netwerk verdelen over 2 ADSL-lijnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
hoi,

ik heb een 8MBit ADSL-lijn besteld voor ons studentenhuis. Nu is de vraag: Is het mogelijk om met een Linux of Win2K-bak als router bij een tekort aan bandbreedte een 2e ADSL-lijn bij te bestellen en deze te verdelen over de 16 gebruikers (15-25 systemen)? Het is dus NIET de bedoeling dat er 8 gebruikers aan 1 lijn hangen en de andere 8 aan de andere lijn, de bandbreedte (dan 16MBit) moet echt verdeeld worden over de gebruikers.
Met wat voor software is dit mogelijk (is er een naam voor deze techniek?) en is idt moeilijk? Wat voor hardware heb ik nodig?

Ik google overigens al heel lang voor een dergelijke oplossing, als jullie een kant-en-klare website weten zie ik het liefst een linkje..

---

Even een kleine toevoeging: Ik heb wel een krappe beurs... Kzou zeggen zie mijn topic alhier voor de systeemspec van mijn router. Heb geld genoeg om er een netwerkkaartje bij te leggen, maar dan houdt het het liefst op, dus het liefst ook een loadbalancer (weer een woord geleerd :P ) voor Linux ofzo.. free..

---

ben er nu achter wat ik precies nodig heb;

een (liefst gratis!) softwarematige router/webserver loadbalancer... iemand?

[ Voor 27% gewijzigd door kakanox op 20-10-2003 22:55 ]

Ga toch fietsen.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

[edit] stond onzin... 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door hufkes op 20-10-2003 22:17 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
zie www.speedxs.nl

Maar het is inderdaad mogelijk.

Vroeger had nexland router / loadbalancers alleen die zijn overgenomen door symantec heb ooit eens gemaild met speedxs en die zeide dat ze loadbalancers van etech gebruikte.

Softwarematig kan ook kijk eens bij vicomsoft die hadden een pakket wat dat kon.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Mij lijkt me dat je daar een soort van loadbalancer voor nodig hebt. Voor meerdere servers ken ik ze (hardware- en softwarematig), maar voor ADSL (internet verbindingen) heb ik er nog niet van gehoord.

|Specs|

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:28

MBV

hufkes schreef op 20 oktober 2003 @ 22:14:
kun je dan niet gewoon een grotere snelheid bestellen?
Je moet ook daadwerkelijk twee lijnen hebben (dus niet 1 isdn-4 lijn) om twee adsl aansluitingen te realiseren lijkt me.
kakanox schreef op 20 oktober 2003 @ 22:08:
...ik heb een 8MBit ADSL-lijn besteld voor ons studentenhuis. ...
Ik dacht niet dat je adsl sneller had dan 8MBit :z. En bij een studentenhuis heb je soms meerdere telefoonaansluitingen, vermoed ik.
Ik denk zelf dat je misschien via een TU o.i.d. een glaslijntje ofzo kan regelen, soms wel 100 mbit. En dat kost vaak bijna niks.
Ik weet wel van een collega die dat heeft gedaan met 2 kabelmodems. Geen idee hoe, zou ik eens moeten vragen. Je hebt denk ik een geavanceerde router ervoor nodig (linux op P1 ofzo) om dat te regelen. Ik weet zeker dat het kan: je kan zelfs met windows inbellen over 2 verschillende telefoonlijnen, zelfde idee.

[ Voor 1% gewijzigd door MBV op 20-10-2003 22:21 . Reden: layout ]

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 03:35
2 Windows 2000 advanced servers inrichten als gateway en vervolgens NLB aanzetten? Je kan dan als gateway het adres gebruiken van het virtuele IP van de Network Load balancing cluster. Waarschijnlijk is er ook wel een Linux oplossing mogelijk met NLB of je kan 2 ADSL routers aan een hardware network load balancer knopen. 't Is een beetje omslachtig, maar het zou wel werken denk ik...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:53

Stewie!

Keen must die!

Die nexlands kan je nog gewoon bestellen hoor.

En verder moet de TS beter leren zoeken, want ik heb in zeker al 5 topics over load balancing van dsl lijnen reclame zitten maken voor de nexlands

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:28

MBV

2 windows 2000 advanced servers?! wat voor hardware wil je daarvoor gebruiken? Ik zou voor linux gaan, veel stabieler (vriend van me moet elke dag zijn winXP routerbak herstarten 8)7 omdat hij het anders niet meer doet. ) en veel minder systeemeisen.

Verwijderd

2 ethernet modems op 2 telefoon lijnen deze 2 lijnen die eruit komen in een hub doen en dan moet het werken volgens mij

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 22:26:
2 ethernet modems op 2 telefoon lijnen deze 2 lijnen die eruit komen in een hub doen en dan moet het werken volgens mij
hahahahahahahahaha _/-\o_
routeren hoeft niet meer he?
Dus jij wilt een modem op een hub aansluiten, zonder router ertussen? En dan 2 modems zelfs 8)7

• raymonvdm
die nexland heb ik ooit eens als goedgetest zien staan.

p.s. Waar kan je die nexland nog krijgen dan ? Want las je op nexland.com kijk wordt je doorgestuurd naar symantec

Dit is er over gebleven van de originele nexland

http://nct.symantecstore.com/0001/appliance_sfvpn200.html

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 20-10-2003 22:32 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 22:26:
Lijkt me niet :X

Over t algemeen krijgt t modem zelf geen IP, maar de NIC die daar aan hangt, dus als je t meteen in een hub steekt...

