[React 1.9]Nieuwe search (terug)?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 13:57
Ik las in het changelog van chem dat er ook iets veranderd was aan de search van React. Betekend dit dat we weer teruggaan naar de React search engine of blijven we bij het handwerk van ACM?

Ik vond namelijk de features van de originele search wel mooi, alleen jammer dat ie zo bagger werkte... :'(

Stukje changelog:
[q]chem schreef op 21 October 2003 @ 12:43:
  • Search
    • Windows line-endings support bij tpl
    • Core verbeteringen
    • Remote Search server

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 13:31
Nee, het blijft dezelfde search als nu op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Waarom lukt het niet om die volledige nieuwe search te implenteren, en wordt Omega nogsteeds gebruikt :? Of is dat een erg technisch verhaal? Ik begreep in eerste instantie dat het een nogal geimproviseerde oplossing was.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DarkX schreef op 21 October 2003 @ 18:47:
Waarom lukt het niet om die volledige nieuwe search te implenteren, en wordt Omega nogsteeds gebruikt :? Of is dat een erg technisch verhaal? Ik begreep in eerste instantie dat het een nogal geimproviseerde oplossing was.
Misschien omdat de omega search engine een geweldig zoekmachine is. Ik heb wat verhalen er over gelezen @ GoT en zover mijn kennis gaat is het gewoon een geweldige engine met veel voordelen :)

* We Are Borg is ook prima tevreden met deze searchengine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Ah, ik heb indertijd min of meer begrepen dat het een geimproviseerd geheel was, maar dat kan mijn bad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cryforhelp schreef op 21 oktober 2003 @ 17:30:
Ik las in het changelog van chem dat er ook iets veranderd was aan de search van React. Betekend dit dat we weer teruggaan naar de React search engine of blijven we bij het handwerk van ACM?
"Handwerk van ACM" ? :)
't Is wel even wat meer dan dat hoor, d'r is een volledige integratie van de Omega searchfrontend bovenop de Xapian searchengine in React verwerkt.

De functionaliteit is wel wat verbeterd in React 1.9, hoewel dat er niet zo duidelijk staan. De sortering is verbeterd en doordat we van xapian-0.6.5 naar 0.7.4 overgaan zien we sowieso alle verbeteringen daardoor (zoals minder foutgevoelig op rare queries, sneller, e.a.)
Ik vond namelijk de features van de originele search wel mooi, alleen jammer dat ie zo bagger werkte... :'(
Welke van de features mis je nu echt dan?
Tipje van de sluier: Zoeken in postings en zoeken in velden (zoals de titel) komen eraan, met welke termijn weet ik helaas nog niet.
DarkX schreef op 21 oktober 2003 @ 18:47:
De eerste invoer van Omega/Xapian, zonder integratie in React was idd een improvisatie die dusdanig capabel bleek dat we de boel een stukje beter in React integreerden.
Die integratie is met react 1.9 weer verbeterd.

Een complete searchengine ontwikkelen is iets dat we toch echt nooit van plan zijn geweest, met onze datagrootte is het een rotwerk om de boel efficient te maken, dus voldoen simpele oplossingen niet meer en daarmee is het automatisch nog meer werk geworden ;)
Omega en Xapian kunnen het vooralsnog prima aan.
DarkX schreef op 21 oktober 2003 @ 19:11:
Ah, ik heb indertijd min of meer begrepen dat het een geimproviseerd geheel was, maar dat kan mijn bad zijn.
De allereerste opzet met Omega was dus een improvisatie, maar zodra het geintegreerd in React werd, was het onze bedoeling om "bij gebrek aan beter" (oftewel hij's gewoon best goed ;) ) deze maar zo te laten :)

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 21-10-2003 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Bweh, gebrek aan beter klinkt best wel kneuzig, mgoe :)

Mag ik dan weten wat precies het verschil is tussen Omega en een "echte searchengine"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Die vraag stel je verkeerd ;)

Omega is de frontend van Xapian en Xapian _is_ een echte searchengine.
Dus een engine met een eigen, geoptimaliseerd, opslagsysteem, etc.

De react "engine" was iets dat op SQL was gebaseerd en vooral simpel, maar toch redelijk functioneel, was. De performance was echter om te huilen.

De zoekresultaten zijn over het algemeen met Xapian overigens ook beter dan die van React's originele engine, vooral op het gebied van resultaat-sortering en query-complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Wat bedoel je dan met "Het was nooit de bedoeling een complete searchengine te maken"? Ik begreep dus dat je een halve had. Je bedoelt dat Xapian een gekocht stukje software is ipv dat jullie iets gemaakt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Xapian is free software, gereleased onder GPL, waar we dus niet voor hebben betaald. Niettemin is het een complete searchengine met, imho, vrijwel alle functionaliteit die we nodig hebben.

't Enige dat echt mist is zoeken op velden (topictitel enzo), wat wel al bijna aanwezig is.

Maar het is nooit onze bedoeling geweest _zelf_ een (andere) complete engine te bouwen, dat is gewoon veel te veel werk. Onze eigen engine, die simpele van react 1.6, was opzich best aardig, maar dus niet opgewassen tegen onze datahoeveelheid en eentje bouwen die dat wel zou zijn zou dus te veel werk geweest zijn.
Gelukkig vonden we xapian en bleek dat behoorlijk goed te voldoen, uiteraard hebben we de configuratie wel compleet op React toegespitst, maar dat doet verder weinig af aan het feit dat xapian icm omega dat allemaal ondersteunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Ahzo, ik snap :)

Welke features kunnen we dan in de toekomst gaan verwachten, en op welke termein?

