Montage nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Hoi Tweakers,

Gaarne commentaar op mijn stappenplan voor het installeren van een nieuwe harde schijf van 200GB in mijn systeem:

1 ) Installatie patch voor grote schijven onder Windows 2000 service pack 3.

2 ) Controleren of multiboot nog werkt (Windows98).

3 ) Monteren nieuwe schijf als secundary slave.

4 ) Indelen nieuwe schijf met een primarie partitie (minimaal even groot als huidige C-partitie).

1e primaire : bijvoorbeeld 20 GB (NTFS)
2e : 50 GB (FAT32 t.b.v. Windows98)
3e : 130 GB (FAT32 t.b.v Windows 98)

(evenveel partities als de huidige primary master om te voorkomen dat drive-letters gaan verschuiven na de vervanging)

5 ) Formatteren aangemaakte partities.

6 ) Een image maken van de C-partitie naar de laatste partitie van de nieuwe harde schijf.

7 ) De nieuwe harde schijf als primary master monteren en de oude primary master tijdelijk loskoppelen.

8 ) De image van C: op de laatste partitie van de nieuwe harde schijf terugzetten naar de eerste partitie van de nieuwe schijf.

9 ) De computer opstarten en controleren of de multiboot nog werkt (Windows2000 en daarna Windows 98).

10 ) De oude primary master monteren als secondary slave.

Greetz,
Gandalf de Grijze.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

tja, kun je die oude schijf niet gewoon ghosten naar de nieuwe? Worden ook je partities aangelegd in zelfde relatieve verhoudingen dacht ik.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Lijkt me goed, snap alleen niet zo goed waarom je je primaire HD op primary slave zet i.p.v. op master wat iedereen eigenlijk doet ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• One_Gandalf
BN schreef op 21 October 2003 @ 15:20:
tja, kun je die oude schijf niet gewoon ghosten naar de nieuwe? Worden ook je partities aangelegd in zelfde relatieve verhoudingen dacht ik.....
Klinkt als een goed idee :) . Alleen is het de vraag of en hoe dit kan aangezien de huidige primary master 120GB groot is en de nieuwe 200GB. Als de verhoudingen in tact worden gelaten dan zou me dat veel extra werk schelen als ik het hele zwikkie in één slag kan kopiëren :9 .

• One_Gandalf
Turkish schreef op 21 October 2003 @ 15:22:
Lijkt me goed, snap alleen niet zo goed waarom je je primaire HD op primary slave zet i.p.v. op master wat iedereen eigenlijk doet ;)
Oops foutje bedankt 8)7. Ik heb het inmiddels aangepast.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ten eerste zou ik de topictitel veranderen, want het gaat niet over de montage maar de installatie/ingebruikneming van de nieuwe schijf. Monteren doe je met harddiskschroefjes en een schroevendraaier...

Maar ik maak zelf veel meer partities om fragmentatie te voorkomen:

C: (1) WIN98: 600 MB (hidden wanneer XP in gebruik)
C: (2) WINXP: 2500 MB (groter dan echt nodig omdat sommige programma's toch per se de C-schijf voor temp bestanden willen gebruiken :( )
D: SWAP 2000 MB [FAT16] (zou sneller moeten zijn)
E: PROG 5000 MB (grote programma's die door beide OS'en kunnen worden gebruikt, Photoshop e.d.)
F: USER 4000 MB (alle persoonlijke documenten, plaatjes)
G: GAMES 17000 MB (installatiebestanden/downloads en geïnstalleerde spellen zelf nemen tegenwoordig erg veel ruimte in beslag)
H: DATA 31000 MB (overige troep die veel ruimte in beslag neemt)
I: BAK 9000 MB (backup partitie met alle drivers voor 98 en XP, installatiebestanden van programma's, installatiebestanden van W98....)

Alle partities zijn FAT32 behalve D.

Er zouden op zich wel 1 of 2 partities tussenuit kunnen, maar voorlopig heb ik het zo gedaan.

De dual boot gebruik ik met PQBoot van Partition Magic 8. Dan hoef ik niet elke keer te kiezen als ik de pc aanzet, wat handig is aangezien ik meestal XP gebruik.

Verder zie ik eigenlijk niets in je methode wat ik anders zou doen, behalve de Win2K partitie de NTFS-indeling geven. Ik heb nog nooit van een duidelijk voordeel van NTFS gehoord en bij goede harddiskreviews zoals op storagereview.com zie je ook dat NTFS altijd een paar % slechter scoort dan FAT32. Wat wel nieuw voor mij was, is dat bij NTFS alle bestanden onder 1 KB in de MFT worden gezet. Dat meende ik iig gelezen te hebben in de een-na-laatste PC-Active. Ik kan mij wel voorstellen dat dit een klein voordeel oplevert, maar ik vindt FAT32 nog steeds prima werken, ookal is het nooit echt bedoeld geweest voor grote schijven. NTFS vind ik ook gewoon te lastig omdat ik af en toe nog wat in DOS wil kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-10-2003 15:43 ]

• Aham brahmasmi
BN schreef op 21 oktober 2003 @ 15:20:
Het lijkt mij dat Norton Ghost niet werkt met verhoudingen maar aantallen clusters van een bepaalde grootte. Het lijkt mij logischer dat als je de hele 120 GB disk ghost naar de nieuwe 200 GB, er gewoon 80 GB ongepartitioneerde ruimte overblijft...

• One_Gandalf
Ik heb even de manual van Norton Ghost bekeken en het is mogelijk om een disk te kopiëren :+ . Tevens lijkt het mogelijk om ook de partities op de target-disk te wijzigen (zie stap 6) :

...
5 In the Destination Drive dialog box, select the destination drive.
Choose carefully as this is the disk that will be overwritten.
6 Confirm or change the destination drive partition layout.
The Destination Drive Details dialog box shows a suggested partition
layout for the destination drive.
...

Allen dank voor jullie inbreng.

8)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Meen me echt te herinneren dat ik zo eerder schijven heb gekloond waarbij de partities evenredig groter werden..... Alsof percentage van totale schijf als determinant gebruikt wordt voor partitie grootte ipv aantal clusters.......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 19:23
hmm maar dan is het officieel geen 1 op 1 ghost meer als ie de groottes verandert ;)

• Aham brahmasmi
Idd. Het kan nooit kloppen dat een backup-programma als Ghost alleen de verhoudingen van de indeling van een schijf overneemt en niet de partitiegroottes.

• One_Gandalf
BN schreef op 21 October 2003 @ 21:27:
Meen me echt te herinneren dat ik zo eerder schijven heb gekloond waarbij de partities evenredig groter werden..... Alsof percentage van totale schijf als determinant gebruikt wordt voor partitie grootte ipv aantal clusters.......
Klopt. De verhouding van de grootte van de schijven wordt gehandhaafd. In mijn geval werden alle partities 200GB/120GB = 1,67 keer zo groot. Het is overigens niet mogelijk om dit voorstel te wijzigen.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Met Ghost kan je wel de partition size aanpassen, als je een copy maakt van disk naar disk.
Ghost geeft je de optie om de size dan aan te passen (Is niet echt goed duidelijk). (8>
Pagina: 1