Toon posts:

Mandrake 9.1 Config problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen altezaam,

als Linux n00b heb ik een weekje geleden Mandrake 9.1 geinstalleerd.
Ik heb daarbij bij de setup opties gekozen voor een Internetsysteem en voor de configmogelijkheden.

Nu is mijn grote probleem dat als ik in KDE KControl probeer te draaien ik wel het prog zelf maar in de het linkerscherm (de tree) geen enkele optie krijg, ook voor de rest kan ik niets instellen.
Ik heb geprobeerd dmv kdesu kcontrol als root het prog te draaien maar ook dat zonder resultaat.

Ik heb de afgelopen week bijna onafgebroken gegoogled, geGOT en verder gezocht, maar ik kan niets vinden wat hier ook maar van in de buurt komt.

Kan iemand mij helpen?!

Bij voorbaat dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zul je natuurlijk altijd zien, post je in je wanhoop een bericht op GoT, zit je intussen te wachten en nog maar meer te zoeken.

Kom ik eindelijk een reactie tegen op een forum bij google (jeweetwel, ergens op resultaatpagina 16! :-)) waar ik wat mee kon, namelijk:

Uitvoeren commando -> MCC

Vervolgens root password invullen en ik kon eindelijk alles!!!

Probleem heeft zichzelf dus opgelost!
Ben nu weer aan het stoeien om Internet (wanadoo kabel) draaiend te krijgen want dat lukt nog niet erg.........

Even serieus, ik heb deze tip dus niet in de documentatie kunnen vinden, imho is dat jammer, had me een week bespaard!
Het is echt dat ik zo graag van Windhoos af wil anders had ik er nooit zoveel tijd ingestoken!
Dit moet trouwens niet gezien worden als een flame of iets dergelijks, meer een beetje constructieve kritiek!

Adios!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 13:32 ]

Verwijderd

Het KDE configuratiecentrum (kcontrol) is niet hetzelf als het Mandrake configuratiescherm (mcc). In het KCC kan je zaken aanpassen die te maken hebben met je desktop en het wordt geinstalleerd als je de KDE desktop gebruikt. In MCC kan je je systeem configureren en het wordt geinstalleerd als je voor Mandrake Linux kiest. (tegenwoordig is dit niet meer helemaal zo. Er zijn zat mensen die kcontrol veel handiger vinden om bijv. nieuwe fonts te installeren dan het MCC.)

Mandrake is vooral zo geschikt om met Linux te beginnen omdat hun tools zo goed zijn. MCC en Urpmi zijn doodeenvoudig te gebruiken en de documentatie die je ervoor nodig hebt is overal te vinden. Dat lijkt me het probleem hier dan ook niet. Je zult moeten begrijpen dat Linux anders is dan Windows. Hulpprogramma's die je onder Windows blindelings weet te vinden zitten in Linux ergens anders, hebben een andere naam en werken waarschijnlijk op een heel andere manier. Gelukkig zijn ze er allemaal wel maar je zult er moeite voor moeten doen om ze te vinden en er mee te leren werken.

Ik geef toe dat een week werken aan een probleem natuurlijk niet leuk is en zeker niet als blijkt dat de oplossing zo simpel is. Laten we afspreken, mocht je weer met een probleem zitten dan mag je al na een halve week je vraag posten.

Veel succes met Mandrake.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, dank voor je reactie staugustinus!

Ik ging er (blijkbaar onterecht) vanuit dat je met Kcontrol dezelfde dingen kon als met mcc!

Bij mijn installatie was ook om de een of andere reden het icoon van mcc niet bijgeleverd (volgens mij een typische windowsuser opmerking!)?!

Heb nu gisteren wat lopen stoeien met het MCC en ik moet zeggen dat ik dit een erg zinvolle tool vind!
Het is alleen wel even wennen dat je om bijv een programma te installeren (rpppoe bijv) eerst nog een ander prog (pppd) moet installeren en je moet daarvoor dan eerst de bron 'activeren' enzo, dat is wel even stoeien, want ik blijk een paar bestanden te missen volgens Mandrake.

Wat ik ook een beetje vaag vind is dat wanneer je het pakket geinstalleerd hebt met de in de setup aangegeven opties, je eerst blijkbaar kappfinder moet draaien om die programma's ook zichtbaar te maken, doe ik daarmee iets verkeerd of moet dat echt zo?

Denk er trouwens over om maar even een herinstall te doen want volgens mij heb ik aan een paar dingen gezeten waar ik beter niet aan kan zitten, krijg een beetje vaak foutmeldingen (cannot find program xxxxx, etc).

