HD crash met scsi raid 0

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:57
Ik heb een software matige raid 0 draaien op 6x 18,4gb scsi schijven. Dit doe ik onder windows met dynamic disks.
Nu is er dus 1tje van die schijven gecrashed, tenminste hij draait wel nog, de scsi bios ziet hem ook nog, maar onder schijf beheer in winxp ziet ie hem helemaal niet meer. Als ik de stroom aan zet dan tikt de schijf ook iets van 5 keer maar blijft wel gewoon draaien enzo.
Mijn vermoeden is dan ook dat de koppen zijn vast komen te zitten.

Heeft iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen? En is er nog hoop dat ik iets van mn overige 5 schijven van de raid0 kan redden?

Iedereen die mij helpt ben ik ZEER dankbaar, er staat namelijk heel belangrijke shit op voor mij!! :'(

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met raid 0 heb je geen enkele fout tolerantie. Dus bij een crash kun je er van uit gaan dat alles verloren is. RAID5 kost je kwa ruimte 1 schijf maar biedt wel de tolerantie, zodat je bij verlies van 1 schijf gewoon kunt door werken zonder data verlies

• Marsman83
Maar kan ik nog iets doen om die schijf te redden ofzo? Heb dit nog nooit meegemaakt.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Als je belangrijke spullen op een HD zet, WAAROM dan RAID0? De kans dat er dan wat fout gaat is vervijfvoudigd verzesvoudigd (tnx The Dolf :) )! Ik hoop dat je hier wat van leert, want dit wens je niemand toe.

Je zult op een of andere manier moeten kijken of je die schijf draaiende kan krijgen. Dit omdat alle data over alle schijven verdeeld wordt.

Persoonlijk denk ik niet meer dat je je bestanden terug zal kunnen krijgen. Wees wijs, maak hierna een RAID5 array met de overgebleven schijven, dan heb je tenminste nog enige redundancy.

[ Voor 29% gewijzigd door Bart B op 21-10-2003 10:16 . Reden: advies ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bart B schreef op 21 oktober 2003 @ 10:09:
De kans dat er dan wat fout gaat is vervijfvoudigd!
verzesvoudigd ;)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik weet dat dit een flame is, maar het is ook wel ERG slim om 6(!) schijven in Raid0 te zetten... Goed recht van een van die schijven om te crashen en al je gigjes aan data (hopelijk)m ee te nemen... Ja sorry hoor, maar hiervoor kan ik echt 0,0 medelijden hebben... OMFG!

[edit]
Bedenk ik me nog een nuttige melding om hem te ont-flamen (nee, onmogelijk, ik weet het) maar wat wel eens helpt bij vastzittende koppen is het ding op zijn kop van een 30 centimeter op een hard oppervlak laten vallen, dan komen de kopppen los, dan hang je hem ook zo omgekeerd erin, en ga je als de donder die 6schijfjes backuppen, en een nieuwe raid0 van 5 werkende schijven bouwen (jaja, ezels moeten zich twee keer stoten ;P)

[ Voor 44% gewijzigd door Kippenijzer op 21-10-2003 10:14 ]

• Marsman83
Ja ik weet het ik heb me kop er al bijna afgetrokken! Kan ik die koppen niet los krijgen ofzo, want dat is het enige wat er fout aan is denk ik, hij draait nog normaal en wordt ook nog herkent enzo, alleen hij tikt een paar keer als ik hem aanzet.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

OM FAQ/Beleid lezen voor de standaard tips, m.n. tooltje van fabrikant downloaden om je disk te controleren. Maar ik vrees het ergste; en als 'ie echt dood is ben je alles echt kwijt.

Het verhaal over raid 5 hoef ik niet te herhalen - maar ik doe het lekker toch. 6*18.4 SCSI en dan raid-0? What a waste :'(

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Marsman83
ja maak me maar gek ;)
Ik weet het snap mezelf eigenlijk ook niet... :'(

• Marsman83
Ik heb inmiddels me kop eraf getrokken.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Niet gaan dubbelposten :) Hier: een topic voor desperate mensen. Pas doen als faq *he-le-maal* niets meer oplevert; WildJim is de man van de drastische oplossingen :D

Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

[ Voor 13% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2003 10:25 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• The Dolf
  • Niet online
Rataplan schreef op 21 October 2003 @ 10:13:
Het verhaal over raid 5 hoef ik niet te herhalen - maar ik doe het lekker toch. 6*18.4 SCSI en dan raid-0? What a waste :'(
Jullie doen net of een scsi raid controller gratis is.

