Toon posts:

Breedbandrouter gebruiken voor beperkte toegang tot een LAN?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal studieverenigingen binnen onze faculteit wil graag met hun computers op ons LAN worden aangesloten. Op zich is dat natuurlijk geen punt. Die computers echter zijn van de verenigingen zelf en worden door hen onderhouden. Wij hebben geen enkele invloed op eventuele beveiligingsrisico's die die bakken voor ons lan kunnen vormen. Ik wil ook eigenlijk niet denken aan de brakke manier waarop de dingen soms geinstalleerd zullen zijn.

Om aan die clubs toch netwerktoegang te bieden en op een manier die voor zowel hen als voor ons niet al risico's en werk oplevert en bovendien nog goedkoop is ook (studentenclubs zijn arm) speel ik met de gedachte om aan die clubs een standaard breedbandrouter te verhuren zodat zij netwerktoegang hebben die door ons voor zover nodig is dichtgetimmerd. Zo hebben zij voor weinig geld een aansluiting waarbij ze bovendien een compleet LAN van brakke PC's aan het net kunnen hangen en hebben wij er geen omkijken naar en werk van.

Dit idee klinkt aardig uitgewerkt inderdaad (voor mij wel althans), maar ik vraag me af of ik geen dingen over het hoofd zie. Zijn er grote bezwaren die ik heb gemist en die deze oplossing onbruikbaar maken?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Met brak bedoel je waarschijnlijk pc's zonder anti-virus en firewall.

Mmm....tja....Als dan 1 een virus krijgt heeft iedereen zo een virus ( behalve de slimmeriken met een firewall/antivirus op hun pc )

Tja, je kan het doen zoals je zegt.....iedereen kloot maar wat aan en als het netwerk problemen op loopt door virussen/hackers/whatever dan laat je het gewoon door de studenten oplossen ( ik bedoel daarmee dus dat ze het zelf mogen uitvechten )

Dat is het minste werk, maar veel gezeik en nooit goed voor de interne relaties. Maar ja, het scheelt zeker in werk :-)

Het grootste probleem is een "stoorzender", een persoon die het netwerk verkloot met zijn activiteiten, die zelf niet wil stoppen met stoorzenden......

En hoe je dat oplost, dat moet je intern regelen ( of door de studenten lekker laten uitvechten )

Oftewel, schilder alvast maar een bordje "netwerk problemen regel je zelf met zijn allen op"

[ Voor 24% gewijzigd door swampy op 21-10-2003 16:01 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Tja. Nou schat ik de sociale kwaliteiten van onze studenten heel wat hoger in dan hun technische, dus verwacht geen door de gangen vliegende toetsenborden... :)

Ik ben vooral benieuwd over er misschien technische redenen zijn om dit niet te doen of om in deze situatie juist voor een andere oplossing te kiezen die ik nog over het hoofd gezien had.

offtopic:
Verder is de kans op een interne 'stoorzender' niet zo heel groot, omdat alle clubs die op deze wijze worden aangesloten zich aan de voorwaarden van die huur/aansluiting moeten gaan houden. Ik ben niet zo bang voor moedwil, maar wel voor onkunde.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 18:13 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je een externe partij aan je lan koppelt bevat dit in principe altijd beveiligings risico's - het koppelen van PC's die niet beheerd worden door een partij die je vertrouwd lijkt me dan ook niet wenselijk.

Ik weet niet precies wat je doel is - maar misschien dat je ze op een of andere manier kan koppelen ofdat ze via internet komen zodat al je normale beveiligingsmaatregelen al effect hebben.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 17:57:
Tja. Nou schat ik de sociale kwaliteiten van onze studenten heel wat hoger in dan hun technische, dus verwacht geen door de gangen vliegende toetsenborden... :)

Ik ben vooral benieuwd over er misschien technische redenen zijn om dit niet te doen of om in deze situatie juist voor een andere oplossing te kiezen die ik nog over het hoofd gezien had.

offtopic:
Verder is de kans op een interne 'stoorzender' niet zo heel groot, omdat alle clubs die op deze wijze worden aangesloten zich aan de voorwaarden van die huur/aansluiting moeten gaan houden. Ik ben niet zo bang voor moedwil, maar wel voor onkunde.
Tja, als een pc een virus krijgt, zoals Netbus en de cracker ( NetBus kiddo's zijn geen hackers maar crackers ) komt binnen, dan krijgt hij toegang over het hele netwerk ALSOF hij een vertrouwd persoon/computer is.

Weet niet wat je wil ermee maar windows bestanden delen is leipe business als je het niet goed doorrekent!

In ieder geval de mensen zeggen/aanleren om sharing niet te installeren op die pc's. Misschien een korte basiscursus "Hoe ga ik om met publieke netwerken"

There is no place like ::1

Pagina: 1