Verwijderd

nee een router bedoel ik

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

raymonvdm schreef op 20 October 2003 @ 22:30:
die nexland heb ik ooit eens als goedgetest zien staan.

p.s. Waar kan je die nexland nog krijgen dan ? Want las je op nexland.com kijk wordt je doorgestuurd naar symantec
zoeken via google he, voor 300 te koop al in de winkels!

@TS: Load balance over meedere internet verbindingen

@koen: jaja, router bedoel je, daar gaat het nu net om. En noem mij eens een router die voorziening heeft voor 2 wan poorten?

verder: nieuws: Nexland ISB Pro 800 Turbo review, http://www.hardware-one.com/reviews.asp?aid=248&page=7

[ Voor 10% gewijzigd door Stewie! op 20-10-2003 22:35 ]

Verwijderd

Misschien ook wel enigzins relevant: heeft iemand al loadbalancing van 2 ADSL lijnen voor inbound verkeer voor elkaar gekregen?

Er zijn trouwens wel routers met twee WAN poorten
Hier bijvoorbeeld:
http://www.broadbandbuyer...egoryID=48&ShopGroupID=12

En er zijn ook Cisco's met een flink prijskaartje die dat hebben, hoewel je wel eens een goedkope opde Duitse Ebay tegenkomt

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 22:40 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

DaMorpheus schreef op 20 oktober 2003 @ 22:32:
[...]
jaja, router bedoel je, daar gaat het nu net om. En noem mij eens een router die voorziening heeft voor 2 wan poorten?
http://www.adslguide.org....q2/neteyes_cyclone200.asp

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 22:38:
Misschien ook wel enigzins relevant: heeft iemand al loadbalancing van 2 ADSL lijnen voor inbound verkeer voor elkaar gekregen?
ja:
nexland <-> webserverfarm (cluster)
DNS: zoneedit

werkt perfect: zoneedit zorgt ervoor dat je voor je domeinen een round-robin aanmaakt en een failover protectie. Hierdoor wordt het inkomend verkeer over de 2 lijnen verdeeld

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

was voor Koen bedoeld, maar de TS kan deze dus ook gebruiken!

• kakanox
DaMorpheus schreef op 20 October 2003 @ 22:42:
[...]

was voor Koen bedoeld, maar de TS kan deze dus ook gebruiken!
thanx mate.... maarruh... >>
Prices: £250 - NetEyes Cyclone 200 ADSL Load Balancing Router
Prices listed above are excluding postage and VAT.
auwww, dat doet pijn...

softwarematig? goedkoop/gratis? graag op een Duron 1300 met 128MB (of evt. 256MB) geheugen? zie systeemspec, daar link ik bovenin naar..

Ga toch fietsen.

Verwijderd

Hey Thanks Damorpheus!

http://www.zoneedit.com/
Voor andere geintereseerden

Weet nog niet helemaal hoe ik de Nexland moet configureren, maar dat moet te doen zijn

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Voor de kleine beurs:

met vaste ip's gaan werken, en vervolgens handmatig je systemen een gateway en dns meegeven...

dus de ene helft gateway adsl router1 meegeven
en de andere helft gateway adsl router2 meegeven

is een simpele en goedkope oplossing...
of als je een win2000 server hebt aan de hand van de mac adressen DHCP gaan uitdelen waarin je dus hetzelfde doet...
dus 2 ippools maken met de zelfde iprange op je interne netwerk en dan in beide pools elk een eigen gateway opgeven...

voorbeeld:

Ippool1:

iprange: 192.168.0.10 - 192.168.0.25
gateway: 192.168.0.1
dns: 192.168.0.1
van deze range de IP's vast aan MAC adres

Ippool2:

Iprange: 192.168.0.26 - 192.168.0.50
gateway: 192.168.0.2
dns: 192.168.0.2
En deze pool voor alles wat niet aan mac adres vast zit...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Plopeye, dan heeft de helft van je klanten dus geen verbinding als je eruit valt met één lijn!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Probeer anders deze link eens : http://forums.the-scream.co.uk/t7306.html

