Stereo minidisk recorder?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43649

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een betaalbare minidiskrecorder waarmee ik via een (externe) microfoon stereogeluid kan opnemen ... bijna alle recorders die ik heb onderzocht nemen alleen mono op, behalve bijv. de Sony MZ-B100, maar die kost 480 euro en das een beetje aan de dure kant ... weet iemand een goedkopere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyPeRSTiLe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:02
Mijn MZ R90 Portable Minidisc(Van alweer een aantal jaar terug) kon prima stereo opnemen, ik gebruikte dan mijn oordopjes als microfoon. Ik kon in hetgeen wat was opgenomen prima onderscheid maken wat ik in de linkerdop zei of in de rechter (stereo). Deze minidiscs zitten rond de prijsklasse 200 euro geloof ik als je een vergelijkbare nieuwere versie zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Welke niet... :?

Zolang er een line in op zit kan hij in stereo opnemen. Zolang er een stereo microfoon aangesloten zit kán hij pas in stereo opnemen via de microfoonaansluiting. Ik heb er een tientallen in mijn hand gehad, maar nog nooit een mono-only recorder.

Recorders 131):
  • Aiwa: AM-NX9 NX1 F90 F72 F80 F75 C80 F65 F70 F5 F7 F3 F1 AMD-100
  • Denon: All DMP-R70 R50 R30
  • Fisher: MDG-R3
  • Goldstar: MD-R2 R1
  • JVC: XM-R700 R70 R2 R1 D1
  • Kenwood: DMC-M7R L7R K9R K7R J7R G7R F5R E7R A7R
  • Panasonic: SJ-MR230 MR250 MR220 MR200 MR100 SL-MR10
  • Pioneer: PMD-R55 R3 R2 R1
  • Sanyo: MDG-R3
  • Sharp: IM-DR420 DR410 DR580 DR400 DR80 MD-MT270 MT290 DR480 DR470 DR7 MT170 MT200 MT190 MT180 IM-MT899 MT880 MD-MT888 MT770 MT88 MT99 MT80 MT90 MT77 MT877 MT866 MT66 SR50 SR75 SR70 SR60 MT50 MT832 MT831 MT20 MT16 MT15 MT821 MS722 MS721 MS702 MS701 MS200 MS100 M25 M20 M11
  • Sony: MZ-NE810 NF610 NF810 N510 N710 NE410 N910 B10 R410 N10 R910 R701 G755 S1 N505 N707 R501 N1 B100 R909 R500 G750 R700 B50 R900 R70 R90 R91 R37 R55 R35 R5ST R50 R30 R4ST B3 R3 R2 MZ-1
Even afstrepen anders aan de hand van deze database: http://www.minidisc.org/portable_table.html
http://www.minidisc.org/equipment_browser.html

Tip: Sony MZ-R90/R91 (veelal 2ehands makkelijk te krijgen voor <= € 50,-).
Het nieuwere model van de MZ-R90/91 is de Sony MZ-R900.

Google: Sony MZ-R90 @ NL
Google: Sony MZ-R900 @ NL

http://muziek.2dehands.nl/markt/audio/minidisc.html

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 21-10-2003 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85338

Ik heb net mijn mz-r900 verkocht voor €116,- op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

xs2bas, een minidisc recorder was vroeger misschien een gadget, maar nu gewoon portable audio ;) Dus move GT > AV. En zie ook de post van euss, zelf wat zoekwerk verrichten is nooit weg.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
je kunt de microfoon opname op 'mono' laten opnemen, dan past er meer op 1 schijfje aangezien je maar 1 kanaal gebruikt. dit KAN maar HOEFT niet. met een stereo mic heb je ook stereo opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04
maar 1 microfoon is natuurlijk altijd mono... duh

met geluid vanuit 1 bron, heb je ook maar 1 spoor nodig,
dus maakt hij mono (of joint-stereo, wat op hetzelfde neer komt, maar dan door 2 boxen)

of zie ik t nou verkeerd

[ Voor 7% gewijzigd door Chillz op 21-10-2003 13:52 ]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

klopt Chillz.
met een mono mic, wordt er op een spoor opgenomen.
even instellen in de md, dat je mono opneemt en je krijgt het geluid op beide sporen.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 21-10-2003 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-04 22:21

jotheman

Was like that when I got here!

