Toon posts:

[Win2kserver] Windows 2000 Domein moet er .nl/.com achter

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben afgelopen weekend windows 2000 server proberen te (her) installeren zonder enig resultaat allemaal repclicatie errors etc. maar kan het ook komen doordat we geen echte "domein naam" gebruiken, we hebben het opgezet als xxx ipv xxx.nl (xxx is voorbeeld) kan dit problemen geven, want de hele tijd bij het dcpromo doen van de 2e geïnstalleerde server gaat dit niet goed, repliceren van gebruikers etc. etc. wil niet en ga zo maar door..

Ik heb al even zitten zoeken maar kan het zo 1,2 niet vinden.

thnx

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Nee, kan letterlijk in AD ppp.mijnnetwerk.vanmij gebruiken. Letterlijk. Het hoeft geen echte mogelijke domeinnaam te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door CmdrKeen op 21-10-2003 10:07 ]

Bloed, zweet & koffie

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
de dns van de 2de server zetten naar het ip van de eerste gok ik.

Verwijderd

Topicstarter
Vilenin schreef op 21 oktober 2003 @ 10:07:
Nee, kan letterlijk in AD ppp.mijnnetwerk.vanmij gebruiken. Letterlijk. Het hoeft geen echte mogelijke domeinnaam te zijn.
ja oke, maar ik bedoel kun je ook mijnnetwerk gebruiken ipv mijnnetwerk.vanmij gebruiken?

kan een Domeinnaam ZONDER "extentie" problemen opleveren ?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

ik dacht dat je er .local achter moest zetten als je geen .nl of .com hebt.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 14:50
nee het kan zeker zonder .nl (extensie)

[ Voor 65% gewijzigd door joosd op 21-10-2003 10:57 . Reden: /foutje ]

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
in feite heb je nu een topdomain xxx gemaakt. Wil je dan naar een andere computer connecten dan word het computernaam.xxx
Ik raad aan om een wins server te installeren en als optie mee te geven in je DHCP server, zo kun je direct op computernaam connecten, wel zo makkelijk en snel.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

vinz schreef op 21 October 2003 @ 11:01:
in feite heb je nu een topdomain xxx gemaakt. Wil je dan naar een andere computer connecten dan word het computernaam.xxx
Ik raad aan om een wins server te installeren en als optie mee te geven in je DHCP server, zo kun je direct op computernaam connecten, wel zo makkelijk en snel.
Dat kan in mijn gerepliceerd domein ook, zonder WINS.
WINS is bedoeld voor oudere (NT/9x) clients.

@topicstarter:
Een domein zonder .nl / .com erachter, maar met bijvoorbeeld .local erachter wordt zelfs aangeraden. Dit in verband met interne en externe adressering.

Zorg ervoor dat je DNS goed staat, en controleer dat driedubbel. Zet op de 2e DC eventueel een secondary DNS zone op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar wat kan dan het probleem zijn.. we hebben het volgende gedaan:
1. Windows 2000 server setup
2. hierna dcpromo en domain servre van maken en DNS installeren
3. 2e pc Windows 2000 server er op.
4. dns ingevult van de eerste server
5. dcpromo

nu moet het in principe gewoon werken toch of niet ?

replicatie gaat mis door een DNS lookup fout wordt er gezegt in het logboek

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 11:04:
replicatie gaat mis door een DNS lookup fout wordt er gezegt in het logboek
Heb je dynamic updates ingeschakeld? Nee? Dan handmatig de DNS records toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
het vreemde was wel dat als je pingde met servernaam.xxx of alleen servernaam, ging het allemaal WEL goed en in de dns stond ie ook wel...

