Nieuwe CPU -> HDD doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik heb een heel raar probleem. Sinds een tijdje heb ik een Abit NF7-S 2.0. Ik heb 2 schijven:

- Maxtor s-ata op de s-ata controller
- IBM "normale"-ata op de gewone ide1 aansluiting

Daarnaast een cdrombrander en een dvd speler op ide2.

Eerst zat er een Athlon XP 1800+ op, maar sinds deze week heb ik een Athlon 2800+ in bezit dus ik deze installeren.

Nu komt het probleem: als de 1800+ erin zit dan draait het systeem prima met beide harddisks, maar zodra ik de 2800+ erin stop herkent de bios ineens m`n (IBM) IDE harddisk (op ide1) niet meer. Je hoort hem ook niet opspinnen. Als ik de IDE kabel van de IBM van m`n moederbord af haal en gewoon Windows boot vanaf m`n s-ata drive dan zijn er geen problemen, systeem loopt super stabiel en snel, niks aan de hand. Maar met die 2800+ werkt spontaan m`n IDE disk niet meer, de bios detecteerd hem simpelweg niet meer. Vreemde is dat de CDRom en DVD wel gewoon gedetecteerd worden. Soms hangt de bios ook bij het detecteren van de ide apparaten.

Zou het kunnen zijn dat m`n nieuwe CPU meer stroom trekt en daarom m`n voeding de IDE disk niet meer genoeg kan voeden, en dat m`n disk het daarom niet meer doet, of is dat te ver gezocht?

Ik heb inmiddels alles geprobeerd, hdd op de andere ide aansluiting (ide2), kabel gewisseld, nieuwe bios, etc. Ik weet ook niet meer wat het is, het enige wat ik niet getest heb is met een andere voeding. misschien heeft iemand nog een tip voordat ik een andere voeding ga kopen?

Bvd. Stephan

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Als je denkt dat het je voeding is, dan schakel je toch zoveel mogelijk apparaten uit en probeer je het met die 2800+

Dus:

- Alle overbodige kaarten eruit.
- Alle overbodige cd/dvd/hdd app. eruit.
- Alle onodige randapperatuur uit.

Heb je dan nog problemen dan zal het wel niet aan de voeding liggen

mcb1

Verwijderd

Snellere CPU -> Meer verbruikt vermogen -> Zwaardere belasting voeding.

Ontkoppel eens een paar drives/insteekkaarten en probeer of het dan beter werkt. Dus letterlijk zo min mogelijk hardware, alleen het hoog nodige + je probleem harddisk.

Meet de spanning aan de molexen eens.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Bekijk de waarden van je voedingslijnen eens in het BIOS, als die meer dan 5% afwijken dan zou ik die voeding vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Turkish op 21-10-2003 10:06 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
wat voor voeding heb je eigenlijk?

• Stephan Oudmaijer
ten eerst bedankt voor alle replies.

het is een (sloeber) no-name voeding van 350 watt, zat standaard in de kast toen ik hem kocht. Ik ga alle opties hierboven iig testen als ik uit m`n werk ben!

• Stephan Oudmaijer
Ik heb het gisteren getest, alle apparaten losgekoppeld, en toen werkte het. Het zal dus wel liggen aan de voeding. Tijd voor een nieuwe :)

Thnx voor de reacties allemaal!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Kan misschien nog een ander defect zijn???

Misschien dat 1 van de apparaten iets veroorzaakt waardoor je hdd het niet meer doet. Ik zou nu 1 voor 1 alles weer terugstoppen.

Koop je een andere voeding en dan blijkt er iets anders aan de hand te zijn.

Heb bijvoorbeeld wel eens een ISA kaartje (lang geleden dus) gehad die kortsluiting veroorzaakte waardoor de IDE controller het niet meer deed en ik dacht dat het aan de voeding lag. Niet dus, sluit dus zoveel mogelijk uit voordat je nieuw koopt!!

mcb1

• Stephan Oudmaijer
mcb1 schreef op 22 October 2003 @ 09:56:
Kan misschien nog een ander defect zijn???

Misschien dat 1 van de apparaten iets veroorzaakt waardoor je hdd het niet meer doet. Ik zou nu 1 voor 1 alles weer terugstoppen.

Koop je een andere voeding en dan blijkt er iets anders aan de hand te zijn.

Heb bijvoorbeeld wel eens een ISA kaartje (lang geleden dus) gehad die kortsluiting veroorzaakte waardoor de IDE controller het niet meer deed en ik dacht dat het aan de voeding lag. Niet dus, sluit dus zoveel mogelijk uit voordat je nieuw koopt!!
Beb ik gedaan, als ik m`n laatst apparaat erbij doe dan kapt de hdd, maakt niet uit welk apparaat. Dus of de cdrom speler of de dvdspeler. Hij trekt het gewoon weg niet met 4 apparaten/drives

• Stephan Oudmaijer
ik ga deze weer omhoog schoppen want het probleem is er nog steeds :(

een 400watt Zalman erin zitten maar die schijf wilt niet aan de praat op IDE. Terwijl die schijf het wel doet in een ander systeem.

Als ik m`n cdrom/dvd op die IDE controller hang dan werken beide prima. IDE controller lijkt me dus ok, en de hdd ook?!

Ikke nie snap nie... :?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja want ik wilde net zeggen, die 2800+ gebruikt niet eens zoveel meer ofzo.

Heb je je disks al eens omgewisseld? Of alleen de IBM aangesloten? Kijk ook eens naar de spanningen op je lijnen. Of misschien is de molex wel brak...

• Stephan Oudmaijer
REDFISH schreef op 24 december 2003 @ 12:27:
Ja want ik wilde net zeggen, die 2800+ gebruikt niet eens zoveel meer ofzo.

Heb je je disks al eens omgewisseld? Of alleen de IBM aangesloten? Kijk ook eens naar de spanningen op je lijnen. Of misschien is de molex wel brak...
molex, niet schelden he :*) wat is dat een molex?

spanning op m`n lijnen? explain...

vind het echt vaag namelijk... die hdd doet het prima in een ander systeem, maar heeft het ook in hetzelfde systeem goed gedaan....

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

De molex is de voedingsstekker die in de harde schijf gaat. Als je eens een andere erin prikt om hem omwisselt.

Voltages kun je aflezen met speedfan bijvoorbeeld. Effe googlen. Dan kun je kijken of er geen al te grote afwijkingen ontstaan op de spanningslijnen van de voeding.
Pagina: 1