Gezocht!
Router

• Marsman83
Oke bedankt, die had ik al gelezen.
Ik denk dat ik hem maar in de vriezer in een zakje leg ja, eerst ga ik er wat op kloppen om die koppen los te krijgen.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

The Dolf schreef op 21 October 2003 @ 10:18:
[...]

Jullie doen net of een scsi raid controller gratis is.
Hij heeft al een raid-controller gekocht (verkeerde? alleen raid-0?), als je zes van die schijven koopt kan een duurder model controller er ook wel af; en als dat toch een probleem is: zowel MS als Linux hebben perfecte softwareraid-oplossingen.

Muv software-raid onder Linux niet gratis, nee, maar de (geringe) meerprijs had 'ie er volgens mij graag voor over gehad.

• Marsman83
Nou voor de duidelijkheid, ik draai software raid onder winxp, die scsi schijven heb ik voor ontzettend weinig geld gekocht inclusief een kaartje (adaptec AHA-2940UW).

Voor nieuwe scsi shit enzo heb ik t geld niet voor over anders had ik zeker een hardwarematige raid controller op U160 gekocht ofzo.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Was raid-5 dus wel gratis geweest :)

Ik zie net je specs staan: begin met je systeem terug te klokken, vooral een FSB-overclock moet je ongedaan maken!

[ Voor 19% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2003 10:30 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 10:04
Rataplan schreef op 21 oktober 2003 @ 10:29:
Was raid-5 dus wel gratis geweest :)

Ik zie net je specs staan: begin met je systeem terug te klokken, vooral een FSB-overclock moet je ongedaan maken!
Die scsi shit staat op zijn andere niet overgeclockte pc.

BlaBlaBla

• Marsman83
Idd die zit in mn server en die draait mooi standaart.

Ik heb net wat tikken op die schijf gegeven maar hielp niks... Dan ga ik hem nu invriezen, als dat ook niet helpt dan kan ik nog het pcb van de schijf verwisselen met een van een werkende schijf van hetzelfde type.

Hopelijk kan ik er nog wat van recoveren. Heeft iemand nog een idee wat er met de schijf aan de hand zou kunnen zijn? En hoe dat zo ineens gebeurd kan zijn?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Fraggler schreef op 21 oktober 2003 @ 10:45:
Idd die zit in mn server en die draait mooi standaart.
Dan zou ik die specs-pagina 'ns aanpassen - of hoeveel van die schijven heb je :? :)
Hopelijk kan ik er nog wat van recoveren. Heeft iemand nog een idee wat er met de schijf aan de hand zou kunnen zijn?
Als de schijf dood is, is 'ie dood en ben je alles kwijt :P Heb je seatools nou al gebruikt? Wat zei dat?
edit:
Ik ga er trouwens van uit dat het hier Seagate-schijven betreft. Als dat niet zo is: je had al een *hele* tijd geleden merken en nummers moeten posten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2003 10:55 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja, alles schijven begeven het op een gegeven moment. ook scsi? jaahaa ook scsi! :)

Weet je waar die schijven vandaan komen? En wat is hun productie datum? Want als je End of life schijven gekocht hebt, die 24/7 gedraait hebben, heb je kans dat er binnenkort meer de pijp aan maarten geven. Soms zijn ze daarom zo goedkoop :)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 21-10-2003 11:00 ]

specs

• Marsman83
Seatools heb ik al geprobeert ja, die zij dat de schijf offline was, kon er ook niet veel mee doen, het zijn seagate st318418n schijven.
Ik ga hem nu invriezen, moet ik er nog een speciale zak voor gebruiken of gewoon in een anti static zak met daaromheen een plastice zak goed dicht gemaakt?

