2 lokatie's en netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vlaag
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-07 17:58

vlaag

*diepe zucht*

Topicstarter
Situatie schets:

Er zijn 2 lokaties met ieder hun eigen administrate (exact, etc..).

Nu is het de bedoeling om op beide plekken in elkanders administratie
te kunnen kijken en ook om office bestanden uit te wisselen.

Aangeboden:

Nu is er door een bedrijf ons aangepraat om maar Windows Terminal
Server te gaan gebruiken, dan zouden er 2 servers per lokatie moeten
komen. Wat een flinke scheut met euro's kost.

2 vragen:

1 > Hebben jullie een beter/goedkoper idee ?

2 > Er ligt momenteel een huurlijn (veel geld), kan de verbinding
niet via een VPN (ADSL) opgezet worden ?!

planten?! goede vrienden zijn het

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37

DJ

Het kan altijd goedkoper . . .

Geef eerst eens meer info. Bijvoorbeeld wat voor Servers je nu al per lokatie hebt (Besturings systeem versie, netwerk instellingen) en de netwerk nummers (inclusief subnet gegevens).

Een koppeling leggen tussen twee vestigingen kan uiteraard middels VPN. Er zijn hiervoor verschillende aanbieders (KPN E-Pacity is er één van bijvoorbeeld), maar je kunt het ook zelf doen door gewoon op beide lokaties een internet verbinding te regelen via een willekeurige ISP en dan zelf een VPN over internet te gaan draaien. Nadeel daarvan is dat je afhankelijk bent van je ISP en nooit precies weet hoe je verkeer gaat lopen over internet. Daar heb je bij een 'VPN provider' minder tot geen last van . . . Je VPN loopt dan (meestal) niet over internet en dat is wel een veiliger idee . . . ;)

Voor een antwoord op je andere deel van je vraag moet je wat meer info geven. Wellicht is het mogelijk om beide Servers beschikbaar te maken voor de andere lokatie . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Ik heb 2 servers staan. 1 op beide locaties. Dan heb ik ook nog 2 routers met een VPN verbinding. Daarmee moet je het redden.

Een VPN tunnel is toch niet echt onveilig hoor. Maar als je via BBeyond netjes je ADSL aanvraagt kan je het ook buiten internet om regelen.

Hoe groot zijn de bedrijven die je gaat verbinden? Terminal services is niet altijdnodig hoor. Ligt eraan hoeveel dataverkeer je zal gaan genereren. Wel raad ik je aan om SDSL te nemen ipv ADSL. Je kan namelijk anders bijvoorbeeld met 1024 versturen, maar de andere kant kan maar met 256 versturen, dus je zal dan maar 256 over houden aan bandbreedte.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

vlaag schreef op 21 October 2003 @ 10:36:
Er zijn 2 lokaties met ieder hun eigen administrate (exact, etc..).
Hoeveel users ?
Welke Exact ?
Nu is er door een bedrijf ons aangepraat om maar Windows Terminal
Server te gaan gebruiken, dan zouden er 2 servers per lokatie moeten
komen. Wat een flinke scheut met euro's kost.
Waarom 2 per lokatie? 3 op 1 "hoofd" vestiging met beide Exact administraties lijkt me een meer logische (ook qua beheer) oplossing.
Er ligt momenteel een huurlijn (veel geld), kan de verbinding
niet via een VPN (ADSL) opgezet worden ?!
Dat zal ongetwijfeld kunnen maar (consumer) ADSL is toch van een andere klasse dan een huurlijn (qua beschikbaarheid, SLA's, e.d.), misschien dat E-pacity iets voor jullie is, of een DSL oplossing van BBned.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Voor bedrijven denk ik dat je toch snel bij epacity uitkomt of bij sdsl dit omdat hier sla`s bij kunnen zitten. (let daar dus wel op)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-08 11:14
om even door te gaan op je TS oplossing.

Het voordeel van TS is eenvoudig beheer.

Je zorgt dat er een fatsoenlijke bandbreedte tussen bij vestigingen zit.
De snelheid hiervan is afhankelijk van het aan "concurent users" op de kleinste vestiging.

Vervolgens zet je je Terminal servers neer op je hoofdlocatie waar bijvoorbeeld de IT beheer groep zit.

De andere vestiging kan dan inloggen op de terminal server
op de kleinste vestiging hoeft in principe maar 1 server te staan voor aanmelden/afmelden dns query's, printers en misschien wat lokale bestanden.
Natuurlijk is een 2e server wel gewenst ivm fall back als de eerste server uitvalt. (redundancy)

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 22-10-2003 11:23 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Terminal server is een dure oplossing en wordt vaak gezien als goedkoop
voordelen:
- data staat centraal
- onderhoud is makkelijk

nadelen
- printers vreten veel data
- hoge licentie kosten (windows ts server, eventueel citrix en office)
- meer specifieke kennis nodig van hardware (wordt zeer erg getakst)
- netwerk kennis (QOS en lanmanagment)
- gebruikers klagen over trage computers (servers)
- neit alles kan op Terminal servers dus veel moet ook nog lokaal draaien (word en excell en outlook vreten veel RAM

VPN is denk ik als je niet veel data te verplaatsen hebt een goeie oplossing
omdat je je infrastructuur minimaal kan houden en de enige wisseling zou zijn dat je een trust tussen de 2 domeinen of 1 domain moet bouwen.

ik prefereer bij niet zoveel data een VPN is wel trager met verplaatsen van data maar alles blijft lokaal in de buurt van de gebruikers en met remote desktop kan je servers zeer goed beheren (eventueel ook gebruikers support)

TS server is IMHO alleen geschikt voor remote werken buiten het kantoor.

voor bedrijven is TS alleen geschikt voor grote bedrijven en zeer specifieke programma's die gebruik moeten maken van databases (Access, SAP, filemaker etc)

Tja vanalles

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
vso schreef op 23 oktober 2003 @ 13:51:
- neit alles kan op Terminal servers dus veel moet ook nog lokaal draaien (word en excell en outlook vreten veel RAM
Met een stevige server (dual cpu/min. 2GB RAM),draaien juist deze applicaties van het Office pakket perfect op terminal server. En wat extra RAM is zo duur niet.

Wat niet altijd fijn draait: sommige DOS of 16bits Windows applicaties.
Access, grafische/CAD-programma's.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Ik raad je aan om Wingate VPN aan te schaffen. Wingate is recentelijk afgesplitst van Deerfield en staat vanaf nu op zichzelf.

Qbik waar wij regelmatig contact mee hebben beloven dat het product verder wordt uitgebreid. Naar mijn mening draait het nu al op zichzelf erg goed en is het een prima product dat hier ingezet kan worden.

Verwijderd

DJ schreef op 21 October 2003 @ 11:06:
Je VPN loopt dan (meestal) niet over internet en dat is wel een veiliger idee . . . ;)
Weet je dat wel zeker. Volgens mij is de "door de provider geleverde VPN oplossing" eenvoudig een IP of ATM tunnel tussen de CPE's in kwestie. Alleen hoef (en/of kun) je het zelf niet configureren en kun je de provider schoppen als het stuk gaat.

Overigens vermoed ik dit. Ik weet het niet zeker. Kan iemand die dit zeker weet even reageren?

Verwijderd

Wij hebben het zo opgelost. Een VPN verbinding via internet en een Citrix server, door gebruik te maken van published application's kunnen mensen nu vanuit een andere vestiging rechtstreeks in de administratie werken van een andere vestiging. Zorg er wel voor dat je natuurlijk een backup lijn hebt voor als je internet verbinding er misschien een keer uitligt.
Pagina: 1