Toon posts:

Probleem met brander/harddisk/windows

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen!

Ik heb een probleempje: Laats heb ik een nieuwe harddisk gekocht om naast mn oude te gebruiken (ruimtetekort - je kent het wel), het inbouwen hiervan vergde wel van mij dat ik mbv een splittertje mijn brander en cdrom drive van stroom moest voorzien. Na het opnieuw opstarten (BIOS herkende zowel mijn oude als nieuwe HD, en tevens mijn Brander + ROM) weigerde windows te starten. Opnieuw XP erop dus, en wat blijkt? Hij start gewoon weer niet op.

Na lang frutselen kom ik erachter dat als ik de IDE-kabel van de BRANDER uit de brander haal, mijn PC gewoon opstart en verder zn werk doet. Nu zou ik toch graag mijn brander aansluiten en tevens mijn beide HD's en mijn ROM blijven gebruiken - wat in mijn ogen toch geen probleem moet zijn!

Wat is hier mis?

Windows:XP
HD1 en 2: Maxtor
CDROM + brander: LG

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58

JdM

Humbled

hoe sttat het zaakje gejumpered?

Verwijderd

Topicstarter
Mn beide LG apparaten hebben n jumpertje in de middelste positie, oude HD en CDROM hangen aan primary, nieuwe HD en brander aan secondary.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn vraag is eerder: heb je op de Master/Slave settings gelet? ;)

Kijk verder ook eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 20-10-2003 21:18 ]

• JdM
  • Laatst online: 11:58

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 21:14:
Mn beide LG apparaten hebben n jumpertje in de middelste positie, oude HD en CDROM hangen aan primary, nieuwe HD en brander aan secondary.
dat is een beetje vage omschrijving vind je niet, "ze hebben een jumper in de middelste positie" , ik neem aan dat je op de hoogte bent van het feit dat er 1 op master en de ander op slave moet? Waarbij het belangrijk is dat er in sommige gevallen master only of master with slave present gekozen kan worden? Probeer eens wat uit, stuk maken lukt toch niet met die jumpertjes.

• noot101
  • Laatst online: 10-01 13:54
Ik heb bij Burro thuis ook ff naar z'n pc gekeken en het staat als volgt aangesloten:
• primary master: HD 13 GB Maxtor
• primary slave: LG CD-rom
• secondary master: LG Brander 52x24x52
• secondary slave: HD 80 GB Maxtor

Verdere specs zijn: AMD Athlon XP 1800+, MSI KT3 ultra, 512 MB intern

De jumpers op de IDE aparaten staan goed aangesloten. En in het bois worden alle apparaten ook goed herkend (zoals Burro al zei). En het systeem hangt dus niet bij het bois. Pas bij het opstartscherm van Windows XP blijft het systeem hangen. Het lopende balkje blijft vrolijk staan.
Een nieuwe XP-installatie wil helaas ook niet helpen.

Verwijderd

bois ???
ik zou de de hd's op 1 kanaal en de rom en rw aan de ander doen.

oja misschien dat een bois update helpt :o :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 18:51 ]

Verwijderd

Sluit het eens zo aan :

primary master: HD 13 GB Maxtor
primary slave: HD 80 GB Maxtor

secondary master: LG CD-rom
secondary slave: LG Brander 52x24x52

Enne.. sja... weet niet OF je moederbord het ondersteund.. maar ik zou die 13Gb gewoon weglaten, daar die Maxtor schijf vast wel DMA 66 of 100 ondersteund.. en die trage 13Gb trekt dat niet.
Dan gaat je performance direct omhoog als je DMA aanzet in windhoos..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken!

Het heeft helaas alleen niet geholpen:(

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-02 16:17
Welke flatcable heb je gebruikt? Een oude waar je CD speler al aan hing of een nieuwe die bij de HD zat?
Had hetzelfde en het was verholpen toen ik de nieuwe kabel gebruikte.

• noot101
eejee schreef op 22 oktober 2003 @ 16:42:
Welke flatcable heb je gebruikt? Een oude waar je CD speler al aan hing of een nieuwe die bij de HD zat?
Had hetzelfde en het was verholpen toen ik de nieuwe kabel gebruikte.
Er worden nu 2 80-aderige kabels gebruikt. 1 is de oude die al gebruikt werd voor de harde schijf. En de andere is wel een nieuwe die de oude die aan de cd-rom zat vervangt. Maar dit is dus niet de oplossing (HELAAS) :'(

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:40

Nitai

Live the life you love.

heb je al eens geprobeerd je cdrom weg te laten?
dit is wel een vaag probleem inderdaad.

Ik heb nog wel een aantal vragen. Waar heb je de tweede keer XP opgeinstalleerd? Weer die 13 gig? Ik zou het proberen op die grote hd.

Ik zou als eerst, grote hd + brander inbouwen (oude hd en cdrom weglaten). HD formateren, XP erop, netjes afsluiten. De cdromspeler erbij doen, opstarten, kijken of hij het doet, zo niet, andere hd erbij doen en opstarten.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• noot101
De nieuwe installatie van XP is inderdaad gedaan op de 13 GB schijf, omdat dit groot genoeg is voor een systeemschijf en dan heb je nogde 80 GB schijf over voor data.

We hebben al wel geprobeerd om het een en ander weg te laten. Overal ontstaan de problemen, behalve als de brander niet aangesloten is dan start het systeem wel gewoon goed door.

Datgene dat Nitai voorstelt om te doen kunnen we wel proberen, maar dat is neit de bedoeling omdat we de 80G puur voor data willen gebruiken.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:39
Probeer eens beide CD-ROM's aan een IDE kanaal te hangen met een oudere 40 polige kabel. Mijn Lite-on CDRW wilde bijvoorbeeld ook niet werken aan een 80 polige kabel.

Beetje vergezocht, maar is het proberen waard dacht ik.
Pagina: 1