Ik heb 'n Sony MZ R55 maar ik doe d'r nooit nix mee...

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95356

hoeveel vraag je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Chillz schreef op 21 October 2003 @ 13:52:
maar 1 microfoon is natuurlijk altijd mono... duh

met geluid vanuit 1 bron, heb je ook maar 1 spoor nodig,
dus maakt hij mono (of joint-stereo, wat op hetzelfde neer komt, maar dan door 2 boxen)

of zie ik t nou verkeerd
praat nou niet over dingen waar je niks van weet, een stereo mic bestaat echt wel hoor.
en joint stereo heeft te maken met mp3's. niks met minidiscs. en geluid uit 1 bron heeft wel degelijk voordeel als je dat stereo opneemt. of heb jij 1 oor?

[ Voor 16% gewijzigd door BuG2FiX op 21-10-2003 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Laatst online: 21:04
BuG2FiX schreef op 21 October 2003 @ 14:31:
<knip> een stereo mic bestaat echt wel hoor.
en joint stereo heeft te maken met mp3's. niks met minidiscs. en geluid uit 1 bron heeft wel degelijk voordeel als je dat stereo opneemt. of heb jij 1 oor?
ik hen 2 oren, dank u zeer...

joint stereo:
similar signals in the left/right channels of a stereo image

het is misschien niet de geschikte term ervoor, maar het idee komt op hetzelfde neer. Je hebt een mono-spoor wat over 2 (L en R) boxen gespeeld wordt. Dubbel mono dus...

Ik heb echter niet 2 oren om met de linker alles te horen wat van links komt en met de rechter alles horen wat van rechts komt...
Met mijn beide 2 oren hoor ik alles...
Net als het effect van 5.1 bijvoorbeeld (iig surround), daarbij is het de bedoeling dat je iets achter je hoort, wanneer het zich in de illusie van de film ook achter je zou bevinden.
Stereo werkt toch ook met deze opzet... Over het linkse kanaal hoor je dingen waarbij de illusie wordt gewekt dat ze zich links van je bevinden. Bij het rechtse kanaal wordt de illusie gewekt dat deze zich rechts van je bevindt.

of niet?
en wel vriendelijk uitleggen aub :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-04 22:21

jotheman

Was like that when I got here!

Voor 50€ mag je 'm hebben. Draagzakje zit erbij en de adapter (veranderd aangezien ie 3 pins was, voor Engeland of wat is 't ook weer?). Voor de rest in prima staat met optisch kabeltje. :)

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
ik ben aardig hoor.

maar stereo heeft te maken met het 'ruimtelijk' ervaren van geluid. daarvoor moet de bron ook stereo worden opgenomen. de 'ruimtelijke' ervaring onstaat doordat je oren de verschillen opvangen. de term 'joint stereo' slaat erop dat je alleen de verschillen opslaat tussen het linker en rechterkanaal. daardoor heb je dus minder ruimte nodig om de muziek op te slaan, terwijl het net zo goed klinkt.
Bij spraak bijvoorbeeld wordt vaak mono gebruikt omdat het hier vaak niet van belang is dat het 'ruimtelijk' klinkt. voor muziek is stereo wel nodig.
bij 5.1 systemen is het niet alleen mogelijk om dingen van een bepaalde kant te laten komen, maar ook om het ruimtelijk effect te vergroten. dit gebeurt dm vertraging van het geluid (delay) op het achterkanaal.

afijn offtopic als de hel dus ik stop maar even ;)

is het forum tegenwoordig marktplaats? ik heb wat gemist. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BuG2FiX op 21-10-2003 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Jongens, deze beste man bedoelt natuurlijk een minidisc recorder met stereo-mic input, en die zijn denk ik zeldzamer. Hij wil dus of één stereo-mic of twee gewone mics rechtstreeks op zijn minidisc aansluiten.
Mijn advies aan hem is om een mixertje met min. twee mic-inputs te kopen (2e hands voor een tientje oid) en dan naar de line-in van elke willekeurige MD-recorder (die zoals gezegd altijd stereo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 14:21

