED schermpje. Wat betekenen de cijfers die worden weergegeven?
Meestal is dat het aantal megahertz waar de processor op loopt, wat staat er op dan?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 21:19:

Het is een 720Kb floppy. Misschien heeft het rijksmuseum er nog een voor je liggen...
De LED is een speedled en geeft de kloksnelheid aan. Was 10Mhz niet de top van dat ding?

Ik wordt er bijna nostalgisch van. Een koning te rijk was ik met dat ding. Was indertijd wél de snelste XT die je kon krijgen met een NEC-V20 processor erin. Later heb ik er een NEC-V30 ingekiept...was ie nóg sneller... :9~

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
De LED display geeft 5 of 10 aan. Tussen alle spullen vond ik nu ook een introductie handboekje. Merkwaardigerwijze zijn in het begin een aantal pagina's weggevallen, dus blank gebleven. Dat leest wat onhandig.

Er staat zelfs Windows 1.03 op maar crasht meteen. Ik zou hem opnieuw willen installeren maar niet alle floppies schijnen vlekkeloos te werken.

Inderdaad heeft het wel iets, zo'n schermpje met warm oranje opgloeiende tekens. Het is wel heel puur computeren, zonder toeters en bellen. Er zit een Genius muis aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tonh.net/geniusmouse.JPG

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:43

Xanax959

relax...

Als je mazzel hebt lukt het, maar meestal is bij een XT een 720Kb floppydrive het maximaal haalbare. Er zijn modellen die een 1.44 Mb floppy ondersteunen. Het hangt van je controllerkaart af.....
Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 21:19:

Atari portfolio Dos 2.11

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Deze machine kent zelf alleen 360kb 5¼" of 720kb 3½" floppies

Dit alleen bij de laatste BIOS versies.bij eerdere zul je ook voor de 720 schijfjes met drivparm aan de slag moeten.voor floppies zitten er 2 of 3 dipswitches op het mobo.
Hier kun je instellen wel of geen floppy controller (alleen de laatste BIOS versie)
En of 1,2,3 of 4 floppydrives.

Het default formaat is afhankelijk van de bios versie 720 of 360bk. De standaard floppy controller zo als die aanwezig is kan niet met HD diskdrives overweg. Deze hebben nl een te hoge datadoorvoer.

Van een 1.44 floppy kun je echter makkelijk een 720 maken door met ondoorzichtige tape het opengat af teplakken aan beide zijden en hem te formateren als 720kb flop.

Op het mobo zitten 2 dipswitches.
Switch SW1
1 off:normal operation/on:fabriekstest; vanaf bios 1.24 off:normal/on:no floppies
2 off:met 8087 coproc/on:zonder coproc
3/4 3off/4on512kb conventioneel ram 3&4 off 640 conventioneel ram
5/6 mtypern monitoren (CGA/tekst/HERCULES enzo)
7/8 7on,8on 1 diskdrive, 7off,8on 2diskdrives, 7on,8off 3 diskdrives, 8off,8off 4 diskdrives

sw2 (extended meory)
alle 6 on geen extended memory
1,2 en 3 bepalen adres van bank1
4,5 en 6 bepalen adres van bank2

Verwijderd

Topicstarter
Al met al een machine met nogal beperkte mogelijkheden dus. De laatste tijd heb ik wat rondgeneust en wil wel eens CP/M installeren. Het is beschikbaar als download. Blijft natuurlijk het probleem dat wat ik download op geschikte manier aan de Laser toe te dienen.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 21:43:

Inderdaad heeft het wel iets, zo'n schermpje met warm oranje opgloeiende tekens. Het is wel heel puur computeren, zonder toeters en bellen. Er zit een Genius muis aan:

[afbeelding]
VET! een genius muis! Heb ik ook! Die past mooi bij mn IBM PS/2 keyboard uit hetzelfde tijdperk.

Jammer dat je er tegenwoordig bij niets meer mee kan doen.
Er zijn genoeg abandonware sites. kijk maar eens op google ofzo.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 17:40:
Al met al een machine met nogal beperkte mogelijkheden dus. De laatste tijd heb ik wat rondgeneust en wil wel eens CP/M installeren. Het is beschikbaar als download. Blijft natuurlijk het probleem dat wat ik download op geschikte manier aan de Laser toe te dienen.
Volgens mij draait Linux ook op zo'n bak. CP/M is leuk, maar je kunt er geen ros mee. Tenminste...ik ben nog niet veel progsels tegen gekomen om te downloaden.

Gegevens toedienen aan de Laser zou je met een parallele kabel kunnen doen. Op die manier wisselde ik wel eens gegevens uit met anderen. Als je een heel simpel, DOS based file transfer tooltje kunt vinden moet het lukken. Misschien is dit wat:

http://www.briggsoft.com/fmdos.htm

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

mphilipp schreef op 22 October 2003 @ 19:05:
[...]

Volgens mij draait Linux ook op zo'n bak. CP/M is leuk, maar je kunt er geen ros mee. Tenminste...ik ben nog niet veel progsels tegen gekomen om te downloaden.
Voor Linux is minimaal een 386 nodig.
voor minux en de eerste versie van OS/2 is minimaal een 286 nodig.

op een 8086 draait DOS in de diverse smaken (PC, MS DR enz)
CP/M voor 8086 platform (dus niet de standaard voor de Z80 proc)

en nog enkele andere kleinere OS-en (oh ja windows 2.03 werkt er wel op)

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 03:03

Erw

http://www.bcnlp.ac.th/compu/history.html

Hier staat volgens Google ook wat, maar mn THai's is niet zo best:P

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Pagina: 1