promise sx6000 formateren

Pagina: 1
Acties:

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
heb sinds een week of 2 een promise sx6000 controller met daaraan 6x80GB disks, allemaal leuk en aardig zou je denken.... nu krijg ik met geen mogelijkheid de schijf geformateerd, blijft hangen bij 5% en piept 1 enkele keer

ik heb al hier en daar gezocht maar kom overal geen echte oplossing tegen

ik heb hem al in andere systemen gehangen
andere geheugen
andere fsén
andere os'en

elke keer loopt ie vast :X

ik heb de laatste bios/drivers installed
oudere driver geprobeerd boden ook niet de oplossing
bij het booten zecht ie ook dat alles normal/functional is, dus niets vaags opzich

wie heeft dit nog meer gehad? en wat doe ik er aan?

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Eerst eens met 3 schijven proberen ofzo ? Probeer het ook eens op het forum van StorageReview. Ik heb ook sinds kort deze kaart (via Ebay) en hier doet ie het prima, maar daar heb jij niet veel aan natuurlijk.

• richard_kraal
heb het nu al een paar keer geprobeerd met div schijven :-/

div combinaties, div drivers, div os'en, div machine's

één ding is zeker, ik gooi hier letterlijk 340 euro's ff de sloot in met de graf kaart, ik had hem namelijk al vol gepropt en nu wil hij bepaalde data niet meer lezen

c: partitie loopt altijd vast bij 5% (inc Os loopt vast)
d: parrtitie 380gb ongeveer, sommige data stukken kan ik niet lezen, systeem bevriest dan gewoon, andere gig's gaan weer goed, erg vaag, zeeeeer onbetrouwbaar dus (lekker is dat, ga ik naar raid5 omdat dat veiliger is, heb nog nooit zoveel data verloren vergeleken met me ouderwetse setup

:X

mensen koop die kaart niet, google (newgroupen) staat er ook vol mee

is de highpoint rocketraid 454 misschien een optie? kan er geen review van vinden

• richard_kraal
inmiddels ben ik alweer een paar dagen verder.....

heb inmiddels ook een highpoint rocketraid 454 geprobeerd, dat was helemaal een drama, slechte preformance,

die SX6000 (toen ie het een keer deed) haalt makkelijk 2x100mbit met 5% cpu gebruik (in een amd tb1400, 1gb ram, 6x 80gb 7200rpm)

nu met de rocketraid 454 is het een drama

ik heb inmiddels 8x 80gb en ik haal max 40mbit @ 100% cpu gebruik :X

mailtje gestuurd naar highpoint-tech en die geven ook toe dat alles wordt berekend door de cpu en niet door een dedicated cpu op de cntroller (zoals de sx6000 dus)

intussen ben ik niet verder gekomen met de sx6000, iemand nog iedeëen?

ben nu opzoek naar een 3ware controller

alles hij staat er 2x in op pricewatch :-/

3ware Escalade 7500-8 (8x ATA133, XOR, PCI64/33, OEM)
3ware Escalade 7506-8 (8x ATA133, XOR, PCI64/66, OEM)

welke is nu te gebruiken op een asus a7a266 mobotje (dus normal workstation)?

kan iemand me ook vertellen dat dat ding stabiel is onder 2000 server en of hij qua snelheid ook te vertrouwen is?

jaja, ik weet het search ff, maar intussen heb ik wel gemerkt dat dat niet alles is, die sx6000 was ook snel enzo,maar intussen barst het van de mensen met problemen :/

Verwijderd

Het is sowieso niet slim om je os op die raid-5 set te zetten (zie RAID-faq). Daar een aparte schijf voor nemen.
Probeer dan nog es met een fatsoenlijke driver onder windows of zo. Misschien dat die driver in windows beter werkt en je daar gewoon door kan formatteren.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

is je array compleet geinitialiseerd _voordat_ je gaat formateren?
weet je zeker dat er niet ook maar een klein beetje brakke schijf tussenzit?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Ik heb geen ervaring zelf met die kaart, maar kan/wil uiteraard wel ff meedenken. :)

Als ik me goed herinner dan moet er op die kaarten een dimm gezet worden voor de caching.
Zou het mischien kunnen zijn dat die dimm een beetje gaar is of niet helemaal compatibel is met de kaart?