JAM

Ik heb zelf een Kenwood DMC-J7R Portable MD-recorder en deze heeft weldegelijk een Stereo MIC-IN. Aangezien Kenwood voor dit model voor een groot deel binnenwerk van Sharp gebruikt (w.o. de hoofdprintplaat), betwijfel ik sterk of (portable) MD-recorders met een Stereo MIC-IN wel zo dun gezaaid zijn.
Ik denk eerder dat goede (compacte) stereomicrofoons dun gezaaid zijn.

Die Kenwood bevalt overigens erg goed (op de korte speelduur van de exotisch dure (150 gulden!!) Li-ion batterij na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Laatst online: 16:00

pmeter

Poes!

Leuk topic! :) Ik ben ook op zoek naar een md-recorder voor stereo-mic opnamen. De instapversies hebben helaas vaak geen mic. Je komt gauw bij duurdere versies :'( , ik hoef geen echter ab etc. Ik heb namelijk ook nog een portable md-speler met radio.... De recorder is mijn tweede speler. Het is voor portable, thuis heb ik nog een 43cm....

Mijn eisen:
• Goede prijs, afstandbediening hoeft niet.
Automatische volume-regeling, bij harde geluiden moet het niet oppeens uit de meter knallen (vervorming), zachte geluiden moeten er wel goed op (klopt het dat sharp dit niet heeft?)
• Stereo, maar instelbaar mono-functie
• Liefst 1 knop is record, dus niet elke keer hetzelfde menu door om steeds weer handmatig mono (als ik dat wil) te zetten als ik op stop heb gedrukt.
• AA batterij, liefst in de speler.
JAM schreef op 22 oktober 2003 @ 01:19:
Ik denk eerder dat goede (compacte) stereomicrofoons dun gezaaid zijn.
Ik heb voor 35 euro de Sony ecm-717 op marktplaats gekocht. Elektrostatische stereo microfoon. Nieuw 120 euro. Perfect geluid! :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.nitro-elektronik.de/images/Sony/1778.gif

Dus... weet iemand welke md voor mij het beste is?
• Volgens mij valt sharp af: geen automatische volumeregeling (toch?).
• Sony: MZ-N710 is de goedkoopste met mic: 279 euro!?
• Andere merken met stereo-mic-ingang en automatische volumeregeling?
Alvast bedankt! _/-\o_ :)

[ Voor 13% gewijzigd door pmeter op 04-11-2003 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor 35 euro
Ik heb voor 1 euro koper een metalen stereomicrofoon gemaakt door 2 electreetkapsels in een koperbuis klem te zetten met watten + daaraan een jack-connector.

De kwaliteit is perfect en wordt nu gebruikt om live muziek op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinierius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 20:39
Anoniem: 44568 schreef op 04 november 2003 @ 13:56:
[...]
Ik heb voor 1 euro koper een metalen stereomicrofoon gemaakt door 2 electreetkapsels in een koperbuis klem te zetten met watten + daaraan een jack-connector.

De kwaliteit is perfect en wordt nu gebruikt om live muziek op te nemen.
Lijkt mij zeer interessant, kun je daar een fotootje van tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 16:01

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

pmeter schreef op 04 november 2003 @ 13:39:
Automatische volume-regeling, bij harde geluiden moet het niet oppeens uit de meter knallen (vervorming), zachte geluiden moeten er wel goed op (klopt het dat sharp dit niet heeft?)
ik heb een sharp md-mt15 en die heeft dat idd niet, ik heb hem een paar keer gebruikt om colege's vast te leggen, maar dat stoort niet.
tevens is ie stereo, en een stereo mic is makkelijk te maken, kijk maar es op minidisk.org

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt mij zeer interessant, kun je daar een fotootje van tonen?
Dit soort microfoonkapsels (electreet):
Afbeeldingslocatie: http://webpages.charter.net/tidmarsh/binmic/wm61a.jpg
Specificaties:
20 - 18 000 Hz
Impedantie 600 Ohm
Gevoeligheid -70 dB
S/N ratio: 40dB
Voedingsspanning: 1,3 - 12 V= (wordt verzorgt door de minidisc, maar kan ook met tussenschakel/voedingskastje)

Let erop: de kwaliteit van je kapsels bepaald de kwaliteit van je microfoon!