* DarkX is vandaag een lastige klant, ik merk het al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ACM schreef op 21 October 2003 @ 19:28:
Welke van de features mis je nu echt dan?
Tipje van de sluier: Zoeken in postings en zoeken in velden (zoals de titel) komen eraan, met welke termijn weet ik helaas nog niet.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

DarkX schreef op 21 oktober 2003 @ 20:01:
Ahzo, ik snap :)

Welke features kunnen we dan in de toekomst gaan verwachten, en op welke termein?
Zoeken op velden neem ik aan :). Op welk termein hangt af van 2 factoren. Makers van omega en parse devvers.....en die laatste geven eigelijk nooit een termein. It's done when it's done :)

edit:

Gbrmrl ACM

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 21-10-2003 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

chem

Reist de wereld rond

Volgens mij onderschat men hoe goed Xapian is.

Er is, op dit moment, geen searchengine die zo goed aansluit op onze wensen.

Van alle alternatieven die betaalbaar waren (amberfish, ht://dig, mnogosearch, mg etc), is xapian icm omega de mooiste, snelste en efficientste oplossing - by far.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Zoeken op meerdere velden; Ge-highlighte postings wanneer het zoekresultaat daarin voorkomt, etc. etc.

Perfecte oplossing dus voor een mega DB zoals GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Allright :)

Chem> Nah, die onderschatting kwam -van mijn kant iig- doordat Omega in de eerste instantie geintroduceerd werd als een quick n dirty oplossing onder het mom van "beter dan niks", en het gevoel werd gegeven dat dit tijdelijk was, tot dat react een betere oplossing had. Maar goed, dat is hierboven uitgelegd :)

Is het trouwens mogelijk voor een search engine om aan te geven op welke subpages je oplossing staat :? Nee zeker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

DarkX schreef op 21 oktober 2003 @ 20:18:
Allright :)

Chem> Nah, die onderschatting kwam -van mijn kant iig- doordat Omega in de eerste instantie geintroduceerd werd als een quick n dirty oplossing onder het mom van "beter dan niks", en het gevoel werd gegeven dat dit tijdelijk was, tot dat react een betere oplossing had. Maar goed, dat is hierboven uitgelegd :)

Is het trouwens mogelijk voor een search engine om aan te geven op welke subpages je oplossing staat :? Nee zeker :(
Het is nu nog niet mogelijk dacht ik en ben bang dat het ook niet snel als feature komt....Helaas dat zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 13:57
Ok het is me nu helemaal duidelijk.
Wat ik dus bedoelde met "handwerk van ACM" was het verhaal dat op een gegeven moment in MED verscheen dat de search werd vervangen door die improvisatie.

Ik moet zeggen dat ik niet zoveel te klagen heb, de genoemde aankomende features zouden wel leuk zijn, vooral highlighting voor in lange topics.

Wat ik net bedenk is dat het best mooi zou zijn als ie wat meer customizable zou zijn met settings die die onthoudt. Dus bijvoorbeeld dat ik altijd op datum sorteer, dát vond ik zeker mooi :) .

Verder is het idee dat dit een beetje tijdelijk is er bij mij een beetje ingesleten daardoor zal ik wel dat idee hebben dat deze niet zo goed is, kwaliteitsmetingen oid heb ik nooit gedaan.

Een mooie feature zou ik trouwens ook wel vinden als je kan kiezen of het zoekveld bovenaan de resultaten verschijnt of niet. Dat kan nooit erg ingewikkeld zijn, want als ik op mijn eigen naam klik om m'n laatste topics te bekijken staat dat veld er ook niet boven.

Conclusie, nou ik erover nadenk is het een zeker goed draaiende engine, alleen kan ie hier en daar nog wel een klein beetje poetswerk gebruiken dan sluit ie helemaal aan bij de 'slick' look van de rest van de forumsoftware.

edit:

wat DarkX dus ook zegt, dat idee had ik ook

offtopic:
ik ga Gilmore Girls kijken, back in 1 hour

[ Voor 4% gewijzigd door cryforhelp op 21-10-2003 20:28 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
cryforhelp schreef op 21 October 2003 @ 20:27:
Ik moet zeggen dat ik niet zoveel te klagen heb, de genoemde aankomende features zouden wel leuk zijn, vooral highlighting voor in lange topics.
Highlighting werkt wel hoor, maar dan moet je het handmatig doen: http://gathering.tweakers...ges/825099///highlighting, het gaat dus om die ///$woord_dat_je_wil_highlighten die je achter de URL moet frotten. En met komma's tussen de woorden kun je ook meerdere dingen highlighten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Gosh, da's veel handiger dan het in de search engine implenteren B) Snap niet dat google het niet zo doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Google cache werkt net zo: http://www.google.com/search?q=cache:freshmeat.net/releases/136653/+highlight

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Nah, opmerking was enigzins sarcastisch: google kan beter dat uit de search gooien en voortaan handmatige highlighting gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

DarkX schreef op 21 October 2003 @ 20:18:
Leeswerk: Search wordt minder makkelijk

Maar zoals ik hierboven al zeg is het wel in de pipeline, zij het dat ik er geen termijn bij kan noemen. We hebben een aardig idee hoe we het aardig werkend kunnen krijgen, maar dat moeten we nog compleet uitwerken. Dus dat zal nog wel even duren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Harm schreef op 21 October 2003 @ 20:36:
[...]

Highlighting werkt wel hoor, maar dan moet je het handmatig doen: http://gathering.tweakers...ges/825099///highlighting, het gaat dus om die ///$woord_dat_je_wil_highlighten die je achter de URL moet frotten. En met komma's tussen de woorden kun je ook meerdere dingen highlighten :).
Wat ik bedoelde is highlighting van complete berichten (bv. zo kan je je voorstellen dat topics zonder result grijs-achtig zijn en topics met result in de standaard kleuren).
Pagina: 1