[2003] DNS forwarding

Pagina: 1
Acties:

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 18:58
Ik heb een server waar windows 2003 server op staat, hier heb ik een domain controller van gemaakt. Hij staat aangesloten op een vigor 2200e router met ADSL internet. De clients staan ook op deze router aangesloten.

Nou is het zo dat het aanmelden bij het domein zeer traag gaat en ik zeker weet dat het een DNS probleem is omdat ik het niet helemaal snapte toen ik het aan het instellen was. Mijn vraag is dus welke instellingen ik moet hebben.

Ik maak gebruik van statische IP's. De router heeft 192.168.1.1
De clients gaan vanaf 192.168.1.11
De server heeft 192.168.1.10

Volgens mij wil ik gewoon de DNS van planet gebruiken en niet zelf eentje draaien.
Met de search en FAQ kwam ik niet echt verder. Ik had eens een documentje waarmee het mij toen lukte maar die kan ik niet meer vinden.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Het beste is om zelf een DNS-server te draaien en die iig te forwarden naar de Planet server. Anders gaan bepaalde dingen in Windows, die DNS nodig hebben, niet werken.

Voor jouw gemak is het trouwens ook beter om dhcp te draaien, maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Als je een domein draait op de win2k3 server wil je echt wel eigen DNS draaien, sterker nog, je hebt geen keus.

En clients die traag aanloggen op het domein is logisch, als je de server niet als DNS server gebruikt. Ze kunnen de naam van de server en het de rest van de AD niet resolven.

Kortom: Server DNS laten doen, clients instellen dat ze de server als DNS server gebruiken en alle niet bekende requests forwarden naar je provider.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01

momania

iPhone 30! Bam!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Vincent17
ddc schreef op 21 October 2003 @ 16:21:
Het beste is om zelf een DNS-server te draaien en die iig te forwarden naar de Planet server.
Waar zit deze specifieke instelling precies? Ik maak gewoon een nieuwe primary zone aan, bij die replication scope doe ik naar alle domain controllers in AD, daarna geef ik een naam op, daarna alleen secure updates en dan is het klaar. In de properties van de net aangemaakte zone zie ik niet echt iets wat ik nog zou kunnen veranderen.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

ALLE Machines die gebruik maken van de AD: Primaire DNS MOET de DNS Server van jedomein.ext zijn, vaak is dat dus de domein controller en in jouw geval moeten dus alle PC's incl je server als primaire DNS 192.168.1.10 krijgen. Als 2e etc kan je de DNSén van je provider instellen (of via DHCP), dat heeft als voordeel dat als je je server reboot of uitzet, dat je clients dan gewoon nog kunnen internetten.

Mijn iRacing profiel

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

TheJackal schreef op 21 October 2003 @ 16:31:
[...]
Waar zit deze specifieke instelling precies? Ik maak gewoon een nieuwe primary zone aan, bij die replication scope doe ik naar alle domain controllers in AD, daarna geef ik een naam op, daarna alleen secure updates en dan is het klaar. In de properties van de net aangemaakte zone zie ik niet echt iets wat ik nog zou kunnen veranderen.
Kijk bij de properties van je DNS server, niet bij je zone

Mijn iRacing profiel

• Vincent17
collin schreef op 21 October 2003 @ 16:33:
[...]

Kijk bij de properties van je DNS server, niet bij je zone
Moet ik daar bij het tabblad forwarders het IP van mijn router instellen of de DNS adressen van planet?

[ Voor 6% gewijzigd door Vincent17 op 21-10-2003 22:15 ]

Pagina: 1