Hier staat wat info hoe je van een standaard linuxbak een router / loadbalancer kan maken. Met windows kan dit volgens mij niet. Ik zou als ik jou was een goede linux distributie nemen zoals smoothwall ( www.smoothwall.org ) en die dan geschikt maken voor 2 ADSL lijnen. Wel moeten je modems brighted staan zodat smoothwall ze ziet als 2 ethernet aanluitingen. Dat zou het een stuk makkelijker moeten maken

kc

Verwijderd

MBV schreef op 20 October 2003 @ 22:24:
Ik zou voor linux gaan, veel stabieler
Behoorlijke flame-bait zonder enige onderbouwing.
(vriend van me moet elke dag zijn winXP routerbak herstarten 8)7 omdat hij het anders niet meer doet. ) en veel minder systeemeisen.
Zegt dit ook maar iets over WinXP? Nee, waarschijnlijk meer over die vriend van je. Waarschijnlijk is hij gewoonweg niet in staat om verder te kijken dan de standaard wizards die windows biedt.
Daarbij ga je WinXP Home/Professional (een client OS) vergelijk met Win2k Adv. Server? Behoorlijk kromme vergelijking sowieso.
En dan adviseren om maar Linux te gaan gebruiken... |:(
Linux is zekers een goed en een stabiel produkt maar vergt wel wat meer kennis om het goed te configureren. Windows 2k Server produkten zijn ook zeker niet slecht te noemen en al helemaal niet instabiel!
Ik vraag me af, kun je niet gewoon 3 netwerkkaarten in je PC pleuren, aan twee hang je 8mbit DSL lijntjes en 1 aan je hub/switch en vervolgens zet je NLB aan over die twee netwerkkaartjes ('t is maar een idee, weet niet hoe/of het werkt).

Verwijderd

Dat Dual Extreme abonnement is goedkoper dan een MxStream-Fast abonnement, en ook nog eens 16x zo snel :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 14:20 ]

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Het was een vriend van mij niet gelukt om te loadbalancen met een win 2k bak. Hij doet een informatieca opleiding dus kennis was het probleem niet. Met die link die ik hier boven gegeven heb is het uiteindelijk wel gelukt icm linux. Idd linux is lastiger maar als je precies de howto volgt kom je er wel. Bij hem werkt het.

• kakanox
Teneerste, KC_Kaas: Hartelijk bedankt voor je links! Ten tweede: Een ICT-opleiding staat niet echt garant voor voldoende kennis :-)

Maar, ik denk dat ik op deze links wel ga vinden wat ik zoek, kzal er eens uitgebreid mee gaan experimenteren en mocht er iemand geinteresseerd zijn, dan schrijf ik er een FAQje over - laat maar weten (via mail), mocht ik een eventueel topic missen, dan verschijnt dat hier wel weer op de een of andere manier.

Voor alle duidelijkheid: Dit topic kan dus dicht...

Ga toch fietsen.

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 03:35
KC_Kaas schreef op 21 October 2003 @ 16:07:
Het was een vriend van mij niet gelukt om te loadbalancen met een win 2k bak. Hij doet een informatieca opleiding dus kennis was het probleem niet. Met die link die ik hier boven gegeven heb is het uiteindelijk wel gelukt icm linux. Idd linux is lastiger maar als je precies de howto volgt kom je er wel. Bij hem werkt het.
Dat kan ook kloppen, je hebt 2x Advanced Server nodig om te kunnen load balancen. Het kan overigens met 1 netwerkkaart per server.

En tja, ik ben zelf MCSEer en dat zegt toch ook niet alles over mijn technische kennis. Ik heb zelf altijd het idee/principe dat alles kan, met zowel Microsoft produkten als met Linux produkten. Je moet juist de kracht van beide produkten gebruiken en de verschillen onderkennen om tot een goed resultaat te komen en niet bij voorbaat zeggen dat de een beter is dan de andere.

• raymonvdm
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 22:38:

Er zijn trouwens wel routers met twee WAN poorten
Hier bijvoorbeeld:
http://www.broadbandbuyer...egoryID=48&ShopGroupID=12

En er zijn ook Cisco's met een flink prijskaartje die dat hebben, hoewel je wel eens een goedkope opde Duitse Ebay tegenkomt
Daar zit die nexland 800pro dus ook bij die al een tijdje voorbij komt in het topic. Schijnt goed te werken en maakt geen herrie.

Oja

http://www.linuxhq.com/ln.../ln_9906_02/msg00069.html

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 21-10-2003 19:51 ]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

lexvis schreef op 21 October 2003 @ 19:48:
[...]

Dat kan ook kloppen, je hebt 2x Advanced Server nodig om te kunnen load balancen. Het kan overigens met 1 netwerkkaart per server.

En tja, ik ben zelf MCSEer en dat zegt toch ook niet alles over mijn technische kennis. Ik heb zelf altijd het idee/principe dat alles kan, met zowel Microsoft produkten als met Linux produkten. Je moet juist de kracht van beide produkten gebruiken en de verschillen onderkennen om tot een goed resultaat te komen en niet bij voorbaat zeggen dat de een beter is dan de andere.
Dit is geen goede oplossign hoor 8)7
Al die andere zijn stukken beter. Die balancing is voor het verkeer naar de servers bedoeld, en zorgt dus niet voor een load verdeling over de 2 dsl lijnen voor de mensen in het netwerk

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

Predator

Suffers from split brain

[search=ADSL meerdere lijnen]
[search=2 ADSL lijnen]
[search=ADSL loadbalancing]
enz ...

en zie het recente topic:
Load balance over meedere internet verbindingen