Routable en non-routable ip adressen...

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

• Da_Imp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11-2024

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje SurfSnelADSL thuis en sinds kort is mijn netwerk zo uitgegroeid dat ik meer PC's heb dan routable IP adressen. Ik heb hier al een search naar gedaan maar kon op korte termijn weinig vinden wat hielp. Mijn netwerk topografie ziet er als volgt uit:
Modem->Server->Switch->8 PC's

Is het mogelijk om de topografie zo te laten, en tevens 4 of vijf PC's een routable IP adres te geven en de rest Private IP's en alle computers toch op internet te hebben? En zo ja, hoe krijg ik dit voor elkaar?

If the world didn't suck we'd all fall off.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

NAT. Network Adress Translation. Dan heb je per -tig PC`s maar 1 routeble IP nodig. Zoeken maar!!

.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Door er een extra router achter te hangen en daar non-routable apparaten achter te hangen :)

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Eijkb. dat NAT wil ik dus net voorkomen aangezien een hoop protocollen daarmee lastig werken zoals ICQ, IRC en nog een shitload meer. En het liefst koop ik er niet nog een router bij

Verwijderd

Ehm, nee hoor :? Men kan gewoon IRC'en en ICQ'en achter NAT. Je zult hooguit wat poorten moeten mappen, maar dit is meer NAPT.

Lees dit eens door:
Hoe deel ik Internet ?
Het Grote Poortmappingsverhaal

Je kunt gewoon op die server een programma als RRAS, WinRoute, WinProxy, MS Proxy/ISA Server (afhankelijk van OS) draaien. Met software als ISA Server werken dingen die met een router nog wel eens moeilijk zijn out-of-the-box vanwege de Protocol-Rules.

Maar wat voor methodes had je zelf in gedachten :? Dit is toch echt de makkelijkste en beste methode..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Da_Imp schreef op 21 October 2003 @ 15:47:
Eijkb. dat NAT wil ik dus net voorkomen aangezien een hoop protocollen daarmee lastig werken zoals ICQ, IRC en nog een shitload meer. En het liefst koop ik er niet nog een router bij
Dan moet je dus meerdere ip-adressen aanvragen :+

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Poort-mappen is leuk en aardig maar heb geen flauw idee hoe dat moet in een Copperjet modem. Maar dat is een kwestie van opzoeken. Maar ik heb bovendien geen flauw idee welke poorten ik moet mappen. En dan moeten al die poorten gebroadcast worden want elke PC moet van die protocollen gebruik kunnen maken. En hoe zit het met die protocollen die nogal graag een random poort nemen of om de zoveel tijd wisselen?

Verwijderd

Nou, het leuke van de meeste routing-software is dat ze uitgaande verbindingen sowieso toestaan. Het laatste slag software waar jij het over hebt zal dus geen problemen geven.

Verder doelde ik met dat portmappen eigenlijk niet alleen op mappen, maar ook op gewoon openzetten. Meestal is dit nodig om een verbinding van een server naar jou toe te laten plaatsvinden, nádat je zelf iets hebt aangevraagd op die server. Dan kan je routingsoftware dit allemaal zelf wel uitvogelen en is portmappen niet nodig.
Dit is enkel zo als er een verbinding gemaakt wordt vanuit een externe host, zoals een request naar een webserver achter je router.

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Dat poorten openzetten is wel een idee maar meerdere webservers draaien op het netwerk is dan lastig omdat je maar een van buitenaf berijkbaar IP hebt... En de router die in de modem zit is niet echt uitgebreid om leuke truucjes toe te passen...

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Da_Imp schreef op 21 oktober 2003 @ 16:56:
Dat poorten openzetten is wel een idee maar meerdere webservers draaien op het netwerk is dan lastig omdat je maar een van buitenaf berijkbaar IP hebt... En de router die in de modem zit is niet echt uitgebreid om leuke truucjes toe te passen...
Meerdere webservers draai je dan met virtualhosting, oftwel, de webserver kijkt welke website gevraagd wordt door middel van het bekijken van de http header. Heb hier meerdere sites op 1 ip draaien op die manier.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Ik snap niet echt wat je met deze argumenten wilt bereiken :? Het is duidelijk dat dit dé oplossing voor je is, een andere heb je namelijk niet.

Als het een opsomming wordt van slechte eigenschappen van NAT gaat hij linea recta op slot..

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 17:13:
Als het een opsomming wordt van slechte eigenschappen van NAT gaat hij linea recta op slot..
Sorry niet de bedoeling. Probeerde alleen even alle mogelijkheden te achterhalen. Het enige punt wat mij dwars zat was dat je dan geen gebruik kan maken van de routable IP adressen, wat me zonde leek en vroeg me dus af of hier wat aan te doen was.

Verwijderd

Oh, maar dat kan wel hoor :) Prop de kabel van je modem direct in een switch. Hang aan die switch dan ook de server/router waarmee je de overige clients waar je geen IP voor hebt van internet voorziet.

Stel je hebt 5 IP-adressen, dan kun je 4 PC's en één router/server van een routable IP-adres kunt geven. Als je dus 8 PC's hebt kun je 4 van die 8 PC's een routable IP-adres geven, en de overige 4 hangen achter een router/server met een non-routable adres :)

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Dus er is geen mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen zonder dat ik een extra switch hoef te kopen? Grom... Achja nood breekt wetten... En de portemonnee

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan wel, maar dan moet je server in dit geval gaan "proxy-Arpen"
Dan doet de server net alsof hij alle routable IP addressen is, en stuurt dat dan weer één op één door naar de echte server aan de switchkant.
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a0080094adb.shtml
of effe met Google zoeken

Bij de weg, wat JSS zegt, kan ook, zlefs met alle computers in de switch.
Alleen ga je er dan wel vanuit dat de private addressen van je netwerk door de ISP weggefilterd worden (wat ook zo hoort te zijn).
Nadeel is dat iemand mee zou kunnen kijken, want het modem stuurd die packets hoogst waarschijnlijk net zo hard op de lijn. Tenzij je dat netwerkje naar een null-address kunt routeren.
Maar goed, ik ken het Copperjet modem niet.

Succes !

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:18
Ik had hetzelfde probleem en heb daarom niet de Copperjet gekocht. In plaats daarvan gebruik ik nu een Draytek Vigor 2600. Deze routeert mijn 5 publieke IP's en zorgt daarnaast ook nog eens voor NAT. Werkt perfect tot nu toe.
Dit zal alleen niet de oplossing zijn waar je op zit te wachten denk ik ;)

Verwijderd

Is

1) publieke adressen routeren
2) EN private adressen via NAT routeren

gelijktijdig mogelijk met de copperjet 810?

Ik kan aan de eth interface wel een tweede ipadres hangen (10.0.0.1 dan maar)
Toch krijg ik het niet werkend. Iemand ervaring mee?

Verwijderd

Beetje aparte vraag om in dit topic te posten, vind je niet :?

Je mag een nieuw topic openen als je wat meer aandacht besteedt aan je vraag. Dit is een beetje een magere uitleg. Geef bijvoorbeeld een situatieschets en wat instellingen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.