• Marsman83
Kan ik niet proberen intern iets te vervangen of los te maken, dan moet ik hem dus openmaken. Ik heb hier nog 1 zo'n identieke schijf liggen waarmee ik hem zou kunnen repairen.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Fraggler schreef op 21 October 2003 @ 11:03:
Seatools heb ik al geprobeert ja, die zij dat de schijf offline was, kon er ook niet veel mee doen, het zijn seagate st318418n schijven.
Ik ga hem nu invriezen, moet ik er nog een speciale zak voor gebruiken of gewoon in een anti static zak met daaromheen een plastice zak goed dicht gemaakt?
De zak is om de schijf te beschermen tegen condens. Daarvoor is het nuttig als er zo min mogelijk lucht in de zak zit, alleen een antistatische zak (mits goed afgesloten) is goed genoeg. Let op dat je de schijf nog een paar uurtjes in de afgesloten zak (!) laat opwarmen voor je 'm weer in gebruik neemt.
Fraggler schreef op 21 October 2003 @ 11:05:
Kan ik niet proberen intern iets te vervangen of los te maken, dan moet ik hem dus openmaken. Ik heb hier nog 1 zo'n identieke schijf liggen waarmee ik hem zou kunnen repairen.
Uiterst riskant ajhmv, WildJim denkt hier vast anders over :) Misschien even met hem contact opnemen?

[ Voor 25% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2003 11:10 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Wat is trouwens het nut van 6 disks in raid 0 op een UW (40mb/s) kanaal???
Met twee disks is de bus al verzadigd, en één disk pakt al gauw ruim 30MB/s

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Marsman83
Nee dit zijn behoorlijk trage schijven, 1tje trekt maar 12mb/s samen doen ze ongeveer 26mb/s.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dus ook redelijk oud lijkt me, heb je nu wel alle andere schijven gebackupped?

edit

Ohhh sorry, je hebt ze dus alle 6 samen in raid 0 gezet (oei), niet goed gelezen, nu snap ik de opmerking van de dolf ook :)

[ Voor 47% gewijzigd door maratropa op 21-10-2003 11:27 ]

specs

• Marsman83
Dat is het m juist, die overige 5 schijven kan ik niet benaderen vanwege mn raid0, ik moet eerst die ene schijf zien te recoveren ofzo zodat ik dan samen met die andere 5 schijven alles kan backuppen.

Hij ligt nu in de vriezer btw :)

• The Dolf
  • Niet online
Resultaat geboekt?

Gezocht!
Router

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Wellicht ten overvloede:
Als je een harddisk hoort tikken, is er -waarschijnlijk- een probleem met het opstarten van de spindel. Heb je de server een poosje uit gehad, en is daarna het probleem ontstaan? Tien tegen één dat het geleide-asje van de spindel vastloopt op het lagertje door ophoping van (slijt)gruis van het draaien. De remedie om de harddisk even te laten schrikken door ´m op een hard oppervlak te laten vallen, is bij vastzittende spindels dan ook meestal afdoende. Eerst even schudden proberen, wellicht komt de spindel hierdoor los. Help dit niet, dan inderdaad zachtjes tikken. Doe het echter -zoals eerder gemeld in deze thread- niet van een afstand van 30 cm, want dan kan je ´m meteen bij het grofvuil zetten. Heel zachtjes met de harddisk tikken op de grond, terwijl je de harddisk op z´n kant houdt. De koppen kunnen dan namelijk niet beschadigen op de platters.

Eén anekdote kan/wil ik je niet onthouden: Ik heb ooit een vastzittende AS400 scsi-harddisk gered door ´m te verwarmen tot ± 60 graden Celcius in een oventje. Dit is namelijk ongeveer de bedrijfstemperatuur van een AS400 disk in vol bedrijf. Resultaat was natuurlijk dat alle delen van de disk uit gingen zetten door de warmte, waarna de spindel blijkbaar loskwam. Wonderbaarlijk genoeg wilde de disk weer opspinnen, waarna er geen 2 disks meer defect waren in de RAID-5 set, maar maar ééntje (en dát is te verhelpen!). Echt _/-\o_

Verwijderd

als je de vries-techniek wil gaan gebruiken LET OP
niet in 1 keer in de vriezer mikken maar eerst koelen in de koelkast
en dan in eerst paar minuten in de vries en dan eruit en so on

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 23:55:
als je de vries-techniek wil gaan gebruiken LET OP
niet in 1 keer in de vriezer mikken maar eerst koelen in de koelkast
en dan in eerst paar minuten in de vries en dan eruit en so on
volgens mij is dat nu een beetje te laat

Gezocht!
Router

• Marsman83
Nou ik heb hem ongeveer 3 kwartier in de vriezer gehad, daarna op kamertemp laten komen maar doet nog steeds niks..

Ik heb hem inderdaad ongeveer 1 dag uit gehad en daarna aangezet, toen begon dat tikken en kon ik hem niet meer uitlezen.
Ik zal nog eens wat zachtjes met de hd tikken.

In iedergeval alvast bedankt aan iedereen!
Pagina: 1