Hoeveel IDE-aansluitingen heeft die kaart? 4 of 8?
Ik kon zogauw ff niets terug vinden over je setup. Je hebt toch niet meer dan 1 schijf per IDE-kabel in gebruik?

ZItten er nog andere mass-storage controllers op het mainboard?
Onboard RAID oid.?
Ik heb namelijk wel gezien dat met sommige boardjes andere mass-storage devices hetzelfde IRQ kregen.
Een kennis van me heeft een promise RAID-kaart en die was bijvoorbeeld met geen mogelijkheid op zijn Abit-BP6 aan de praat te krijgen, omdat daar een Highpoint ATA-66 controller op zat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• richard_kraal
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 09:10:
Het is sowieso niet slim om je os op die raid-5 set te zetten (zie RAID-faq). Daar een aparte schijf voor nemen.
Probeer dan nog es met een fatsoenlijke driver onder windows of zo. Misschien dat die driver in windows beter werkt en je daar gewoon door kan formatteren.
slaat nergens op dat je je os niet op een raid set mag zetten, goed het is misschien iets trager, maar zoveel mag het niet schelen, ik heb alle drivers/biossen geprobeerd die er te krijgen zijn @ highpoint tech site
PipoDeClown schreef op 29 October 2003 @ 09:23:
is je array compleet geinitialiseerd _voordat_ je gaat formateren?
weet je zeker dat er niet ook maar een klein beetje brakke schijf tussenzit?
schijven zijn los van elkaar goed, ben ik echt 100% zeker van (en dat bevestigd het aanmaken van een nieuwe array ook!) het initialiseren gaat ook goed, zowel de promise als de highpoint tech
TD-er schreef op 29 October 2003 @ 09:33:
Ik heb geen ervaring zelf met die kaart, maar kan/wil uiteraard wel ff meedenken. :)

Als ik me goed herinner dan moet er op die kaarten een dimm gezet worden voor de caching.
Zou het mischien kunnen zijn dat die dimm een beetje gaar is of niet helemaal compatibel is met de kaart?

Hoeveel IDE-aansluitingen heeft die kaart? 4 of 8?
promise 6 enkele kanalen (max 6 disks)

highpoint 454 rocketraid heeft 4 (dual) kanalen (max 8disks)
Ik kon zogauw ff niets terug vinden over je setup. Je hebt toch niet meer dan 1 schijf per IDE-kabel in gebruik?

ZItten er nog andere mass-storage controllers op het mainboard?
Onboard RAID oid.?
Ik heb namelijk wel gezien dat met sommige boardjes andere mass-storage devices hetzelfde IRQ kregen.
Een kennis van me heeft een promise RAID-kaart en die was bijvoorbeeld met geen mogelijkheid op zijn Abit-BP6 aan de praat te krijgen, omdat daar een Highpoint ATA-66 controller op zat.
geen andere raid controllers :-/

mailtje van highpoint gehad
Dear Richard,

We are sorry that there is not dedicated CPU on the RAID controller card.

Regards,
HighPoint Technologies Inc.
tsja, dat is vragen om moeilijkheden, geen cpu op een raid5 set met 8 devices!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door richard_kraal op 29-10-2003 10:49 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Dat Highpoint adverteert met 4 dual kanalen wil niet zeggen dat je er 8 schijven aan moet hangen in een RAID-set is het dodelijk voor je performance als je >1 schijf aan een kabel hangt. Daarnaast is het ook nog eens gevaarlijk voor je data ook.
Stel 1 schijf gaat dood en houd de bus bezet, dan kan de andere schijf op die kabel ook niet benaderd worden. en >1 schijf niet benaderbaar in RAID-5 is bye-bye data.