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

't Zou ook wel moeten kunnen met alleen een TLD, dus bv. MIJNDOMEIN. Er is geen reden waarom het niet zou werken, maar er is ook geen reden om dat te proberen.. :D

Probeer het eens mijn MIJNDOMEIN.TEST, dan weet je of het kan of niet (duh..). Nogmaals: het zou geen probleem moeten zijn.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Vilenin schreef op 21 oktober 2003 @ 13:01:
Probeer het eens mijn MIJNDOMEIN.TEST, dan weet je of het kan of niet (duh..). Nogmaals: het zou geen probleem moeten zijn.
Het is ook geen probleem, het wordt zelfs aangeraden :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

[quote]Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 11:02:
[...]
Dat kan in mijn gerepliceerd domein ook, zonder WINS.
WINS is bedoeld voor oudere (NT/9x) clients.
[quote]
Wins is niet bedoeld voor oudere NT/9x clients want deze kunnen ook prima op DNS naam resolven. Wins is in Windows 2000 en 2003 wederom ingebouwd om backwordscompatible met de oudere programatuur te zijn die niet kunnen omgaan met DNS naamgeving maar alleen met NetBiosnaamgeving.

Een Zone bestaat altijd uit naam.extensie. Het maakt niet uit wat je hier invult dat in alle Microsoft boeken .local (lokaal) wordt gebruikt hoeft niet in te houden dat je dit ook daadwerkelijk moet handteren. Mijn eigen domain heeft namelijk dezelfde zone als ook op Internet alleen is mijn DNS server niet van buiten af bereikbaar en uberhaupt is ie ook dicht getimmerd. Wil je meer weten hoe het in elkaar zit kun je in de WOS FAQ kijken hier staan enkele documenten in met betrekking tot DNS en anders moet je op technet gaan kijken hoe DNS werkt.

Verwijderd

mutsje schreef op 22 October 2003 @ 08:47:
Wins is niet bedoeld voor oudere NT/9x clients want deze kunnen ook prima op DNS naam resolven. Wins is in Windows 2000 en 2003 wederom ingebouwd om backwordscompatible met de oudere programatuur te zijn die niet kunnen omgaan met DNS naamgeving maar alleen met NetBiosnaamgeving.

Een Zone bestaat altijd uit naam.extensie. Het maakt niet uit wat je hier invult dat in alle Microsoft boeken .local (lokaal) wordt gebruikt hoeft niet in te houden dat je dit ook daadwerkelijk moet handteren. Mijn eigen domain heeft namelijk dezelfde zone als ook op Internet alleen is mijn DNS server niet van buiten af bereikbaar en uberhaupt is ie ook dicht getimmerd. Wil je meer weten hoe het in elkaar zit kun je in de WOS FAQ kijken hier staan enkele documenten in met betrekking tot DNS en anders moet je op technet gaan kijken hoe DNS werkt.
De oudere software draait vrijwel alleen op de oudere clients dus je kunt zeker wel stellen dat WINS is bedoeld voor oudere clients (ofwel, backwards compatibility).

Verder weet ik best hoe DNS werkt en ik weet best dat je alles kunt invullen. Alleen is het gemakkelijker om intern een andere topleveldinges te gebruiken dan extern ivm management.

Ik probeer zelf altijd het "voorbeeld" .local te gebruiken want als ik een netwerk "overdraag" aan een nieuwe systeembeheerder als mijn taak is voltooid dan weet ik dat de betreffende systeembeheerder weet wat hij kan verwachten. Net als dat ik vrijwel altijd .local tegenkom als een netwerk in mijn handen wordt geduwd.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Het stuk over Hoe DNS werkt is ook niet voor jou bedoelt Feeble maar voor de Topic Starter.

Om een discussie te vermijden mbt waarom WINS in 2000 en 2003 wederom geimplementeerd is laat ik het er verder maar bij :D

Verwijderd

mutsje schreef op 22 October 2003 @ 10:01:
Het stuk over Hoe DNS werkt is ook niet voor jou bedoelt Feeble maar voor de Topic Starter.

Om een discussie te vermijden mbt waarom WINS in 2000 en 2003 wederom geimplementeerd is laat ik het er verder maar bij :D
Ok :D
Ik heb m'n week niet :(

In [rml][ w2k ntdsutil] oude DC niet te vinden[/rml] ging ik ook al zwammen over DNS :(

Nou ben ik best benieuwd of de 2 servers fysiek op verschillende lokaties staan, want vanaf daar vind ik het tricky worden met sites en subnets enzo.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:09

Predator

Suffers from split brain

PNS -> WOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1