Ik heb 2 uitvoeringen zelf gemaakt, dit is het alles in 1 model, handig voor onderweg en snelle opnames, zonder dat kabels in de weg zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/binaural-koperpijp-microfoon.jpg

Handleiding:
Je neemt een stukje koperpijp 15mm, boort daar een gat in en soldeert daarin de buitenshell van een metalen plug. Daar haal je 2 stukjes microfoonsnoer doorheen zodat er in een "Y" de kabeltjes uitsteken. Daarna vul je de pijp met watten om te zorgen dat de buis niet zorgt voor extra echo's totdat er alleen nog maar ruimte is voor je microfoonkapsels zodat ze ook niet in de diepte gedrukt kunnen worden. Daarna neem je een stuk kurk van een wijnfles en boort daar een gat in ter grootte van je kapsel. De buitenomtrek snij je met een hobbymes net iets groter als de binnendiameter van de buis. Daarna soldeer je het kapsel aan de draadjes, monteerd de kurk erom en druk hem voorzichtig in de buis. Hetzelfde voor de andere kant. Als het geheel klaar is: testen, en als je het nodig vind: lakken. Let er dan wel op dat je niet de kapsels verft, dat is slecht voor het geluid.

Dergelijke "T" model microfoons kun je ook kant en klaar kopen, alleen hebben die als nadeel dat de kapsels erg dicht bij elkaar staan (http://www.minidisc.org/s...stereot/sp-spsm-1wson.jpg). Ik heb bewust na meerdere proefopstellingen besloten om ze juist iets verder uit elkaar te zetten. Dit zorgt voor een iets wijder stereobeeld zonder teveel middengebied of dat het midden zo kaal wordt.

De andere set die ik gemaakt heb is op dezelfde manier, alleen dan met 2 stukjes buis en een langere "Y" kabel. Op die manier heb je een breder opnamebereik waardoor je stereo effect groter is. Het voordeel van de koperpijp is dat ze perfect afsluit tegen magnetische interferentie. Bovendien kan ik ze gewoon in een microfoonstandaard monteren en gebruik maken van een kanaalscheidingsscherm.

Tips:
http://home.sprintmail.co...icles/stereo/binaural.htm
http://www.binaural.com/binfaq.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
http://www.sonicspot.com/guide/3daudio.html
http://www.mtsu.edu/~dsmi...icrophone_techniques.html

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 04-11-2003 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Laatst online: 16:00

pmeter

Poes!

Maakt het uit of een Sony-portable-md-recorder een sensitivity-switch heeft?

Met mijn huidige half defecte recorder moet de sensivity (gevoeligheid) op high staan. Als een recorder op marktplaats deze switch niet heeft, werkt het dan:
• Altijd high
• Altijd low
• Via een menu instelbaar
• Automatische rec-niveau-instelling met veel groter bereik

Iemand ervaring hiermee?

=======>>> Google!
http://home.neb.rr.com/daudio/Micsens.htm
Conclusie: zonder deze knop altijd op high. Bij gebruik van "Dynamic Audio microphones" moet je zonder switch een externe verzwakker (-20dB) toepassen.

Mijn mic. is niet zo gevoelig, dus kan ik een recorder zonder switch kopen. Zie onder: bij live opnamen soms niet geschikt.

Meer info
In October 1999 the MZ-R90 emerged.  Ridiculously small, Sony's new flagship trounced the competition in the size wars.  However again the pre-amp sensitivity switch had been omitted, meaning it was now completely impossible to record loud sounds on Sony's "best" recorder without resorting to external devices.  They produced a second budget model with the same problem ? the R70.
.........
hopelessly inadequate for any live sound situation..
............

[ Voor 62% gewijzigd door pmeter op 06-11-2003 21:55 ]

Pagina: 1