en je hebt nog niet gereageerd op mijn suggestie over het cache-geheugen op de kaart.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• richard_kraal
had er kingston 128mb ecc op zitten

heb het ook getest met een normale dane elec dimm

zelfde resultaat

beide waren nieuw uit de verpakking

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, ik heb hier zelf een Adpatec 2400A, een 4kanaals hardware ide raid controller. Met 3 80gb schijven erop "even" een raid5 partitie initialiseren duurde "effe" 8 uur. Ik ben ben dat je dus niet gewacht hebt tot je array compleet geinitialiseerd was, want dan krijg je inderdaad dit soort problemen. Ga via de bios van het ding de array eens initialiseren, dan iets van "commit changes" of iig iets waardoor hij de array gaat builden en wacht dan tot hij 100% voltooid is en de array feitelijk online brewngt met status optimal of hoe die promise het maar noemt. Ga er maar vanuit dat dit geintje ruim een halve dag (dus >12uur) gaat duren. En probeer het dan nog eens, naw zal er dan geen probleem meer zijn...

• richard_kraal
Kippenijzer schreef op 29 oktober 2003 @ 13:37:
Tja, ik heb hier zelf een Adpatec 2400A, een 4kanaals hardware ide raid controller. Met 3 80gb schijven erop "even" een raid5 partitie initialiseren duurde "effe" 8 uur. Ik ben ben dat je dus niet gewacht hebt tot je array compleet geinitialiseerd was, want dan krijg je inderdaad dit soort problemen. Ga via de bios van het ding de array eens initialiseren, dan iets van "commit changes" of iig iets waardoor hij de array gaat builden en wacht dan tot hij 100% voltooid is en de array feitelijk online brewngt met status optimal of hoe die promise het maar noemt. Ga er maar vanuit dat dit geintje ruim een halve dag (dus >12uur) gaat duren. En probeer het dan nog eens, naw zal er dan geen probleem meer zijn...
het aanmaken duurde op de promise 3-4 uur, en op de highpoint 8-10 uur

allebei uit gewacht, en beide gaven ze aan dat ze klaar waren,

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Ga er maar vanuit dat dit geintje ruim een halve dag (dus >12uur) gaat duren. En probeer het dan nog eens, naw zal er dan geen probleem meer zijn...
Bij mij duurde dat maar een uurtje of zo ? Ook 3x80Gbyte. Scheelt blijkbaar nogal wat voor schijven, hoeveel geheugen etc. ?

• richard_kraal
sx6000 was 6x 80gb 3*wd 7200rpm, 1xmaxtor 7200rpm, 2x seagate 7200rpm

highpoint ws 6x 80gb 3*wd 7200rpm, 3xmaxtor 7200rpm, 2x seagate 7200rpm

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

richardkraal schreef op 29 oktober 2003 @ 16:01:
sx6000 was 6x 80gb 3*wd 7200rpm, 1xmaxtor 7200rpm, 2x seagate 7200rpm

highpoint ws 6x 80gb 3*wd 7200rpm, 3xmaxtor 7200rpm, 2x seagate 7200rpm
Normaal maak je een RIAD 5 array met HD's van een merk en niet van 2 of 3 merken :X dat vraagt ook om problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door -=unicron=- op 31-10-2003 18:32 ]

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Jupz, als je als test eens 2 raid5 array's aan zou maken, eentje van 3x wd en eentje van 3x maxtor, en dan eens kijkt of hij dan nog zo instabiel is?

• richard_kraal
UNICRONBOT schreef op 30 oktober 2003 @ 15:56:
[...]

Normaal maak je een RIAD 5 array met HD's van een merk en 2 of 3 merken :X dat vraagt ook om problemen.
no difference, als ik de 3x wd pak, zijn exact hetzelfde type, heb ik het zelfde probleem

zou ook wel gaar zijn als je nooit een andere type disk er in zou mogen hangen! kijk het is niet verstandig om een 5400rpm disk in een array te hangen van 7200 rpm disks, dat is best logisch, dat vertraagd de array vreselijk, maar ze zijn allen 7200rpm, 8mb cache.

maar goed, wat je vroeg: ik heb het geprobeerd met een raid 5 array van 3x wd80gb disks, en het werkt nog steeds niet :( ;(

maar wachten op met 3ware controller

wie kan me meer vertellen over de 7506- 8 versie,
iemand zelf snelheden gemeten, ja ik heb gesearched en kwam geen leuke resultaten tegen

mensen die blij met dat ding zijn of juist niet?
Pagina: 1