Nee dit is geen huiswerkvraag 
• Inleiding - niet echt relevant
Een kennis van me verhuurt vakantiehuisjes en gebruikt hiervoor een reserveringsprogramma. Helaas heeft dit programma heel weinig export functies (tbv administratie) en de maker ervan is niet van plan deze te implementeren. Voorheen opende die kennis dan de database in Access en haalde er met de hand gegevens uit. Maar dit is ontzettend tijdrovend. Daarom vroeg hij mij om te kijken of ik e.e.a. kon automatiseren. Dat heb ik dus gedaan en op dit moment heb ik met een zooi simpele queries de bewerkingstijd verkort van enkele dagen naar enkele uren. Nu komt ie net met een vraag voor een aanvulling op hetgeen wat ik gemaakt heb, maar daar kom ik dus niet uit. Volgens mij is het heel simpel, ik heb SQL en Access op school gehad (heb TI opleiding gedaan) maar omdat ik dit soort dingen niet dagelijks doe ben ik het helemaal kwijt.
• Probleem/vraag - wel relevant
Ik heb de volgende 2 tabellen (heel erg versimpeld om het probleem voor te leggen):
Tabel Buchung:
EDIT: probleem opgelost, dus plaatje verwijderd, stond op m'n eigen PC "gehost".
Tabel Posten:
EDIT: probleem opgelost, dus plaatje verwijderd, stond op m'n eigen PC "gehost".
Ja het is een Duitse applicatie
heb alleen op de plaatjes e.e.a. veranderd in het NL om het duidelijker te maken. Tabel Buchung geeft dus aan een BoekingsNr (NR), begin- en einddatum en de naam. Tabel Posten geeft dus aan een BoekingsNr, en verschillende kostenposten (TypeNr) voor die boeking. 1 BoekingsNR heeft dus meerdere kostenposten (1-N).
Nou wil graag uiteindelijk een overzicht krijgen (mbv SQL) in de trant van:
Dat die waarden voor administratie en schoonmaak nu hetzelfde zijn is toeval.
Ik kom daar dus niet uit, ik blijf hier een beetje steken:
• Inleiding - niet echt relevant
Een kennis van me verhuurt vakantiehuisjes en gebruikt hiervoor een reserveringsprogramma. Helaas heeft dit programma heel weinig export functies (tbv administratie) en de maker ervan is niet van plan deze te implementeren. Voorheen opende die kennis dan de database in Access en haalde er met de hand gegevens uit. Maar dit is ontzettend tijdrovend. Daarom vroeg hij mij om te kijken of ik e.e.a. kon automatiseren. Dat heb ik dus gedaan en op dit moment heb ik met een zooi simpele queries de bewerkingstijd verkort van enkele dagen naar enkele uren. Nu komt ie net met een vraag voor een aanvulling op hetgeen wat ik gemaakt heb, maar daar kom ik dus niet uit. Volgens mij is het heel simpel, ik heb SQL en Access op school gehad (heb TI opleiding gedaan) maar omdat ik dit soort dingen niet dagelijks doe ben ik het helemaal kwijt.
• Probleem/vraag - wel relevant
Ik heb de volgende 2 tabellen (heel erg versimpeld om het probleem voor te leggen):
Tabel Buchung:
Tabel Posten:
Ja het is een Duitse applicatie
Nou wil graag uiteindelijk een overzicht krijgen (mbv SQL) in de trant van:
Dat die waarden voor administratie en schoonmaak nu hetzelfde zijn is toeval.
Ik kom daar dus niet uit, ik blijf hier een beetje steken:
code:
Wie kan mij wat tips geven? Die JOIN's ben ik helemaal kwijt.
1
2
3
| SELECT Buchung.NR, Buchung.Naam, Buchung.DatumIn - Buchung.DatumUit AS Dagen, [wat zet ik hier?] AS Administratiekosten, [wat zet ik hier] AS Schoonmaakkosten FROM Posten RIGHT JOIN Buchung ON Posten.BoekingsNr=Buchung.Nr (dit is ook een gok) |
[ Voor 16% gewijzigd door Mike Jarod op 24-10-2003 22:28 ]