Voor de rest ben ik uitermate te spreken over de opzet, vooral de basisinstallatie was een fluitje van een cent, detecteerde alles ok (ook usb printer en scanner!).

Ik begin intussen het idee te krijgen dat linux inderdaad anders werkt dan windows! :-)
Maar ik ben voorlopig nog niet uit het veld geslagen!

Dank voor je succeswens en de support, en ik denk (lees hoop!) dat het allemaal wel moet lukken!

Verwijderd

Als je gaat werken met Linux zul je al snel merken dat er een hele hoop verschillende manieren zijn om hetzelfde probleem op te lossen. Aan Linux werken tig verschillende bedrijven en groepen van mensen. Het voordeel hiervan is dat je als gebruiker de keuze hebt om het programma te gebruiken dat jij het handigst vindt of waar je het gemakkelijkst mee werkt. Het nadeel is dat iemand die start met Linux snel het overzicht kwijt is.

Een voorbeeld hiervan is het startmenu. Zowel Mandrake als KDE hebben een programma ontwikkeld om het startmenu te bewerken. Bij Mandrake heet het 'menudrake'. KDE noemt het 'kmenuedit'. Standaard als je Mandrake installeerd beheert menudrake je startmenu. Als je dus een nieuw programma wilt toevoegen (Wat zo vaak wel niet zal gebeuren. Normaal gesproken wordt het automatisch bijgevoegd) start je (Alt-F2) menudrake en dan wijst het zich allemaal vanzelf wel. Vindt je het KDE programma handiger dan geef je in menudrake aan onder menu-stijl dat je het standaar KDE-menu wilt gaan gebruiken. Het is geen goed idee om KDE tools te gaan gebruiken om Mandrake programma's te gaan bewerken. Kappfinder (handig om programma's automatisch toe te voegen maar je kunt het ook gewoon doen met kmenuedit) moet je dus ook alleen gebruiken als je voor het KDE standaard menu gekozen hebt.

Dit lijkt allemaal heel ingewikkeld maar Linux heeft ook zijn makkelijke kanten en een van die kanten is het installeren van software. Mandrake gebruikt daarvoor urpmi en het is echt het meest eenvoudige wat er is. Je hebt zelf al ontdekt hoe je bronnen (neem 'update', 'contrib', 'texstar' en 'plf' en je cd-s) moet toevoegen en het enig wat je dan verder hoeft te doen is urpmi <programma-naam> te typen (of natuurlijk via het mcc). Aan afhankelijkheden hoef je geen aandacht te besteden. Wordt allemaal voor je gedaan.

Als laatste nog een paar handigheidjes. Mocht een programma vast lopen dan kan je het heel eenvoudig 'doden' in KDE. Gebruik CTRL-Alt-ESC en je cursor verandert in een doodshoofd. Klik het programma aan en het is weg. Een andere handige toetsencombinatie: Ctrl-Esc voor systeem bewaking. Wil je nog meer kijk in kcontrol

Succes met Mandrake.

<Nog wat vergeten. Het MCC icoon vindt je in je takenbalk (Kicker, taakbalk in Windows)>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 17:07 ]

Verwijderd

Korte tip, kijk even op mijn website op de 'configuration' pagina, daar kan je als voorbeeld zien hoe ik eea opzet, plus alle config files (lilo.conf, xfree etcetc).

Installeren van programma's doe je op de command line met urpmi, grafisch in mcc via install software, en in beide gevallen zou je niet zelf de dependencies moeten hoeven oplossen.

Oh ja, en vooral: voeg de sources toe ("nanardon" -- zie site) voor urpmi, nodig voor bv dvd playback enzo (rippen etc).

Verwijderd

Nu we het er toch over hebben:

Ik wil programma's toevoegen (winex) en ik open de rpm file op een willekeurige manier, dan wordt deze geinstalleerd, maar kan ik niet aangeven waar hij geinstalleerd moet worden. Ook kan ik hem niet meer terugvinden. Ik hou van orde in mijn computer, maar ben nu alles kwijt.

Ik heb alle faq's gelezen maar wat doe ik fout?

Verder vroeg ik mij af of het mogelijk is om windows98 onder wine te draaien. (ja natuurlijk wat een domme vraag). Ik heb win98 op een aparte partitie staan (niet in de opstartopties, daar staat alleen winxp).
Ik wil graag win98 draaien onder wine en dan binnen win98 enkele windows programma's openen.

notepad draait al gewoon onder wine, maar veel verder kom ik niet. Heeft iemand een idee wat er mis gaat.
De foutmelding zal ik jullie niet aandoen (is 4 pagina's en heb ik nu even niet bij de hand).

