PTT telefoonaansluiting, wat is dit? En advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een rare hoofdaansluiting voor mijn telefoon. Het komt m'n huis binnen via een dikke lijn dat direct naar dit ding gaat

Afbeeldingslocatie: http://www.kmfstudio.com/webtemppics/pttstekker.jpg

Zoals je ziet, de standaard 4 adertjes en daarnaast nog een dikke aarderdraad.

Pikant detail, op de deksel staat dat dit ding alleen te openen is door bevoegd PTT-personeel en dat bij opening de afsluitmechanisme onherstelbaar vervormd wordt.

Leuk allemaal, maar ik moest het openen omdat m'n telefoondraad was losgetrokken en ik het even weer in elkaar moest schroeven.

Vragen wat ik heb.

Wat is dit ding?
En kan ik het gewoon weggooien en gewoon zo'n modulair plugje in knijpen met de 4 draden (aarde draad eventjes "Vergeten") zodat ik wat netter m'n telefoonaansluitingen kan maken?
In welke volgorde moeten deze draden in de modulaire plug? (misschien dat ze 10 jaar geleden blauw als rood hebben aangegeven, weet ik veel)

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 20-10-2003 23:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Dat is dus het alom beroemde ISRA-punt, zonder kapje. Je kunt het beste 'm zo laten zitten, of evt. een mooi wanddoosje erop zetten (voor als je in de toekomst nog een extra lijn wilt gebruiken)
Je kan er dus een stekker aanzetten (met de bovenste 2 draadjes) maar de duidelijkheid waar de aansluiting binnenkomt vervalt dan.. Denk hier dus wel even over na.

[ Voor 31% gewijzigd door Jester op 20-10-2003 23:13 ]

- hardware always changes.. -

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou hem zekers laten zitten en niet een modulair plugje in knijpen :P

Als je wat beschadigt is de KPN daar zekers niet blij mee, en de aarde draad mag ook zekers niet weg.

Tweakers Discord

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 20:37

DaRoot

Some say...

Voor zover ik weet worden alleen de blauwe en de rode aders gebruikt, en ook nog door elkaar. Dus blauw en rood in het midden van de RJ 11, en de rest niet gebruiken. Moet werken!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40
Da's geen rare aansluiting hoor, gewoon een ISRA-doos :)

Zit bij ons ook in de meterkast (nieuwbouwwoning uit '98). De bovenste helft (op de foto rechts) mag je volgens mij wel zelf openmaken. Heb ik tenminste wel gedaan toen ik m'n ADSL-splitter aansloot :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik moet daar een adsl splitter aan aansluiten. Dus wat is de beste methode nou?
Gewoon 1: een aparte draad nemen met een kant een modulair plug en ander eind losse draden die ik aan dat ding schroeft.

of 2: de blauwe en rode aders losmaken en dan een modulaire plug daarop zetten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 20:37

DaRoot

Some say...

Misschien toch maar dat ISRA ding laten zitten, en voor je 1e oplossing kiezen, stel dat het aankrimpen van een RJ11 direct aan rood en blauw niet goed gaat.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

op de foto zie ik een groene en een rode draad :P. Als je die er nou uitschroeft en die twee adertjes op een RJ11 stekkertje knijpt (volgorde maakt niet uit), uit de doos even een meegeleverd kabeltje pakt, daar een kant vanaf knipt en twee adertjes daaruit op die twee punten op de ISRA doos schroeft waar eerst die andere twee adertjes zaten (en wel die twee adertjes die aan de andere kant op de middelste twee puntjes van de RJ11 aangesloten zitten :)) dan moet het werken :).

De lijn die dan uit je ISRA komt, plug je dan op "line" en de lijn die er eerst inzat plug je in "phone" en je adsl modem sluit je met een andere kabel aan op "DSL" en je bent klaar.

Die doos hoort eigenlijk dicht te zitten en je mag eigenlijk alleen aan het "rechter" deel op de foto komen :). Daar mag je dus schroeven, boren, zagen en aansluiten wat je wil :). Laat die rode en blauwe draad dus lekker in dat kastje zitten en ga aansluiten op het punt waar die groene en rode draad eruit komen, lijkt me persoonlijk verstandige :)

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 20-10-2003 23:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

en nou maar hopem dat je nooit een telefoonstoring krijgt waarvoor de KPN bij je binnen moet meten, dan ben je 80 euro lichter om de IsRa te vervangen O-)

Verwijderd

Er schoot mij opeens een oud topic over het zelfde te binnen. Rare kast in de gang
Ergens staat een stukje van een KPN monteur die vertelt wat er wel en niet mee mag.
Pagina: 1