Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VDO Dayton scherm op VGA

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een VDO Dayton dat ik wil aansluiten op een VGA-aansluiting. Ik heb geen TV-out en wil dat ook niet gebruiken eigenlijk: is minder scherp.

Dit moet niet al te moeilijk zijn, maar het ontbreekt bij mij aan een portie kennis. Het betreft het MM5000 schermpje.

http://www.carsound-duere...n/grafik/vdo-gr-bild1.jpg

Deze heeft als bruikbare ingangspinnen:

4: red
5: green
6: blue
7: display ground
8: CSYNCN

de rest is voor audio, afstandsbediening, voeding en externe videobron. Dat snap ik wel.

Een VGA-aansluiting heeft:

1,2,3: Red, Green. Blue
6,7,8: aarding van Red, Green & Blue
12: SDA (DDC)
13: H-sync
14: V-sync
15: SCL (DDC)

Nu wil ik graag weten wat die laatste vier pinnetjes van die VGA doen en hoe ik dat kan aansluiten op dat schermpje.

gr,

Daniël.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Move OH --> CME :)

Verwijderd

12: SDA (DDC) + 15: SCL (DDC)
Deze pinnen zijn van de seriële verbinding van videokaart naar monitor die ervoor zorgen dat deze met elkaar kunnen communiceren (over de ondersteunde resoluties etc een soort PlugNPlay). Niet persé noodzakelijk voor beeld.

13: H-sync + 14: V-sync
Deze pinnen zijn voor je verticale en horizontale synchronisatie. Niet elk scherm heeft die nodig, de meeste werken prima zonder sync-signaal.

Wat betreft je RGB aansluitingen:
Het ligt er maar aan of het scherm wel werkt met VGA resoluties/signalen. Als het een <30KHz component (YPbPr) videosignaal is, is het niet zondermeer op elkaar aan te sluiten. Specificaties van het scherm zouden dan uitsluitsel moeten bieden wat er wel voor signalen gebruikt worden.

Echter: je vermeld al dat het scherm een input heeft "8: CSYNCN" [composiet sync] wat mij op het spoor zet dat het scherm werkt met component (YPbPr) video signalen zoals op een RGB-Scart zitten (<16KHz). Dit is niet zomaar aansluitbaar op de VGA aansluiting van je videokaart - behalve als je een videokaart hebt die je op zulke resoluties/beeldsignalen kunt instellen (bijv. Matrox).
Kijk ook eens hier: [rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]

Als je een Ati Radeon kaart hebt, is dit je mogelijke oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://mirror.ati.com/designpartners/media/images/thumbnails/hdtv-VGA_Dongle.jpg
http://mirror.ati.com/products/hdtvadapter/index.html
Ik heb alleen (nog) geen flauw idee of het een directe kabelverloop is of dat er actieve componenten in het convertertje zitten. Als het een passief verloop is kun je inderdaad je eigen verloop maken door een VGA <> Tulp/Chinch 1 op 1 (rood > rood/Pr, blauw > blauw/Pb, groen > groen/Y) te solderen.

Wat is de overige pinout? Heb je meer specificaties van het scherm? Welke videokaart heb je?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 07:42 ]

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 14:31
in die HDTV plug zitten volgend mij wel actieve componenten, als je goed kijkt zie je dipswithces bovenop zitten

Verwijderd

Ik zal mijzelf eens beter uitdrukken, dat scheelt op de vroege ochtend :) :
Ik bedoel dat eenzelfde converter met alleen passieve componenten gemaakt kan worden vanwege het feit dat die omschakeling via de driver en de hardware aanwezig op de Radeon videokaart wordt gedaan - of - dat de RGB/YPrPb omschakeling door actieve componenten in de converter zelf worden gedaan terwijl de kaart een normaal VGA signaal output. ;)

Dat die dips er zitten weet ik, ze dienen ervoor om de resolutie in te stellen. Mij is alleen nog niet duidelijk of die dips zorgen voor een wijziging van de DDC of andere pinnen. Als dat laatste het geval is, kun je hetzelfde bereiken met een driverhack of wirehack zoals dat laatste gebruikelijk is bij Matrox Gxxx DH kaarten met een 2e uitgang om de poort in TV modus te schakelen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je een VGA signaal om wilt bouwen naar TV compatible RGB, dan kun je het beste een 'arcadevga' http://www.ultimarc.com/avgainf.html gebruiken, die heeft alle drivers en registers voor lage frequenties geoptimaliseerd.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan het ook simpeler doen, als ik het me goed herinner is de makkelijkste manier om composite sync te maken het volgende schemaatje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
vsync------|>|----+----- csync

|

hsync------|>|----+

|

gnd--[==]--+

(ASCII-art-pwnage :P ) [==] = 10K weerstand, |>| = el cheapo diode.

IN Linux, onder X of fbdev, kan je je videokaart dan naar een timing schoppen die je LCD snapt. Voor Windows moet je maar hopen dat je LCD op een van de default timings reageert.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1