Toon posts:

Excel vert.zoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 933 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een excel spreadsheat met op blad 1 velden met klantnaam, datum, faktuurnummer en faktuurbedrag.

Op blad 2 heb ik dan in A1 bijvoorbeeld staan KLANT1. Cel b1 bevat de volgende formule:

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;Blad1!$A$2:$BZ$50104;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A1;Blad1!$A$2:$BZ$50104;2;ONWAAR))

Dit werkt. Maar nnu heeft de klant meerdere fakturen. Als ik de zelfde formule in de cel eronder weer invul krijg ik natuurlijk precies dezelfde faktuur uit Blad1 doorgegeven. Nu is het de bedoeling dat dat de volgende faktuur in de lijst wordt.

Ik kom er maar niet uit wat ik dan moet veranderen in mijn formule.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Dit is ongetwijfeld op te lossen, maar het wordt erg ingewikkeld. Ik vermoed dat de formule voor cel twee minstens 1,5 keer zo lang wordt als die voor cel één. En wat doe je dan met 20 facturen? Voor dit soort dingen kun je beter een database als Access gebruiken.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:14

Sherlock

No Shit

Kun je op blad 1 niet een autofilter instellen? Wat ga je met de data doen op blad 2?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Op blad 2 vul ik daarachter de betalingen in, en krijg ik een openstaande posten lijst. De gegevens zijn voorhanden in een excel spreadsheat (exporteren vanuit ander programma).

Aangezien ik niet zoveel ervaring heb met database programma's, en een heel eind kom met excel altijd wilde ik het zo oplossen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle werkt zelf dagelijks met een groot financieel ERP-systeem

Kan me nouwelijks voorstellen dat een financieel systeem geen openstaandepostenlijst kan genereren. En dat zijn nou ook niet dingen die je automatisch in Excel wil laten doen, want dat betekent dat je iedere keer alles bij moet werken. Als ik kijk naar onze openstaande postenlijst, wordt er niet alleen op klant gegroepeerd, maar op nog veel meer dingen, zoals datum, factuurnummer, etc. In een Database is zoals kinRichard zeg dit soort dingen veel makkelijker te doen. Achter ons systeem zit dan ook een aantal Oracle databeesten op een dikke SUN Solaris server....
NB. PeopleSoft 8 rules 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed het pakket wat gebruikt wordt is dan ook al wat verouderd.

aangezien het programma het niet pikt dat iemand de database uitleest moet ik eerst de database kopieren en dan exporteren naar excel.

Door dan de informatie uit dat excel spreadsheet te linken zou ik een openstaande posten lijst kunnen creeeren. Op 1 probleem na dus. :(

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 16:13:
aangezien het programma het niet pikt dat iemand de database uitleest moet ik eerst de database kopieren en dan exporteren naar excel.
Als je toch moet exporteren dan kun je misschien beter exporteren naar Access. Of misschien is die database zelfs in een formaat wat Access gewoon "out of the box" al kan lezen. Is dat niet handiger dan ingewikkelde dingen doen waar Excel gewoon minder geschikt voor is?

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:14

Sherlock

No Shit

Anders schrijf je een macro die een filter opstelt op blad 1, en de gefilterde rijen kopieert naar blad 2.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
KingRichard schreef op 21 October 2003 @ 15:02:
Dit is ongetwijfeld op te lossen, maar het wordt erg ingewikkeld. Ik vermoed dat de formule voor cel twee minstens 1,5 keer zo lang wordt als die voor cel één. En wat doe je dan met 20 facturen? Voor dit soort dingen kun je beter een database als Access gebruiken.
Het kan inderdaad wel, maar anderhalf keer is wat beperkt. Als een oplossing via een DB (Access is hier zo'n beetje voor gemaakt, dus dat klinkt ideaal) echt niet kan (niet beschikbaar oid.) wil ik wel even in mijn "archief" kijken. Heb lang geleden zoiets gefabriceerd, wat werkte (hoewel ik er niet echt blij van werd). Het was wel een erg uitgebreid vehaal, want een spreadsheet uitleggen dat'ie database moet gaan spelen is soms een beetje lastig.
Ik hoor het wel. (gebookmarkt)

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij zou het wel lekker zijn als excel het kon.

dus misschien kan je even spitten?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Volgens mij kan je het beste op blad 2 met MATCH de eerste faktuur voor die klant op blad 1 opzoeken, dan heb je de coordinaten van dat ding. Met INDIRECT of INDEX maak je vervolgens een nieuwe range voor VLOOKUP aan. Met MATCH haal je daar weer de coordinaat van de 2e faktuur uit, enzovoorts. Het is wel ff prutsen, maar als je geen zin hebt in een db'tje: dit werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 23-10-2003 17:44 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 17:36:
Voor mij zou het wel lekker zijn als excel het kon.

dus misschien kan je even spitten?
Effe gespit:
blad1 (met de facturen): kolom invoegen voor de eerste.
blad 2, A1: naam van de klant
Blad1, A1: IF(B1=blad2!A1,1,"")
Blad1, A2: If(B2=blad2!A$1,max(A$1:A1,1)+1,"")
dit sleep je langs alle facturen naar beneden. (zeg tot A500)
Blad2, A2: Max(blad1!A1:A500) ->is het aantal facturen van deze klant.
Blad2, A3: if($A$2>=Row(A1),Vlookup(row(A1),blad1!A1:E500,3,false),"") ->geeft datum
blad2,B3: if($A$2>=Row(A1),Vlookup(row(A1),blad1!A1:E500,4,false),"") ->geeft factuurnummer.
Zo bouw je rij 3 op t/m het factuurbedrag.
Vervolgens breidt je die rij naar beneden uit totdat je vindt dat je wel weer genoeg hebt (minimaal het maximaal te vewachten aantal facturen.)
Heb even de basis van het idee overgenomen in nieuw excelblad.
btw, TS: je hebt mail. :7
Pagina: 1