Dank, Jord

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 06:41 ]

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

windows draaien onder linux kun je makkelijk met vmWare.
meer uitleg en downloads op hun site: http://www.vmware.com/ en http://www.vmware.com/download/

Pas op dit is geen freeware, maar je kunt een trial downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen!

Dat probleem dat je wine niet terug kan vinden ken ik.
Heb hem ook geinstalleerd, maar kwam hem nergens meer tegen.

Ik heb hem uiteindelijk met kappfinder ertussen weten te zetten, alleen, volgens mij kan je er dan nog weinig mee, althans met de menutoevoeging.

Heb het intussen voor elkaar (hoe weet ik niet precies :? !) dat alle windows progs vanaf mijn mnt/windows dir met wine worden opgestart, heb daarmee zojuist Ms Pinball Arcade zitten spelen :)

Lukt al wel stukken beter nu ik dat mcc een beetje doorheb (windowsuser, alles grafisch he! ;) ).

Nu ik internet (wanadoo kabel) ook aan de gang heb onder mandrake gaat alles wel stukken sneller, hoef niet meer iedere 10 minuten te rebooten naar win!

Al met al, kom er wel, duurt alleen wat langer! :)

Verwijderd

winex instaleerd zich in /usr/bin/
en simuleert een c schijf in je transgaming map (incl programfiles)

wellicht is dit verhelderend

http://linuxshop.ru/linuxbegin/win-lin-soft-en/

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 08:16 ]

Verwijderd

Wine gebruik je om Windows programma's te draaien onder Linux, niet om Windows 95 98 ME etc te draaien. Het leuke van Wine is dat je Windows niet nodig hebt om Windows programma's te gebruiken.

Waar wine geinstalleerd wordt is niet zo van belang. Je kunt het overal in Linux opstarten door het commando 'wine' te geven.

Wine maakt gebruik van een fake_windows-directory. Dat kan van alles zijn, van een folder in je home directory tot de partitie, als je dual-boot, waarop Windows staat. In je Wine config kan je aangeven wat je fake_windows-directory moet zijn.

Als je Windows programma's wilt gebruiken die geinstalleerd zijn op je Windows partitie moet je dus aangeven dat dat je fake_windows (ja ik weet het, het is ook echt Windows maar zo heet dat nou een keer) is. Heb je geen windows geinstalleerd op je computer of wil je die gewoon niet gebruiken dan moet je dus zelf een directory aan geven. Windows programma's die je installeert in Linux komen in die folder terecht.

Normaal gesproken als je programma's installeert met wine komt het gewoon in je startmenu te staan. Maar ik geeft toe, ook heel vaak niet. Om het programma te starten moet je dan naar de folder gaan waar het programma staat (in je fake_windows folder)
en typ je 'wine <prog. naam>'

Je kunt ook een scriptje maken om het programma te starten en dat mbv kmenuedit (vindt ik het makkelijkst werken. ik heb zo'n toetsenbord met 200 extra knoppen en het is makkelijk om een toets te binden aan het script met kmenuedit) en het script te laden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 06:30:
Nu we het er toch over hebben:

Ik wil programma's toevoegen (winex) en ik open de rpm file op een willekeurige manier, dan wordt deze geinstalleerd, maar kan ik niet aangeven waar hij geinstalleerd moet worden. Ook kan ik hem niet meer terugvinden. Ik hou van orde in mijn computer, maar ben nu alles kwijt.
De plek waar een applicatie geïnstalleerd wordt is juist vast bepaald in de RPM, met als gevolg dat je op moet passen dat je altijd een RPM installeert die bij jouw distributie hoort.

Je hoeft dus nooit aan te geven waar de applicatie terecht moet komen. En de main executable zal in veel dan ook met een "which naam_van_de_app" te vinden zijn.

Vaak (!=altijd) is dat in:

/usr/bin
/usr/local/bin/

Maar dit kan per distro flink verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wou ik alle bovenstaande personen hartelijk danken voor de support!

Zit nu vrolijk fluitend achter mijn mdk bak deze reply te posten, heb ook intussen openoffice 1.1, realplayer, mozilla 1.5 en nog wat andere apps geinstalleerd!

Toen ik het eenmaal een beetje door begon te krijgen is het ontzettend snel gegaan, zeker in vergelijking tot vorige week!!!

Denk trouwens dat ik binnenkort maar eens windows compleet van m'n config ga verbannen!

Nogmaals mijn uitgesproken dank voor de info en de links!

En bij deze aan alle toekomstig Mandrake uitprobeerders:

Blijven proberen en houdt bij searches vooral google pagina 10+ in de gaten! ;)
Pagina: 1